Permalänk
Medlem

Köpa denna skärm eller vänta?

Hejsan!

Har i vad känns som evigheter letat efter en ny primärskärm till datorn (sitter på en gammal Dell U2711)
Dock har varenda skärm jag tittat på haft någonting fel som gjort att jag valt att avvakta.

Kraven jag haft är:
27"
1440p
IPS
Minst 144hz
G-Sync modul
budget 8000-12000kr

Har nu hittat denna som jag överväger
https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-27-tums-spelsk%C3%A...
Enda jag är missnöjd med denna skärm är avsaknad av DSC vilket gör att man tydligen bara får 10bit upp till 144hz annars 8bit men av vad jag läst kör alla spel 8bit ändå så 10bit kanske är meningslöst?

Varit på väg att köpa den men då CES 2021 snart är här, är det bättre och vänta och se vad som komma skall under 2021?
MiniLED verkar ju vara på ingång låter det som men dom kanske blir långt över budget istället.
Saker som visas på CES, hur lång tid efter brukar det ta innan produkterna kommer ut på marknaden?
Någon som vet om det är några osläppta skärmar på gång under nästa år som matchar mina kriterier?

Permalänk
Medlem

Varför begränsa dig att den måste ha G-Sync modul? Onödig fläkt etc.

Hag köpte nyss LG34GN850, tror inte det finns nån bättre IPS gaming ultrawide, annat än möjligen LGs 38 tummare i samma serie

Permalänk
Medlem

har läst att g-sync compatible inte funkar lika bra
1: vissa har problem med flimmrande o.s.v. med freesync versionen av VRR
2: riktig g-sync har större VRR spann i frekvenserna
3: freesync har inte variabel overdrive
verkar helt enkelt vara mindre krångel med g-sync via hårdvara än via mjukvara

skärmen stödjer dock VRR även om byter till AMD kort har jag läst

Permalänk
Medlem

Tror inte det du säger stämmer på mid-high end. Kolla lite reviews

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Tror inte det du säger stämmer på mid-high end. Kolla lite reviews

du får gärna utveckla lite mer
menar du att vissa (verkar bara va ett fåtal) freesync skärmar faktiskt har variabel overdrive?

Tittade även på skärmen du pratade om och kom på ett till kriterie jag hade som jag glömt av att nämna
platt ej välvd

Permalänk
Medlem

Det kriteriet hade jag ocså, men ville ha ultrawide, hade saknat min eyefinity för mycket annars.

Nej, variable overdrive finns ju bara med gsync modul, men den behövs ju bara när skärmen inte har ett fungerande allround overdrive.

För mig går gsync bort då det är utdöende tech, dyrare samt ofta jobbig fläkt. Enda jag hittat i mina efterforskningar är att om man vill hålla sig runt 10k vinner LG just nu, och man slipper att skärmen ser ut som en utomjordisk stealthfighter med LEDs.

(Nya Alienware är dock snygga)

Permalänk
Medlem

inte alla g-sync skärmar som har fläkt, och enligt reviews hörs denna inte alls.
flera jag läst kommentarer från som haft freesync skärmar (bland annat 27GN850) sen bytt till g-sync skärm och sagt att g-sync är markant mjukare (bättre) i rörelser.
dock som du sagt, känns som färre och färre skärmar släpps med g-sync istället för g-sync compatible

Permalänk

Kör man som jag med ett GTX 980Ti fortfarande så är G-sync via hårdvara det enda som fungerar.

Jag är orolig för att hårdvaru-G-sync kommer dö ut men hoppas fortfarande att utbudet ska öka nästa år. Ångrar att jag lämnade tillbaka min LG 32GK850G för att jag tyckte den var för stor. Tycker även det är hög tid för paneler med kontrastförhållande över 1000:1 att bli normen.

Har tyvärr ingen koll på vad som kommer släppas nästa år men jag hade väntat ett tag till, alternativt köpt något billigare medan du väntar på en skärm som möter dina kriterier. Inget roligt att lägga 10000kr på en dålig kompromiss. Själv känner jag att vi ligger i något typ av limbo på skärmfronten och att utvecklingen nästan stått stilla ett par år.

Permalänk
Medlem

håller med att det känns som ett limbo för tillfället, verkar bara satsas på 4k skärmar, var ett tag inne på att köpa en sådan först men ne, håller mig hellre kvar på 1440p och har högre fps.