Single rank eller double-rank för 64GB 4 stickor?

Permalänk
Medlem

Single rank eller double-rank för 64GB 4 stickor?

Hallå!

Jag planerar initialt använda 32GB i mitt nybygge för applikationer inom 3D-rendering, GIS-program med stora mängder data, m.m. Detta kommer antagligen hålla väldigt bra, men jag tänker att jag skulle vilja ha möjligheten att utvidga utan problem i framtiden. Jag har förstått att man helst vill ha "4 ranks" i sitt ramminne, och att 2x16GB double rank då funkar bra. Men tänker jag rätt att jag bör ha ha 4x16GB single rank för att få 64GB? Varför funkar inte 4x16GB Double rank bra? Och vilka 2x16GB-SR-stickor rekommenderar ni?

Allt gott
/E

Permalänk
Medlem

du vill ha 4x single rank för att det är lättare för minneskontrollern att hantera det, om du har 4x dual rank så blir det quad rank och tyngre för minneskontrollern, detta spelar bara roll om du tänker överklocka minnet/flck vilket ger ganska stort prestanda lyft för amd 5000 serien.

du har alltså generellt större chans att överklocka 4x16gb single rank än 4x16gb dual rank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

du vill ha 4x single rank för att det är lättare för minneskontrollern att hantera det, om du har 4x dual rank så blir det quad rank och tyngre för minneskontrollern, detta spelar bara roll om du tänker överklocka minnet/flck vilket ger ganska stort prestanda lyft för amd 5000 serien.

du har alltså generellt större chans att överklocka 4x16gb single rank än 4x16gb dual rank.

Tack för tydligt svar! Då blir det till att hitta 2x16gb SR till överkomligt pris

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Thelias:

Hallå!

Jag planerar initialt använda 32GB i mitt nybygge för applikationer inom 3D-rendering, GIS-program med stora mängder data, m.m. Detta kommer antagligen hålla väldigt bra, men jag tänker att jag skulle vilja ha möjligheten att utvidga utan problem i framtiden. Jag har förstått att man helst vill ha "4 ranks" i sitt ramminne, och att 2x16GB double rank då funkar bra. Men tänker jag rätt att jag bör ha ha 4x16GB single rank för att få 64GB? Varför funkar inte 4x16GB Double rank bra? Och vilka 2x16GB-SR-stickor rekommenderar ni?

Allt gott
/E

Vad är det för moderkort?
B550 och X570 klarar stickor på 32 GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad är det för moderkort?
B550 och X570 klarar stickor på 32 GB.

Eftersom han vill köra 32 GB så kan det vara bra med dubbla 16 för att utnyttja dual channel.

Edit: Ursäkta mig. Verkar ha läst allt fel. Tyckte det stod 32GB.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Forsgren:

Eftersom han vill köra 32 GB så kan det vara bra med dubbla 16 för att utnyttja dual channel.

Edit: Ursäkta mig. Verkar ha läst allt fel. Tyckte det stod 32GB.


Får intrycket att han först är inne på att köpa 32 GB, men sedan svänger till 64.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad är det för moderkort?
B550 och X570 klarar stickor på 32 GB.

Ah just det! Jag har Gigabyte Aorus B550 Pro AX, så borde ju funka med 2x32GB DR också. Har haft svårt att hitta dessa med CL16 - enbart CL18. CL16 är väl att föredra vad jag förstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

CL16 är väl att föredra vad jag förstått?

CL = Clock Latency
Lägre är bättre, ja. Den riktiga latensen är en kombination av frekvens och clock latency.
Med det sagt så är det ingen världsomvälvande skillnad. IIRC så påverkar det cirka 1% per ns minskning, du kan antingen räkna det själv eller använda denna sidan. Detta är en överförenklad förklaring, men ger ett hum iaf.

CL påverkar däremot inte bandbredd, men det gör frekvens.

Dual rank har däremot bättre prestanda vid samma frekvens och clock latency för vissa laster. Läsvärd artikel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

du vill ha 4x single rank för att det är lättare för minneskontrollern att hantera det, om du har 4x dual rank så blir det quad rank och tyngre för minneskontrollern, detta spelar bara roll om du tänker överklocka minnet/flck vilket ger ganska stort prestanda lyft för amd 5000 serien.

du har alltså generellt större chans att överklocka 4x16gb single rank än 4x16gb dual rank.

Däremot så ger det ju bättre prestanda på direkten. Så det är inte dåligt ändå.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Thelias:

Hallå!

Jag planerar initialt använda 32GB i mitt nybygge för applikationer inom 3D-rendering, GIS-program med stora mängder data, m.m. Detta kommer antagligen hålla väldigt bra, men jag tänker att jag skulle vilja ha möjligheten att utvidga utan problem i framtiden. Jag har förstått att man helst vill ha "4 ranks" i sitt ramminne, och att 2x16GB double rank då funkar bra. Men tänker jag rätt att jag bör ha ha 4x16GB single rank för att få 64GB? Varför funkar inte 4x16GB Double rank bra? Och vilka 2x16GB-SR-stickor rekommenderar ni?

Allt gott
/E

Skrivet av Thelias:

Ah just det! Jag har Gigabyte Aorus B550 Pro AX, så borde ju funka med 2x32GB DR också. Har haft svårt att hitta dessa med CL16 - enbart CL18. CL16 är väl att föredra vad jag förstått?

Låter som att du planerar för en speldator, när du tidigare skrivit att den skall användas som Arbetsstation.
Skall den tugga stora datamängder rekommenderar jag dessa minnen.
Crucial Micron DDR4, module, 32 GB, DIMM 288-pin, 3200 MHz / PC4-25600, CL22, 1.2 V, ej buffrad, ECC, 1639 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Tack för tydligt svar! Då blir det till att hitta 2x16gb SR till överkomligt pris

Näj! om du ska ändast använda 2 stickor är det dual rank du vill ha. ändast single rank om du har 4 stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Näj! om du ska ändast använda 2 stickor är det dual rank du vill ha. ändast single rank om du har 4 stickor.

Haha mitt huvud var trött efter ram-researchen! Har bara skrivit fel Må säga att jag tycker att det har varit bland det svårare att läsa på kring för att köpa ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Låter som att du planerar för en speldator, när du tidigare skrivit att den skall användas som Arbetsstation.
Skall den tugga stora datamängder rekommenderar jag dessa minnen.
Crucial Micron DDR4, module, 32 GB, DIMM 288-pin, 3200 MHz / PC4-25600, CL22, 1.2 V, ej buffrad, ECC, 1639 kr.

Ah, titta, det finns ännu mer att lära! Smart funktion att ha ECC, men jag undrar hur vanligt det är att man använder ramminne med ECC i arbetsdatorer? När jag googlar, tycker jag mig inte hitta särskilt många som betonar vikten av ECC. Crucial själva säger att även non-ECC-ramminnen numera har låg error-frekvens. https://www.crucial.com/support/articles-faq-memory/ecc-vs-no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

CL = Clock Latency
Lägre är bättre, ja. Den riktiga latensen är en kombination av frekvens och clock latency.
Med det sagt så är det ingen världsomvälvande skillnad. IIRC så påverkar det cirka 1% per ns minskning, du kan antingen räkna det själv eller använda denna sidan. Detta är en överförenklad förklaring, men ger ett hum iaf.

CL påverkar däremot inte bandbredd, men det gör frekvens.

Dual rank har däremot bättre prestanda vid samma frekvens och clock latency för vissa laster. Läsvärd artikel.

Fett, tack för förklaringar. Det jag undrar då är hur mycket skillnad exempelvis 1 nanosekund gör i praktiken, eller 2,5? När börjar man få märkbara prestandaskillnader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Fett, tack för förklaringar. Det jag undrar då är hur mycket skillnad exempelvis 1 nanosekund gör i praktiken, eller 2,5? När börjar man få märkbara prestandaskillnader?

Det var vad jag syftade på med procenten där. Om jag kommer ihåg rätt, vilket jag absolut inte lovar 😉, så påverkar varje minskning i ns cirka 1% på prestandan i vanliga applikationer. (Hittade denna artikeln medans jag letade runt lite efter faktiska benchmarks istället för mitt minne, har inte hunnit läsa den däremot då det är lite för sent på dygnet för det.) Frekvensen däremot är en vildare sak då det är direkt relaterat till bandbredd. I vissa laster så spelar bandbredd knappt någon roll gentemot respons latens, medans i andra så skalar det helt linjärt med bandbredden och latensen har väldigt liten påverkan. Beror helt på hur koden man kör är skriven, men generellt så är det någonstans i mitten för de flesta "vanliga" laster. Frekvens ökning förbättrar däremot både latens och bandbredd. Finns även laster som skalar linjärt med den faktiska latensen. Vissa laster skalar inte alls med RAM CL eller frekvens, om all data får plats i CPU'ns cache men de är rätt ovanliga i konsument applikationer. Så du kommer inte kunna få ett exakt svar då varje CPU last är annorlunda även inom samma program, men du kan iaf få en tumregel.

Skulle kunna förklara varför varje last skiljer så på grund av koden, men tror det blir lite out-of-scope.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det finns nästan inga 16gb single rank, och inga 4x kit med SR. Ska du ha 64gb tror jag DR stickor är enda utvägen. Jag hittade inga vettiga 4x16 SR iaf

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Thelias:

Ah, titta, det finns ännu mer att lära! Smart funktion att ha ECC, men jag undrar hur vanligt det är att man använder ramminne med ECC i arbetsdatorer? När jag googlar, tycker jag mig inte hitta särskilt många som betonar vikten av ECC. Crucial själva säger att även non-ECC-ramminnen numera har låg error-frekvens. https://www.crucial.com/support/articles-faq-memory/ecc-vs-no...

Tror mest att det beror på krångel och osäkerhet.

ECC minne är ovanligare och svårare att få tag på.
De saknar flashiga kylare och RGB.
De saknar XMP profil vilket gör dem något långsammare.
Folk är också fast i tänket för en speldator, där risk för datakorruption eller krasch, inte spelar någon större roll, värsta som kan hända är väl en förstörd save fil.

För Intel krävs en Xeon eller lustigt nog en Pentium.

För AMD

  • Funkar inte dras APUr.

  • Det krävs ett moderkort som stödjer ECC, Asus och Asrock gör det oftast, MSI nästan aldrig.

  • AMD stödjer inte buffrade eller registrerade minnen, ECC minnen är ofta det, det gäller att undvika dessa.

  • Även om du får funktionen är den inte validerad, det skulle kosta för mycket pengar.

Fördelarna är mindre risk för krasch och framförallt, mindre risk för datakorruption.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1575579-ecc-minne-ford...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det finns nästan inga 16gb single rank, och inga 4x kit med SR. Ska du ha 64gb tror jag DR stickor är enda utvägen. Jag hittade inga vettiga 4x16 SR iaf

Jag sitter själv o Googlar efter 4x16GB kit där stickorna är single rank och snubblade över den här tråden som jag märkte inte var så gammal. Var nära på att ge upp men hittade dessa:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5408380
https://www.kingston.com/dataSheets/HX426C16FB4K4_64.pdf

Citat:

HyperX HX426C16FB4K4/64 is a kit of four 2G x 64-bit (16GB) DDR4-2666 CL16 SDRAM (Synchronous DRAM) 1Rx8, memory module, based on eight 2G x 8-bit FBGA components per module.

Verkar vara fyra single-rank moduler á 16GB var.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ahh! Det är ju just dom jag köpt, fast bara ett par stycken. Är det verkligen värt prestanda-höjningen att köpa ett par till, för att få dual rank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Ahh! Det är ju just dom jag köpt, fast bara ett par stycken. Är det verkligen värt prestanda-höjningen att köpa ett par till, för att få dual rank?

För mig handlade det om runt 10-15 procent i spel, så man får väl själv värdera hur viktigt det är i förhållande till kostnaden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Var har du hittat den infon? Allt jag hittat tyder på DR, beställt dem i tron om DR nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Var har du hittat den infon? Allt jag hittat tyder på DR, beställt dem i tron om DR nämligen.

Är nyfiken jag också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Var har du hittat den infon? Allt jag hittat tyder på DR, beställt dem i tron om DR nämligen.

Jag har dem i min dator. De är SR.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har dem i min dator. De är SR.

https://i.imgur.com/qy38L10.jpg

Jag har hört att det ska vara slumpartat om stickor produceras med SR eller DR. Samma modell kan ha antingen eller. Hur vet du att detta gäller för samtliga av denna modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Jag har hört att det ska vara slumpartat om stickor produceras med SR eller DR. Samma modell kan ha antingen eller. Hur vet du att detta gäller för samtliga av denna modellen?

Jag kan förstås inte garantera nåt sånt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Jag har hört att det ska vara slumpartat om stickor produceras med SR eller DR. Samma modell kan ha antingen eller. Hur vet du att detta gäller för samtliga av denna modellen?

Single rank vs dual rank är om minnet är satt på bara ena sidan eller båda sidor av minnesstickan. Detta har ingen eller obetydlig påverkan på hastigheten i bästa fall. Eftersom bara en rank kan hanteras i taget så är en dual rank två single rank som hanteras var annan gång.

När jag dammsuger nätet så verkar dual channel ha betydligt större påverkan än vad single eller dual rank påverkar.

Dual channel avgör antalet stickor och kräver alltid 2 eller 4 stickor. Ett moderkort med fyra platser ha således två uppsättningar dual channel.

Ett moderkort med åtta platser har två uppsättningar quad channel. (Server / HEDT CPU:er) Har aldrig sett eller hört talas om "vanliga" moderkort med 8 platser med dual channel, tror inte det går på grund av CPU:n

Du kan jämföra detta som att single rank ger dig en bil som kan accelerera lite snabbare medans dual channel / quad channel ger dig bredare gata = kortare kö / mindre väntetid.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Single rank vs dual rank är om minnet är satt på bara ena sidan eller båda sidor av minnesstickan. Detta har ingen eller obetydlig påverkan på hastigheten i bästa fall. Eftersom bara en rank kan hanteras i taget så är en dual rank två single rank som hanteras var annan gång.

När jag dammsuger nätet så verkar dual channel ha betydligt större påverkan än vad single eller dual rank påverkar.

Dual channel avgör antalet stickor och kräver alltid 2 eller 4 stickor. Ett moderkort med fyra platser ha således två uppsättningar dual channel.

Ett moderkort med åtta platser har två uppsättningar quad channel. (Server / HEDT CPU:er) Har aldrig sett eller hört talas om "vanliga" moderkort med 8 platser med dual channel, tror inte det går på grund av CPU:n

Du kan jämföra detta som att single rank ger dig en bil som kan accelerera lite snabbare medans dual channel / quad channel ger dig bredare gata = kortare kö / mindre väntetid.

Nja, det du pratar om är single sided vs dual sided. Inte samma sak. En sticka kan vara dual rank och ha alla moduler på en sida.

Permalänk
Medlem

Corsairs minnen kan på samma artikelnummer, ha olika uppsättningar och vara single eller dual rank. Det beror på versionsnumret som står på klistermärket.

Se info:
https://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=178400

Om du vill ha 2x16GB som är single rank (om du tror att du kommer att uppgradera till 64GB snart) så är de flesta modulerna det i dagsläget, åtminstone de billigare.
Kingston HyperX har datablad och en hemsida som skriver ut om det är single eller dual rank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Nja, det du pratar om är single sided vs dual sided. Inte samma sak. En sticka kan vara dual rank och ha alla moduler på en sida.

Börjar låta som ett krångligt dilemma det här...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon