Är det lönt att installera om datorn med jämna mellanrum?

Permalänk
Medlem

Är det lönt att installera om datorn med jämna mellanrum?

Hej Sweclockers!

I fart med att göra min årliga ominstallation för att öppna det nya året med ett fräscht Windows. En gammal tradition som jag funderar på om det finns behov att fortsätta med? Hur ofta installerar ni om ert Windows 10?

God fortsättning

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Körde min windows 7 installation dygnet runt i tio år och räknar med samma resultat på win10.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag kör oftast en ominstallation i samband med uppgraderingar.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd

Typ aldrig, jag är mer en problemlösare än att ge upp och ominstallera om os.

Kör bara med Windows 7 och har aldrig några problem, ända gången jag skulle behöva installera om är om jag uppdatera moderkortet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Lönt? Absolut inte. Fuckar du upp något rejält och inte har kunskap eller ork eller möjlighet att lösa det så absolut. Du kan ju till och med gå från amd/intel nvidia/amd osv utan några hinder med Windows 10 idag.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Sötast

Jag har hållt samma tradition i flera år med Windows OS.
Allt utom Windows Server då dvs.

Har dock börjat köra allt fler projekt vilket..... gör ominstallation drygare än tidigare, så det går nu hellre 2-3 år mellan ominstallationerna istället.

Jag gillar fortfarande känslan av nytt och fräscht då och då Windows är ju lite high chaparall och det fungerar exakt så de tvingande patcharna säger att det skall fungera vilket är en rätt trist situation så då är det skönt att bränna aset ibland.

Permalänk
Medlem

Det tar rätt lång tid för mig att ställa in allt som jag vill ha det, inte bara med Windows utan alla program som jag installerar efteråt också. Ominstallation är därför nåt jag bara gör när moderkortet bytts ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Jag kör oftast en ominstallation i samband med uppgraderingar.

Samma här, nu sedan Win 10 känns de som är det så mycket mer man måste ställa för att få de som man vill jämfört med Win 7.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Köpte min laptop 2013, den kom med Windows 8. Jag stod ut i ett par veckor innan jag skaffade Windows 7 och installerade om den. Sen kort efter Windows 10 kom ut så partitionerade jag hårddisken och installerade window 10. Körde ett kort tag både Windows 7 och 10 innan jag började använda Windows 10 fulltid medan Windows 7 partitionen satt där och ruttnade. Installerade sedan om Windows när jag uppgraderade laptopen med en SSD

Min desktop byggde jag 2016 och installerade Windows 10 på. Kommer inte ihåg om jag installerat om Windows. Har för mig att jag gjort det en gång

Kort sagt, nä inte värt. Jag undviker det så gott jag kan och gör det bara om jag anser att jag måste

Permalänk
Medlem

Gjorde det med jämna mellanrum förr men är så gott som tvungen att göra det snart då min installation av Forza är korrupt och suget att ta upp det igen ökar för var dag Varför kan inte bara Microsoft lägga in en funktion för att reparera spel?

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Nä, har inte installerat om på år och dagar. Uppgraderade Mobo+CPU för ett par år sedan och installerade inte om då heller (vilket jag iofs inte skulle rekommendera). Har inte upplevt någon instabilitet eller sämre prestanda än jag borde få.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sewerin:

Hej Sweclockers!

I fart med att göra min årliga ominstallation för att öppna det nya året med ett fräscht Windows. En gammal tradition som jag funderar på om det finns behov att fortsätta med? Hur ofta installerar ni om ert Windows 10?

God fortsättning

Det är ju lite vad man känner för och hur rent man vill ha det om vi säger så.
Men om du inte håller på att installera massa program sen tar bort dem. Sen gör detta ofta.
Då är det en helt annan sak.
Men internet är ju det som lägger massa saker på disk. Sen om man inte har ställt in den att rensa vid var avslut. Då är där massa skit.
Prova gör som jag har gjort i många år. Gör en ren installation. Installera dina favo program. Gör alla inställningar. Sen när du har gjort det. Så kör en Avbildning på Windows. Sen när du vill göra rent så är det bara att stoppa in USB och köra igång den från avbildningen. Då formateras disken och sen har du en helt ren Windows med alla program och inställningar färdiga redan så du slipper göra det var gång.
Gör man så så kan du göra det hur ofta du vill och känner för. Tid: mindre än 10 minuter.
Ps. Spelen ska man ha på en ensam Disk.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja och nej, win installeras ju om ungefär var 6e månad per automatik via win update så frågan är väl egentligen om man manuellt borde göra en ren installation av win med jämna mellanrum för att rensa bort skräp, en ren installation verkar i vart fall ta upp mindre plats än det man sitter med om man kör win update.
Någon har kanske analyserat de exakta skillnaderna och om det bara är utrymmet som påverkas eller om det finns nått annat som blir direkt sämre av att gamla filer är kvar även om datorn fungerar typ att de innebär en säkerhetsrisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så sällan jag bara kan.

Brukade vara att man installerade om rätt ofta med tidigare versioner av windows men nu med Win10 verkar det flyta bra iaf. Windows har blivit rätt bra på att lista ut vilka drivrutiner det behöver själv och installera dom. Har bytt processor och moderkort utan att ominstallera på flera datorer och allt lirar med bra prestanda i alla benchmarks, så det funkar utan problem. Är man osäker är det ju bara att köra några benchmarks så märker man.

Skulle man stöta på problem brukar det gå att fixa med program för att ta bort gamla drivrutiner och sedan installera om etc. Har med Win10 aldrig stött på ett drivrutinsproblem som tvingade till ominstallation utan allt har gått att lösa med lite googlande.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag brukar göra det på höstsidan, efter större uppdatering från MS och egna tester (Bygga egen golden image och putta ut den över nätverket)

Permalänk
Medlem

Nej. Bara när jag bygger nytt system eller om något krånglar. Byggde ny dator i september och då installerade jag om Windows. Innan dess var det nog minst 3 år sedan jag installerade om Windows.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Hej Sweclockers!

I fart med att göra min årliga ominstallation för att öppna det nya året med ett fräscht Windows. En gammal tradition som jag funderar på om det finns behov att fortsätta med? Hur ofta installerar ni om ert Windows 10?

God fortsättning

Att installera om Windows en gång per år kan ju fungera, men jag har aldrig gjort det. När jag använde Windows som mina huvudsystem (från Windows 95 till Windows 10 (men undvek Windows 8 och 8.1)), så installerade jag om så fort datorn blev seg och kunde inte åtgärda problemet, eller när något problem uppstod som jag inte kunde lösa. Jag är nämligen mer en problemlösare, precis som minst en annan i den här tråden.

Skrivet av BergEr:

Körde min windows 7 installation dygnet runt i tio år och räknar med samma resultat på win10.

Vänta lite nu. För var dygn som gick under 10 år, så körde du en ren installation av Windows 7? Om så var fallet, så installerade du alltså om skiten max 3 650 gånger under den perioden. Alltså, varför?!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja och nej, win installeras ju om ungefär var 6e månad per automatik via win update

Eh?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Vila i frid

En rekorderlig full systembackup (INTE systemåterställningspunkter, djävulens påfund) med jämna mellanrum är det enklaste och snabbaste sättet att åtgärda fuckups. Min nuvarande w7 esu blev installerad 2011 på 2500k'n, still going strong. Har aldrig behövt återställa. Har själv tre NAS'ar som snurrar runt med olika backupretentioner så jag anser mig hyffsat skyddad mot virus och ransom. De två lokala företag jag hjälper (pysslar med annat i min profession) har iaf klarat av ransom med snarlik (enklare) lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vänta lite nu. För var dygn som gick under 10 år, så körde du en ren installation av Windows 7? Om så var fallet, så installerade du alltså om skiten max 3 650 gånger under den perioden. Alltså, varför?!

Vettefan hur du tolkade det så men jag installerade en gång och körde den tills jag skaffade win10 kring tio år senare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

En rekorderlig full systembackup (INTE systemåterställningspunkter, djävulens påfund) med jämna mellanrum är det enklaste och snabbaste sättet att åtgärda fuckups. Min nuvarande w7 esu blev installerad 2011 på 2500k'n, still going strong. Har aldrig behövt återställa. Har själv tre NAS'ar som snurrar runt med olika backupretentioner så jag anser mig hyffsat skyddad mot virus och ransom. De två lokala företag jag hjälper (pysslar med annat i min profession) har iaf klarat av ransom med snarlik (enklare) lösning.

Detta är vad jag också gör. Går något snett och man måste rensa så slipper man eländet med att installera om och ställa in allt som man vill ha det igen, bara dra in backupen och börja därifrån istället.

Tog dessutom en backup på systempartitionen efter jag installerat windows och alla drivrutiner som jag sparat, bara för att slippa eländet att börja helt från noll OM jag skulle få för mig installera om någon gång.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Vanlig datornörd 1998. Efter en ny dator hade monteras ihop. Installerade OS, drivrutiner, diverse nödvändiga program, gjorde generella konfigurationer. Använde sedan ett cloningsprogram som Norton Ghost och gjorde en imagefil av denna, då hdd var dyrt så brände man ofta ut imagefilen på cd.

Vanlig datornörd nu 23 år efteråt. Installera bara allt och om man vill återgå, ja det är bara de som tillhör early adopters som håller på med klon verktyg.
Skämt åsido finns det bättre verktyg idag som Veeam backup.

För de som undrar varför gör folk idag inte backup som förr, så har windows blivit stabilare idag och folk latare.

Permalänk
Medlem

Installerade om Windows 10 här i löpet av julen, då jag upptäckte en helt ny trojan som inte upptäcktes av antivirus, den var riktig svår att bli av med.

Annars har jag haft min Windows 10 körande i 2.5 år nu. Mycket har ändrat sig, alla dessa uppdateringar vi har fått till nu har inte riktig uppdaterat windows på samma sätt som en helt fräsch nyinstallation (och då pratar jag om den USB stickan du kan göra från Microsofts egen hemsida, istället för att köra den gamla installations USB stickan från start och uppdatera manuellt i dagar...)

Upptäckte helt nya sidor av min dator, den har aldrig varit så snabb. Tar 3 sekunder att ladda in windows nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För de som undrar varför gör folk idag inte backup som förr, så har windows blivit stabilare idag och folk latare.

Är ju inte enbart windows som kan strula, diskar dör ibland. Efter att en systemdisk havererade så lärde jag mig att det är värt jobbet att ta backup. Jag lyckades visserligen rädda det mesta från den men det var extremt mycket jobb att göra det så efter det blev det andra rutiner. Ingen fler disk har dött sedan dess men det är bara en tidsfråga innan det händer igen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är ju inte enbart windows som kan strula, diskar dör ibland. Efter att en systemdisk havererade så lärde jag mig att det är värt jobbet att ta backup. Jag lyckades visserligen rädda det mesta från den men det var extremt mycket jobb att göra det så efter det blev det andra rutiner. Ingen fler disk har dött sedan dess men det är bara en tidsfråga innan det händer igen.

Diskar dör inte bara ibland, diskar dör alltid. Frågan är bara när.

Klarar man första sex månaderna brukar man klara fyra år till. Men man ska alltid utgå från att disken kan dö nästa dag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Hej Sweclockers!

I fart med att göra min årliga ominstallation för att öppna det nya året med ett fräscht Windows. En gammal tradition som jag funderar på om det finns behov att fortsätta med? Hur ofta installerar ni om ert Windows 10?

Ominstallation av Windows (eller något annat OS för den delen) är bara meningsfullt om man har något problem som man tror kan lösas med en ominstallation.
I övrigt så är det bara slöseri med tid att göra en ominstallation.

Permalänk
Medlem

Ah minns tiden med windows NT, 2k och delvis XP asamt en liten del av "7", installerade om windows i början minst en gång i veckan, sedan mera o mera sällan. Nu nästan aldrig, men senast i dag tänkte jag datorn skulle mått bra av det, men tyvärr har inte ork till det. Har nog körd samma installation i ja vem vet 1 år, 2 kanske? Men windows är windows, segt blir det. I gamla dagar var det nog för att man provade och installerade allt möjligt, i dag händer det inte så mycket nytt, man har inte samma behov. Men jag är övertygad om att jag hadde haft snabbare boot med ny installation som i dag ligger på 15 sekunder iflg. windows själv.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Formaterar helt vartannan/3:e månad. Windows mappen mer än dubblas i storlek över tid, svårt för mig att hitta vad exakt det är, sen är där alltid nån bugg som brukar smyga sig in efter nån månad.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vanlig datornörd 1998. Efter en ny dator hade monteras ihop. Installerade OS, drivrutiner, diverse nödvändiga program, gjorde generella konfigurationer. Använde sedan ett cloningsprogram som Norton Ghost och gjorde en imagefil av denna, då hdd var dyrt så brände man ofta ut imagefilen på cd.

Vanlig datornörd nu 23 år efteråt. Installera bara allt och om man vill återgå, ja det är bara de som tillhör early adopters som håller på med klon verktyg.
Skämt åsido finns det bättre verktyg idag som Veeam backup.

För de som undrar varför gör folk idag inte backup som förr, så har windows blivit stabilare idag och folk latare.

ha ha. Ja du. Sen kom det en gång något hände. Så får du sitta där igen och göra om allt. Det behöver inte vi smarta personer. Hö Hö Hö

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk

Brukar köra vartannat år ungefär, mina datorer har en tendens att utveckla ett eget medvetande om jag inte blåser ut dom ibland.