Permalänk

Köpråd TV för film/serier m.m.

Problemet är att jag har en känsla av att min gamla tv( Sony) kommer att lägga av efter sju år i trogen tjänst. Har googlat lite och kommit fram till att jag är totalt ointresserad av pixlar HDMI ingångar och alla andra mer eller mindre krångliga förkortningar. Det vad jag behöver är tips om en tv som passar en person som aldrig spelar spel, däremot tittar gärna på film och serier även streamade(använder ofta chromcast), lyssnar gärna på musik och en hel del debattprogram. Jag vill gärna ha kvalité. Från fåtöljen till tv är avsåndet c:a 3 meter.
55" eller 65" ?
Min ekonomi är god men inte obegränsat.
Hoppas få några tips från er som kan. Tack på förhand.
God fortsättning och Gott Nytt År på er alla.

Rubrik korrigerad enl § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Jag hadde köpt en Sony TV igen, riktigt bra bildkvalite, och då särskilt på film och tv serier. Troligtvis marknadens bästa.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Är det 4K och du vill ha den bilden och sitter tre meter från så är 65" det minsta du behöver! Gärna ska du upp på 80". Kolla lite olika sidor med "distance to tv" så ser du optimala avstånd beroende på upplösning.

Permalänk
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Är det 4K och du vill ha den bilden och sitter tre meter från så är 65" det minsta du behöver! Gärna ska du upp på 80". Kolla lite olika sidor med "distance to tv" så ser du optimala avstånd beroende på upplösning.

googlade på det du sa det rekommenderade ~70" för exakt 3m

men samtidigt låter det väldigt stort tycker jag.

personligen tycker jag runt 55-60" är lagom för upp till 5m slipper man sitta å vri på nacken hela tiden för periferiseendet inte ser ända ut till kanterna...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Finns väl bara ett val om du vill ha det bästa https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled55cx6la/... 65" tum kostar så satans mycket, men detta tycker jag är ett bra pris.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

googlade på det du sa det rekommenderade ~70" för exakt 3m

men samtidigt låter det väldigt stort tycker jag.

personligen tycker jag runt 55-60" är lagom för upp till 5m slipper man sitta å vri på nacken hela tiden för periferiseendet inte ser ända ut till kanterna...

Jag håller med om att det låter stort och det ska ju kännas bra personligen. Blev själv chockad när jag läste att folk satt drygt en meter från 50-55". Men när det är 4K så är det inget problem egentligen.

Läs vidare på den här sidan så menar de att man inte ens kan se att det är 4K ifall man sitter längre bort än 1.8m på en 50" skärm t ex.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

googlade på det du sa det rekommenderade ~70" för exakt 3m

men samtidigt låter det väldigt stort tycker jag.

personligen tycker jag runt 55-60" är lagom för upp till 5m slipper man sitta å vri på nacken hela tiden för periferiseendet inte ser ända ut till kanterna...

Ok, synfältets storlek kanske är olika men jag har 2,5m till min 77" och vrider aldrig på huvet, tvärtom ser jag en onödigt mängd av mitt vardagsrum i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagalund24:

Problemet är att jag har en känsla av att min gamla tv( Sony) kommer att lägga av efter sju år i trogen tjänst. Har googlat lite och kommit fram till att jag är totalt ointresserad av pixlar HDMI ingångar och alla andra mer eller mindre krångliga förkortningar. Det vad jag behöver är tips om en tv som passar en person som aldrig spelar spel, däremot tittar gärna på film och serier även streamade(använder ofta chromcast), lyssnar gärna på musik och en hel del debattprogram. Jag vill gärna ha kvalité. Från fåtöljen till tv är avsåndet c:a 3 meter. 55" eller 65" ?
Min ekonomi är god men inte obegränsat.
Hoppas få några tips från er som kan. Tack på förhand.
God fortsättning och Gott Nytt År på er alla.

Sätt inte TVn för högt, vårt vertikala synfält är begränsat och kan leda till en onormal position av huvudet.
Jag tycker såklart en LG OLED 65CX när den säljs för 20 000:- eller en 55CX när den säljs för 14 000:-.Jag har 77" sedan några veckor och är sjukt nöjd. Brorsan köpte just 55". Är dessa för dyra har jag ingen aning.

Permalänk

Ljudet?

Skrivet av blue eyed devil:

Finns väl bara ett val om du vill ha det bästa https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled55cx6la/... 65" tum kostar så satans mycket, men detta tycker jag är ett bra pris.

Hur är ljudet, behöver jag investera i soundbar? Om ja, gärna tips.
Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av hagalund24:

Hur är ljudet, behöver jag investera i soundbar? Om ja, gärna tips.
Tack på förhand.

Jag har föregåendes år och ljudet är helt okej på dom, men jag har tvp Klipsch RF-82 II och grym förstärkare, och till tvn i sovrummet har jag en soundbar, så ja kan vara rätt klok att köpa en soundbar. Aldrig sett en tv med bra inbyggt ljud.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Soundbar

Skrivet av blue eyed devil:

Jag har föregåendes år och ljudet är helt okej på dom, men jag har tvp Klipsch RF-82 II och grym förstärkare, och till tvn i sovrummet har jag en soundbar, så ja kan vara rätt klok att köpa en soundbar. Aldrig sett en tv med bra inbyggt ljud.

Ok, tack. Tips på en bra soundbar? som passar med bordsstativ och kan placeras framför tv utan att skymma bilden?. Jag har bra högtalare och en Thule förstärkare till musik och det är kanske om möjligt bättre alternativ.

Permalänk
Skrivet av hagalund24:

Ok, tack. Tips på en bra soundbar? som passar med bordsstativ och kan placeras framför tv utan att skymma bilden?. Jag har bra högtalare och en Thule förstärkare till musik och det är kanske om möjligt bättre alternativ.

Då är det självklart att du ska köra på dina högtalare och förstärkare, du får inte bättre ljud med en soundbar.
En soundbar har man bara när det är trångt eller ska se cleant ut.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Finns väl bara ett val om du vill ha det bästa https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled55cx6la/... 65" tum kostar så satans mycket, men detta tycker jag är ett bra pris.

Det framgår väl av flera tester att t.ex. Sony gör sig bättre för film än LG? Jag skulle kollat på en Sony A87, A85, AG9 istället. Återkommande skyhöga rekommendationer och slår det mesta med sin X1 Ultimate.

Permalänk

Tack alla för tips jag har fått. Det är klart nu. Jag har köpt en Philips 65OLED935/12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

googlade på det du sa det rekommenderade ~70" för exakt 3m

men samtidigt låter det väldigt stort tycker jag.

personligen tycker jag runt 55-60" är lagom för upp till 5m slipper man sitta å vri på nacken hela tiden för periferiseendet inte ser ända ut till kanterna...

Oj, ser man ens TVn om man sitter 5m från en 55"?

Jag har 3m till min 55" och det blev fan lite ångest över hur liten den känns. Hade jag kostnadsfritt fått byta till 70" så hade jag gjort det direkt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Ekonompåfritiden:

Det framgår väl av flera tester att t.ex. Sony gör sig bättre för film än LG? Jag skulle kollat på en Sony A87, A85, AG9 istället. Återkommande skyhöga rekommendationer och slår det mesta med sin X1 Ultimate.

Är det verkligen någon skillnad? Dom använder ju LGs paneler...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Är det verkligen någon skillnad? Dom använder ju LGs paneler...

Någon skillnad är det ja, panelerna drivs ju av en bildprocessor. Nu valde ju TS en annan Philips, men mellan LGn och Sony jag nämnde ovan blir man nog nöjd i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är det verkligen någon skillnad? Dom använder ju LGs paneler...

Det är skillnad på hur man hanterar bilden. Även inom LGs lineups så är det skillnad i bild även om det är samma paneler.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.