Permalänk
Medlem

Påfylld Antec 620 Problem..

Hej!

För err par månader sedan så gick tjejjens 620 torr. Minns inte hur den var monterad men fick fylla på med destilerat vatten, genom att använda insulinsrutor och hål i gummit.
Sedan dess har den funkat skitbra, och ingår fick tjejjen hem ett nytt mobo till sin 3570k.
Så då tänkte jag att det var lika bra att fylla upp loopen ordentligt, så jag tog lös Coldplaten och tog loss slangarna ur blocket.
Skar även bort det jag gjort hål i och tryckte tillbaka slangarna på radiatorn.

Tidiga stresstest visade att Cpun låg runt höga 70° låga 80° i load, kändes inte riktigt OK men vet att prollen blir varm, den blev närmare 90-95° då jag använde den under en Dark rock Pro 2 och klockade den allt som gick.

Hon började spela Witcher 3 och efter 2-3 timmar så får datorn vitskärm, minnesproblem på grafikkortet..
Ser då att det droppat några droppar glykolvatten på baksidan av grafikkortet. Från blocket!
Har ett 7970 som jag kan ersätta hennes 7950 med så så långt är det lugnt. Inte en droppe rörde CPU eller moderkort som tur va.
I värsta fall kanske PCI platsen blivit skadad men nu har hon 2 till så.

Hände upp den ovanför ett papper och körde den ett tag utan läckage.
Satte då en stektermometer men massa silikonkylpasta på coldplaten, och började värma radiatorn med en värmepistol, och då termometern visade 80C så kom det några droppar till, från hålen till barbsen på blocket! Jag som hoppats på att det som skulle läcka ur den redan gjort det... Vattnet blev nog varmare än coldplaten med, men tror inte att det kokat... Glykol kokar ju vid 198°C, så en 50/50 blandning med vatten borde vara långt över 100...

Fyllt upp den rätt duktigt och försökte få i så lite luft som möjligt, det kanske var mitt misstag då vatten expanderar då det blir varmt, trodde först att det hade kokat (tempen var över 100°c på prollen då vi klockat den lite (1.28v/4.6Ghz))
Hon såg såklart inte hur varmt den blev, vattnet blir väl lika varmt som Cpu om den värmer nog länge, som vid spel, och runt 80c läckte den även vid mina tester.
Kommer värma på den idag igen och se om det läcker runt 80C, och om den skvalpar mindre, eller inget när vattnet blir varmt, då är det ju mer luft som behövs.
Det kan eventuellt vara rester av Yes! i systemet med, jag sköljde ut det riktigt noga men man vet aldrig, det tar ju bort vattnets ytspänning så det kanske lättare tränger genom packningarna lättare, isåfall borde temperaturen inte spela nån roll dock.

Någon som har något förslag på vad man kan göra?
Vill ogärna köpa en ny kylare då et inte ska vara något fel på denna, förutom att jag verkar f*ckat upp den, men ska försöka få tag i en 1155 stock fläkt idag som hon får köra tills vi har råd men en Evo 212 eller något nästa månad.

Permalänk
Medlem

Byt kylare. 620 är snart 10 år gammal. Edit release date January 2011.....

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT