Nytt grafikkort, ingen bild HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, ingen bild HJÄLP!

Hej!

Har köpt ett begagnat MSI GTX 1080ti armor och installerat i min dator. Datorn rullar igång som vanligt men får ingen bild. Eller det blir en svart/grå bild. Kommer inte in i BIOS eller något. Har kopplat in mitt gamla GTX 960 igen och allt funkar som det skall.

Har ni några tips på vad jag ska testa eller har jag köpt ett trasigt grafikkort?

Mvh Hugo!

Permalänk
Medlem

Eventuellt kan uppgradering av BIOS hjälpa, om inte kortet är trasigt. Kanske kan prova kortet i någon kompis dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Eventuellt kan uppgradering av BIOS hjälpa, om inte kortet är trasigt. Kanske kan prova kortet i någon kompis dator?

Tillräcklig strömmatning? Rätt strömkablage? Sitter kortet ordentligt nedtryckt i sin slot?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Vad för moderkort och nätaggregat är det?

Det man kan prova för att se om problemet är nätaggsrelaterat är att starta datorn utan att ha kopplat in de extra strömkablarna till grafikkortet, då ska den iaf starta men kommer att visa ett meddelande på skärmen att du måste koppla in resten för att fortsätta.

Kanske värt att prova med Displayport/DVI istället för HDMI eller vice versa om du har en sådan kabel till hands

Permalänk
Medlem

Jag har hittat felet. Dock inget bra fel. Kortet har fått en rejäl smäll på ovansidan och slagit bort två kondensatorer och även böjt plattan. Vid frakten har en skruvmejsel gjort hål i paketet, gått genom 5 cm av material innan den kommit till kortet där den tagit sönder det. Har en bild innan han skickade den som visar på att det inte var hål där innan. Jag har hittat de två kondensatorerena och försökt löda på dem igen. Men händer inget jämförelse med när dem var borta... Antar att kortet är helt dött...

Permalänk
Medlem

Jösses.
Nån slags försäkring borde (delvis) täcka detta?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av flugge00:

Vid frakten har en skruvmejsel gjort hål i paketet, gått genom 5 cm av material innan den kommit till kortet där den tagit sönder det.

OUCH!

Kan du ta ett bild på skadan på kortet? Gärna ett närbild?

Moderna PCB kort (kretskort) har inte sällan 4-7 lager, dvs. att det finns kontakter inuti själva kretskortet (dom kan du inte se med ögon) men det innebär att om en skruvmejsel har körts in i själva kretskortet, så har det högst sannolikt inträffats en ren kortslutning mellan kretskortets 7 olika lager, och det är komplett omöjligt att reparera tyvärr då det inte finns någon teknik för att separera kretskorts lager, och inte lönsamt på nåt sätt då kretskortet redan är monterat med tusentals SMD komponenter.

Posten har vanligtvis en försäkring intill 5000 spänn om jag inte tar fel, så ta bild av paketet, få bild av honom du köpte kortet av om det går, dom flesta brukar ta ett bild på paketet för dom skickar, och skicka med ditt eget bild av paket-skadan, och kort skadan. Liten chans för att du får ersättning då du redan har godkänd skicket när du skrev under på varan vid mottagning - men det finns ändå en chans!

Kolla med post nord, det FINNS en chans.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Då verkar det som att det är helt kört att laga kortet. Det ser ut som att de lagrerna är sönder också! Jag har reklamerat till postnord och hoppas få något tillbaka