OS på Disk 1 förstördes när Disk 2 fick en windows installation

Permalänk
Medlem

OS på Disk 1 förstördes när Disk 2 fick en windows installation

Long story short.
Förberedde mitt nya datorbygge (saknar många delar) genom att stoppa in den nya m.2 disken i den gamla datorn och med usb installera ett nytt OS.
Alles gut, bootar på m.2 och det funkar bra.
Tar bort m.2 disken och startar datorn igen.
Bluescreen: "windows is missing winload.efi"

1. Hur fan löser jag det?
2. Hur fan kan en installation som inte har något som helst med Disk 1 att göra, lyckas paja dens OS? Trodde inte alls det skulle vara något problem.

Permalänk
Medlem

Första gissningen är att det är vilken disk som är bootdevice i bios
Meeeen
Andra saken är att nånting liknande hände mig
Körde windows på M2 disk 1
Kopplade in en M2disk 2 för att ha spel på.
Detta klarade windows inte att hantera även om jag satte all boot till rätt disk, så det var bara att installera om skiten.
Windows 10 är under all kritik med hur det hanterar boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Första gissningen är att det är vilken disk som är bootdevice i bios...

Tog ut allting annat som var inkopplat och kollade boot, fanns bara min Disk 1, så det är omöjligt för den att ta köra något annat.
Har även försökt med Startup Repair, men t.om den misslyckas men ger inget felmeddelande

Permalänk
Medlem

Du skulle kopplat bort orginaldisken och bara haft den nya M.2an på den gamla datorn när du installerade windows. Gissar att du får installera om windows igen på den gamla disken.
Jag har haft liknande problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Misstänker också det, men då kvarstår ju frågan varför installationen ens överhuvudtaget bestämde sig för att mixtra med Disk 1...
Vill helst inte installera om då jag har en del filer jag vill se över innan den formateras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL4C:

Misstänker också det, men då kvarstår ju frågan varför installationen ens överhuvudtaget bestämde sig för att mixtra med Disk 1...
Vill helst inte installera om då jag har en del filer jag vill se över innan den formateras.

Windows installationsprogram gör som det vill utan att fråga. Hittar det en bootloader på någon annan disk antar programmet att du vill återanvända den. Vill man styra över beteendet görs det enklast på mekanisk nivå. Koppla loss saker som programmet ska låta bli att pilla på.

Om du inte vill installera om med den rekommenderade hårdvarukonfigurationen går det att googla sig fram till hur man skapar en bootloader manuellt. Med tanke på att du är här och frågar gissar jag att du kommer ge upp och installera om innan du är halvvägs klar med en sådan manöver.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL4C:

Tog ut allting annat som var inkopplat och kollade boot, fanns bara min Disk 1, så det är omöjligt för den att ta köra något annat.
Har även försökt med Startup Repair, men t.om den misslyckas men ger inget felmeddelande

Då är det nog bara att installera om windows och svära åt Microsoft en skvätt tyvärr.
Kan testa bootrec kommandona, men det är ytterst sällan som dom funkar.

Permalänk
Medlem

Eftersom Wndows är uppenbart idiotiskt vid installation så lägger den ofta Efi boot på en annan disk än den man explicit väljer. Sjukt jävla pinsamt av Microfail att dom aldrig löser det enerverande felet.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian