Är det okej att sälja dyrare i vissa fall?

Permalänk
Medlem

Problemet är väl egentligen de som är så desperata att de betalar dessa priser istället för att sitta lugnt i båten och avvakta till det faktiskt finns lager att köpa av. Personligen har jag aldrig förstått varför det är så viktigt få tag på saker först eller så tidigt som möjligt. Blir man så mycket lyckligare att ha ny iphone före alla andra istället för att vänta några dagar, som exempel?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Problemet är väl egentligen de som är så desperata att de betalar dessa priser istället för att sitta lugnt i båten och avvakta till det faktiskt finns lager att köpa av. Personligen har jag aldrig förstått varför det är så viktigt få tag på saker först eller så tidigt som möjligt. Blir man så mycket lyckligare att ha ny iphone före alla andra istället för att vänta några dagar, som exempel?

De kanske har en fet inkomst, 50-100k i månaden så det kanske är skitsamma för dom några tusen hit eller dit. Jag vet inte men spekulerar bara. Ett annat alternativ vore ju om det är streamers eller utför någon arbetssyssla med hjälp av prylen och tjänar igen utgifterna den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

De kanske har en fet inkomst, 50-100k i månaden så det kanske är skitsamma för dom några tusen hit eller dit. Jag vet inte men spekulerar bara. Ett annat alternativ vore ju om det är streamers eller utför någon arbetssyssla med hjälp av prylen och tjänar igen utgifterna den vägen.

Det finns säkert sådana också men de allra flesta är nog "vanliga" människor som bara "ska ha" av olika anledningar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Värst var det nog när någon snille fick för sig att Flappy bird var värt något BARA för att det lades ner, och man började installera spelet på telefoner för att sedan sälja vidare telefonerna till ockerpriser. Men dummast var de som bröt förseglade telefoner för att installera Flappy bird, i hopp om att det skulle höja priset. Vare sig man ville ha flappy bird eller inte, så bestämde sig alla säljare för att det skulle med, och till ett högre pris.

Permalänk
Medlem

Om någon undrar så har jag avbokat processorn på webhallen nu. Detta var planen från första början, handlar mer om att jag är för lat för att sälja vidare än att jag tycker det är oetiskt. Jag startade mest tråden för att jag var nyfiken på vad folk tyckte om saken.

Många intressanta argument. Min personliga åsikt är att det är okej att tjäna en slant på att sälja vidare, är någon villig att betala ockerpris så är det upp till dem. Däremot ser jag hellre att min processor går till någon med tålamodet att vänta än någon som betalar mer.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, det är ju ingen som tvingar dig att köpa produkten.

Sen kanske det blir omoraliskt om det handlar om en livsnödvändig produkt (Te.x. mat, medicin osv), vilket kanske inte teknikprylar klassas som xD

Permalänk
Medlem

En vara är värd vad någon är beredd att betala för den är grunden för kapitalismen och vår välfärd. Alternativet är väl beprövat det också vilket bara leder till mass-svält och allmän misär för alla.

Jag föredrar mat på bordet hellre än att lyxkonsumption skall garanteras alla av staten (eller vem ni som inte håller med tycker skall tillhandahålla "allt åt alla"). I alternativa systemen var lyxen bara till för de fina ändå så inget som kom vanligt folk.

Felet i systemet numera är dock att fler och fler marknader blir oligopol med högre priser (elnätet i Sverige är ett bra exempel som vi alla känner väl till) och det inte spelar någon roll om leverantöreren leverar då det finns få eller inga alternativ så självsaneringsdelen av systemet fallerar. Möjligt att Intel kan skapa lite konkurrens men är tveksam att de är intresserade av att pressa priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Tänker när det kommer till t.ex grafikkort eller processorer, varför skicka tillbaks dem till butik? Det blir väl bara återförsäljaren som förlorar på det, dels ska de ta tillbaka produkten, öppna den, kolla så allt står rätt till, sen lär den inte komma till nästa på tur i kön, utan får läggas ut som fyndvara. Nä tycker det låter bättre att sälja vidare den, du blir glad, köparen blir glad, samt återförsäljaren för att du inte slösar deras tid och pengar.

Om du returnerar en vara utan att ens ha öppnat förseglingen så kan de ju sälja den som ny, så ingen större förlust där.
Och även om det blir en fyndvara så blir åtminstone köparen gladare av att kunna köpa den för ett vettigt fyndvara-pris istället för exakt samma produkt till ett uppblåst scalpingpris.

Skrivet av Dax:

Oftast dom som gnäller är ju dom som inte lyckats göra samma sak men som hade gjort det om dom möjligheten att själva tjäna en hacka på att köpa "billigt" sälja dyrt.

Nja, jag tror oftast de som "gnäller" helt enkelt är dem som inte kan köpa varan för eget bruk från butik till ordinarie pris! (pga alla jäkla scalpers )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Att köpa något där tanken är att sälja den dyrare tycker jag är fel. Men att sälja något man är missnöjd med eller felköp osv är ju okej att sälja såklart. Sen om folk börjar buda och det drar iväg i pris, det är ju inte säljarens fel.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

TILL SALU: ett obeskrivligt, svårtillgängligt snabbrullande Äpple

Annonsens beskrivning: "oj jag hade visst glömt bort, fått hem den här... för att jag missat att avboka(restorder/förbokning) från en av tre olika ställen."

Typ nånting sånt.
-----
Hade jag budat på det där? Nä.

Har man inte ens koll på var och när man gör sina egna affärer. Mja, hur trolig och pålitlig är du då som försäljare? Visst händer olyckor och att olyckan kommer fram ibland. Men men...
Det största argumentet för mig iofs, är att den 3 åriga garanti som komponenter ofta numera kommer med. Att den inte ramlar över från mig till person, som köper av dig, som sitter på det där språnkans nya flashiga men övertaliga --- äpplet.

Fabriksgarantin på 3 år gäller bara generellt åt kunden som handlat produkten, där allra i första ledet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det alltid är okej att sälja varor för högre priser än vad man köpte de för oavsett anledning. T.ex. om någon köper ett PS5 för 5 kkr och säljer det vidare för 12 kkr, inga problem med det IMO. Det man måste komma ihåg är att den som köper den för 12 kkr gör det eftersom den vill göra det, den blir intet på något sätt tvingad. Den person som köper en produkt för säg 7 kkr över butikspris gör det eftersom den inte vill vänta alltså har säljaren gjort en ekonomisk tjänst (PS5 nu vs PS5 om okänt antal månader) som enligt köparen är värd 7 kkr.

Permalänk
Medlem

Vad som ofta verkar utelämnas i diskussionen om det är okej att sälja vidare varor till högre pris är man då också försenar tillgången för alla de som inte har råd eller vill att köpa av scalpers och som snällt väntar, men som var lite långsammare än du vid beställningen under släppet. Därför är det inte bara så enkelt som att någon betalar nånting för en vara som den personen tycker att det är värt och någon annan tjänar samma belopp, utan det finns en helt annan person som är förloraren i det hela, och som faktiskt gör det till ett omoraliskt beteende. Därför avbokade iaf jag direkt på andra sidor när jag fick mina beställningar bekräftade. Men som någon skrev att om man beställer på två sidor och får hem båda produkterna samtidigt är det ju vettigare att sälja vidare ett ex själv, om inte annat bara för att minska besväret för butiken som sålde.

Men det är inte så att jag bryr mig jättemkt, men om nån frågar så tycker jag i alla fall att svaret är att det är omoraliskt.

Visa signatur

5900X | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 3800 MHz | Asus Crosshair VIII Dark Hero
Define R5 | SN850 1TB / KC3000 2TB | EVGA G2 850W | NH-D15
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G910

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan och fria marknaden är det som gäller. "tyvärr".

För mig personligen är det ett rätt föraktfullt beteende att köpa tex 30 biljetter till en konsert utan någon avsikt att gå i överhuvudtaget.

Men det är lagligt och ok ur ett juridiskt perspektiv, men jag som är musikintresserad tycker det är fel.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Är 5900x något som ens säljer för högre än butikspriser längre. Det kommer ju in ganska stora lass lite då och då som jag förstår.
Komplett har 68st på väg 6 januari. Webhallen likaså.
Tror inte att nån som är intresserad skulle ha nått emot att vänta för att få produkten i sitt namn med garanti etc.

Permalänk
Medlem

Om det inte hade varit en bristvara hade du sålt den vidare då? Troligtvis inte för i normalt läge får man mindre betalt om samma produkt finns i lager i butik. Varför då köpa i andra hand liksom?
Du väljer att behålla av en enda anledning. Att du kan tjäna pengar på en bristvara.
Vilket jag personligen inte tycker ska göras på en community som Sweclockers. Inte på andra marknader heller för den delen. Men jag förstår lockelsen av pengar. Du väljer själv vem du vill vara i den här soppan vi haft senaste halvåret

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Tillgång och efterfrågan och fria marknaden är det som gäller. "tyvärr".

För mig personligen är det ett rätt föraktfullt beteende att köpa tex 30 biljetter till en konsert utan någon avsikt att gå i överhuvudtaget.

Men det är lagligt och ok ur ett juridiskt perspektiv, men jag som är musikintresserad tycker det är fel.

Tycker personligen det är betydligt värre i exemplet med konserter. För du missar ju konserten om du ej har biljett. Men du kan fortfarande spela även om du inte har den absolut senaste gpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ickoicko:

Vad som ofta verkar utelämnas i diskussionen om det är okej att sälja vidare varor till högre pris är man då också försenar tillgången för alla de som inte har råd eller vill att köpa av scalpers och som snällt väntar, men som var lite långsammare än du vid beställningen under släppet. Därför är det inte bara så enkelt som att någon betalar nånting för en vara som den personen tycker att det är värt och någon annan tjänar samma belopp, utan det finns en helt annan person som är förloraren i det hela, och som faktiskt gör det till ett omoraliskt beteende. Därför avbokade iaf jag direkt på andra sidor när jag fick mina beställningar bekräftade. Men som någon skrev att om man beställer på två sidor och får hem båda produkterna samtidigt är det ju vettigare att sälja vidare ett ex själv, om inte annat bara för att minska besväret för butiken som sålde.

Men det är inte så att jag bryr mig jättemkt, men om nån frågar så tycker jag i alla fall att svaret är att det är omoraliskt.

Jag väntar på ett kort, jag känner inte att jag förlorar något? Jag står senare i kön bara. Någon annan hann före och de kan göra som de vill med sina beställda kort. Vill de sälja vidare kortet eller konsolen för att någon annan är beredd att betala några tusenlappar extra har jag inga problem med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag väntar på ett kort, jag känner inte att jag förlorar något? Jag står senare i kön bara. Någon annan hann före och de kan göra som de vill med sina beställda kort. Vill de sälja vidare kortet eller konsolen för att någon annan är beredd att betala några tusenlappar extra har jag inga problem med det

Det kan du ju känna, men det finns ett värde i att få sina saker tidigare jämfört med senare. Sen om du personligen jämför med att inte få saken alls eller nåt ändrar det bara din upplevelse, inte det teoretiskt förlorade värdet av en försenad leverans.

Visa signatur

5900X | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 3800 MHz | Asus Crosshair VIII Dark Hero
Define R5 | SN850 1TB / KC3000 2TB | EVGA G2 850W | NH-D15
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G910

Permalänk
Medlem

Att använda sina ekonomiska tillgångar för att lägga beslag på hyreslägenheter eller biljett till koncerter, eller mat ENBART i syfte att tjäna pengar på andras desperation ser jag som mycket moraliskt tvivelaktigt och i många fall förkastligt.

Men om någon köper ett par extra grafikkort, CPU:er, TV-spel och hoppas på att tjäna på folks habegär, så bryr jag mig egentligen inte så mycket.

Jag tycker bara att de som betalar höga överpriser istället för att vänta in produkten får skylla sig själva.
Skulle köparna ha lite självdisciplin och vänta ut dessa lycksökare skulle den marknaden snart dö och vissa skulle stå där med massa kostsam hårdvara.
Detta händer väl allt i mellanår i det kapitalistiska systemet då man tenderar att investera i trender som rätt vad det är klingar av eller blir överetablerade.

Ni som köper dyrt i andra hand, skyll er själva.
Jag skulle nog inte göra det om jag hade väldigt gott ställt, av princip.
Precis som jag tycker folk betalar alldeles för mycket för begagnade produkter.

Sen får man tänka på aspekten att de som köper för att sälja alltid står med en risk. Att täcka den med vinst kan ju egentligen bara ses som rimligt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ja, scalpers lyckas ju bara genom att det faktiskt finns många som betalar deras ockerpriser. Det är som sagt ingen som tvingar någon att köpa från dem. Köper man av dem så ska man nog inte klaga, man har själv valt det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Sen får man tänka på aspekten att de som köper för att sälja alltid står med en risk. Att täcka den med vinst kan ju egentligen bara ses som rimligt.

Ta det på faktura via Klarna eller liknande tjänst sen när de skickar kortet har du 14 dagar på dig att sälja vidare det till ett högre pris. Hittar du ingen köpare lämnar du bara tillbaka kortet utan att det har kostat dig något. Det är väl riskfritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ta det på faktura via Klarna eller liknande tjänst sen när de skickar kortet har du 14 dagar på dig att sälja vidare det till ett högre pris. Hittar du ingen köpare lämnar du bara tillbaka kortet utan att det har kostat dig något. Det är väl riskfritt?

Företaget kan gå i konkurs och då slutar väl öppet köp att gälla? Det är iaf en risk som jag kommer på, på rak arm.
Mig veterligen så går det inte att tjäna pengar riskfritt, även om såklart risken varierar i proportion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Gör man det regelbundet så ska man deklarera allt, oavsett hur lite man tjänar på det. Säljer man någon enstaka gång får man göra vinst upp till 50000, sedan måste man deklarera det. Var gränsen går är dock lite otydlig.

Säljer man regelbundet och inte deklarerar och man blir granskad så kan det bli en ganska dyr historia.

Nej, var gränsen går är inte alls otydlig eftersom alla vinster måste deklareras. Köper man en processor för 5000 och säljer för 5500 kr så deklarerar du för 500 kr i inkomst och betalar skatt på denna summa. Det enda du får sälja med vinst utan att betala inkomstskatt är vilt växande bär och svamp som du plockat själv, där har du fritt upp till 12 500 kr.

Glöm inte heller kvittona, så att ni kan bevisa inköps- respektive försäljningspris. Kan ni inte göra detta så kan Skatteverket anse att ni ska betala skatt på hela försäljningspriset och kan ni inte motbevisa det, tja, trist för er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Företaget kan gå i konkurs och då slutar väl öppet köp att gälla? Det är iaf en risk som jag kommer på, på rak arm.
Mig veterligen så går det inte att tjäna pengar riskfritt, även om såklart risken varierar i proportion.

Visst Webhallen, Inet, Dustin, Netonnet, Elgiganten mm kan gå i konkurs men det är inte särskilt troligt att det skulle komma från ingenstans. Det går säkert att hitta fler teoretiska risker men i den verkliga världen är det i princip riskfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Visst Webhallen, Inet, Dustin, Netonnet, Elgiganten mm kan gå i konkurs men det är inte särskilt troligt att det skulle komma från ingenstans. Det går säkert att hitta fler teoretiska risker men i den verkliga världen är det i princip riskfritt.

Låg risk ja, riskfritt nej.
Dock försvinner ju inte värdet på komponenten ifall ett företag skulle gå i konkurs. Det går ju alltid sänka priset tills man får varan såld om det skulle visa sig att varan blir svårare att sälja tex om lager fylls på i övriga butiker.

Sen vet jag inte ifall en butik kan neka till öppet köp ifall du köper orimligt många komponenter En sökning på google ger följande svar från konsumentverket: "Men det finns ingen lag som ger konsumenten rätt till öppet köp och/eller bytesrätt. Det är alltså frivilligt för dig att välja om du vill erbjuda konsumenter öppet köp och/eller bytesrätt. Om du väljer att erbjuda öppet köp och/eller bytesrätt är det viktigt att du antecknar det, till exempel på kvittot." men återföjls av "Vid försäljning på distans eller utanför affärslokaler har konsumenten som huvudregel lagstadgad ångerrätt."

Du får ursäkta om jag är lite petig men jag är allergisk mot uttrycket "riskfritt" när det kommer till en investering. Det har man ju hört i fall med tex "investera i bitcoin det är en riskfritt" och "investera i fingerprint det är en riskfritt"

Permalänk
Medlem

Bostäder då? Eller t ex bilar, jag känner till folk som försörjer sig på att köpa bilar billigt (och sen eventuellt reparera / sminka grisen) och sen kränga iväg dyrt till oförstående spekulanter på blocket.

Alla verkar ju acceptera prisökningarna på bostäder, men om nån jäkel vill tjäna in lite fikapengar på en PS5:a så ska dom brinna i helvetet!

Det är en marknadsekonomi vi lever i, bara gilla läget.

Permalänk
Medlem

Flera har nämnt att det är moraliskt förkastligt (vilket jag håller med om) men inte riktigt förklarat varför.

Anledningen är att beteendet lätt kan klassas under paraplyet "rent-seeking".
Tjommen som köper PS5:an eller vad det nu är utan att ha något annat syfte än att göra sig en hacka, är en opportunist som inte tillför något värde till värdekedjan som startar med en idé och slutar med en produkt som någon har nytta av eller gläds åt. PS5:an hade allokerats utan denna intervention och om producenten eller återförsäljaren kan reagera på något sätt så är det bara genom att höja priset eller dra på sig extra kostnader för system som motverkar rent-seeking. Strategin är enkom extraherande, inte skapande.

Enda sättet att (moraliskt) försvara handlandet är om man håller det som det yttersta goda att varor alltid ska säljas till högstbjudande. Någon form av renodlad ekonomisk-darwinistisk filosofi skulle kanske medge det men det är förmodligen extremt få som faktiskt är anhängare av en sådan doktrin om de rannsakar sig själva.

Edit: Crap, läste inte ens TS första inlägg särskilt noggrant... Om kompisen faktiskt köpte PS5:an med avsikt att behålla den så ställer det ju saken i en annan dager. Jag har mycket svårt att motivera varför det skulle vara klandervärt att sälja den till ett högre pris än inköpspriset, inte heller hur det skulle vara berömvärt att sälja den till random person för mindre än rådande pris på andrahandsmarknaden. Det känns fortfarande inte 100% rätt men det kan vara avundsjukan som skaver lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Bostäder då? Eller t ex bilar, jag känner till folk som försörjer sig på att köpa bilar billigt (och sen eventuellt reparera / sminka grisen) och sen kränga iväg dyrt till oförstående spekulanter på blocket.

Alla verkar ju acceptera prisökningarna på bostäder, men om nån jäkel vill tjäna in lite fikapengar på en PS5:a så ska dom brinna i helvetet!

Det är en marknadsekonomi vi lever i, bara gilla läget.

Menar du att inget man kan göra inom en marknadsekonomi kan vara omoraliskt bara man håller sig inom lagen? Eller vad argumenterar du för eller emot? Jag kan komma på andra saker som lätt kan anses omoraliska trots att det inte bryter mot någon lag.

Visa signatur

5900X | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 3800 MHz | Asus Crosshair VIII Dark Hero
Define R5 | SN850 1TB / KC3000 2TB | EVGA G2 850W | NH-D15
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G910

Permalänk
Medlem
Skrivet av ickoicko:

Menar du att inget man kan göra inom en marknadsekonomi kan vara omoraliskt bara man håller sig inom lagen? Eller vad argumenterar du för eller emot? Jag kan komma på andra saker som lätt kan anses omoraliska trots att det inte bryter mot någon lag.

Kallar man det omoraliskt att köpa något för att sedan sälja det dyrare så faller ju hela vår moderna vardag.
Hur många procent påslag tror du det är på en latte för 50 spänn?

I stort sett vad vi än konsumerar så är det ju någon som gör en vinst. Det är väl bara gratulera folk som orkade hålla på att kränga konsoler vidare för några tusenlappar. Jag hade 2 extra förbokningar jag kunde ha hämtat ut, men släppte dom två andra då jag inte ansåg det värt tiden att åka runt och samla på sig Corona för att sen strula med folk på Blocket, ta risken att maskinen var DOA, etc etc.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är ok att sälja dyrare.
Själv så köpte jag några Gigaybyte RTX 3080 Eagle OC från Amazon.se. Detta när Amazon satte ett för lågt pris som sedan höjdes efter någon timme.
Sålde korten för marknadspris och tjänade några tusen-lappar...