Permalänk
Medlem

CAD Stationär dator råd

Tjena mina vänner!

Det är nämligen så att min nära vän ska börja jobba och behöver ny stationär dator för CAD användning. Det vill säga olika 2D, 3D, renderingsprogram och Autodesk (CAD).

Jag själv har ingen stor kunskap kring det och därför behöver jag er hjälp! Budgeten ligger runt 22k Ink. Skärm. men kan såklart överskrida om det nu är relativt nära. Jag gissar på att det krävs relativt bra CPU, RAM och eventuellt grafikkort?

Uppskattar all sorts hjälp!

EDIT:

Hittade inlägg kring CAD, Dock några månader gammal. Vad skulle ni tycka om #18502588 ?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Ser väl okej ut om han måste ha datorn nu. Annars hade jag försökt hitta ett 3060Ti istället sen tillkommer ju RAM. Beror ju lite på hur stora modeller som ska köras men det kan kanske gå med 16 GB om man ska få in en vettig skärm i budgeten också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ser väl okej ut om han måste ha datorn nu. Annars hade jag försökt hitta ett 3060Ti istället sen tillkommer ju RAM. Beror ju lite på hur stora modeller som ska köras men det kan kanske gå med 16 GB om man slå få in en vettig skärm i budgeten också

Gjorde om lite och blev såhär:

Vad tycker du om det där?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Autodesk har ju sina egna systemkrav på nätet för AutoCAD:

https://knowledge.autodesk.com/support/autocad/learn-explore/...

Det jag saknar i din lista är väl RAM och som du ser är minst 16 GB rekommenderat.

När man sen tittar på grafikkortet har Autodesk en lista över certiferade grafikkort men som du ser är det enbart proffskort som t.ex. Quadra och inga spelkort som 2070 på den listan

https://knowledge.autodesk.com/certified-graphics-hardware

Jag har inte använt sådana "proffsprogram" själv på länge men vad jag kan se i nätdiskussioner verkar det funka hyggligt även med kort fokuserade för spel i många fall. Men vill du vara säker - kolla programtillverkadens webbsidor för vilken hårdvara de rekommenderar eller kolla runt lite för just användning med de program som din vän tänkt använda.

För t.ex. Blender funkar ju det mesta, men NVidia RTX-korten med sin raytracing är ju underbara där.

Tittar man på de exakta valen: 3900X eller 3900XT kostar ju lika mycket som 5800X idag, och tittar du runt lite på benchmarks för de program som vännen tänkt använda kanske det blir lite tydligare. 5900X lär väl vara bättre än alla nämnda för bara nån tusenlapp mer men den finns ju inte i lager just nu.

2070 är också en lite äldre modell, men nyare kort finns ju inte direkt på hyllan heller. Det går ju att byta senare om man märker att 8 GB minne inte räcker på GPUn.

Permalänk
Medlem

Nu har ju 5000 serien av CPUer släppts. 3900X är fortfarande bra, men kanske roligare med en 5800X eller 5900X?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Autodesk har ju sina egna systemkrav på nätet för AutoCAD:

https://knowledge.autodesk.com/support/autocad/learn-explore/...

Det jag saknar i din lista är väl RAM och som du ser är minst 16 GB rekommenderat.

När man sen tittar på grafikkortet har Autodesk en lista över certiferade grafikkort men som du ser är det enbart proffskort som t.ex. Quadra och inga spelkort som 2070 på den listan

https://knowledge.autodesk.com/certified-graphics-hardware

Jag har inte använt sådana "proffsprogram" själv på länge men vad jag kan se i nätdiskussioner verkar det funka hyggligt även med kort fokuserade för spel i många fall. Men vill du vara säker - kolla programtillverkadens webbsidor för vilken hårdvara de rekommenderar eller kolla runt lite för just användning med de program som din vän tänkt använda.

För t.ex. Blender funkar ju det mesta, men NVidia RTX-korten med sin raytracing är ju underbara där.

Tittar man på de exakta valen: 3900X eller 3900XT kostar ju lika mycket som 5800X idag, och tittar du runt lite på benchmarks för de program som vännen tänkt använda kanske det blir lite tydligare. 5900X lär väl vara bättre än alla nämnda för bara nån tusenlapp mer men den finns ju inte i lager just nu.

2070 är också en lite äldre modell, men nyare kort finns ju inte direkt på hyllan heller. Det går ju att byta senare om man märker att 8 GB minne inte räcker på GPUn.

Skrivet av Herr Kantarell:

Nu har ju 5000 serien av CPUer släppts. 3900X är fortfarande bra, men kanske roligare med en 5800X eller 5900X?

Hej!

Tusen tack för er information!

Angående grafikkort är jag lite tvek när det kommer till Quadro, det gör mig osäker då jag är personligen van med RTX/GTX. Men jag vet ej hur bra Quadro egentligen är för CAD vs. 3060Ti t.ex.

Skulle ni tänka er något sådant?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14810664/cad

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Angående grafikkort är jag lite tvek när det kommer till Quadro, det gör mig osäker då jag är personligen van med RTX/GTX. Men jag vet ej hur bra Quadro egentligen är för CAD vs. 3060Ti t.ex.

Alltså P2000 är ett mycket mycket äldre kort än 3060Ti och med mycket sämre specar i t.ex. antal beräkningsmoduler. Men de har andra fördelar:

https://www.velocitymicro.com/blog/geforce-vs-quadro-whats-th...

Om jag vore i dina skor skulle jag försöka läsa på mer själv på olika håll om hur bra spelkorten fungerar för de specifika applikationer som din vän tänkt sig använda. Proffskorten är ju långt från gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Alltså P2000 är ett mycket mycket äldre kort än 3060Ti och med mycket sämre specar i t.ex. antal beräkningsmoduler. Men de har andra fördelar:

https://www.velocitymicro.com/blog/geforce-vs-quadro-whats-th...

Om jag vore i dina skor skulle jag försöka läsa på mer själv på olika håll om hur bra spelkorten fungerar för de specifika applikationer som din vän tänkt sig använda. Proffskorten är ju långt från gratis.

Håller med, Jag är också väääldigt tveksamt och känns nästan som 3060Ti skulle ändå vara bättre jämfört med P2000 oavsett. De dyrare Quadro kostar nästan lika mycket som hela datorn

Om vi bortser ifrån GPU:n, Ser allt annat bra ut?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Jag skulle själv troligen köpt ett RTX3xxx-kort och sen varit beredd att byta kort - eller applikation - om det visar sig att det är omöjligt att få saker att funka bra. Utöver "Autodesk (CAD)" har du ju inte nämnt en specifik programvara så man får väl anta att det mesta funkar på en standard-PC. Kort för konsumenter är ju så mycket billigare per prestanda än de fina proffsgrejorna.

Samtidigt säger du att din vän ska börja jobba - finns det inte en arbetsgivare som kan förse med en lämplig dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag skulle själv troligen köpt ett RTX3xxx-kort och sen varit beredd att byta kort - eller applikation - om det visar sig att det är omöjligt att få saker att funka bra. Utöver "Autodesk (CAD)" har du ju inte nämnt en specifik programvara så man får väl anta att det mesta funkar på en standard-PC. Kort för konsumenter är ju så mycket billigare per prestanda än de fina proffsgrejorna.

Samtidigt säger du att din vän ska börja jobba - finns det inte en arbetsgivare som kan förse med en lämplig dator?

håller med. Hade nog själv satsat på RTX3xxx än P2000 Vad jag vet är väl Adobe illustrator, photoshop, AutoCAD. Saker som CAD gör helt enkelt vilket jag personligen är inte alls kunnig om

Angående jobb, min vän ska vara egen företagare så det är nog därför hen kan inte fråga någon annan om det

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Om vi bortser ifrån GPU:n, Ser allt annat bra ut?

Det jag reagerar på är att minnet är 3000 MHz. Ryzen i 3000 och 5000-serien trivs bra med snabbare minnen, typ 3600 MHz om det ryms i budgeten. Se Ryzen-trådarna för mer info.

Men ska man skruva upp allt till perfekt lär du spräcka budgeten.

Du ska väl få plats med skärm, tangentbord, mus och kanske en ritplatta (beroende på hur hen jobbar) i budgeten. En bra skärm för CAD och grafik är ju mycket en smaksak men för mig skulle nog en bra skärm vara mer värd än sista biten prestanda i processorn och GPUn i det läget.

Å andra sidan, saker går ju att förbättra med tiden, att investera lite i datorprylar är ju en bra sak att göra om man behöver minska vinsten liten när räkenskapsåret går mot sitt slut. Som egen företagare kostar ju saker mindre i bokslutet än för oss privatpersoner. Var budgeten inklusive eller exklusive moms förresten, eftersom det är ett företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Det jag reagerar på är att minnet är 3000 MHz. Ryzen i 3000 och 5000-serien trivs bra med snabbare minnen, typ 3600 MHz om det ryms i budgeten. Se Ryzen-trådarna för mer info.

Men ska man skruva upp allt till perfekt lär du spräcka budgeten.

Du ska väl få plats med skärm, tangentbord, mus och kanske en ritplatta (beroende på hur hen jobbar) i budgeten. En bra skärm för CAD och grafik är ju mycket en smaksak men för mig skulle nog en bra skärm vara mer värd än sista biten prestanda i processorn och GPUn i det läget.

Å andra sidan, saker går ju att förbättra med tiden, att investera lite i datorprylar är ju en bra sak att göra om man behöver minska vinsten liten när räkenskapsåret går mot sitt slut. Som egen företagare kostar ju saker mindre i bokslutet än för oss privatpersoner. Var budgeten inklusive eller exklusive moms förresten, eftersom det är ett företag?

Stämmer, jag märker att det går ganska mycket i pris men jag glömde såklart nämna att budgeten är exklusive moms så det går nog att skruva upp med skärm Kanske byta ut RAM till 3600 MHz?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Med tanke på svaren i denna tråd ( https://forums.autodesk.com/t5/autocad-forum/is-autocad-2020-... ) skulle jag verkligen undersöka både en och två ggr hur RTX 3000 serien beter sig i Autocad.

Citat:

Hi there!
Is it still works well?
It's impossible for me to launch autocad 2020 now with RTX2060, it's only able with /nohardware mode

Citat:

NO!!!!
Autocad crashes immediately before even starting.
I bought an expensive graphics card, Geforce RTX 2080 SUPER, for CAD and video editing.
I also have to disable the hardware..
rediculous!

Permalänk
Medlem

Efter lite googling verkar det att RTX kan vara farliga för CAD, verkar som det strular till en del!

Kom fram till detta:

Något som bör ändras?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk

Om han ska arbeta i 3d bör han köra 32gb ram.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

Din vän köper via firman väl? Isåfall är det konstigt att kolla priser för privatkonsument

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Om han ska arbeta i 3d bör han köra 32gb ram.

Senaste bilden har jag lagt till 32 GB (Kolla tråden ovanför dig)

Skrivet av jJnte:

Din vän köper via firman väl? Isåfall är det konstigt att kolla priser för privatkonsument

Japp, men jag lyckades inte hitta hur man gjorde det via inet tyvärr Verkar som man måste kontakta dem för det?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Japp, men jag lyckades inte hitta hur man gjorde det via inet tyvärr Verkar som man måste kontakta dem för det?

Om man bara köper enstaka dator lär han nog inte få några större rabatter. Då är priset inklusive moms det du ser, och för att räkna på vad kompisen betalar i slutändan så får du dra av 20%. Du behöver alltså inte kontakta Inet om du inte vill. Men vill du kontakta dem så finns det kontakter här: https://www.inet.se/info/675/foretagsforsaljning

Bara för att undvika missförstånd: När ett företag köper något betalar man fullt pris inklusive moms, men sen får man räkna av momsen mot sina egna kundfakturor så slutsumman blir priset utan moms. Om du t.ex. kollar samma pryl på Dustin.se och Dustinhome.se är det den skillanden du ser. På Dustin.se ser du priset utan moms men när du ska betala blir det ett påslag på 25% för just momsen.

Det är också värt att påpeka att för företag är det oftast andra köpvillkor som gäller - företag har sämre "konsumentskydd". Saker som ångerrätt, öppet köp och liknande är ofta sämre för företag. Företag förväntas veta vad de ger sig in på.