Permalänk
Medlem

Trasig/svart skärm

Köpte en Dell S2721DGF i december.

Jag kör med dubbla skärmar och plötsligt när jag satt vid datorn så slockna den nya Dell skärmen. Strömknappen och det i bak lyser men bilden är bara svart. Så jag testa att att köra med hdmi sladden jag hade i den gamla datorn (som funkar) men fick fortfarande ingen bild i Dell skärmen. Har testat alla olika uttag som finns på skärmen och datorn men får ingen bild. Jag kan fortfarande se skärmen i enhetshanteraren men där heter den "allmän PnP-bildskärm" (vet inte om det alltid stått så) medans den gamla skärmen står med sitt namn "Acer..."

Är det så att min nya skärm gått sönder och jag behöver reklamera den?
Eller finns det något jag kan testa att göra som jag inte tänkt på?

Tacksam för svar/ Peos

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Köpte en Dell S2721DGF i december.

Jag kör med dubbla skärmar och plötsligt när jag satt vid datorn så slockna den nya Dell skärmen. Strömknappen och det i bak lyser men bilden är bara svart. Så jag testa att att köra med hdmi sladden jag hade i den gamla datorn (som funkar) men fick fortfarande ingen bild i Dell skärmen. Har testat alla olika uttag som finns på skärmen och datorn men får ingen bild. Jag kan fortfarande se skärmen i enhetshanteraren men där heter den "allmän PnP-bildskärm" (vet inte om det alltid stått så) medans den gamla skärmen står med sitt namn "Acer..."

Är det så att min nya skärm gått sönder och jag behöver reklamera den?
Eller finns det något jag kan testa att göra som jag inte tänkt på?

Tacksam för svar/ Peos

Du kommer behöver reklamera den.
Tror att styrning för backlighten har lagt av

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ajfan, låter inget roligt.
Då kommer mitt nästa problem. Lådan som skärmen kom med åkte till soptippen under julstädet :/
Kan man ens reklamera en skärm utan lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Då kommer mitt nästa problem. Lådan som skärmen kom med åkte till soptippen under julstädet :/
Kan man ens reklamera en skärm utan lådan?

Ja, det kan man men man måste se till att packa den ordentligt, då det ligger på ens eget ansvar att se till att den kommer fram oskadad (och som en varning tidningspapper är inget bra packnings material).
Vid minsta lilla transportskada så finns risken att man nekad reklamation.

Sen angående misstänkt fel på backlight, det finns ett sätta att kontrollera detta, och det är att man lyser med en ficklampa på skärmen.
Är det fel på backlighten så kommer man svagt kunna se vad som finns på skärmen .

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, det kan man men man måste se till att packa den ordentligt, då det ligger på ens eget ansvar att se till att den kommer fram oskadad (och som en varning tidningspapper är inget bra packnings material).
Vid minsta lilla transportskada så finns risken att man nekad reklamation.

Sen angående misstänkt fel på backlight, det finns ett sätta att kontrollera detta, och det är att man lyser med en ficklampa på skärmen.
Är det fel på backlighten så kommer man svagt kunna se vad som finns på skärmen .

Japp det var som du sa! Jag kan se vad som är med en ficklampa. Tack för tipset! Då är det bara att reklamera? Finns inget att göra? Hur kommer det sig att de blir så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Ajfan, låter inget roligt.
Då kommer mitt nästa problem. Lådan som skärmen kom med åkte till soptippen under julstädet :/
Kan man ens reklamera en skärm utan lådan?

Vet inte hur Acer gör det, men reklamerade nyss en skärm till AOC.
Efter ja snackat me supporten, skickade de en ny skärm från nått lager i tyskland, sen fick jag 2 veckor på mig att skicka tillbaks den gamla. Alltså ja kunde använda kartongen den nya kom med. De betalade frakt+upphämtning, gick super smidigt!

Permalänk

Har du köpt den online? annats är det ju bara att glida in till ÅF och lämna tillbaka

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Har du köpt den online? annats är det ju bara att glida in till ÅF och lämna tillbaka

Köpt den från CDON så är ett företag i Danmark :/

Permalänk
Medlem

Fet felsökning! Snyggt!

Permalänk
Skrivet av SwePeos:

Köpt den från CDON så är ett företag i Danmark :/

Okej, lite extra gegg då..

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Köpt den från CDON så är ett företag i Danmark :/

Dell har 3 års avancerad utbytestjänst på skärmen, så du behöver inte gå via CDON utan kan kontakta Dell direkt istället.
Kontakta teknisk support

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Dell har 3 års avancerad utbytestjänst på skärmen, så du behöver inte gå via CDON utan kan kontakta Dell direkt istället.
Kontakta teknisk support

Okej tack! Ska kolla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du kommer behöver reklamera den.
Tror att styrning för backlighten har lagt av

Varför går en sån sak sönder på en ny skärm?
Och hur vanligt är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Varför går en sån sak sönder på en ny skärm?
Och hur vanligt är det?

Det beror oftast på att typ en redan defekt komponent användes vid tillverkningen.
Denna typ av fel är dock (mig veterligen) inte särskilt vanligt på nya skärmar, utan det sker oftast på äldre skärmar eftersom pga. av ålder så går komponenter sönder.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Dell har 3 års avancerad utbytestjänst på skärmen, så du behöver inte gå via CDON utan kan kontakta Dell direkt istället.
Kontakta teknisk support

Tänker jag uppdaterar lite vad som hänt sen sist.

Till slut fick jag tummen ur. Tycker det är jobbigt med sånt här men var lite för mkt pengar för att bara skita i det.
Så jag kontaktade Dell och när jag väl hitta svenska supporten och ringde dom gick det skit smidigt.
Dom kommer med ny skärm till mig i början på nästa vecka och tar med sig den gamla. Så de låter ju skit smidigt!

Tack för all hjälp alla! /Peos

Permalänk

haft problem med liknande skärm från Dell. (TN modellen). Dells support är riktigt stabil. Skickade en kille som hämtade min gamla och lämnade en ny skärm till mig inom ett par dagar. (premium panel warranty) eller något sånt heter det. tror du har det på din skärm också.

Visa signatur

9600k gtx 1080