Permalänk

GTX-1060 sönder?

Jag har fått problem med vad jag tror är grafikkortet i en av barnens speldator.
När jag bootar Windows får jag felmedlande om att en .dll fil kopplad till grafikkortet inte kan laddas.
Går jag in i enhetshanteraren så är det gult utropstecken bredvid grafikkortet och söker jag vidare får jag Windows felkod 43.
Jag får bild på skärmen [både via HDMI och DP] men kan inte ändra några inställningar för upplösning etc.

Jag har tagit bort grafikkortet i Enhetshanteraren och lagt tillbaka, gjort en ren installation av GeForce Experience med senaste drivrutin, jag har provat med senaste drivrutin direkt från ASUS.

Som sista utväg gjorde jag en ren Windows ominstallation men det hjälpte inte. Varken datorn [via BIOS] eller Windows indikerar på något annat fel än grafikkortet. Även efter ominstallation av drivrutiner är det gula utropstecknet kvar.

Finns det fler sätt att felsöka grafikkortet eller några andra tipps?

i7-4370
16 GB Ram
256 SSD
1 TB HDD
550W PSU

Permalänk
Skrivet av Bill Lumbergh:

Jag har tagit bort grafikkortet i Enhetshanteraren och lagt tillbaka, gjort en ren installation av GeForce Experience med senaste drivrutin, jag har provat med senaste drivrutin direkt från ASUS.

Ladda aldrig ner drivrutiner från partnertillverknas sida utan ta dom direkt från Nvidia istället. Testa drivrutinerna härifrån: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/drivers/

Annars kvarstår bara att testa grafikkortet i en annan dator om du har möjlighet.

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Ladda aldrig ner drivrutiner från partnertillverknas sida utan ta dom direkt från Nvidia istället. Testa drivrutinerna härifrån: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/drivers/

Annars kvarstår bara att testa grafikkortet i en annan dator om du har möjlighet.

Tack för tipset.
Tyvärr ingen lycka, finns det något sätt att felsöka grafikkortet med hjälp av inbokats dioderna?

Permalänk

Idag fick jag ett mail från Webhallen att mitt ärende nu var slutfört och att "fel bekräftat". Webhallen skrivit att de kommer ge mig ett tillgodokvitto på köpesumman. Kan jag istället begära pengar tillbaka så jag kan ett nytt grafikkort "vad som helst" [inkl. ett begagnat]?

Grafikkortet visade sig vara 2 år och 11 månader när jag letade fram det digitala kvittot.
Reklamation var enkel, jag lämnade in grafikkortet hos en av de lokala Webhallen-butikerna den 4/1, deras verkstad skulle undersöka och idag den 21/1 fick jag besked om "fel bekräftat".

Permalänk

Idag var jag förbi butiken och fick tillgodokvitto som användes att betala för det ASUS 1660 Super OC som jag beställt för upphämtning i butik... ankom Webhallen idag.

För att summera, nu drygt 1,5 månad senare har sonen ett 1660 Super OC och 305 kr kvar på tillgodokvittot. ASUS 3-åriga garanti är dagens hjälte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill Lumbergh:

Idag var jag förbi butiken och fick tillgodokvitto som användes att betala för det ASUS 1660 Super OC som jag beställt för upphämtning i butik... ankom Webhallen idag.

För att summera, nu drygt 1,5 månad senare har sonen ett 1660 Super OC och 305 kr kvar på tillgodokvittot. ASUS 3-åriga garanti är dagens hjälte.

Haha, det var på håret för garantin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill Lumbergh:

Webhallen skrivit att de kommer ge mig ett tillgodokvitto på köpesumman. Kan jag istället begära pengar tillbaka

Eftersom du aldrig fick frågan besvarad: Grundprincipen vid ett hävt köp är att du skall få pengar tillbaka på samma sätt som du betalade det ursprungliga köpet. Du behöver alltså aldrig acceptera ett tillgodokvitto om du betalat med kort eller kontant. Att sitta på ett tillgodokvitto kan bli rätt tjorvigt exempelvis om butiken går i konkurs eller man tappar bort kvittot.

Skrivet av Bill Lumbergh:

ASUS 3-åriga garanti är dagens hjälte.

Som konsument i Sverige har du alltid tre års reklamationsrätt när du handlar av företag som vänder sig till den svenska marknaden. Även om en tillverkare bara skulle erbjuda ett års garanti skall ett hårdvarufel av den här typen täckas av reklamationsrätten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Ladda aldrig ner drivrutiner från partnertillverknas sida utan ta dom direkt från Nvidia istället. Testa drivrutinerna härifrån: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/drivers/

Annars kvarstår bara att testa grafikkortet i en annan dator om du har möjlighet.

Offtopic, deluxe: Lol, exakt den avatarbilden har jag typ överallt förutom på swec. Blev lite..."vadfan jag heter inte fönsterputsaren".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A