Olika metoder för NES CIC

Permalänk
Medlem

Olika metoder för NES CIC

Tjo!

Jag har 3 NES-enheter, alla olika modeller.

Det jag undrar över är om det är värt att avaktivera låschippet
och hur man gör det på bästa sätt. Har googlat en del och på
en del sidor klipper man endast av ett ben men på andra sidor
måste man löda en koppling till jorden.

Någon som testat och vet vilken metod som funkar?

Tacksam för svar!

Mvh. Wixer!

Permalänk
Medlem

Ur elektronisk synvinkel är det ju prydligare att jorda den urkopplade pinnen efter sig, men det funkar att lämna den flytande också. Körde min NES jag moddade som 13-åring eller nåt utan att jorda pinnen i åtminstone 20 år innan jag kom till skott. Märk väl att det inte är frågan om att jorda pinnen medans den fortfarande är inkopplad. Du slipper inte urkopplingsmomentet hur du än gör.

Var försiktig när du kopplar ur pinnen, det är lätt att råka spräcka substratet när man bänder och böjer omkring på den. Har du lite koll på lödning, så är det säkraste sättet att löda loss hela chipet, böja ut pinnen, och löda tillbaks chipet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag har koll på lödning men är darrhänt vilket gör det lite bökigt
men jag har fina tänger så om det räcker att klippa av ett ben så är det
inget problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Tack för svar. Jag har koll på lödning men är darrhänt vilket gör det lite bökigt
men jag har fina tänger så om det räcker att klippa av ett ben så är det
inget problem

Det räcker Ta det som sagt bara försiktigt, så du inte knäcker kapselsubstratet. Att jorda benstumpen är dock inte särskilt bökigt, bara att bygla till ett jordat ben på samma chip.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om du inte redan klippt benen på ditt cic chipp så rekommenderar jag att göra som mig då det inte gör någon skada på chippet och är helt reversibelt

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558533-moddning-ninte...

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.