Permalänk
Medlem

Skillnad på kylpasta?

Tjenare, köpte nyligen en ny kylare till min processor & undrar därför hur stor skillnaden är mellan olika kylpastor.
Har köpt en Noctua NH-U12A & såg då även att Noctua har sin egen kylpasta, men såg sedan att den låg på närmare 400kr för en tub & det kändes lite överdrivet. Hittade också en Kryonaut för runt hundringen & undrar därför om det är någon märkbar skillnad mellan dem?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Ingen märkbar skillnad.

Permalänk
Viking

Jag antar att skillnaden i pris beror på hur många gram kylpasta du får. Ganska självklart att Noctuan är dyrare om den innehåller 10g medan Thermal grizzlyn innehåller 1g.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerklsh:

Tjenare, köpte nyligen en ny kylare till min processor & undrar därför hur stor skillnaden är mellan olika kylpastor.
Har köpt en Noctua NH-U12A & såg då även att Noctua har sin egen kylpasta, men såg sedan att den låg på närmare 400kr för en tub & det kändes lite överdrivet. Hittade också en Kryonaut för runt hundringen & undrar därför om det är någon märkbar skillnad mellan dem?

Tacksam för svar!

Minimala skillnader kylpastor emellan och de få som utmärker sig gör det åt fel håll

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Undvik ledande pasta bara om du inte vet vad du gör... (risk för kortslutning )

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag antar att skillnaden i pris beror på hur många gram kylpasta du får. Ganska självklart att Noctuan är dyrare om den innehåller 10g medan Thermal grizzlyn innehåller 1g.

Det har du rätt i! Antar att jag inte kollade så länge & nu när du säger det så låter det ju ganska logiskt. Men en till fråga, hur mycket behövs för en vanlig engångs applicering? 1g lär väll räcka?

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerklsh:

Det har du rätt i! Antar att jag inte kollade så länge & nu när du säger det så låter det ju ganska logiskt. Men en till fråga, hur mycket behövs för en vanlig engångs applicering? 1g lär väll räcka?

Enligt Thermal grizzly ska Kryonaut 1g räcka till 4 appliceringar. Jag skaffade nyligen 1g tuben och kan väl säga att det är svårt att inte råka använda lite för mycket. så räkna med ~3 appliceringar.

edit: Noctua skickar dock säkert med en liten tub pasta med kylaren så det är inte säkert att du måste köpa någon.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Största skillnaden tycker jag ligger i smaken

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerklsh:

Det har du rätt i! Antar att jag inte kollade så länge & nu när du säger det så låter det ju ganska logiskt. Men en till fråga, hur mycket behövs för en vanlig engångs applicering? 1g lär väll räcka?

1g räcker gott och väl om du inte har en väldigt stor CPU typ threadripper. Noctua uppskattar att deras 3.5g tub räcker upp till 20 appliceringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerklsh:

Tjenare, köpte nyligen en ny kylare till min processor & undrar därför hur stor skillnaden är mellan olika kylpastor.
Har köpt en Noctua NH-U12A & såg då även att Noctua har sin egen kylpasta, men såg sedan att den låg på närmare 400kr för en tub & det kändes lite överdrivet. Hittade också en Kryonaut för runt hundringen & undrar därför om det är någon märkbar skillnad mellan dem?

Tacksam för svar!

Om du nu har en sprillans Noctuakylare så förmodar jag att det följer med en tub av Noctuas kylpasta (någon variant, de har väl säkert flera) i förpackningen?

Jag skulle säga att det är onödigt att köpa någon annan, är väl inget fel på Noctuas?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fast CPU-kylpasta brukar ju ca 10x så hög värmeledningsförmåga, så inte helt rättvis jämförelse. (sen om det gör någon skillnad i praktiken vågar jag inte uttala mig om)

Permalänk
Medlem

Jag skriver under på icke-ledande. Råkade i vredesmod byta ut en fläkt och CPU på ett moderkort jag hittat i grovsopen, bar sig inte bättre än att det var luft i tuben pasta och "ploppade" ut en klatt rakt på moderkortet brevid CPU-sockeln. Torkade rimligt noggrant, och datorn har funkat bra i flera år. Men det var svårt att komma åt, med en ledande pasta hade det kanske inte slutat lika bra eller med krypande strömmar som på sikt ställt till det.

Ska man inte klocka till max spelar det nästan ingen roll vilken pasta man väljer, så länge det är från någon tillverkare man känner igen namnet på.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Musikälskare

Förmodligen ingen större skillnad men om man köper en ny rigg för massa tusen så brukar jag inte snåla på pastan, jag kör med https://www.inet.se/produkt/5320526/thermal-grizzly-kryonaut-...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rotkiv42:

Fast CPU-kylpasta brukar ju ca 10x så hög värmeledningsförmåga, så inte helt rättvis jämförelse. (sen om det gör någon skillnad i praktiken vågar jag inte uttala mig om)

Det blir små skillnader på temperaturen, pastan ska bara täcka upp i ojämnheter för kontakten mellan metallytorna leder ändå mycket bättre än kylpastan.
Det finns diverse tester där man använder olika krämer och tandkräm och majonnäs är inte så dåligt det heller om man bara ser till temperaturen.
Choklad verkar däremot vara sämre än ingen kylpasta så det bör man undvika.
Vanlig industriell kylpasta kostar nästan inget alls jämfört med "datorkylpasta" och skillnaderna är små och den fungerar ju överallt inom övrig elektronikindustri.
Nån tjänar stor pengar på kylpasta.
Kanske dags att nån gör liknade test igen och får med annat som marmelad, nötkräm, nougat och kebabsås.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir små skillnader på temperaturen, pastan ska bara täcka upp i ojämnheter för kontakten mellan metallytorna leder ändå mycket bättre än kylpastan.
Det finns diverse tester där man använder olika krämer och tandkräm och majonnäs är inte så dåligt det heller om man bara ser till temperaturen.
Choklad verkar däremot vara sämre än ingen kylpasta så det bör man undvika.
Vanlig industriell kylpasta kostar nästan inget alls jämfört med "datorkylpasta" och skillnaderna är små och den fungerar ju överallt inom övrig elektronikindustri.
Nån tjänar stor pengar på kylpasta.
Kanske dags att nån gör liknade test igen och får med annat som marmelad, nötkräm, nougat och kebabsås.
http://img.techpowerup.org/120126/thermal.png
http://img.techpowerup.org/111019/Capture1430.jpg

Vill se vad som händer vid högre temperaturer, är ju då det är relevant... (och generellt är det svårt tester med temperatur skillnader tycker många har undermåliga testmetoder för sånt.)

Permalänk
Musikälskare

Jag hade velat se ett helt vetenskapligt test på det här så vi kan sluta spekulera xD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?