3080 strix oc eller suprim x?

Permalänk

3080 strix oc eller suprim x?

Har väntat länge som alla andra och nu verkar det ha släppt lite och jag verkar ha ett Suprim X på ingång och ett strix OC som förmodigen skickas imorgon.

Strix OC kostar ju 6-700 kronor mer. Men vilket kort är egentligen bäst? Trodde aldrig jag skulle hamna i detta "bekymmer".

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Ta det du får tag på först. Prestandaskillnad kommer inte att spela någon roll.

Permalänk
Skrivet av JackeShan:

Ta det du får tag på först. Prestandaskillnad kommer inte att spela någon roll.

Tack för svaret.

Idag fick jag faktiskt Strix OC, och på måndag kommer jag få Suprim X. En kompis kommer att köpa det kortet jag väljer att inte behålla. Så nu har jag beslutsångest som fasen. Ni som har lite koll på läget, vilket kort är det bättre kortet när det kommer till:

Prestanda?

Byggkvalitet?

Kvalitet på komponenterna?

Tack på förhand!

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Tack för svaret.

Idag fick jag faktiskt Strix OC, och på måndag kommer jag få Suprim X. En kompis kommer att köpa det kortet jag väljer att inte behålla. Så nu har jag beslutsångest som fasen. Ni som har lite koll på läget, vilket kort är det bättre kortet när det kommer till:

Prestanda?

Byggkvalitet?

Kvalitet på komponenterna?

Tack på förhand!

Tror dom är snarlika. Du lär inte märka av den minimala skillnad som finns. Behåll den du tycker mest om

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Tack för svaret.

Idag fick jag faktiskt Strix OC, och på måndag kommer jag få Suprim X. En kompis kommer att köpa det kortet jag väljer att inte behålla. Så nu har jag beslutsångest som fasen. Ni som har lite koll på läget, vilket kort är det bättre kortet när det kommer till:

Prestanda?

Byggkvalitet?

Kvalitet på komponenterna?

Tack på förhand!

Skillnaden är obetydlig så jag hade tagit det som kostar minst av dem. Möjligen att strix OC är något mer high-end men skillnaden kommer inte vara märkbar i prestanda.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Skrivet av ronz:

Tror dom är snarlika. Du lär inte märka av den minimala skillnad som finns. Behåll den du tycker mest om

Skrivet av HallonsyltarN:

Skillnaden är obetydlig så jag hade tagit det som kostar minst av dem. Möjligen att strix OC är något mer high-end men skillnaden kommer inte vara märkbar i prestanda.

Hehe, gott. Personligen tycker jag ju Suprim X ser lite snyggare ut, men det är ju subjektivt. Asus smäller ju högre rent "statusmässigt" om man nu ska ta det som en faktor, men egentligen har jag nog svårt att motivera att det skulle vara värt 700 kronor. Av de tester jag har sett verkar de ju vinna varannan fight i princip. Men byggkvalitet då, är det nån direkt skillnad där? Läste nånstans att Strixen har "top shelf conductors" osv, men inte hört nåt on MSI.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Hehe, gott. Personligen tycker jag ju Suprim X ser lite snyggare ut, men det är ju subjektivt. Asus smäller ju högre rent "statusmässigt" om man nu ska ta det som en faktor, men egentligen har jag nog svårt att motivera att det skulle vara värt 700 kronor. Av de tester jag har sett verkar de ju vinna varannan fight i princip. Men byggkvalitet då, är det nån direkt skillnad där? Läste nånstans att Strixen har "top shelf conductors" osv, men inte hört nåt on MSI.

Personligen tycker jag också suprim X är snyggar. De skickar med en musmatta och anti-sag anordning i lådan med suprim X också vilket kan vara bonus. Ska du inte köra extrem överklock med vattenkylning etc kommer sådana skillnader inte göra någon skillnad. Inte värt de extra 700 tycker jag iaf.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Skulle testa båda och se vilket som klockar bäst lite lätt och behålla de, kan ju skilja avsevärt chip till chip -_-

Edit: Med de sagt så för gaming blir du nog nöjd med vilket som. Vill du spela 3dmark för skojs skull så kan du ju testa dem först.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Skulle testa båda och se vilket som klockar bäst lite lätt och behålla de, kan ju skilja avsevärt chip till chip -_-

Vågar man pyssla med sånt där, när ett kort ska returneras? Vågar ju fasen knappt öppna lådan med risk att NoN eller Komplett ska hitta nåt fel och neka mig retur

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Ska inte vara nått problem, speciellt inte om du köpt via postorder. Alternativt om du e orolig kan du ju slänga upp de på tradera, såg ett strix gå för 13 lax där för nån dag sen^^

Permalänk

Nä, sant. Nu skulle ju iofs en kompis eventuellt köpa, annars lämnar jag tillbaka Alltid nån som blir glad.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Skrivet av Vintervilan:

Vågar man pyssla med sånt där, när ett kort ska returneras? Vågar ju fasen knappt öppna lådan med risk att NoN eller Komplett ska hitta nåt fel och neka mig retur

Skulle inte din polare ha det kortet som du inte skulle behålla

Permalänk
Medlem

Detta är ju ett trevligt lyxproblem, när andra kämpar för allt i världen för att komma över ett haha men som alla säger, de skiljer inget i prestanda, så ta de du gillar bäst eller det som du tycker är snyggast

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Skulle inte din polare ha det kortet som du inte skulle behålla

Jo, skrev ju det i inlägget efteråt

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Tack för svaret.

Idag fick jag faktiskt Strix OC, och på måndag kommer jag få Suprim X. En kompis kommer att köpa det kortet jag väljer att inte behålla. Så nu har jag beslutsångest som fasen. Ni som har lite koll på läget, vilket kort är det bättre kortet när det kommer till:

Prestanda?

Byggkvalitet?

Kvalitet på komponenterna?

Tack på förhand!

Strix är nog det bästa skulle jag säga. Sett till komponenter, strömförsöjning etc så kan den nog klocka lite högre än andra 3080. Jag har "bara" ett TUF OC och den klockar upp till 2085MHz stabilt, men jag kan också haft tur med silikonlotteriet. Är det en märkbar skillnad i spelprestanda? Nej då.

Permalänk
Avstängd

I would like to test Strix but I got this literally on 6th Time Spy overclock-run-try with Suprim X
Only 8 3090s are higher and many are behind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackPH:

I would like to test Strix but I got this literally on 6th Time Spy overclock-run-try with Suprim X
Only 8 3090s are higher and many are behind.
https://i.imgur.com/Mq5JphE.jpg

Out of all cards or cards paired with a 3770k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Har väntat länge som alla andra och nu verkar det ha släppt lite och jag verkar ha ett Suprim X på ingång och ett strix OC som förmodigen skickas imorgon.

Strix OC kostar ju 6-700 kronor mer. Men vilket kort är egentligen bäst? Trodde aldrig jag skulle hamna i detta "bekymmer".

Är supernöjd med mitt 3080 Suprim X. Presterar som ett standard 3090 efter överklockningen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vIKz3080:

Out of all cards or cards paired with a 3770k?

Only 3080s which are pared with paired with 3770k of coz. Would be unfair to compare with systems on Radeon 5900X I guess : )

But overall if we take any graphic cards paired with 3770k => I'm on 8th place (only 7 3090s above me) and pretty sure can bump to 6 or 7th because I run my CPU in my daily runner mode 4.4 MHz. And I played only couple hours with the card. The only question is - why would I do it there is no point. It is not Hall of Fame

TimeSpy 3770k stats

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Är supernöjd med mitt 3080 Suprim X. Presterar som ett standard 3090 efter överklockningen.

Intressant! Jag gick andra hållet istället och undervoltade hur mycket klockade du? Och vad får du för temp?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Suprim X om du får in det i chassit. Annars Strix. Enkelt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Intressant! Jag gick andra hållet istället och undervoltade hur mycket klockade du? Och vad får du för temp?

Får 2104 Mhz på GPUn som average och +1335 på minnena och 49C under full load med fläktarna på 100%, 55C på auto (70%)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Får 2104 Mhz på GPUn som average och +1335 på minnena och 49C under full load med fläktarna på 100%, 55C på auto (70%)

Låter fint 100% fläktar tycker jag låter för jäkla högt dock, gillar inte ens 70%

Min sitter på standardklock nu, med 862mV. Ligger väl runt 50-55 grader med cirka 40% fan. Känns rätt skönt

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Här finns tester på msi 3080 suprim x, de jämför även mot bland annat asus rog strix 3080 oc,
https://elchapuzasinformatico.com/2020/12/msi-geforce-rtx-308...

Ej på engelska, men det finns bilder och grafer som jag tror du förstår ändå.

Jag kör med adblocker så jag vet inte om det finns något skräp på sidan.

Permalänk
Medlem

Rent generellt vad man sett av diverse testsidor så drar Suprim X det längsta strået.
Detta gällande ljudnivå, kylningsnivå och prestanda. ASUS-korten är lite överhajpade. Ser ingen direkt fördel till Strix-korten framför Suprim X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Hehe, gott. Personligen tycker jag ju Suprim X ser lite snyggare ut, men det är ju subjektivt. Asus smäller ju högre rent "statusmässigt" om man nu ska ta det som en faktor, men egentligen har jag nog svårt att motivera att det skulle vara värt 700 kronor. Av de tester jag har sett verkar de ju vinna varannan fight i princip. Men byggkvalitet då, är det nån direkt skillnad där? Läste nånstans att Strixen har "top shelf conductors" osv, men inte hört nåt on MSI.

Det enda asus smäller högre på statusmässigt är "Jag betalar för mycket för ingen extra prestanda alls" Negativ-status på att skaffa strix numera

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Får 2104 Mhz på GPUn som average och +1335 på minnena och 49C under full load med fläktarna på 100%, 55C på auto (70%)

du vet om att det är memory correction på kortet ? https://youtu.be/7CqjtCAfhXE?t=891

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Rent generellt vad man sett av diverse testsidor så drar Suprim X det längsta strået.
Detta gällande ljudnivå, kylningsnivå och prestanda. ASUS-korten är lite överhajpade. Ser ingen direkt fördel till Strix-korten framför Suprim X.

Ja de e ju lite RNG vilket chip man får oavsett tillverkare om man ser till prestanda, tror alla kort med 3 8pin+hög powerlimit funkar bra. 2 pin kort kan vara lite frustrerande om man klockar, iom att så fort PL närmar sig klockar de ner. Kan ju ta ett MSI trio och slänga på Suprim X Bios och det kan prestera likvärdigt. Så bara hålla tummarna på att få ett bra binnat chip
Sen om man inte gillar o lira 3dmark o bencha spelar de ju mindre roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

du vet om att det är memory correction på kortet ? https://youtu.be/7CqjtCAfhXE?t=891

Gav då högre FPS i 3Dmark i alla fall.
Får ta och testa lite noggrannare i spel.
https://www.3dmark.com/3dm/55897413?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Har ett Suprim X jag också, klockar lätt över 2100mhz och går aldrig över 70 grader och då har jag en egen fläktkurva med mycket fokus på ljudnivå. Vet inte riktigt vad Asus korten brukar klara av men jag tycker definitivt att Suprim X är mer värt pengarna då det kostar 600kr mindre. Riktigt snyggt är det också

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d - Gigabyte AORUS x570 PRO - 32gb 3200mhz CL15 - Fractal Design Lumen s24 - ASUS TUF RX 7900 XTX - Fractal Design North
Topping DX3 Pro Plus - Hifiman Edition XS - Sennheiser HD650