NVME med nyinstallerat Windows 10, bluescreen och spel krascher?

Permalänk

NVME med nyinstallerat Windows 10, bluescreen och spel krascher?

Hej!

Installerade precis en ny NVME gen 4 hårddisk och formaterade datorn i samma veva och ominstallerade Windows 10.

Har aldrig haft problem med krascher av spel, bluescreen osv men nu har det börjat ge mig problem.

Flashade bios också i samma veva, bara för att tänkte jag. 2 år sedan jag köpte moderkortet så tänkte det kunde vara en bra idé.

Kan det vara hårddisken som strular eller bios flashen? Är slut på idéer och snart stoppar jag in gamla disken som jag vet funkar iaf.

Har enablat XMP Profile 1 i BIOS och kör samma OC till 5GHZ på min 9700k som jag tidigare. Annars har jag inte ändrat något.

Min NVME är Gen 4 medan mitt mobo är Gen 3, men det lär väl bottlenecka hastigheterna inget annat?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

Testa att köra stock och inte OC för att se om det är samma då. PCI-E är mycket känsligare än sata för smått instabil eller för hög OC. Vet förstås inte om du hade SATA eller NVME innan.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Testa att köra stock och inte OC för att se om det är samma då. PCI-E är mycket känsligare än sata för smått instabil eller för hög OC. Vet förstås inte om du hade SATA eller NVME innan.

Tack för svar. Hade 2st 850 Evo SSD tidigare och aldrig några problem. Ska testa!
Om så är fallet att min OC strular, vad gör man då?

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Tack för svar. Hade 2st 850 Evo SSD tidigare och aldrig några problem. Ska testa!
Om så är fallet att min OC strular, vad gör man då?

Har du rört något annat än multiplier? Testa att dra ner multiplier lite först i så fall. Men testa försås först att köra stock och se om problemet är kvar då.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Har du rört något annat än multiplier? Testa att dra ner multiplier lite först i så fall. Men testa försås först att köra stock och se om problemet är kvar då.

Bara multiplier och XMP profile. Ska kolla, varit rätt stabilt senaste dygnet utan problem så hoppas det håller i sig!

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.