Installera WSL på Windows för att lära sig Linux?

Permalänk
Medlem

Installera WSL på Windows för att lära sig Linux?

Kan man stöka runt omkring med WSL utan att det påverkar systemet?

Vill fortsätta lära mig Linux men tänker att ifall man leker runt i WSL så kanske man råkar "breaka" systemet eller dylikt?

Tack på förhand

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du kunna mecka runt precis hur som helst utan risk så är nog en "riktig" VM ett bättre alternativ. T ex Virtualbox som är gratis.
Då kan du göra precis vad som helst inkl formatera diskar, ta bort alla filer du kan nå osv utan någon risk för Windows-datorn, så länge som du inte fixar åtkomst till filer via nätverket eller liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kör en virtuell maskin tycker jag som @thomas tipsar om, gör du en backup på den innan du gör något större ingrepp så har du inget att oroa dig för. Det är bara att köra. Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Det är superenkelt att leka med wsl. Installera någon linux distro från windows store. Har för mig att det står anvisningar om hur du får igång wsl där med.

Man har åtkomst till hela datorn via wsl. Om man vill vara extra säkert så håller man sig till linux-delen.

Kan rekommendera windows terminal. Också från windows store.

Permalänk
Medlem

Önskar att Linux distro's kunde stödja spel så som windows gör
Eller att köra VM från en linux distro och spela på så sätt utan att det påverkar prestandan/flytet.

Skrivet av FabriciusRex:

Det är superenkelt att leka med wsl. Installera någon linux distro från windows store. Har för mig att det står anvisningar om hur du får igång wsl där med.

Man har åtkomst till hela datorn via wsl. Om man vill vara extra säkert så håller man sig till linux-delen.

Kan rekommendera windows terminal. Också från windows store.

Vad menar du med "Linux-delen" ?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Hedersmedlem

@Benna WSL skapar ett filsystem som är Linux-native. Tror det är skillnad på WSL1 och WSL2 här dock, och man kan välja vilket man vill köra, om man har ny nog Windows-version (20H2 tror jag).
Jag kör WSL2 och har / som ext4, 250 GB stor, i en image som måste växa automatiskt, för så mycket plats har jag inte ledigt på C: (och WSL tar definitivt inte 250 GB nu heller).

Spelstödet i Linux blir ju bara bättre med tiden åtminstone. Dels native, men kanske framför allt med t ex Valves Proton.
Möjligheten att köra Linux och spela i en Windows-VM finns också, men det är rätt struligt att hitta hårdvara med bra stöd. Tror att AMDs nya 6000-serie fixar det men jag är inte säker.

https://www.reddit.com/r/VFIO/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Önskar att Linux distro's kunde stödja spel så som windows gör
Eller att köra VM från en linux distro och spela på så sätt utan att det påverkar prestandan/flytet.

Vad menar du med "Linux-delen" ?

Wsl skapar en linux miljö i windows. Du har alltså en hel map struktur som liknar vad som är i en vanliga linux installation. Har för mig att denna delen är osynlig för windows. Men det omvända gäller inte. Man kan använda wsl för att göra bash specifika saker i ens windows mappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Wsl skapar en linux miljö i windows. Du har alltså en hel map struktur som liknar vad som är i en vanliga linux installation. Har för mig att denna delen är osynlig för windows. Men det omvända gäller inte. Man kan använda wsl för att göra bash specifika saker i ens windows mappar.

Start -> kör -> \\wsl$
=

WSL är supersmidigt.
Det var inte riktigt en 1-click install, men ändå relativt enkelt att komma igång jämfört med att installera vm-ware, ladda ner ISO filer och mecka.

Min Ubuntu 20.04 startar på under sekunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Start -> kör -> \\wsl$
=
https://i.imgur.com/06qYyM5.png

WSL är supersmidigt.
Det var inte riktigt en 1-click install, men ändå relativt enkelt att komma igång jämfört med att installera vm-ware, ladda ner ISO filer och mecka.

Min Ubuntu 20.04 startar på under sekunden.

Har mindre problem själv att installera wmware och linux ISO. Jag är främst för att lära mig linux terminalen och tänkte snappa upp ett Linux Distro på min laptop, funderar på att köra Dual-OS på laptopen nämligen.

Ett annat problem jag tänkt på är hurvida jag kommer kunna programmera i C# på ett linux system, antar att .NET core överskrider till olika systemet och att det är numera mainpractice och engine som kommer uppdateras, men frågan är vad man ska programmera i för IDE om man går ifrån Visual studio.

O så många frågor och hur jag ska göra.

Är WSL samma linuxterminal så som Ubuntu's terminal? Har för mig att vissa Linux Distro's har lite annorlunda kommandon?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Har mindre problem själv att installera wmware och linux ISO. Jag är främst för att lära mig linux terminalen och tänkte snappa upp ett Linux Distro på min laptop, funderar på att köra Dual-OS på laptopen nämligen.

Ett annat problem jag tänkt på är hurvida jag kommer kunna programmera i C# på ett linux system, antar att .NET core överskrider till olika systemet och att det är numera mainpractice och engine som kommer uppdateras, men frågan är vad man ska programmera i för IDE om man går ifrån Visual studio.

O så många frågor och hur jag ska göra.

Är WSL samma linuxterminal så som Ubuntu's terminal? Har för mig att vissa Linux Distro's har lite annorlunda kommandon?

Som du säger är .NET core plattformsoberoende och fungerar därmed att köra på Linux.
Du kan nog med god fördel använda Visual Studio Code för att programmera i C#.
Jag har inte testat det själv, men det borde fungera alldeles ypperligt.

Utan att förvirra dig alltför mycket med olika terminalemulatorer och dylikt så är det samma kommandon oavsett vilken distro du kör. Det som skiljer sig åt är de olika pakethanterarna. T.ex. Ubuntu och Debian använder APT för att installera paket, medan Cent OS och Fedora använder YUM och Arch Linux och dess derivat använder Pacman.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Har mindre problem själv att installera wmware och linux ISO. Jag är främst för att lära mig linux terminalen och tänkte snappa upp ett Linux Distro på min laptop, funderar på att köra Dual-OS på laptopen nämligen.

Ett annat problem jag tänkt på är hurvida jag kommer kunna programmera i C# på ett linux system, antar att .NET core överskrider till olika systemet och att det är numera mainpractice och engine som kommer uppdateras, men frågan är vad man ska programmera i för IDE om man går ifrån Visual studio.

O så många frågor och hur jag ska göra.

Är WSL samma linuxterminal så som Ubuntu's terminal? Har för mig att vissa Linux Distro's har lite annorlunda kommandon?

Hur mycket kan du om Linux idag?

Enklast att börja är Linux Mint som har lättaste övergången från Windows till Linux, är väldigt lätt att sätta upp Virtuella maskiner i denna.

Att börja från en Live-ISO som installerats på en USB-sticka ger dig en verklig uppfattning av hur det fungerar. Ett alternativ är att installera på en sekundär HDD / SSD och vid omstart av datorn starta från denna. Version 20 har full kompatibilitet med secure boot. Dessutom kan du då göra Windows / Linux helt okända för varandra vilket minskar risken för att dom bråkar med varandra med boot etc. Har du respektives disk urdragen vid installation så är risken obefintlig då dom inte vet om varandra.

Det stämmer att olika Linux-distributioner har lite olika kommandon, men det handlar mest om vilken "riktning" distributionen går i och vad vissa program heter samt vad vissa alias heter / gör. Dom flesta distributioner kör eller kan köra en bash-terminal. Bash är en fork av terminalen sh och kan på väldigt enkelt / bekvämt sätt utföra väldigt avancerade saker utan att man behöver slita sitt hår.

I grunden så bygger Linux på sex pelare.

Debian, även Knoppix, Ubuntu, Linux Mint (fork av Ubuntu), LMDE (Linux Mint med ren Debian-fork)

Slackware, även SuSE, Open SuSE

Enoch, även Gentoo, Chrome OS, Chromium OS

RedHat, även Caldera Open Linux, Fedora, CentOS, Mandrake, Mandriva

Arch

Android

Debian är den största (popularitet / spridning) och lättaste att arbeta med. Arch är väldigt stor popularitet men kräver att du kan extrem mycket då nästan all setup är i terminalen eller att du installerar GUI:t själv.

Här är en enorm bild av hur tidslinjen ser ut https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Linux_Dis...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Hur mycket kan du om Linux idag?

Enklast att börja är Linux Mint som har lättaste övergången från Windows till Linux, är väldigt lätt att sätta upp Virtuella maskiner i denna.

Att börja från en Live-ISO som installerats på en USB-sticka ger dig en verklig uppfattning av hur det fungerar. Ett alternativ är att installera på en sekundär HDD / SSD och vid omstart av datorn starta från denna. Version 20 har full kompatibilitet med secure boot. Dessutom kan du då göra Windows / Linux helt okända för varandra vilket minskar risken för att dom bråkar med varandra med boot etc. Har du respektives disk urdragen vid installation så är risken obefintlig då dom inte vet om varandra.

Det stämmer att olika Linux-distributioner har lite olika kommandon, men det handlar mest om vilken "riktning" distributionen går i och vad vissa program heter samt vad vissa alias heter / gör. Dom flesta distributioner kör eller kan köra en bash-terminal. Bash är en fork av terminalen sh och kan på väldigt enkelt / bekvämt sätt utföra väldigt avancerade saker utan att man behöver slita sitt hår.

I grunden så bygger Linux på sex pelare.

Debian, även Knoppix, Ubuntu, Linux Mint (fork av Ubuntu), LMDE (Linux Mint med ren Debian-fork)

Slackware, även SuSE, Open SuSE

Enoch, även Gentoo, Chrome OS, Chromium OS

RedHat, även Caldera Open Linux, Fedora, CentOS, Mandrake, Mandriva

Arch

Android

Debian är den största (popularitet / spridning) och lättaste att arbeta med. Arch är väldigt stor popularitet men kräver att du kan extrem mycket då nästan all setup är i terminalen eller att du installerar GUI:t själv.

Här är en enorm bild av hur tidslinjen ser ut https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Linux_Dis...

Hej!

Har grävt lite och bestämde mig Manjaro som Distro och ja som du nämner så är Arch Linux något som är helt bortom min kunskap men samtidigt alla de desktop bilderna som jag sett och avundats av har varit av skärmdumpar från ett Arch Linux distro

Gillar nämligen simplistic look samt terminaler som säger vad man håller på med, men bara om man faktiskt har kunskapen om vad som är vad, haha.

Tog Manjaro KDE vilket jag förstod som en bra nybörjar-distro, men ack vad jag redan fick problem.
Installera den som dual OS på min laptop med en partionering av min main disk som även har windows då installerat, så fick dela volumen och sedan installera Manjaro KDE på andra partitionen, vilket fungerade bra.

När jag kom sedan in och allt verkade funka så märkte jag att jag ville ändra om shortcutten till terminalen till CTRL + Enter så kunde jag tydligen inte göra det.
Tydligen så är det någon bug som gör att man inte kan ändra på shortcutten även om det ska vara som feature att det går via system inställningarna. Letade överallt på nätet och hittade några relevanta trådar, varav beskedet blev att jag troligtvis behöver använda en äldre version av kernel, så tänkte jag skulle köra på 4.8.5 kernel som har långvarig support och "stabil". Installerade kerneln och startade om för att välja den kerneln istället men det funkade inte att boota då den i princip stod still med min "lenovo" ikon... så fick återgå till den vanliga kerneln som redan var installerad och här någon timme sitter jag senare och skriver detta.

Har haft tidigare erfarenhet där något litet störde mig och det ska vara så bra med linux för att man ska kunna ändra om allting så som man vill... men ack vad mycket ståhej det ska vara för så små saker

Funderar nu på att köra en vwmare med något Linux distro, gillade inte så mycket F12 popup-bash då det inte är terminalen i sig utan något utav en simplering av terminalen och den går inte att ändra, och jag kan ju inte starta upp den vanliga terminalen med shortcuts då jag försökte ändra om den till vad jag ville men nu står den på "none" istället och det går inte att ändra.

Som tidigare person skrev så kanske jag testar på ett annat distro i vmware, men just nu känns det rätt surt.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Hej!

Har grävt lite och bestämde mig Manjaro som Distro och ja som du nämner så är Arch Linux något som är helt bortom min kunskap men samtidigt alla de desktop bilderna som jag sett och avundats av har varit av skärmdumpar från ett Arch Linux distro

Gillar nämligen simplistic look samt terminaler som säger vad man håller på med, men bara om man faktiskt har kunskapen om vad som är vad, haha.

Tog Manjaro KDE vilket jag förstod som en bra nybörjar-distro, men ack vad jag redan fick problem.
Installera den som dual OS på min laptop med en partionering av min main disk som även har windows då installerat, så fick dela volumen och sedan installera Manjaro KDE på andra partitionen, vilket fungerade bra.

När jag kom sedan in och allt verkade funka så märkte jag att jag ville ändra om shortcutten till terminalen till CTRL + Enter så kunde jag tydligen inte göra det.
Tydligen så är det någon bug som gör att man inte kan ändra på shortcutten även om det ska vara som feature att det går via system inställningarna. Letade överallt på nätet och hittade några relevanta trådar, varav beskedet blev att jag troligtvis behöver använda en äldre version av kernel, så tänkte jag skulle köra på 4.8.5 kernel som har långvarig support och "stabil". Installerade kerneln och startade om för att välja den kerneln istället men det funkade inte att boota då den i princip stod still med min "lenovo" ikon... så fick återgå till den vanliga kerneln som redan var installerad och här någon timme sitter jag senare och skriver detta.

Har haft tidigare erfarenhet där något litet störde mig och det ska vara så bra med linux för att man ska kunna ändra om allting så som man vill... men ack vad mycket ståhej det ska vara för så små saker

Funderar nu på att köra en vwmare med något Linux distro, gillade inte så mycket F12 popup-bash då det inte är terminalen i sig utan något utav en simplering av terminalen och den går inte att ändra, och jag kan ju inte starta upp den vanliga terminalen med shortcuts då jag försökte ändra om den till vad jag ville men nu står den på "none" istället och det går inte att ändra.

Som tidigare person skrev så kanske jag testar på ett annat distro i vmware, men just nu känns det rätt surt.

Buggen verkar vara relaterad till KDE självt, att nedgradera kerneln lär inte ha någon effekt.
Här diskuteras problemet i deras egen bugtracker och det verkar som att en fix är att vänta inom kort (om den inte redan har släppts).

Testa att uppgradera KDE till senaste versionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Datavetare

Varför inte köra på din ursprungliga tanke? WSL2 (och se till att det verkligen är WSL2, för WSL1 hade en del coola idéer men fungerade i praktiken rätt dåligt och hade kass prestanda) är ett otroligt smidigt sätt att köra Linux, framförallt om man primärt är en Windows-användare.

Som terminal kan du endera använda den som kommer med automatiskt, men den är inte jättemodern. Microsoft har länge varit medvetna om detta, de har därför tagit fram ett modernt alternativ som stödjer allt från PowerShell till WSL2.

Har aldrig sett poängen med dual-boot, kanske kommer ned till personlig preferens, men för egen del har det bara slutat med att enda OS:et aldrig används och därmed bara slösar diskutrymme.

WM, då med fördel HyperV då det är inbyggt i Windows och Microsoft säkerställer väldigt bra paravirtualisering stöd för Linux när det kör ovanpå HyperV, är i min mening näst bästa alternativet efter WSL2.

Kör du WSL2 kan du definitivt använda Visual Studio Code för din .net-core utveckling. Du installerar då VSCode på Windows, finns någon plugin på "marketplace" (möjligen är det integrerat direkt i VSCode numera) specifikt för att jobba mot WSL2. Väljer du VM-vägen skulle jag forfarande välja att köra VS Code på Windows och jobbat mot VM:en via SSH (det stödet är inbyggt, använder det rätt mycket på MacOS för att jobba mot Linux-maskiner via SSH).

Edit: Verkar som WSL-plugin:en fortfarande är på marketplace

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer