Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Efter att ha pillat med denna i ca 6 timmar så kan jag inte få den att fungera ordentligt och vet inte om jag bara är dum i huvudet eller vad.

*Den tappar kopplingen med datorn då och då (känns som det är när jag försöker ladda saker men inte helt 100%), måste då dra ut USBn och sätta i igen så windows kan hitta headset

*Tracking för handkontroller känns klumpig + att den tappar bort dem helt ibland så jag måste gå ut ur det jag nu har igång och starta om mixed reality helt.

Om någon har lite tips på lösningar så tar jag gärna emot dem annars blir det nog en retur på detta och chansar på en oculus quest istället.

Fick också mitt G2 från Komplett igår. Har redan en Quest 2 också men var nyfiken på detta. Hur upplever du skärpan/sweetspot? Verkar va många olika uppfattningar om sweetspot på G2. Vi som fick leverans från Komplett är sannolikt från samma tillverkningsbatch så vore intressant om fler delade med sig om deras uppfattning. Youtubern MRTV skall låna in 10 olika G2 och jämföra hur dessa skiljer sig eftersom så många har olika uppfattning. Skall bli intressant att följa resultatet!

Har en del konstigheter med anslutningen också, först fick jag inte ens bild i headsetet men trackingen och WMR visade bild. Jaha DOA tänkte jag, men sen kom det igång efter diverse trixande och byte av usb port mm.

Kör just nu uteslutande FS2020 med detta, mittskärpan är jättebra men hade önskat det var mer så över hela bilden.

Handkontrollerna är verkligen ett enda stort skämt. Tänkte efter alla recensioner att så dåliga kan de väl inte vara men jo, absolut ingenting är bra med dessa jmf. med ex. Quest 2.

Kommer bli några dagars testande och utvärderande, inte helt övertygad om att släppa Quest 2 till förmån för G2..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Efter att ha pillat med denna i ca 6 timmar så kan jag inte få den att fungera ordentligt och vet inte om jag bara är dum i huvudet eller vad.

*Den tappar kopplingen med datorn då och då (känns som det är när jag försöker ladda saker men inte helt 100%), måste då dra ut USBn och sätta i igen så windows kan hitta headset

*Tracking för handkontroller känns klumpig + att den tappar bort dem helt ibland så jag måste gå ut ur det jag nu har igång och starta om mixed reality helt.

Om någon har lite tips på lösningar så tar jag gärna emot dem annars blir det nog en retur på detta och chansar på en oculus quest istället.

Visst kör du externa laddaren?
Har du provat olika USB uttag? (prova både USB A + C samt både bak och fram på datorn och gärna även via en extern hub om du har möjlighet)

Specifikt AMD x570 moderkort har tydligen en del issues men ska funka bättre med hub tror jag.

Kolla den här videon också
https://www.youtube.com/watch?v=jTw5ClFuF8Y

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Fick också mitt G2 från Komplett igår. Har redan en Quest 2 också men var nyfiken på detta. Hur upplever du skärpan/sweetspot? Verkar va många olika uppfattningar om sweetspot på G2. Vi som fick leverans från Komplett är sannolikt från samma tillverkningsbatch så vore intressant om fler delade med sig om deras uppfattning. Youtubern MRTV skall låna in 10 olika G2 och jämföra hur dessa skiljer sig eftersom så många har olika uppfattning. Skall bli intressant att följa resultatet!

Har en del konstigheter med anslutningen också, först fick jag inte ens bild i headsetet men trackingen och WMR visade bild. Jaha DOA tänkte jag, men sen kom det igång efter diverse trixande och byte av usb port mm.

Kör just nu uteslutande FS2020 med detta, mittskärpan är jättebra men hade önskat det var mer så över hela bilden.

Handkontrollerna är verkligen ett enda stort skämt. Tänkte efter alla recensioner att så dåliga kan de väl inte vara men jo, absolut ingenting är bra med dessa jmf. med ex. Quest 2.

Kommer bli några dagars testande och utvärderande, inte helt övertygad om att släppa Quest 2 till förmån för G2..

Tycker kontrollerna känns rätt bra förutom ringen som är störande men framförallt är haptics feedback så undermålig att jag inte förstår hur den ens får tillverkas. Den är så genomgående usel att jag inte tycker det bör accepteras och är nästan nog för mig att vilja skicka tillbaka det. Headsetet i sig är riktigt bra dock och min vägran att koppla ihop det med mitt Facebook konto då jag vet hur mycket Facebook kan lära sig om mig via headset rörelser gör att jag kommer behålla det.

Tror headsetet trots sina brister ändå är bättre än Index(frånsett kontrollerna) men jag väntar med spänning på vad framtiden har att ge. Tycker inget PCVR headset någonsin kan släppas med lägre upplösning än G2 i alla fall, helt klart ny standard. Att det trots sina brister ändå kan stå sig med index säger ganska mycket om hur stor skillnad upplösningen gör.

Permalänk
Medlem

Hur mycket bök är det att få lighthouse och knuckles att fungera? Tror jag nog kan leva med min rift s för roomscale om trackingen skulle va helkass dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

DHL har lovat leverera imorgon och de har fått både mobilnummer och portkod så de har inget skylla på om de inte levererar!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

DHL har lovat leverera imorgon och de har fått både mobilnummer och portkod så de har inget skylla på om de inte levererar!

Trevligt! Hoppas det fungerar bra. Ska själv precis se om jag kan få min att fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur mycket bök är det att få lighthouse och knuckles att fungera? Tror jag nog kan leva med min rift s för roomscale om trackingen skulle va helkass dock.

För mig fungerar trackingen rätt bra. Problemet är att sikta med vissa specifika vapen. Även där går det att anpassa sig dock även om det inte är optimalt.

Ska inte vara allt för mycket bök vad jag förstår det, men kräver fylld plånbok. Kan läggas till att medan Valves kontroller är otroligt bra så har de dålig byggkvalitet. Triggern kan börja göra konstiga ljud vid intryckning exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Hur upplever du skärpan/sweetspot? Verkar va många olika uppfattningar om sweetspot på G2. Vi som fick leverans från Komplett är sannolikt från samma tillverkningsbatch så vore intressant om fler delade med sig om deras uppfattning. Youtubern MRTV skall låna in 10 olika G2 och jämföra hur dessa skiljer sig eftersom så många har olika uppfattning. Skall bli intressant att följa resultatet!

Jag skall också med intresse följa detta. Jag lämnade tillbaka mitt headset till HP före jul. Sweetspot var under all kritik. Eller snarare den minimala storleken på sweetspot och den brutala övergången till oskärpa. Är övertygad om att det måste vara olika linser. Ingen, absolut INGEN hade kunnat godkänna mitt exemplar. Jag testade allt, tog bort ansiktsinlägget, fixade med IPD fram och tillbaka, ändrade SS till 100%. Inget hjälpte.

Kändes som att vara vrålsugen på snacks, ha en stor skål med favoritchipsen framför sig men bara få lov äta smulorna med en pincett.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Skrivet av flightsim18:

Kändes som att vara vrålsugen på snacks, ha en stor skål med favoritchipsen framför sig men bara få lov äta smulorna med en pincett.

Underbar jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Kändes som att vara vrålsugen på snacks, ha en stor skål med favoritchipsen framför sig men bara få lov äta smulorna med en pincett.

Dude! Skicka till HP. Kanske vinner nån slogan tävling för g2an 😂

För dig som älskar utmaningar! Med HP G2 blir det Antseye inte Bullseye! Tinkering and tweaking the shiet out of it may apply!
Yet the controllers...

Hatten av till er som är nöjda dock.

Ska bli kul att se den mrtv med 10 hp. G2..

Ingen som svarade btw :
Någon med låg IPD som ör nöjd? 60-63?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Fick också mitt G2 från Komplett igår. Har redan en Quest 2 också men var nyfiken på detta. Hur upplever du skärpan/sweetspot? Verkar va många olika uppfattningar om sweetspot på G2. Vi som fick leverans från Komplett är sannolikt från samma tillverkningsbatch så vore intressant om fler delade med sig om deras uppfattning. Youtubern MRTV skall låna in 10 olika G2 och jämföra hur dessa skiljer sig eftersom så många har olika uppfattning. Skall bli intressant att följa resultatet!

Har en del konstigheter med anslutningen också, först fick jag inte ens bild i headsetet men trackingen och WMR visade bild. Jaha DOA tänkte jag, men sen kom det igång efter diverse trixande och byte av usb port mm.

Kör just nu uteslutande FS2020 med detta, mittskärpan är jättebra men hade önskat det var mer så över hela bilden.

Handkontrollerna är verkligen ett enda stort skämt. Tänkte efter alla recensioner att så dåliga kan de väl inte vara men jo, absolut ingenting är bra med dessa jmf. med ex. Quest 2.

Kommer bli några dagars testande och utvärderande, inte helt övertygad om att släppa Quest 2 till förmån för G2..

När jag fick headset att sitta bra så var den okej i min mening tappade en del i den extrema kanten men inget som jag kände av direkt (detta var mest i Mixed reality dock och inte spel). Har ingen tidigare erfarenhet att jämnföra med dock.

Skrivet av Roger W:

Visst kör du externa laddaren?
Har du provat olika USB uttag? (prova både USB A + C samt både bak och fram på datorn och gärna även via en extern hub om du har möjlighet)

Specifikt AMD x570 moderkort har tydligen en del issues men ska funka bättre med hub tror jag.

Kolla den här videon också
https://www.youtube.com/watch?v=jTw5ClFuF8Y

Kör Extern laddare, har en nyinköpt hub och har provat alla portar på datorn (det är en som är highspeed brevid usb-c kontakten som fungerar)

Tycker helt ärligt att setup är "enkel" problemet är snarare att med x570 är det inget av dem stegen som fungerar typ :'D

Har även kopplat bort alla usb devices idag förutom mus / tgb och VR samt provat att bara köra med min 1080p skärm istället för alla 3 inkopplade samtidigt.

Det enda jag inte har provat är egentligen att ändra mina PCI-e lanes till gen. 3 istället för 4 (någon på reddit som sa att det kunde hjälpa) för det känns helt ärligt inte värt att sitta och ändra på det varje gång man vill köra lite VR

Känns som det blir en retur på detta efter att ha pillat vidare idag.

Permalänk

Själv är jag hyfsat nöjd ändå med min G2a från Komplett jag hämtade ut igår.

Visst, skillnaden i skärpa mellan sweetspot och utanför är ju svår att missa. Däremot lider jag inte så mycket av det eftersom jag vant mig från min G1a vid att flytta huvudet lite för att få bästa skärpa på det jag för stunden tittar på.

Sen tycker jag G2an är väldigt skön att ha på sig jämfört med G1an. Den var inte oskön men G2an är bättre tycker jag.

Mitt främsta problem just nu är att jag måste ha G2an ansluten till en strömförsedd USB-hubb för att den ska funka efter omstart av datorn. Har jag den ansluten till någon av portarna på min dator får jag varje gång jag startat om datorn ett felmeddelande i MRP som startar upp automatiskt efter inloggning och ger felkoden 7-14 och att mitt headset inte kunde hittas. Får då plugga ur det och sen plugga in det på nytt vilket gör att det funkar till nästa gång jag startar om datorn. När samma visa upprepas på nytt.

Vet inte om det har med (för lite) ström att göra men känns ändå skumt med tanke på att det redan sitter en "kabelbox" på sladden från HP med sin egen strömförsörjning. Trodde syftet med den var just att undvika problem med för lite ström till brillorna. Ifall det nu är den egentliga orsaken till problemet.

Eller om det kanske är ett mjukvaruproblem där "kabelboxen" på HP-sladden inte får signal att starta från USB-porten/datorn/Windows annat än när du pluggar i kabeln. Är ju en vit lampa på den som lyser när det funkar men som jag sett är släckt när det inte funkar och felkoden dyker upp.

Hoppas HP och MS får ordning på det i slutändan med gemensamma krafter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Sen tycker jag G2an är väldigt skön att ha på sig jämfört med G1an. Den var inte oskön men G2an är bättre tycker jag.

G1an hade en hård kant som tryckte en aning på min näsrygg, vilket blev väldigt obekvämt efter ett tag. Upplever du att G2an har bättre utrymme för näsan?

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats få igång min G2a

Fick 7-14 error på moderkortets usb-c port men adaptern till en annan port på moderkortet fungerade. Var en del mjukvarustrul men sen...

WOV! Vilken jävla bild! Sjukt fin. Drog igång VD och en 8K video och var så man fällde en tår av glädje. Det sjuka är att 100% steam vr upplösningen inte är max kvalité utan ytterligare 1.5-2x SS krävs för bästa skärpa och högsta cirkel av max skärpa.
Sweatspoten var riktigt nice gentemot tidigare headset. Inga problem få till en skarp bild. Sen så definitivt är absoluta centrum med max skärpa inte så stor men övergången för mig är supermjuk. I video märks den inte utan bara känns naturlig.
Var bara vid surfande via VD som jag såg hur skärpan blev sämre. Har inte märkt av denna drastiska cirkel av skärpa som nämnts.

Sedan ljudet när jag drog igång en bass boost 6db för 90Hz och lägre, shit vad maffigt det låter då.
Helt ok bekvämlighet men kan definitivt förbättras.
Kabeln var stickig men jag drog "rent" den med lite yes sen en gnutta baby puder så är den 'smooth like a babys ass'.
FOV dock är liten. Känns sämre mot alla tidigare headset. Man ser tydligt kikar fenomenet men då bilden är såpass bra så tar jag och accepterar jag det. Dock nästa generation bör utöka den.

Inte testat trackingen men kontrollerna känns helt ok det lilla jag klämt på dom. Blir nog mest filmtittande ikväll för att njuta av bilden och slappna av efter mjukvarustrulet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av p.lindblom:

G1an hade en hård kant som tryckte en aning på min näsrygg, vilket blev väldigt obekvämt efter ett tag. Upplever du att G2an har bättre utrymme för näsan?

Hade inte det problemet själv i G1an och inte nu heller i G2an. Så inget jag kan svara på tyvärr.

Däremot är materialet du har mot ansiktet i G2an väldigt skönt tycker jag. Även passformen. Det är säkert väldigt individuellt dock beroende på vad man har för form på ansiktet.

Permalänk
Skrivet av sdaniel1:

Någon med låg IPD som ör nöjd? 60-63?

Tips på bästa (enklaste) sättet att mäta sin IPD?

Har själv bara justerat in det på måfå så det känns OK men kanske borde ställa mig framför spegeln med en linjal

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Off topic men såg att Epic Games lämnar ut klassikern Alien Isolation gratis idag. Ni som läser detta sent kanske kan knipa ett ex. Kan tänka mig att tillsammans med reverben så är det det läskigaste man kan göra i VR. Punkt...

Hann få Alien Isolation men efter att ha kollat runt verkar steam versionen fungera sådär. En ny version av MotherVR släpptes dock för 2 dagar sen som ska intergrera epic store och fixa Alien Isolation men det är oklart om G2 kontrollers fungerarar, ska testa framåt helgen.

Permalänk
Medlem

Ni som har eller har haft HP G1 så att säga. Hur har det sett ut med uppdateringar. Firmware / software, headset / wmr portalen? Och hur har ni upplevt grafik uppdateringar från både röda och gröna lagen. Upp och ner eller ständigt förbättringar?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Tips på bästa (enklaste) sättet att mäta sin IPD?

Har själv bara justerat in det på måfå så det känns OK men kanske borde ställa mig framför spegeln med en linjal

Be en optiker snällt eller göra en riktig undersökning. Annars är ju en linjal mot en spegel med lite maskeringstejp så har man iallfall en fingervisning.

Specsavers säger så här:
Använd en linjal och flytta 0 mm-strecket i linje med mitten av ena pupillen. Mät sedan till mitten av den andra pupillen, så får du resultatet i millimeter. Se till att du inte står i vägen för den du ska mäta på. Be dem titta rakt fram hela tiden och inte på dig när du mäter.

En tube:
https://youtu.be/sBvx_ETbkCc

En till:
https://youtu.be/DLzxrzFCyOs

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Hade inte det problemet själv i G1an och inte nu heller i G2an. Så inget jag kan svara på tyvärr.

Däremot är materialet du har mot ansiktet i G2an väldigt skönt tycker jag. Även passformen. Det är säkert väldigt individuellt dock beroende på vad man har för form på ansiktet.

Jag har rätt stor näsa och tycker G2 är otroligt skön mot näsan. Svårt att se att det kunde varit mycket bättre. En ouppmärksammad med imponerande aspekt av headsetet, haha

Permalänk
Skrivet av sdaniel1:

Ni som har eller har haft HP G1 så att säga. Hur har det sett ut med uppdateringar. Firmware / software, headset / wmr portalen? Och hur har ni upplevt grafik uppdateringar från både röda och gröna lagen. Upp och ner eller ständigt förbättringar?

Från HP har jag inte sett några uppdateringar vad jag kan minnas. För WMR har det väl kommit en del i samband med alla andra uppdateringar från MS. SteamVR är där jag sett mest uppdateringar. För Nvidia har det väl varit som alltid där det trillar in en ny version titt som tätt. Osäker på hur mycket deras uppdateringar haft att göra just med VR och specifikt HP Reverb G1.

Skrivet av sdaniel1:

Be en optiker snällt eller göra en riktig undersökning. Annars är ju en linjal mot en spegel med lite maskeringstejp så har man iallfall en fingervisning.

Specsavers säger så här:
Använd en linjal och flytta 0 mm-strecket i linje med mitten av ena pupillen. Mät sedan till mitten av den andra pupillen, så får du resultatet i millimeter. Se till att du inte står i vägen för den du ska mäta på. Be dem titta rakt fram hela tiden och inte på dig när du mäter.

En tube:
https://youtu.be/sBvx_ETbkCc

En till:
https://youtu.be/DLzxrzFCyOs

Tack för tipsen! Får nog bli en linjal till att börja med.

Skrivet av Sienar:

Jag har rätt stor näsa och tycker G2 är otroligt skön mot näsan. Svårt att se att det kunde varit mycket bättre. En ouppmärksammad med imponerande aspekt av headsetet, haha

Bra att lyfta fram även bra saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Från HP har jag inte sett några uppdateringar vad jag kan minnas. För WMR har det väl kommit en del i samband med alla andra uppdateringar från MS. SteamVR är där jag sett mest uppdateringar. För Nvidia har det väl varit som alltid där det trillar in en ny version titt som tätt. Osäker på hur mycket deras uppdateringar haft att göra just med VR och specifikt HP Reverb G1.

Tack för tipsen! Får nog bli en linjal till att börja med.

Bra att lyfta fram även bra saker

Finns grymt många bra saker med G2! Jag skulle nog ändå säga att det är det bästa headsetet för PCVR på marknaden(har dock bara haft Index tidigare, och kört en de CV1 och Vive). Bara så synd att det samtidigt tar så många steg bakåt mot konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Tips på bästa (enklaste) sättet att mäta sin IPD?

Har själv bara justerat in det på måfå så det känns OK men kanske borde ställa mig framför spegeln med en linjal

Enklaste sättet är att ladda ner en app till telefonen som mäter ipd. Sök på ipd så kommer några appar upp.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Enklaste sättet är att ladda ner en app till telefonen som mäter ipd. Sök på ipd så kommer några appar upp.

Shit! Testade detta nu. Sjukt smart mätmetod! Alltid trott att jag har IPD på 66-68 men ska jag tro appen har jag 62! Förklarar varför jag tyckte max IPD blev suddigare, haha! Känns som att jag "gjort VR fel" fram tills nu. Ska snart till optiker ändå för att testa ögonen då jag börjat se lite suddigt på distans, ska bli spännande att jämföra.

Permalänk
Skrivet av svolter:

Enklaste sättet är att ladda ner en app till telefonen som mäter ipd. Sök på ipd så kommer några appar upp.

Tackar, ska se vad jag hittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Nu har jag lyckats få igång min G2a

Fick 7-14 error på moderkortets usb-c port men adaptern till en annan port på moderkortet fungerade. Var en del mjukvarustrul men sen...

WOV! Vilken jävla bild! Sjukt fin. Drog igång VD och en 8K video och var så man fällde en tår av glädje. Det sjuka är att 100% steam vr upplösningen inte är max kvalité utan ytterligare 1.5-2x SS krävs för bästa skärpa och högsta cirkel av max skärpa.
Sweatspoten var riktigt nice gentemot tidigare headset. Inga problem få till en skarp bild. Sen så definitivt är absoluta centrum med max skärpa inte så stor men övergången för mig är supermjuk. I video märks den inte utan bara känns naturlig.
Var bara vid surfande via VD som jag såg hur skärpan blev sämre. Har inte märkt av denna drastiska cirkel av skärpa som nämnts.

Sedan ljudet när jag drog igång en bass boost 6db för 90Hz och lägre, shit vad maffigt det låter då.
Helt ok bekvämlighet men kan definitivt förbättras.
Kabeln var stickig men jag drog "rent" den med lite yes sen en gnutta baby puder så är den 'smooth like a babys ass'.
FOV dock är liten. Känns sämre mot alla tidigare headset. Man ser tydligt kikar fenomenet men då bilden är såpass bra så tar jag och accepterar jag det. Dock nästa generation bör utöka den.

Inte testat trackingen men kontrollerna känns helt ok det lilla jag klämt på dom. Blir nog mest filmtittande ikväll för att njuta av bilden och slappna av efter mjukvarustrulet.

Finns mod för FOV.... https://www.youtube.com/watch?v=07QUO03YWuo
Går säkert o pula ihop själv nåt.. sitter själv o funderar på att tillverka eget.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Jag har haft mitt G2-headset i knappt två dagar nu och har nog fått ett helt ok exemplar. Skärpan är som jag hoppats på grymt bra jämfört med mina andra headsets ljudet har också fått ett ordentligt lyft. Testat det kopplat till vardagsrumsdatorn och speldatorn och det har gått hyfsat lätt att få igång på båda. På speldatorn var det lite kinkigt med val av USB-port (använde till slut en av USB-portarna på framsidan), men när det väl är igång har det fungerat bra.

Har mest kört Elite Dangerous och Bigscreen. Text blev enklare att läsa i Elite och att kolla på film i Bigscreen var grymt.

Var lite besviken på DHL som enligt händelserna på paketet säger att de misslyckats leverera den 23:e. Var hemma när de säger de försökt. Jag fick ringa och efter att ha kopplats runt en del var första möjliga leveransdag 28:e. Hade varit roligare att ha det till hands över jul, men då jag har ett par andra headset var det ingen katastrof.

I början tyckte jag G2:an var lite obekväm jämfört med Odyssey+ med VR Cover, men man vänjer sig. Blir kanske att skaffa lite velcro och prova VR Cover i G2:an också. Det kan vara lite knixigt att hitta sweetspot, men tycker inte det är värre än i Odyssey+ eller Quest. Man får "leta lite" tills man träffar rätt och inte längre ser någon "chromatic aberration". Är man väl där tycker jag det är skarpt rätt långt ut i kanterna.
Att ha extern ström som krav är helt ok och det har till och med en fördel om man som jag har headsetet inkopplat hela tiden - kopplar man bort bara strömmen kickar inte headsetet igång Mixed Reality Portal varje gång datorn startar upp.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Strax före elva ringde det på dörren och nu har jag mitt här hemma. Blir massa testa ikväll, trots att jag inte fått tag på nytt grafikkort ännu så kan jag inte låta bli.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har testat mellan G2 och Quest 2 i några dagar nu. Är tyvärr inte särskilt imponerad av G2 framförallt gällande sweetspot och det man kan kalla "off center clarity". Har fantastiskt bra skärpa precis i mitten. Jag har IPD på 63 mm och tycker jag får en bra passform men får trycka fejset rätt långt in för att det skall blir så bra FOV som möjligt, det blir inte jättebekvämt i längden och trycker på sidorna, var de tvugna att göra så stora skygglappar? Även provat utan ansiktsmasken utan någon förbättring annat än FOV.

Det är lätt att placebo tar över när man testar massa inställningar, har fotograferat mycket och sökte mig till lens-charts som man använder för att testa objektiv/sensorer. B&H har en bra som jag sparat ner och sedan kört i Steam Media Player som finns under Steam VR. Testa gärna detta och se vad ni får för läsbarhet

1. Spara ner bilden från B&H
https://static.bhphotovideo.com/explora/sites/default/files/b...

2. Ladda in den i Steam VR Media Player (drag & drop funkar)

3. Resetta bilden så att du tittar MITT på bilden. Det blir en slags moire effekt i mitten när det är helt centrerat.

4. Fortsätt titta rakt fram och snegla åt sidorna bara med ögonen för att testa läsbarheten.

Med Quest 2 kan jag läsa rad 7 utan större problem sen blir det kämpigt, med Reverb G2 är rad 5 väldigt svår att tyda. Gjorde en radial oskärpa i Photoshop bara för att illustrera ungefär hur illa det är för mig. Har testat G2:an med 200%+ SS tills datorn med ett 3080 storknar, men det gör ingen större skillnad tyvärr

Illustrerat mitt resultat via Photoshop, ej genom linsen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Har testat mellan G2 och Quest 2 i några dagar nu. Är tyvärr inte särskilt imponerad av G2 framförallt gällande sweetspot och det man kan kalla "off center clarity". Har fantastiskt bra skärpa precis i mitten. Jag har IPD på 63 mm och tycker jag får en bra passform men får trycka fejset rätt långt in för att det skall blir så bra FOV som möjligt, det blir inte jättebekvämt i längden och trycker på sidorna, var de tvugna att göra så stora skygglappar? Även provat utan ansiktsmasken utan någon förbättring annat än FOV.

Det är lätt att placebo tar över när man testar massa inställningar, har fotograferat mycket och sökte mig till lens-charts som man använder för att testa objektiv/sensorer. B&H har en bra som jag sparat ner och sedan kört i Steam Media Player som finns under Steam VR. Testa gärna detta och se vad ni får för läsbarhet

1. Spara ner bilden från B&H
https://static.bhphotovideo.com/explora/sites/default/files/b...

2. Ladda in den i Steam VR Media Player (drag & drop funkar)

3. Resetta bilden så att du tittar MITT på bilden. Det blir en slags moire effekt i mitten när det är helt centrerat.

4. Fortsätt titta rakt fram och snegla åt sidorna bara med ögonen för att testa läsbarheten.

Med Quest 2 kan jag läsa rad 7 utan större problem sen blir det kämpigt, med Reverb G2 är rad 5 väldigt svår att tyda. Gjorde en radial oskärpa i Photoshop bara för att illustrera ungefär hur illa det är för mig. Har testat G2:an med 200%+ SS tills datorn med ett 3080 storknar, men det gör ingen större skillnad tyvärr

Illustrerat mitt resultat via Photoshop, ej genom linsen:
https://i.imgur.com/yR2pVPm.png

Bra metodik för att få en objektivare bedömning på detta men det skulle vara bra att beskriva hur du ställer in allt. För mig t.ex. när jag använder Q2 och har 200% SS så ser jag till ~rad5, dock är rad7 bortklippt ur FOVen. Då har jag resettat vyn med x1.0 storlek i mediaspelaren.

Ska försöka använda mig av detta när jag tweakar inställningar generellt för att bedöma skärpan, tackar!