Single rank eller double-rank för 64GB 4 stickor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvuld:

Corsairs minnen kan på samma artikelnummer, ha olika uppsättningar och vara single eller dual rank. Det beror på versionsnumret som står på klistermärket.

Se info:
https://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=178400

Om du vill ha 2x16GB som är single rank (om du tror att du kommer att uppgradera till 64GB snart) så är de flesta modulerna det i dagsläget, åtminstone de billigare.
Kingston HyperX har datablad och en hemsida som skriver ut om det är single eller dual rank.

Förstår inte riktigt innehållet i forumtråden du länkade till. Här kommer en drös med frågor:
Vilka versionsnummer hänvisar du till, Exempelvis 4.49?
Vilka versionsnummer står för double rank?
Sitter klistermärket på själva ram-minnet eller på förpackningen?

Permalänk
Medlem

Ville flika in med att jag efter lite övervägande köpte ett 64GB-kit, 4x16, 3200MHz
Dessa: Corsair Vengeance RGB PRO
Med senaste bios tuggar de på i 3200 MHz-profil på mitt MSI MAG B550 Tomahawk.

Kanske inte vad du letar efter med tanke på RGB, men det var också Corsair. Men tros att de är Dual Rank, körs dem i angiven hastighet. Tog dem från moderkortets QVL-lista över RAM-minnen som stödjs.

Här verkar motsvarande lista för ditt moderkort att finnas: Qualified Vendors List (QVL), Model Name: B550 AORUS PRO AX ( Vermeer CPU )

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Jag började läsa in mig på ämnet relativt nyss, så det finns säkert någon annan som kan förklara bättre. Jag borde kanske också citerat den mest relevanta posten som kommer nedan.

Det är etiketten på den individuella modulen som gäller, ej på förpackningen.

Kontentan är iaf att så länge du jämför lika stora stickor från Corsair, t.ex. 8GB så vet du att om det är 4Gbit chips på så är det dual rank, och är det 8Gbit chips på så är det Single Rank.
För 16GB stickor så är det 8Gbit chips för Single Rank och 16Gbit chips för Dual Rank. Nu börjar det bli vanligt och billigt med 16Gbit chips på stickorna, så de billigare 16GB stickorna är ofta Single Rank om du köper dem nya, medans de oftast var Dual rank för 1-2 år sedan.

I ditt fall kanske det är mer befogat att försöka få Dual Rank, men om man t.ex. spelar i 1440p eller högre är det ingen idé att lägga extra pengar på att få det, om man inte redan har ett 3070 eller bättre grafikkort. Då är det bättre att lägga de sparade pengarna på att gå upp från 3060Ti till 3070 om man nu ska köpa nytt.

Från Idwilliams
I don't know if this helps or hinders but I found it on my searches

https://www.reddit.com/r/overclocking/wiki/ram/ddr4

in it it states the following

Corsair
"Version Number"

Corsair sticks identify the IC with a 'version number' on the label such as "ver 4.31" - props to them for this as it helps even less knowledgeable users to match kits when adding more sticks retroactively. The DDR4 numbers aren't officially documented, but they follow the same pattern as DDR3.

The numbers take the for "ver X.YZ" where;
* X is IC maker - 3 for Micron, 4 for Samsung, 5 for Hynix, presumably 8 for Nanya as with DDR3
* Y seems to be capacity per rank - 1 for 2GB, 2 for 4GB, 3 for 8GB. Usually this translates directly to IC density (8GB/rank = 8Gbit), but ver 4.14 which uses half as many double width "x16" 4Gbit chips is a special case.
* Z is revision, usually starting from A=0 and usually counting up one letter per increment. Hynix's first revisions are lettered "M" which is numbered as X.Y9, samsung now do this too and it will proesumably be the same.

The known and possible version numbers are as follows;
Version Vendor IC Confirmation?
3.20 Micron 4Gbit Rev.A Presumed
3.21 Micron 4Gbit Rev.B Confirmed
3.22 Micron 4Gbit Rev.E* Speculated
3.22 Micron 4Gbit Rev.F* Confirmed
3.31 Micron 8Gbit Rev.B Confirmed
3.33 Micron 8Gbit Rev.D Presumed
3.34 Micron 8Gbit Rev.E Speculated
4.14 Samsung 4Gbit D-die (4x16) Confirmed
4.23 Samsung 4Gbit D-die Confirmed
4.24 Samsung 4Gbit E-die Confirmed
4.31 Samsung 8Gbit B-die Confirmed
4.49 Samsung 16Gbit M-die Speculated
4.40 Samsung 16Gbit A-die Speculated
5.29 Hynix 4Gbit MFR Confirmed
5.20 Hynix 4Gbit AFR Confirmed
5.21 Hynix 4Gbit BJR Speculated
5.39 Hynix 8Gbit MFR Confirmed
5.30 Hynix 8Gbit AFR Presumed
5.31 Hynix 8Gbit "BFR"??? Speculated
5.32 Hynix 8Gbit CJR Presumed
8.20** Nanya 4Gbit Rev.A Speculated
8.30** Nanya 8Gbit Rev.A Speculated

*Rev.F is confirmed to come in ver3.22 sticks, but that doesn't leave a gap for Rev.E. It's wildly guessed that they may both appear under 3.22.
**It's unknown if Corsair even use Nanya for DDR4 but the version number it would likely be if they did is included for completeness

Permalänk

- För en dual channel mobo så vill man ha 4 ranks.
- Man vill ha så lågt CL som möjligt.
- Man vill ha så högt Mhz som mobo och CPU'n tillåter.
- Man vill ha RAM som mobo stödjer, står på mobo tillverkarens sida vanligst.

4 ranks innebär på en dual channel mobo: 2st dual rank eller 4st single rank.

Hur vet man om en RAM sticka är dual rank eller single rank: Det får man googla / läsa svar på forum. Det står aldrig hos tillverkaren och man kan inte se direkt på RAM stickan. Enda sättet är att installera på en mobo och kolla i ett program cpu-z tex..

Finns det 16gb single rank pinnor idag: Jo, Ballistix har precis tex. byt från dual rank till single rank på sina 16gb stickor. Det finns att köpa.

Ska jag köpa 2st dual rank eller 4st single rank: Det beror på din mobos topology, daisy chain föredrar dual rank, T topology föredrar 4st single rank. Ryzen föredrar daisy chain, Intel ingen aning. Som sagt, det beror på din mobos topology.

Hur får jag reda på min mobos topology: Det får man googla / läsa svar på forum. Här finns ett exempel på hur jag fick reda på min mobos topology (MSI MAG x570 Tomahawk) https://youtu.be/O2KbpmMg44M?t=1127

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag sitter lite i samma båt. Vill ha 64GB ram och går efter mitt moderkorts QVL (Asus R.S. B550-f)
Där finns det 2x32GB (F4-3600C18D-64GTRS), den andra kandidaten är 4x16GB (F4-3600C16Q-64GTZNC).

Jag misstänker att 2x kitet är dual-rank, med endast 2 moduler så blir det troligen inget problem. Det finns bara cl18 stickor på QVL.

Hur skulle 4x kitet funka? Tror att det blir quad-rank då, kommer det gå att köra det i 1:1:1?
Någon som kör med det kitet, funkar det ok? Har sett vissa tester på 4xDR skall gå riktigt bra, men blir det inte trögt för minneskontrollen med 4xDR?

Väntar på ett 5900x, använder datorn till allt möjligt. Unity, spel, musikprogram etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basickarl:

- För en dual channel mobo så vill man ha 4 ranks.
- Man vill ha så lågt CL som möjligt.
- Man vill ha så högt Mhz som mobo och CPU'n tillåter.
- Man vill ha RAM som mobo stödjer, står på mobo tillverkarens sida vanligst.

4 ranks innebär på en dual channel mobo: 2st dual rank eller 4st single rank.

Hur vet man om en RAM sticka är dual rank eller single rank: Det får man googla / läsa svar på forum. Det står aldrig hos tillverkaren och man kan inte se direkt på RAM stickan. Enda sättet är att installera på en mobo och kolla i ett program cpu-z tex..

Finns det 16gb single rank pinnor idag: Jo, Ballistix har precis tex. byt från dual rank till single rank på sina 16gb stickor. Det finns att köpa.

Ska jag köpa 2st dual rank eller 4st single rank: Det beror på din mobos topology, daisy chain föredrar dual rank, T topology föredrar 4st single rank. Ryzen föredrar daisy chain, Intel ingen aning. Som sagt, det beror på din mobos topology.

Hur får jag reda på min mobos topology: Det får man googla / läsa svar på forum. Här finns ett exempel på hur jag fick reda på min mobos topology (MSI MAG x570 Tomahawk) https://youtu.be/O2KbpmMg44M?t=1127

Köpt samma mobo... vad kör du för minnen?

Permalänk
Skrivet av weenan:

Köpt samma mobo... vad kör du för minnen?

Jag kör 2x32gb ballistix.

https://www.amazon.se/gp/product/B083TSLC72/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Permalänk
Avstängd

Jag går i tankarna på att sälja ens förra nätagg (corsair 550w), ryzen 3600 samt dessa minnen man har nu. corsair vengeance lpx 4x 8gb (32gb) till vännens son, för 2k för att vara snäll.

Det man funderat på är att vilket minne man bör isåfall uppgradera till och få ut det mesta av ens dator vars specifikation kan ni se i signaturen. Budgeten isåfall skulle ligga på 2-2,5k. Vill inte ha nåt rgb och sånt.

Tveksam till att det skulle göra nå märkbar skillnad att byta sig till 3600mhz tex.

Hur skulle ni göra i mitt fall och finns det isåfall nåt minne ni rekommenderar?

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem

Jag köpte F4-3600C16Q-64GTZNC . Har dock inte kunnat testa ännu. Till Asus x570-E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Jag köpte F4-3600C16Q-64GTZNC . Har dock inte kunnat testa ännu. Till Asus x570-E

Har kollat in g-skill, verkar vara bra prylar dom har men lär ej få plats med rgb såna. Pga Cpu fläkten.
Crucial då? Är deras produkter ok?

Frågan kvarstår dock om det ens är lönt sälja de så biligt bara för att ev få knappt märkbar skillnad men pojken, han skulle bli glad.
Satt mig i en besvärlig sits heh..

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboKopp:

Har kollat in g-skill, verkar vara bra prylar dom har men lär ej få plats med rgb såna. Pga Cpu fläkten.
Crucial då? Är deras produkter ok?

Frågan kvarstår dock om det ens är lönt sälja de så biligt bara för att ev få knappt märkbar skillnad men pojken, han skulle bli glad.
Satt mig i en besvärlig sits heh..

Märke är ju skit samma, det är ju specifikationen du måste gå på. 3600mhz CL16 är sweetspot om du vill ha max prestanda out of the box med AMD 5xxx. Det är dock inte prisvärt jämfört med billigare minnen om du ser vad du får ut i performance. Om du i övrigt har dyra komponenter ska du ju inte snåla på minnen, men om andra grejerna är lite vettigare mid range ska ju minnena väljas därefter. Jag köper alltid QVL minnen då jag ofta köper 4, köper man bara två stickor är det mindre kinkigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Märke är ju skit samma, det är ju specifikationen du måste gå på. 3600mhz CL16 är sweetspot om du vill ha max prestanda out of the box med AMD 5xxx. Det är dock inte prisvärt jämfört med billigare minnen om du ser vad du får ut i performance. Om du i övrigt har dyra komponenter ska du ju inte snåla på minnen, men om andra grejerna är lite vettigare mid range ska ju minnena väljas därefter. Jag köper alltid QVL minnen då jag ofta köper 4, köper man bara två stickor är det mindre kinkigt

Tänkvärt, det tål att funderas vidare på.

Pojken glad, jag byter ut mot minnen som kommer vara sweetspot för ens dator, samt tackar för tipset om cl16.
Minnen som jag har, köptes ursprungligen till Ryzen 3600, fick blodad tand och uppgraderat lite i taget.

Edit:

Lägger upp bild på så kan ni nog förstå varför jag helst inte vill ha rgb minnen, knappt att nuvarande minnen fick plats men fläkten förvisso kan flyttas uppåt.

https://imgur.com/a/4bHamGp

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Märke är ju skit samma, det är ju specifikationen du måste gå på. 3600mhz CL16 är sweetspot om du vill ha max prestanda out of the box med AMD 5xxx. Det är dock inte prisvärt jämfört med billigare minnen om du ser vad du får ut i performance. Om du i övrigt har dyra komponenter ska du ju inte snåla på minnen, men om andra grejerna är lite vettigare mid range ska ju minnena väljas därefter. Jag köper alltid QVL minnen då jag ofta köper 4, köper man bara två stickor är det mindre kinkigt

https://www.inet.se/produkt/5303593/ballistix-32gb-2x16gb-ddr...

Skulle den vara nåt att ha?

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Märke är ju skit samma, det är ju specifikationen du måste gå på. 3600mhz CL16 är sweetspot om du vill ha max prestanda out of the box med AMD 5xxx. Det är dock inte prisvärt jämfört med billigare minnen om du ser vad du får ut i performance. Om du i övrigt har dyra komponenter ska du ju inte snåla på minnen, men om andra grejerna är lite vettigare mid range ska ju minnena väljas därefter. Jag köper alltid QVL minnen då jag ofta köper 4, köper man bara två stickor är det mindre kinkigt

Har beställt Ballistix 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16, som man förstått är lotto om det är single rank eller dual.
Så chansar man, nuvarande minnen lär man sinom tid sälja, ev här på marknaden som fungerat klockrent, dual chnnel, samsung, dock single rank.

Vännen verkar tycka att ryzen 3600, corsair 550w, 32gb vengeance plus pure rock 2 och kylpasta för 2000kr är för dyrt, så kommer jag och avbryta det.. väntat på i dryga veckan.

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Avstängd

Usch, ju äldre man blir desto längre tid det tar att lära sig något nytt..

Fick avbeställa ballistix 32gb 3600mhz då det verkar vara osäkert när de kan leveras.
Under tiden ringde en pojke till morbrorn, om han har nån dator att erbjuda billigt, vill ha sin första egna dator.. Har sen tidigare ryzen 3600, låda, pure rock 2, corsair nätagg 550w liggandens, suttit och funderat. Nej, jag kan uppgradera mig till asus tuf gaming b550m wifi (velade fram och tillbaka om x570), pga av nuvarande chassi vars frontpanel kräver det senaste. Och ja, minnen skall han ha så ens nuvarande får han.. så beställde jag till mig G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident.. Trots att man avskyr rgb, men den lär man kunna stänga av.. annars tejpa över..

Ja, just det, det fattas hårddisk till pojken, beställt Kingston a2000 500gb, det bör räcka till en början..

Grafikkortsbiten ska hans far försöka lösa.
Så hoppas man att det är värt uppgraderingen, nya minnen och så..

Men till det viktigast, pojken.. Som jag är morbror till, kommer kunna ha all glädje av i flera år, jag och min svåger pratade lite om just det.. Bra för barnen för att få aktivera hjärnan sin. Och eventuellt få ut glädje av.

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Avstängd

Till poängen, läste nånstans att alla minnen som produceras efter 2018, skall vara dual rank.
Det är lite snurrigt det, då alla säger olika.

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboKopp:

Till poängen, läste nånstans att alla minnen som produceras efter 2018, skall vara dual rank.
Det är lite snurrigt det, då alla säger olika.

Nej, det stämmer garanterat inte. Det är snarare så att single rank nu finns i större minnesstorlekar. För några år sedan kunde man vara i princip garanterad att 16 GB-stickor var dual rank. Så är det inte längre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av RoboKopp:

Har beställt Ballistix 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16, som man förstått är lotto om det är single rank eller dual.
Så chansar man, nuvarande minnen lär man sinom tid sälja, ev här på marknaden som fungerat klockrent, dual chnnel, samsung, dock single rank.

Vännen verkar tycka att ryzen 3600, corsair 550w, 32gb vengeance plus pure rock 2 och kylpasta för 2000kr är för dyrt, så kommer jag och avbryta det.. väntat på i dryga veckan.

Jag gjorde samma sak som dig innan, beställde precis samma sak 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16, visade sig vara single rank. Du kan se på serienummer, finns nå tråd på reddit om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basickarl:

Jag gjorde samma sak som dig innan, beställde precis samma sak 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16, visade sig vara single rank. Du kan se på serienummer, finns nå tråd på reddit om det.

Samma här fick single rank och en anledning att inom snar framtid uppgradera till 64GB därför
Var övertygad om att jag skulle få dual rank med 2x16, men icke sa nicke. Märkte det först när jag installerade väldigt långt efter att jag köpt dom. Tror det var att om serienumret slutar på nått med E så är det dual rank och med B så är det single rank.

Helt galet egentligen att dom gör lotteri av det istället för att skriva ut vad det är för rank.
Pratade med Inet om dom kunde säkerställa vilken rank dom skickar om man beställer av dom. Det kunde dom inte, men däremot sa dom att det inte var några problem med att returnera om man skulle få en annan rank än man ville ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av basickarl:

Jag gjorde samma sak som dig innan, beställde precis samma sak 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16, visade sig vara single rank. Du kan se på serienummer, finns nå tråd på reddit om det.

Jo, jag kunde inte vänta på dessa minnen längre då systerpojken skulle få mina gamla så tog man och beställde g-skill istället för några hundra lappar extra. De visat sig vara single rank de med.. Skitsamma, är nöjd ändå och systerpojken med som nu kan lira nya spel som valheim och sånt. Var ju rätt bra dator han fick, ryzen 3600, 32gb corsair 3200mhz, kingston 2000 500gb osv..

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem

Om ni beställer fyra minnen så spelar det vad jag har förstått ingen roll om det är singel eller dual rank.
Att ha fyra singel rank minnen blir samma samma sak som att ha två st med dual rank.

Rätta mig gärna utförligt om jag har fel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Om ni beställer fyra minnen så spelar det vad jag har förstått ingen roll om det är singel eller dual rank.
Att ha fyra singel rank minnen blir samma samma sak som att ha två st med dual rank.

Rätta mig gärna utförligt om jag har fel.

Har för mig att man läst det också. Nånstans..
Numera skiter man i sånt, har 2x 16b single rank och det får duga. Har ej plats för 4st i nuvarande minnesplats då cpu fläkten är lite för stor..

Min dator går klockrnt, snabb som få, att spela är en fröjd och då finns inget behov att förbättras.
En nöjd finne, speciellt efter hockey vm.. Ödmjuk som få..

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Om ni beställer fyra minnen så spelar det vad jag har förstått ingen roll om det är singel eller dual rank.
Att ha fyra singel rank minnen blir samma samma sak som att ha två st med dual rank.

Rätta mig gärna utförligt om jag har fel.

Det är svårare att få 4st att leka bra ihop än 2st. Sen kan du inte bygga ut med mer minne. Det är allt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av basickarl:

Det är svårare att få 4st att leka bra ihop än 2st. Sen kan du inte bygga ut med mer minne. Det är allt.

Vissa minneskontrollers/implementeringar kan ha svårare att driva fyra stickor också, om jag minns rätt från när jag kollade på X570-moderkort till egna bygget. Följden blir då att det kan vara svårare att nå XMP eller överklocka utan att öka spänningen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av basickarl:

Det är svårare att få 4st att leka bra ihop än 2st. Sen kan du inte bygga ut med mer minne. Det är allt.

Skrivet av Samsung:

Vissa minneskontrollers/implementeringar kan ha svårare att driva fyra stickor också, om jag minns rätt från när jag kollade på X570-moderkort till egna bygget. Följden blir då att det kan vara svårare att nå XMP eller överklocka utan att öka spänningen.

Bra information, men jag har rätt i sak, eller hur?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

För bäst prestanda vill man ha 4 rank med minne.

4st single-rank med 4x4, 4x8, 4x16GB moduler finns att köpa.

För de som vill ha dual-rank kan man idag oftast få tag på minnen i dessa konfigurationer:

(2x16), 2x32GB. 32GB moduler är garanterat dual-rank idag men de flesta kiten idag för 16GB är single-rank.
Av kostnadsskäl och större produktion av 16GB moduler av minnen är de inte längre dual-rank med 8GB moduler på båda sidor av stickorna.
Om man vill ha dual-rank 2x16GB är det enkelt att få detta om man väljer kitt som kör med Samsung B-die. Annars är det idag garanterat att man får annars single-rank kit på 16GB modulerna om man inte specifikt letar upp kit som kör Samsung B-die.

Om man köper äldre kit begagnat kan man få lite av vad som helst.
Finns 2x8GB dual-rank etc om man går tillbaka några år på ddr4.

Jag vet att man är ganska garanterad att få single-rank med kiten specificerade 2x16GB 3600Mhz 18-22-22 som finns billigt idag överallt.
Samsung b-die kitten med dual-rank för 2x16GB är oftast dubbelt så dyra som dessa.

Permalänk
Skrivet av basickarl:

- För en dual channel mobo så vill man ha 4 ranks.
- Man vill ha så lågt CL som möjligt.
- Man vill ha så högt Mhz som mobo och CPU'n tillåter.
- Man vill ha RAM som mobo stödjer, står på mobo tillverkarens sida vanligst.

4 ranks innebär på en dual channel mobo: 2st dual rank eller 4st single rank.

Hur vet man om en RAM sticka är dual rank eller single rank: Det får man googla / läsa svar på forum. Det står aldrig hos tillverkaren och man kan inte se direkt på RAM stickan. Enda sättet är att installera på en mobo och kolla i ett program cpu-z tex..

Finns det 16gb single rank pinnor idag: Jo, Ballistix har precis tex. byt från dual rank till single rank på sina 16gb stickor. Det finns att köpa.

Ska jag köpa 2st dual rank eller 4st single rank: Det beror på din mobos topology, daisy chain föredrar dual rank, T topology föredrar 4st single rank. Ryzen föredrar daisy chain, Intel ingen aning. Som sagt, det beror på din mobos topology.

Hur får jag reda på min mobos topology: Det får man googla / läsa svar på forum. Här finns ett exempel på hur jag fick reda på min mobos topology (MSI MAG x570 Tomahawk) https://youtu.be/O2KbpmMg44M?t=1127

Jag är i krokarna att uppgradera men utav det du säger så för Ryzen är det alltså rekommenderat att köra 4 Single ranked 4x8Gb minnen eller två dual rank av 2x16Gb? Förstår jag dig rätt?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Jag är i krokarna att uppgradera men utav det du säger så för Ryzen är det alltså rekommenderat att köra 4 Single ranked 4x8Gb minnen eller två dual rank av 2x16Gb? Förstår jag dig rätt?

Nix, för en dual channel ryzen mobo så vill du ha 4 ranks. Hur du får 4 ranks är upp till dig själv, via 4st single rank(4*1=4) eller 2st dual rank (2*2=4).

Om du ska bara köpa och sen glömma (inte lägga till mer ram) hade jag sagt 2st dual rank (alltså två RAM pinnor).

Permalänk
Skrivet av basickarl:

Nix, för en dual channel ryzen mobo så vill du ha 4 ranks. Hur du får 4 ranks är upp till dig själv, via 4st single rank(4*1=4) eller 2st dual rank (2*2=4).

Om du ska bara köpa och sen glömma (inte lägga till mer ram) hade jag sagt 2st dual rank (alltså två RAM pinnor).

Tack

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB