Vikbara Iphone-modeller kvalitetstestas

Permalänk
Melding Plague

Vikbara Iphone-modeller kvalitetstestas

Enligt uppgift skymtas tidiga Apple-telefoner av fällbar typ nu i kinesiska fabriker, i syfte att testa hållbarheten inför vidareutveckling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Apple brukar vara duktiga på att finslipa saker, ska bli intressant att se hur/om det löser dom problem som plågat dom nuvarande modellerna.

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk

Blir spännande att se vad Apple kan tänkas förmå med. Har varit imponerad av flera av deras framgångar på sistone.

Permalänk
Medlem

"Har du en fällbar telefon, eller är du sugen på att skaffa en? Berätta i kommentarstråden!"
Jag skulle absolut kunna tänka mig en vikbar smartphone. Dock lär det inte bli en på ett bra tag. Har i dagsläget inga planer på att köpa en telefon för mer än 3-4kkr. Och det lär nog dröja om den ens någonsin kommer att komma telefoner i denna priskategorin.

Det är dock ändå intressant att läsa nyheter om telefoner även om de går utanför min budget.

Permalänk
Medlem

Jaha hur länge tar det innan Apple drar in några varumärken för patentintrång på vikbara telefoner med skärm

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fernlund:

Apple brukar vara duktiga på att finslipa saker, ska bli intressant att se hur/om det löser dom problem som plågat dom nuvarande modellerna.

Detta är väl Apples stora drömchans att tillverka något som per design kommer att paja rätt tidigt så man känner att man måste köpa nytt igen för att inte känna att man är utan? Snacka om att återuppfinna kortvariga inbyggda mobilbatterier på nytt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivmaskin

Jag blev riktigt sugen på att köpa första generationens Motorola Razr nu i mellandagarna, när Webhallen sänkte priset från 18 000 till 8 000 kronor. Tyvärr är väl just första generationen lite för dålig för att jag ska kunna rättfärdiga ett köp, särskilt när de telefonerna jag har ändå fungerar helt okej. Även om 8 000 är ganska billigt för en vikbar, finns det väldigt bra lurar av traditionell formfaktor för det priset.

Den dag det kommer en schysst mellanklassmobil av vikbart snitt, med startpris som inte är astronomiskt, är jag dock väldigt sugen på att testa! En 6-tumstelefon är nämligen lite väl stor, tycker jag (även om skärmytan är väldigt trevlig)

Permalänk

Det är väldigt självklart att Apple nu testar en hel del vikbara skärmar. De vill vara ett mobilföretag i framkant och de har extremt gott om pengar, att inte försöka få till en vikbar iPhone är att ge upp. Däremot att lansera en sådan produkt är en helt annan sak än att bara testa dem.

De vikbara telefonerna hittills har varit halvtråkiga, men det rytas om att det redan i år kommer betydligt bättre. Samsungs Z flip 2 och Samsung Fold 2 har dock blivit så bra så att få hade vägrat använda dem som deras enda telefon, det stora är de är på tok för dyra emot vad man får.

Jag ser flera intressanta saker som kommer på telefonerna snart.

  • Vikbara skärmar.

  • Solid state batterier eller motsvarande. Där detta innebär att de klarar av mer laddning, snabbare laddas, väger mindre och mindre brandfarliga.

  • Bättre fingeravtryckläsare bakom skärmen.

  • Bättre frontkamera bakom skärmen. Oj vad dåliga de är som jag har sett, filtret som mjukar ut bilden förstör allt.

  • Ingen laddport , vilket jag ser som negativt.

  • Bättre objektiv i mobilerna, det är en trend som jag tycker ser ut att öka.

  • Högre uppdateringsfrekvens på i princip alla mobiler och inte bara premiumklassen.

  • Bluetooth 5.1 med direction-finding. Både Samsung och Apple jobbar på en ny nyckelbricka, där vi snart går emot att nästan alla har en sådan. Och då kan man ha en sådan på nycklar och väskor, där man tillsammans delar data. Så frågar man efter sin väska, kan en annan mobil något mil bort svara här är den.

  • Bluetooth 5.2 LE LC3. Bättre ljudkvalite och lägre latens

  • Bättre prestanda. På budget och mellanklassen märks detta mest, på iPhone och premium Android är de för de flesta tillräckligt snabba.

  • Bättre säkerhetstänk och uppdateringar på Android, det finns många brister där som borde ha åtgärdas för länge sedan

  • 5G på även budget och mellanklass, dröjer dock länge innan folk kan utnyttja det

Så jag ser en massa godsaker kommer på mobiler inom snar framtid. Solid state batterier är det mest revolutionerande, men de har pratat om detta i så många år. Mest handlar det om att få bättre batteri i självkörande bilar.
Storleksmässigt så runt 7" som de större är idag, så börjar de bli så stora som folk accepterar dem vara.

*edit*
Jag ser framför mig en iPhone som ser ut som Galaxy Z flip 2. Alla saker är förfinande, kanske har den Solid state batteri som jag nämnde. Vilket gör att de samtidigt kan göra mobilen mycket lättare och tunnare. Får de upp kvaliten lite bättre, samtidigt som de inte helt skenar iväg i pris så tror jag att denna kan bli en succe.

Permalänk

Vikbara eller ej vikbara det bryr jag mig inte ett dugg om, ska det inte komma ut en telefon snart med som går att
tvätta i 90 grader och torktumlas på hög värme eller det klarar dom kanske redan vem vet, äsch det här med mobiler har blivit en överdrift, i varje busskur sitter folk och knappar på dom utan att släppa blicken snart kan dom vika dom med fint, normalt ju.

Permalänk
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Vikbara eller ej vikbara det bryr jag mig inte ett dugg om, ska det inte komma ut en telefon snart med som går att
tvätta i 90 grader och torktumlas på hög värme eller det klarar dom kanske redan vem vet, äsch det här med mobiler har blivit en överdrift, i varje busskur sitter folk och knappar på dom utan att släppa blicken snart kan dom vika dom med fint, normalt ju.

Mobiler har i dag blivit så stora så det är svår att råka få med dem i tvättmaskinen. Visst Apples vikbara av typen z-flip kan bli liten, men den väger nog tillräckligt för att man ska känna den.

Permalänk
Medlem

Blir väl något plastigt åbäke för 30000kr. Skulle vara intresserad först när man behåller IP-beteckningen och gör sig av med plastskärmen som präglar dagens varianter.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Alla tillverkare som hittills har släppt vikbara telefoner har misslyckats på någon punkt, så det ska bli intressant att se vad Apple har att komma med då de har en tendens att göra något bra av saker som andra inte har lyckats med.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

De typerna de uppges testa är för mig helt ointressanta, för mig är det stora med en vikbar/rullbar telefon att man kan få en telefon eller liten surfplatta beroende på situation. Flip och liknande skulle jag aldrig köpa då kan jag lika gärna ha en vanlig telefon.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Alla tillverkare som hittills har släppt vikbara telefoner har misslyckats på någon punkt, så det ska bli intressant att se vad Apple har att komma med då de har en tendens att göra något bra av saker som andra inte har lyckats med.

Samsungs senaste så är den stora bristen att de är alldeles för dyra emot vad man får. Bortsett från detta så är de hyffsat bra. Förklaring dyra emot vad man får: Man får en mobil med stora kvalitesbrister som redan efter ett år blir utklassad av nästa version.

Angående Apple lyckas bra med de andra ej har lyckas med, så handlar det väldigt mycket om att Apple har varit sent ute med vissa saker och inte lanserat när de ej var aktrativ för den stora skaran. Själv hade jag smartphones på 90 talet, min fösta med touthscreen runt 2002. Ingen av dessa var dåliga eller ens floppar, men de riktade sig ej emot den stora skaran.

Skrivet av Aktsu:

De typerna de uppges testa är för mig helt ointressanta, för mig är det stora med en vikbar/rullbar telefon att man kan få en telefon eller liten surfplatta beroende på situation. Flip och liknande skulle jag aldrig köpa då kan jag lika gärna ha en vanlig telefon.

För mig samma sak. Men jag skulle nog gissa att majoriteten just nu vill ha en mobil som bara går att göra mindre.
I framtiden så får nog fler svårt att jobba på en 7" skärm, men det dröjer nog 10år eller så innan majoriteten säger det om deras telefoner.

Permalänk
Medlem

samsung flip skulle jag skaffat ifall den kostade normalt och hade gorilla glas

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Blir väl något plastigt åbäke för 30000kr. Skulle vara intresserad först när man behåller IP-beteckningen och gör sig av med plastskärmen som präglar dagens varianter.

Samsung Flip har glasskärm...med plastfilm på baksidan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Vikbara eller ej vikbara det bryr jag mig inte ett dugg om, ska det inte komma ut en telefon snart med som går att
tvätta i 90 grader och torktumlas på hög värme eller det klarar dom kanske redan vem vet, äsch det här med mobiler har blivit en överdrift, i varje busskur sitter folk och knappar på dom utan att släppa blicken snart kan dom vika dom med fint, normalt ju.

Förr satt folk med dagens nyheter, aftonbladet eller expressen. Same same but different.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nej, vikbar elektronik är galenskap. Men tyvärr är det så att om Apple gör vikbara mobiler, så kommer alla andra mobiltillverkare att följa efter, som de viljelösa får de är (se bara hur den fantastiska 3.5-mm-kontakten nästan helt har försvunnit sen Apple-puckona tog bort den), så alla vi andra, som avskyr Apple och deras idiotier, blir tvingade att svälja deras skit.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nej, vikbar elektronik är galenskap. Men tyvärr är det så att om Apple gör vikbara mobiler, så kommer alla andra mobiltillverkare att följa efter, som de viljelösa får de är (se bara hur den fantastiska 3.5-mm-kontakten nästan helt har försvunnit sen Apple-puckona tog bort den), så alla vi andra, som avskyr Apple och deras idiotier, blir tvingade att svälja deras skit.

På tal av vikbara telefoner. När dessa kom i slutet av 90 talet som vi skrattade åt dessa, vi sa ju att vem som helst förstår att alla signalkablar som går till skärmen kommer snabbt gå av. Det var bara vansinne att köpa en dyr telefon med denna teknik.
Köpte man en sådan mobil och visade morsan så skulle hon skälla ut en direkt, då tom hon förstod att de ej skulle hålla länge. Där det senare visade sig att dessa vikbara blev otroligt robusta. De hållbaraste mobilerna jag någonsin har ägt är just dessa vikbara. Man kunde tom kasta dem i backen och de höll.

Vi sa för övrigt samma sak med elhissar på bilen, servostyrning och AC. Där ACn är en förbrukningsvara och den är dyr att laga. Listan på teknik som folk har kritiserat går göra rätt lång, få personer säger dock samma sak idag som för 20år sedan.

Angående vikbara skärmar. Så tror jag att typen Galaxy Z flip en dag i framtiden går göra riktigt robusta, tappar man telefonen i backen så skyddas displayen.
Modellerna av typ Galaxy Fold 2. Ja det blir mer som att jämföra en laptop emot ett kollegieblock. Kollegieblocket är än idag extremt mycket mer tåligt, men man kan kanske göra mer saker med en laptop?
Detsamma gäller mobiler av denna typ. För en 9" mobil är enklare att göra vissa saker på än en 7".
Ett problem jag ser är att man bör få mycket större skärm, pytte lite större än de största ej vikbara och jag köper en ej vikbar.
Nu är tum ett dåligt mått på storleken. Då en 7" display har önskad höjd för de flesta, men bredden är det man efterfrågar. Så ökad bred är man ute efter och det syns inte lika tydligt när man pratar om från 7" till 9", att det handlar om att den efterfrågade bredden ökas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

På tal av vikbara telefoner. När dessa kom i slutet av 90 talet som vi skrattade åt dessa, vi sa ju att vem som helst förstår att alla signalkablar som går till skärmen kommer snabbt gå av. Det var bara vansinne att köpa en dyr telefon med denna teknik.
Köpte man en sådan mobil och visade morsan så skulle hon skälla ut en direkt, då tom hon förstod att de ej skulle hålla länge. Där det senare visade sig att dessa vikbara blev otroligt robusta. De hållbaraste mobilerna jag någonsin har ägt är just dessa vikbara. Man kunde tom kasta dem i backen och de höll.

Vi sa för övrigt samma sak med elhissar på bilen, servostyrning och AC. Där ACn är en förbrukningsvara och den är dyr att laga. Listan på teknik som folk har kritiserat går göra rätt lång, få personer säger dock samma sak idag som för 20år sedan.

Angående vikbara skärmar. Så tror jag att typen Galaxy Z flip en dag i framtiden går göra riktigt robusta, tappar man telefonen i backen så skyddas displayen.
Modellerna av typ Galaxy Fold 2. Ja det blir mer som att jämföra en laptop emot ett kollegieblock. Kollegieblocket är än idag extremt mycket mer tåligt, men man kan kanske göra mer saker med en laptop?
Detsamma gäller mobiler av denna typ. För en 9" mobil är enklare att göra vissa saker på än en 7".
Ett problem jag ser är att man bör få mycket större skärm, pytte lite större än de största ej vikbara och jag köper en ej vikbar.
Nu är tum ett dåligt mått på storleken. Då en 7" display har önskad höjd för de flesta, men bredden är det man efterfrågar. Så ökad bred är man ute efter och det syns inte lika tydligt när man pratar om från 7" till 9", att det handlar om att den efterfrågade bredden ökas.

Nu jämför du helt olika saker. Vikbar mobil på 90-talet var ju bara två separata delar med kablar eller glidkontakter mellan. Hur enkelt som helst. Ett ickeproblem. På den tiden hade ingen krav på vattentålighet på vanliga mobiler heller, så det var oproblematiskt.

En plastskärm kan absolut göras vikbar. Inga problem där, även om det blir en väldigt tjock och knölig mobil av det. En glasskärm kommer aldrig att kunna göras vikbar.
En vikbar mobil kommer högst sannolikt inte att kunna göras tålig för mineraldamm/sand och inte heller vattentät till de nivåer som dagens mobiler klarar.

Det handlar alltså inte om hållbarhet, utan att vikbar skärm är helt oförenlig med vissa egenskaper som vi är vana vid att mobiler har i dag. Och det är egenskaper jag inte vill vara utan. Problemet är bara att när nån designidiot på Apple eller liknande, får en galen idé, så följer snart alla andra efter och vi som inte ville ha skiten har till slut inget alternativ. Man ser samma utveckling på område, efter område, efter område när det gäller teknik. Jag älskar ny teknik, men bara där den är bättre än det den ersätter. Tyvärr är det ibland inte fallet, och då får vi alla lida.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nu jämför du helt olika saker. Vikbar mobil på 90-talet var ju bara två separata delar med kablar eller glidkontakter mellan. Hur enkelt som helst. Ett ickeproblem. På den tiden hade ingen krav på vattentålighet på vanliga mobiler heller, så det var oproblematiskt.

En plastskärm kan absolut göras vikbar. Inga problem där, även om det blir en väldigt tjock och knölig mobil av det. En glasskärm kommer aldrig att kunna göras vikbar.
En vikbar mobil kommer högst sannolikt inte att kunna göras tålig för mineraldamm/sand och inte heller vattentät till de nivåer som dagens mobiler klarar.

Det handlar alltså inte om hållbarhet, utan att vikbar skärm är helt oförenlig med vissa egenskaper som vi är vana vid att mobiler har i dag. Och det är egenskaper jag inte vill vara utan. Problemet är bara att när nån designidiot på Apple eller liknande, får en galen idé, så följer snart alla andra efter och vi som inte ville ha skiten har till slut inget alternativ. Man ser samma utveckling på område, efter område, efter område när det gäller teknik. Jag älskar ny teknik, men bara där den är bättre än det den ersätter. Tyvärr är det ibland inte fallet, och då får vi alla lida.

Det var ytterst få personer som på 90talet såg dessa kablar som gick i gångjärnet som ett ickeproblem. Många av de exemplen jag har tagit upp är fortfarande ett problem. AC är idag fortfarande en förbrukningsvara och svindyr att laga, det är mycket billigare att inte ha en sådan.

Angående hållbarhet så har folk offrat extremt mycket hållbarhet när de gick över till Smartphones. De förlorade även saker som 2 veckors standby, liten vikt på under 100gram och en storlek som gjorde att man kunde ha 3st i samma byxficka.
Så folk offrade väldigt mycket när de gick över till smartphones, men de fick något annat istället.
Där jag just tror att modellerna av Galaxy Z flip i framtiden kan få bra kvalite. Då skärmen skyddas av telefonen och med Solid state batterier får man ner vikten och tjockleken.
Just mobilens vikt är något som är riktigt dåligt på flera sätt. Ju tyngre mobil ju mer rörelseenergi kommer den träffar backen efter den tappas. Det var just detta som gjorde att de små dumbphones som kanske vägde 80 gram höll så otroligt bra.

Men de stora kommer med nya egenskaper och man får offra kvalite för att få dessa, precis som folk redan tidigare har gjort när de gick över till smartphones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var ytterst få personer som på 90talet såg dessa kablar som gick i gångjärnet som ett ickeproblem. Många av de exemplen jag har tagit upp är fortfarande ett problem. AC är idag fortfarande en förbrukningsvara och svindyr att laga, det är mycket billigare att inte ha en sådan.

Angående hållbarhet så har folk offrat extremt mycket hållbarhet när de gick över till Smartphones. De förlorade även saker som 2 veckors standby, liten vikt på under 100gram och en storlek som gjorde att man kunde ha 3st i samma byxficka.
Så folk offrade väldigt mycket när de gick över till smartphones, men de fick något annat istället.
Där jag just tror att modellerna av Galaxy Z flip i framtiden kan få bra kvalite. Då skärmen skyddas av telefonen och med Solid state batterier får man ner vikten och tjockleken.
Just mobilens vikt är något som är riktigt dåligt på flera sätt. Ju tyngre mobil ju mer rörelseenergi kommer den träffar backen efter den tappas. Det var just detta som gjorde att de små dumbphones som kanske vägde 80 gram höll så otroligt bra.

Men de stora kommer med nya egenskaper och man får offra kvalite för att få dessa, precis som folk redan tidigare har gjort när de gick över till smartphones.

Men du snackar fortfarande om hållbarhet. Jag pratar om att det är omöjligt att göra vikbart glas. Där snackar vi hållbarhet på <1 vikning!!!

AC är ingen förbrukningsvara, förresten, det är bara när biltillverkarna snålar på konstruktionen som det blir kort livslängd. Jag har ägt tre bilar med AC. En VW, en Volvo och en Ford. Två av tre funkade finfint, på bilar som var 13-14 år gamla. Volvons var däremot skrot.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Men du snackar fortfarande om hållbarhet. Jag pratar om att det är omöjligt att göra vikbart glas. Där snackar vi hållbarhet på <1 vikning!!!

AC är ingen förbrukningsvara, förresten, det är bara när biltillverkarna snålar på konstruktionen som det blir kort livslängd. Jag har ägt tre bilar med AC. En VW, en Volvo och en Ford. Två av tre funkade finfint, på bilar som var 13-14 år gamla. Volvons var däremot skrot.

Nu har Samsung Galaxy Fold 2 ett extremt tunt lager vikbar glas, det ryktas att Galaxy Fold 3 kommer få ett tjockare lager så man kan använda deras s-penna. Det kommer dock vara ett plastlager utanför.
Det folk som pratar om att de vill ha glasskärm oftast egentligen menar är att de vill ha vissa egenskaper på skärmen, inte vilken material det råkar vara. Och med glas så får man en reptålig skärm med en bekväm glaskänsla.
Denna glaskänsla är svårt att få till, samtidigt är det väldigt många konsumenter som inte märker av att de ibland har ett plastskydd på sin display..

Där jag tror att de vikbara mobilerna av Z-flip modellen en dag kan bli så bra att ytterst få klagar. Det kommer alltid finnas folk som förespråkar det gamla, se bara på rörförstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu har Samsung Galaxy Fold 2 ett extremt tunt lager vikbar glas, det ryktas att Galaxy Fold 3 kommer få ett tjockare lager så man kan använda deras s-penna. Det kommer dock vara ett plastlager utanför.
Det folk som pratar om att de vill ha glasskärm oftast egentligen menar är att de vill ha vissa egenskaper på skärmen, inte vilken material det råkar vara. Och med glas så får man en reptålig skärm med en bekväm glaskänsla.
Denna glaskänsla är svårt att få till, samtidigt är det väldigt många konsumenter som inte märker av att de ibland har ett plastskydd på sin display..

Där jag tror att de vikbara mobilerna av Z-flip modellen en dag kan bli så bra att ytterst få klagar. Det kommer alltid finnas folk som förespråkar det gamla, se bara på rörförstärkare.

Det handlar om att glas har en rimlig rephårdhet, som ingen plast kan matcha. Och vikbart glas är omöjligt (i detta sammanhanget). Därför kommer det ingen vikbar skärm med rimlig reptålighet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Viking
Skrivet av cyklonen:

Nu jämför du helt olika saker. Vikbar mobil på 90-talet var ju bara två separata delar med kablar eller glidkontakter mellan. Hur enkelt som helst. Ett ickeproblem. På den tiden hade ingen krav på vattentålighet på vanliga mobiler heller, så det var oproblematiskt.

En plastskärm kan absolut göras vikbar. Inga problem där, även om det blir en väldigt tjock och knölig mobil av det. En glasskärm kommer aldrig att kunna göras vikbar.
En vikbar mobil kommer högst sannolikt inte att kunna göras tålig för mineraldamm/sand och inte heller vattentät till de nivåer som dagens mobiler klarar.

Det handlar alltså inte om hållbarhet, utan att vikbar skärm är helt oförenlig med vissa egenskaper som vi är vana vid att mobiler har i dag. Och det är egenskaper jag inte vill vara utan. Problemet är bara att när nån designidiot på Apple eller liknande, får en galen idé, så följer snart alla andra efter och vi som inte ville ha skiten har till slut inget alternativ. Man ser samma utveckling på område, efter område, efter område när det gäller teknik. Jag älskar ny teknik, men bara där den är bättre än det den ersätter. Tyvärr är det ibland inte fallet, och då får vi alla lida.

Du tror verkligen inte på att produkter/material kan utvecklas.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du tror verkligen inte på att produkter/material kan utvecklas.

Jodå, men glas är glas. Man kan böja i en vid båge, men vika är fullständigt omöjligt. Ingen produktutveckling i världen kan lösa det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Viking
Skrivet av cyklonen:

Jodå, men glas är glas. Man kan böja i en vid båge, men vika är fullständigt omöjligt. Ingen produktutveckling i världen kan lösa det.

Alltså Samsung har ju redan lyckats med det. Nu är det en väldigt tunn skiva, men tror du inte det kan förbättras?

Sedan finns det säkert andra material att använda. T.ex grafen kanske?
Jag tror och hoppas i alla fall att de lyckas på ett bra sätt.
Och du behöver nog inte oroa dig. Tror inte Apple släpper en kass produkt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Alltså Samsung har ju redan lyckats med det. Nu är det en väldigt tunn skiva, men tror du inte det kan förbättras?

Sedan finns det säkert andra material att använda. T.ex grafen kanske?
Jag tror och hoppas i alla fall att de lyckas på ett bra sätt.
Och du behöver nog inte oroa dig. Tror inte Apple släpper en kass produkt.

Samsung har en stor sväng, så det är inte i närheten av "vikbart", och det är en opraktisk klump som förmodligen inte ens skulle överleva en dag på stranden med lite sandkorn i luften.

Grafén... Varför tror folk att det är nåt magiskt material? Det är inget som kan användas som glas!

Apple släpper genomgående kassa produkter, så jag ser det som en självklarhet att denna "vikbara" mobil kommer att bli ännu en i en lång rad av skit.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jodå, men glas är glas. Man kan böja i en vid båge, men vika är fullständigt omöjligt. Ingen produktutveckling i världen kan lösa det.

Sluta vara så fantasilös, kanske inte kommer snart men bestämt säga det är omöjligt känns lite överdrivet.
Ultra-thin Chemically Strengthened Cover Glasses for Foldable Devices

Permalänk
Viking
Skrivet av cyklonen:

Samsung har en stor sväng, så det är inte i närheten av "vikbart", och det är en opraktisk klump som förmodligen inte ens skulle överleva en dag på stranden med lite sandkorn i luften.

Grafén... Varför tror folk att det är nåt magiskt material? Det är inget som kan användas som glas!

Apple släpper genomgående kassa produkter, så jag ser det som en självklarhet att denna "vikbara" mobil kommer att bli ännu en i en lång rad av skit.

Sa bara grafen för att säga något.
Jag vet inte, man kanske kan blanda det med glas? 🤷‍♂️ (Brainstormar bara lite)

Sedan är grafen rätt magiskt om jag ska vara ärlig.
Genomskinligt, flera gånger starkare än stål och kan vara ett alternativ till kisel.
Finns nog en anledning till att uppfinnaren fick Nobelpris.

Skrivet av cyklonen:

Apple släpper genomgående kassa produkter, så jag ser det som en självklarhet att denna "vikbara" mobil kommer att bli ännu en i en lång rad av skit.

Minns inte att jag sett någon kass produkt från Apple. Särskilt inte i kvalitén.

Att hålla i en ny iPhone är ju som att hålla i en guldtacka medan en Samsung känns som en plåtbit.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz