5800X ROG STRIX B550-F Random fryslagg

Permalänk
Medlem

5800X ROG STRIX B550-F Random fryslagg

Hej!

Precis byggt ihop min nya AMD rigg, och får helt random fryslagg, hoppar 50 meter i CS, YT stannar, även löpande ping mot google.se i cmd får "General Failure" i 3 sekunder för att sedan fungera i 2 minuter, för att sedan lagga igen.

Inga problem att köra 3D Mark/CPU stresstest.
Inga problem att köra Furmark/GPU stresstest.

Temp på CPU går aldrig över 65 grader.
Temp på GPU går aldrig över 70 grader.

Formaterat C: och nyinstallation av windows 10 x64
Installerat senaste drivrutiner till Chipset från ASUSs hemsida.
Flashat bios till nästsenaste (kom nytt bios igår efter jag uppdaterade)

Setup

ASUS ROG Strix B550-F GAMING
AMD Ryzen 5800X
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 16GB Kör dessa i hårdställda timings 3600 mhz i bios.
Corsair Hydro H115i
ASUS GeForce GTX 1060 3GB DUAL OC
Corsair RM750X V2
C: Samsung 970 EVO 500GB
D: Corsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 960GB

Läst att flera har problem med random frezze/lagg på både Zen 2 och Zen3.

Måste va många här som köpt Zen 3, inga fler som haft problem med just B550 och 5800X och random lagg?

Tips och idéer på lösning är välkommet!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Såhär ser pingen ut mot google när det fryser

https://prnt.sc/wigy0p

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Vanlig s-ata SSD eller M2 disk?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

C: M.2 Samsung 970 EVO 500GB
D: M.2 Corsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 960GB

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Ok, jag hade problem att posta med Nvidia kort i när jag hade min M2 disk sittandes i den övre M2 slotten men när jag flyttade ner den till den nedre slotten så postade datorn med mitt Titan X kort. Långsökt men undrar om det kan vara något som spökar för dig med? Inte att den inte postar utan att den buggar sig lite?

Sen var det inte Intels 2,5Gbps lan som spökade med på något sätt? Vilka drivrutiner är installerade & har Intel nyare?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det finns en separat LAN-driver (ingår inte i chipset), har du installerat den?

Sen kan det kanske vara en Windows update som saknas? Jag byggde precis en 5600x-rigg på samma moderkort, installerade också helt nytt Windows från en äldre installationsmedia (2018) men då vägrade LAN-porten att fungera alls. Fick skapa en ny Windows media USB på dotterns dator och uppdatera Windows först via den och sen kom det igång. Kör bios 1202.

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att det var någon liknande tråd upp med samma moderkort nyligen. Har du uppdaterat bios?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ok, jag hade problem att posta med Nvidia kort i när jag hade min M2 disk sittandes i den övre M2 slotten men när jag flyttade ner den till den nedre slotten så postade datorn med mitt Titan X kort. Långsökt men undrar om det kan vara något som spökar för dig med? Inte att den inte postar utan att den buggar sig lite?

Sen var det inte Intels 2,5Gbps lan som spökade med på något sätt? Vilka drivrutiner är installerade & har Intel nyare?

Jag har installerat Asus senaste diravre både för nätverkskortet och för chipset. Fryslagget syns bara extra tydligt när det inte går att pinga, nätverkskortet i övrigt funkar prima.

Skrivet av donfalcon:

Det finns en separat LAN-driver (ingår inte i chipset), har du installerat den?

Sen kan det kanske vara en Windows update som saknas? Jag byggde precis en 5600x-rigg på samma moderkort, installerade också helt nytt Windows från en äldre installationsmedia (2018) men då vägrade LAN-porten att fungera alls. Fick skapa en ny Windows media USB på dotterns dator och uppdatera Windows först via den och sen kom det igång. Kör bios 1202.

Jag har installerat Asus egna lan drivare från deras hemsida funkar utmärkt.

Skrivet av erssn:

Är ganska säker på att det var någon liknande tråd upp med samma moderkort nyligen. Har du uppdaterat bios?

Kör senaste bios ifrån denna länk
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

Testat både biost som kom ut igår (funkar sämre)
Och det äldre versionen innan, båda versionerna visar samma problem.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Testat med andra äldre DDR4 minnen, visar samma fel, fryslagg men inte lika ofta. Körde endast en 8 gig sticka istället för 4 med de nya stickorna, men samma problem.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag har installerat Asus senaste diravre både för nätverkskortet och för chipset. Fryslagget syns bara extra tydligt när det inte går att pinga, nätverkskortet i övrigt funkar prima.

Jag har installerat Asus egna lan drivare från deras hemsida funkar utmärkt.

Jag tror att dom jag länkat till är nyare, rätta mig om jag har fel?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag tror att dom jag länkat till är nyare, rätta mig om jag har fel?

Chipsetdrivaren är äldre?

LAN drivaren ser ut att vara nyare ja, men har inte problem med nätverkskortet, hela datorn fryser sig. Så tror inte det hjälper att byta drivare på nätverkskortet?

Aktivitetshanteraren och hela köret fryser när de väl fryser.

Kan skicka 1000mbit/s över lanet utan problem.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Chipset drivare på asus hemsida: Version 2.09.28.509
Chipset drivare på AMD hemsida: Version 2.10.13.408

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det är nätverksproblem och inte ett cpu problem.

Börja leta i den änden

Driver/lan-kort/kablar/router/mm

Edit:
Såg din kommentar om att hela datorn fryser, det förändrar endel

Inte sällan ssd- diskar gör sånt där. Kolla om det finns nyare firmware
Har varit med om att diverse externa enheter kan spöka också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det verkar som att många har problem med drivrutinerna version 1.0.2.6 för styrkretsen.

Testa detta:

Device Manager -> Network -> Intel (R) Ethernet Controller I225-V. Om du har version 1.0.2.6, kör Rollback driver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Chipset drivare på asus hemsida: Version 2.09.28.509
Chipset drivare på AMD hemsida: Version 2.10.13.408

Stämmer, dragit ner AMDs drivare! ska testa en wingman på cs, där visar det sig rätt tydligt.

Återkommer

Edit: Hjälpte inte

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Stämmer, dragit ner AMDs drivare! ska testa en wingman på cs, där visar det sig rätt tydligt.

Återkommer

Edit: Hjälpte inte

Prova med donfalcons tips!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Det verkar som att många har problem med drivrutinerna version 1.0.2.6 för styrkretsen.

Testa detta:

Device Manager -> Network -> Intel (R) Ethernet Controller I225-V. Om du har version 1.0.2.6, kör Rollback driver

Körde rollback som du sa, landade på 1.0.1.4

Återkommer med resultat

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Första matchen gick som en dröm efter att jag backat drivare på nätverkskortet!

Blir 2 rediga matcher i morgon och lite mer press! Men det ser lovande ut!!!! @donfalcon tyy!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Grymt, lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Första matchen gick som en dröm efter att jag backat drivare på nätverkskortet!

Blir 2 rediga matcher i morgon och lite mer press! Men det ser lovande ut!!!! @donfalcon tyy!

Skönt att det löste sig, då var det nätverkskortets drivrutiner ändå!?

Nu när problemet verkar vara löst, hur presterar den nya riggen? Kanske dags för ett mer potent grafikkort?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Grymt, lycka till!

Tack så mycket!! Det har hjälpt till 100% !!
Helt otroligt att en nätverksdrivrutin han fucka hela CPUn och frysa alltihopa!
Allt går som en klocka nu! Åter igen tack så mycket!

Skrivet av Bael:

Skönt att det löste sig, då var det nätverkskortets drivrutiner ändå!?

Nu när problemet verkar vara löst, hur presterar den nya riggen? Kanske dags för ett mer potent grafikkort?

Haha!

Tanken är att när det finns att köpa, så ska det i ett Asus 3080 TUF tänkte jag, då kommer det bli en ganska trevlig rigg!

Jag gick ifrån 160->400 FPS med mitt 1060, när min trötta 1800X inte längre flaskhalsade! Endå OK uppgradering!
Köpte hus för 4 år sen och gått mycket pengar dit! Nu ska äntligen riggen få sig en liten uppfräschning

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"