Konsumentverket granskar bluffreor

Permalänk
Avstängd

Konsumentverket granskar bluffreor

https://web.archive.org/web/20210102034152/https://www.dn.se/...

I mitten av december öppnade Konsumentverket tillsynsärenden gällande vilseledande marknadsföring av priser i bolags e-handel i samband med reaveckan Black Week.

Permalänk
Medlem

Bra om de kunde se över MIO också.
De har REA hela tiden, alltid.
Värre än vad Hemtex var innan de fick sluta.

Permalänk
Medlem

De fällde trademax för två år sen, enda som hände var att trademax betalade 4 miljoner... De har fortsatt med sina årslånga "reor" och ordinarie pris som aldrig existerade...
Helt värdelöst, men visst det ser väl bra ut.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

De fällde trademax för två år sen, enda som hände var att trademax betalade 4 miljoner... De har fortsatt med sina årslånga "reor" och ordinarie pris som aldrig existerade...
Helt värdelöst, men visst det ser väl bra ut.

Kanske krävs att någon med mycket tid driver ett personligt korståg mot någon kedja. Gå förbi varje dag och fotar skyltfönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Kanske krävs att någon med mycket tid driver ett personligt korståg mot någon kedja. Gå förbi varje dag och fotar skyltfönstret.

Om det krävs, varför ska konsumentverket existera och ta skattepengar av mig och alla andra?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Ett av dom värsta exemplen är fyndbörsen som alltid har en massa reor och röda priser och där dom nästan aldrig har varorna till "ordinarie" priser. Ett exempel är subbasen XTZ12.17 Edge som dom rear ut till samma pris som dom haft 11 månader av 12 under 2020. Jag tycker att dessa borde granskas av konsumentverket också...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Om det krävs, varför ska konsumentverket existera och ta skattepengar av mig och alla andra?

Fråga inte mig, men de verkar ju inte komma åt problemet med kostanta reor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Fråga inte mig, men de verkar ju inte komma åt problemet med kostanta reor.

En statlig myndighet som inte gör vad de skall? Nä... Skulle väl inte kunna ske i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Bluffreor (som jag har uppserverat dom) är mest relaterad till grejor som TV apparater, mobiler och möbler. Då dom har störst marginaler.

Har ni aldrig tänkt tanken varför ett TV apparat dalar i pris med typ 5000,- spänn bara på ett halvår?

Det måste ju vara några rejäla marginaler dom kör med. I datorvärlden är detta ohört. Då jag arbetade i datorbutik så hade vi sällan marginaler över 15 procent. Oftast arbetade vi med marginaler kring 2 till max 10% (och 10 procent var vi mycket nöjda med).

Jag har alltid prutat på TV och video-apparater sen jag var 12 år gammal (och jag är kring 50+ nu, och gör det fortfarande), men det var mycket större marginaler då jag var ung. Kommer ihåg engång när två kedjor slogs emot varann, det var så roligt, jag skulle köpa ett TV som var modern på 80 talet (CRT, 28" ohört stort den gång då alla hade 26"), kostade 12000,- och vi gick från kedja till kedja och prutade, 10K, 9.5K och till slut fick vi det ner på 8K.

Då beslutade vi att köpa två, så jag köpte av den ena butiken som ville slå ut den andra butiken, och min morsa köpte det av den andra butiken, båda butiker var övertygad om att dom "vann". Så hade jag mitt TV och min morsa ett TV.

Sen blev det alltid så, jag har intryck av det att "pruta" är fortfarande mycket Osvensk, men jag är ju också Nordbagge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

Kanske krävs att någon med mycket tid driver ett personligt korståg mot någon kedja. Gå förbi varje dag och fotar skyltfönstret.

Jag håller på och hackar ihop ett litet program som man ska kunna köra för att arkivera en viss produktsida i Wayback Machine en gång i veckan/månaden eller något sådant, just för detta ändamål.

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det arbetar Konsumentverket aktivt nu just i syfte att få bukt med dessa så kallade fuskreor. Det är väl bra?

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan själv anmäla sidor/butiker för granskning. Istället för att surt titta på så kan jag rekommendera att göra det. Ju mer intresse och information Konsumentverket får om ett visst företag desto troligare är det att de kommer att titta på det.

https://www.konsumentverket.se/for-konsument/anmal-till-konsu...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Bluffreor (som jag har uppserverat dom) är mest relaterad till grejor som TV apparater, mobiler och möbler. Då dom har störst marginaler.

Har ni aldrig tänkt tanken varför ett TV apparat dalar i pris med typ 5000,- spänn bara på ett halvår?

Det måste ju vara några rejäla marginaler dom kör med. I datorvärlden är detta ohört. Då jag arbetade i datorbutik så hade vi sällan marginaler över 15 procent. Oftast arbetade vi med marginaler kring 2 till max 10% (och 10 procent var vi mycket nöjda med).

Jag har alltid prutat på TV och video-apparater sen jag var 12 år gammal (och jag är kring 50+ nu, och gör det fortfarande), men det var mycket större marginaler då jag var ung. Kommer ihåg engång när två kedjor slogs emot varann, det var så roligt, jag skulle köpa ett TV som var modern på 80 talet (CRT, 28" ohört stort den gång då alla hade 26"), kostade 12000,- och vi gick från kedja till kedja och prutade, 10K, 9.5K och till slut fick vi det ner på 8K.

Då beslutade vi att köpa två, så jag köpte av den ena butiken som ville slå ut den andra butiken, och min morsa köpte det av den andra butiken, båda butiker var övertygad om att dom "vann". Så hade jag mitt TV och min morsa ett TV.

Sen blev det alltid så, jag har intryck av det att "pruta" är fortfarande mycket Osvensk, men jag är ju också Nordbagge.

Om du tror att volymvarorna av mobiltelefoner och tv-apparater är högmarginalvaror så kan jag upplysa dig om att du har fel.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Om du tror att volymvarorna av mobiltelefoner och tv-apparater är högmarginalvaror så kan jag upplysa dig om att du har fel.

"Du har fel"

Det är ett så enkelt svar som vilken som helst person kan säga utan att veta nåt som helst, utveckla gärna med ett svar som kan förklara varför priserna på t.eks ett TV apparat säljs för 14990,- och har ett vägledande pris på 21990,- säljs for 9990,-som är ganska vanlig idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

"Du har fel"

Det är ett så enkelt svar som vilken som helst person kan säga utan att veta nåt som helst, utveckla gärna med ett svar som kan förklara varför priserna på t.eks ett TV apparat säljs för 14990,- och har ett vägledande pris på 21990,- säljs for 9990,-som är ganska vanlig idag.

Jag har jobbat i branschen. Duger det som svar?

Tittar man på specifikt tv så är dessa alltid som billigast precis innan det kommer nya modeller. Sannolikt är det väl så att återförsäljarna får bättre inköpspriser när modellen blir äldre och nya modeller är på ingång.

Om du tror att inköpspriset är samma över hela livscykeln skulle det innebära att man har marginal om 50 till 100% på en marknad som är erkänt konkurrensutsatt. Detta avser ju att man inte förlorar pengar på 9990 men det tror jag inte att man gör i de flesta fall. Tycker du att det låter sannolikt?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

"Produkter har alltså marknadsförts som prisnedsatta under reaveckan, medan priserna i själva verket inte ändrats jämfört med månaderna innan."

Så det rör sig om produkter som markerats som "kampanj" eller "rea" fast produktens pris inte är sänkt jämfört med tidigare.

Netonnet kör väl ungefär samma koncept? Inför black friday skickas det ut mail med ungefär: "med start torsdag 20.00 hittar du produkter med extra svarta priser" och sedan en länk man klickar på. Då kommer man till någon special-sida för "black friday" med en lista på mängder av produkter. Många, förmodligen dom flesta, av varorna är till ordinarie pris. Netonnet skriver inte att priset är nedsatt på respektive produkt. (Så dom ljuger inte direkt och säger att produkten är på rea.) Dom skriver inte att priset är nedsatt för någon produkt. Men kunden förleds liksom att tro att det är extrapris för black friday, eftersom det är en speciell kategori för "black friday" (och vissa produkter är nedsatta). För att se att produkten inte är prissänkt jämför med tidigare, så behöver kunden kolla på prisjakt eller pricerunner, om produkten är indexerad där. Har för mig att det var så hos Netonnet. Kollade bara lite snabbt för att konstatera att deras black friday-erbjudanden inte var något att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

"Produkter har alltså marknadsförts som prisnedsatta under reaveckan, medan priserna i själva verket inte ändrats jämfört med månaderna innan."

Så det rör sig om produkter som markerats som "kampanj" eller "rea" fast produktens pris inte är sänkt jämfört med tidigare.

Netonnet kör väl ungefär samma koncept? Inför black friday skickas det ut mail med ungefär: "med start torsdag 20.00 hittar du produkter med extra svarta priser" och sedan en länk man klickar på. Då kommer man till någon special-sida för "black friday" med en lista på mängder av produkter. Många, förmodligen dom flesta, av varorna är till ordinarie pris. Netonnet skriver inte att priset är nedsatt på respektive produkt. (Så dom ljuger inte direkt och säger att produkten är på rea.) Dom skriver inte att priset är nedsatt för någon produkt. Men kunden förleds liksom att tro att det är extrapris för black friday, eftersom det är en speciell kategori för "black friday" (och vissa produkter är nedsatta). För att se att produkten inte är prissänkt jämför med tidigare, så behöver kunden kolla på prisjakt eller pricerunner, om produkten är indexerad där. Har för mig att det var så hos Netonnet. Kollade bara lite snabbt för att konstatera att deras black friday-erbjudanden inte var något att ha.

Et hode problem er nettopp at tjenester slik prisjakt.nu eller pricerunner også i alt større grad er blitt brukt for å vilselede kunder gjennom å høye priset en viss tid innen for å sterkt senke det under kampanje tiden. Et annet problem er med mengden (kvantum) av en viss type av vare til et gitt pris der i sin tur fungerer som lokkevare når disse auto registreres i prisjakt eller pricerunner databaser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Glis:

"Produkter har alltså marknadsförts som prisnedsatta under reaveckan, medan priserna i själva verket inte ändrats jämfört med månaderna innan."

Så det rör sig om produkter som markerats som "kampanj" eller "rea" fast produktens pris inte är sänkt jämfört med tidigare.

Netonnet kör väl ungefär samma koncept? Inför black friday skickas det ut mail med ungefär: "med start torsdag 20.00 hittar du produkter med extra svarta priser" och sedan en länk man klickar på. Då kommer man till någon special-sida för "black friday" med en lista på mängder av produkter. Många, förmodligen dom flesta, av varorna är till ordinarie pris. Netonnet skriver inte att priset är nedsatt på respektive produkt. (Så dom ljuger inte direkt och säger att produkten är på rea.) Dom skriver inte att priset är nedsatt för någon produkt. Men kunden förleds liksom att tro att det är extrapris för black friday, eftersom det är en speciell kategori för "black friday" (och vissa produkter är nedsatta). För att se att produkten inte är prissänkt jämför med tidigare, så behöver kunden kolla på prisjakt eller pricerunner, om produkten är indexerad där. Har för mig att det var så hos Netonnet. Kollade bara lite snabbt för att konstatera att deras black friday-erbjudanden inte var något att ha.

Det är ju lite av en gråzon som du beskriver. Hur marknadsför man ett specialparti med varor som man tagit in särskilt för Black Friday tex? Helt klart är att man inte får skriva att priset är sänkt på något vis, men likväl kanske man tycker att det är en bra deal som förtjänar lyftas fram. Lite koll får man ju ha själv också och faktiskt läsa vad som står. De flesta butiker är snabba med att tala om hur mycket de sänkt priset, så om det inte står så får man anta att priset inte är sänkt.

Jag brukar anmäla saker jag ser till Konsumentverket. Senast var en säljare som kör med sänkta priser specade i både kr och procent, men man kan inte köpa varorna till ordinarie pris vare sig före eller efter. Hela butiken är varor som är prissänkta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!