Permalänk
Medlem

Hjälp med nätaggregat

Hej!

Jag är helt novice på det här med att bygga dator.

Jag har nu köpt lite gamla delar av vänner för att bygga en komplett dator. Det som saknas är nätaggregat samt SSD.

Jag kommer få köpa detta kort: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

På hemsidan står det att de rekomendera 750W nätagg. Känns lite overkill.

Jag tänkte köpa ett 500W. Kommer det räcka? har ni tips på något budgetvänligt alternativ? Jag spelar bara LoL.

Har ni även tips på ett bra billigt SSD? Behöver max 250 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

På hemsidan står det att de rekomendera 750W nätagg. Känns lite overkill.
Jag tänkte köpa ett 500W. Kommer det räcka? har ni tips på något budgetvänligt alternativ? Jag spelar bara LoL.
Har ni även tips på ett bra billigt SSD? Behöver max 250 GB

Står det att det behöver 750W så menar dom väl det, funkar troligen med 500W om du bara ska köra igång maskinen.
Men om du börjar belasta den lite kommer kommer värmen att varva upp fläktar och grafiken och cpu att dra mer.
Tror det är en dålig ide att spara på denna del, du kan få ett för runt 1000:-
WD blue 250G 2,5" kostar 570.- på Webhallen

Permalänk
Medlem

Vad som rekommenderas är för hela datorn, och är därför rejält tilltaget eftersom de inte kan veta vilka övriga komponenter du har i datorn. En normal dator med ett R9 390 lär i själva verket ligga på runt 300-350W som mest (utan överklockning).

Permalänk
Medlem

Det är ett törstigt kort och kom upp i runt 450w i Swecs test. 500w är helt klart på gränsen, jag hade iaf gått på 600-650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det är ett törstigt kort och kom upp i runt 450w i Swecs test. 500w är helt klart på gränsen, jag hade iaf gått på 600-650w

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10855?key=589d619546bb41580a7e5b450af6faf2

Alla 3 som svarat säger olika saker... nu blev jag ännu mer förvirrad haha.
Jag kommer inte överklocka något..

Det senaste svaret verkar vara mest accurate?

Permalänk
Medlem

Tillverkaren rekommenderar 750w p.g.a det är hela datorn + grafikkortet. Isf skulle grafikkortet vid load under vissa scenarion dra 450w då återstår endast 300w till resten av burken, dvs, CPU, HDD, fläktar etc etc.

750w är även till där för att vara en buffert för andra komponenter som även de kan under load dra mer än vad de gör vid idle samt att PSUn kanske inte är mest effektiv nödvändigtvis vid 100% load av dens effekt heller.

Jag skulle gå på deras rekommendation 750w. Det är inte mycket nuförtiden heller utan ganska standard.

Permalänk
Medlem

650w 80+ bronze från en bra tillverkare minimum, kolla efter begagnat här i marknaden.

https://www.inet.se/produkt/6903962/corsair-cv650-650w

detta borde göra jobbet?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Alla 3 som svarat säger olika saker... nu blev jag ännu mer förvirrad haha.
Jag kommer inte överklocka något..

Det senaste svaret verkar vara mest accurate?

Sweclockers test var med en rejält överklockad 5930K, som redan utan överklockning är väldigt strömtörstig. Så du kan troligtvis dra av 100W från de siffrorna om du kommer använda en mer normal processor utan att överklocka.

Men skulle jag rekommendera något nätagg så skulle det nog ändå bli runt 650W, helt enkelt för att det är de modellerna som brukar ligga bra till sett till kvalité och pris. Oliver91 har redan gett dig ett förslag på en av de billigare modellerna som är ok, men är du villig att lägga mer så finns t.ex. Corsair RM650x. Det kostar nästan dubbelt så mycket, men då är det också helt modulärt med semi-passiv kylning och 10 års garanti.

Permalänk
Rekordmedlem

Välj en nätdel som klarar att gå passivkyld vid den effekt den måste lämna.
Enligt mätningen så räcker det ju med 500W men en sådan nätdel ligger på ca 80 % av maxlast och lär ha fläktarna på för fullt eller så är den svindyr om den ska klara det passivt.

Det man bör tänka på är ljudnivån vid önskad last och håll reda på att nätdelens effektangivelse är hur mycket den kan avge och mätningarna oftast visar vad den drar från elnätet, skillnaden är verkningsgraden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

650w 80+ bronze från en bra tillverkare minimum, kolla efter begagnat här i marknaden.

https://www.inet.se/produkt/6903962/corsair-cv650-650w

detta borde göra jobbet?

Skrivet av perost:

Sweclockers test var med en rejält överklockad 5930K, som redan utan överklockning är väldigt strömtörstig. Så du kan troligtvis dra av 100W från de siffrorna om du kommer använda en mer normal processor utan att överklocka.

Men skulle jag rekommendera något nätagg så skulle det nog ändå bli runt 650W, helt enkelt för att det är de modellerna som brukar ligga bra till sett till kvalité och pris. Oliver91 har redan gett dig ett förslag på en av de billigare modellerna som är ok, men är du villig att lägga mer så finns t.ex. Corsair RM650x. Det kostar nästan dubbelt så mycket, men då är det också helt modulärt med semi-passiv kylning och 10 års garanti.

Skrivet av mrqaffe:

Välj en nätdel som klarar att gå passivkyld vid den effekt den måste lämna.
Enligt mätningen så räcker det ju med 500W men en sådan nätdel ligger på ca 80 % av maxlast och lär ha fläktarna på för fullt eller så är den svindyr om den ska klara det passivt.

Det man bör tänka på är ljudnivån vid önskad last och håll reda på att nätdelens effektangivelse är hur mycket den kan avge och mätningarna oftast visar vad den drar från elnätet, skillnaden är verkningsgraden.

Tack för svaren grabbar. Nu blev det väldigt komplicerat här.
Jag ringde INET samt chattade med dem. Killen på chatten rekade denna:
https://www.inet.se/produkt/6902963/evga-br-700w
och killen på telefon rekade denna:
https://www.inet.se/produkt/6904594/corsair-rm750-750w-2019

Är inte 650W för lite som Oliver rekommenderade?
Modulärt spelar ingen roll för mig.

Jag vill bara att datorn inte ska låta för mycket samt att nätagget inte ska vara för svagt så resten av hårdvaran inte pajjar.

Kan ni rekomendera en med OK kvalite som är budgetvänlig som 100% inte kommer paja?
3 års garanti räcker gott och väl

Kan tänka mig lägga max 800. Men också mer om det verkligen är värt det.

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Välj en nätdel som klarar att gå passivkyld vid den effekt den måste lämna.
Enligt mätningen så räcker det ju med 500W men en sådan nätdel ligger på ca 80 % av maxlast och lär ha fläktarna på för fullt eller så är den svindyr om den ska klara det passivt.

Det man bör tänka på är ljudnivån vid önskad last och håll reda på att nätdelens effektangivelse är hur mycket den kan avge och mätningarna oftast visar vad den drar från elnätet, skillnaden är verkningsgraden.

Kan du rekomendera en?

Permalänk
Medlem

En viktig detalj som jag inte sett nämnas är ju peakar i förbrukning, t.ex. Nya rtx 3000 serien kan ha rätt höga peakar och kräver då ett kraftigt agg även om normalförbrukningen vid load är runt 250-300W.

Vet inte hur Amd kortet beter sig men värt att ha i åtanke när man läser tillverkarens rekommendationer.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

En viktig detalj som jag inte sett nämnas är ju peakar i förbrukning, t.ex. Nya rtx 3000 serien kan ha rätt höga peakar och kräver då ett kraftigt agg även om normalförbrukningen vid load är runt 250-300W.

Vet inte hur Amd kortet beter sig men värt att ha i åtanke när man läser tillverkarens rekommendationer.

Nätaggen brukar specas efter vilken kontinuerlig belastning de klarar, förutom det värsta bottenskrapet som ibland specar peak istället. Tyvärr så brukar tillverkarna inte speca hur stora spikar nätaggen klarar, det är ju lite svårt eftersom det beror på hur långa spikarna är. Men det är i alla fall sällan något problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aizen1:

Tack för svaren grabbar. Nu blev det väldigt komplicerat här.
Jag ringde INET samt chattade med dem. Killen på chatten rekade denna:
https://www.inet.se/produkt/6902963/evga-br-700w
och killen på telefon rekade denna:
https://www.inet.se/produkt/6904594/corsair-rm750-750w-2019

Är inte 650W för lite som Oliver rekommenderade?
Modulärt spelar ingen roll för mig.

Jag vill bara att datorn inte ska låta för mycket samt att nätagget inte ska vara för svagt så resten av hårdvaran inte pajjar.

Kan ni rekomendera en med OK kvalite som är budgetvänlig som 100% inte kommer paja?
3 års garanti räcker gott och väl

Kan tänka mig lägga max 800. Men också mer om det verkligen är värt det.

Tack igen!

Skrivet av Aizen1:

Kan du rekomendera en?

Corsair aggregatet har semipassiv drift (inte evga) så det blir ljudlöst vid låg last och det har också en 140mm fläkt vilket också är bra för ljudnivån om den måste köras, jag tror inte det kommer att gå passivkylt vid full last men det lär göra det vid lätt last och det lär gå tyst vid full last.
Nätdelar i budgetklassen kommer att driva datorn de också och din dator lär inte dra över 400 W vid max men en billig eller kanske mer korrekt uttryckt "ljudmässigt för liten nätdel" kommer aldrig att klara lasten utan att behöva fläktkylning så det handlar mest om huruvida du vill betala för en tystare dator eller inte.
Vill man ha det tyst väljer man en "för stor" nätdel med möjlighet för semipassiv kylning som lastas till max 50 % eller en " korrekt dimensionerad" med helt passiv kylning men då kostar de mycket mera.
Vill man ha det billigt väljer man en "tillräckligt stor" nätdel med konstant fläktkylning, 500 W nätdel räcker alltså effektmässigt.
Det finns också en sak till att tänka på, volymerna ligger i 6-700 W klassen så de är ofta billigare än andra storlekar (åtminstone hos de större fabrikaten)

Själv har jag en Seasonic och det har aldrig behövt starta fläkten, de gör även fläktlösa nätdelar men det är betydligt dyrare än den prisklassen du vill ha men tar du tex deras "bästa vanliga" nätdelar så är de Platinumklassade och har 12 års garanti.
https://www.inet.se/produkt/6903859/seasonic-prime-px-650w

Generellt är det så att högre verkningsgrad ger kallare nätdel (och därmed minskat/inget behov av aktiv kylning) och längre livslängd men priset ökar också och hur mycket du vill betala för ljudnivån får du själv bestämma, är det en ren speldator och du brukar ha headset är det troligen oviktigt men är det en dator som ska användas till annat är det för många en mycket viktig egenskap.

Av de 2 nätdelarna du länkade är Corsairen att föredra.

Jag tycker också att du bör välja en större SSD, minst 500 Gbyte klassen för där går smärtgränsen idag för en rimligt användbar win dator, helst ska du nog inte köpa en ny systemenhet som är mindre än 1000 Gbyte klassen idag för en "allmän win dator"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu blev det ännu mer komplicerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Corsair aggregatet har semipassiv drift (inte evga) så det blir ljudlöst vid låg last och det har också en 140mm fläkt vilket också är bra för ljudnivån om den måste köras, jag tror inte det kommer att gå passivkylt vid full last men det lär göra det vid lätt last och det lär gå tyst vid full last.
Nätdelar i budgetklassen kommer att driva datorn de också och din dator lär inte dra över 400 W vid max men en billig eller kanske mer korrekt uttryckt "ljudmässigt för liten nätdel" kommer aldrig att klara lasten utan att behöva fläktkylning så det handlar mest om huruvida du vill betala för en tystare dator eller inte.
Vill man ha det tyst väljer man en "för stor" nätdel med möjlighet för semipassiv kylning som lastas till max 50 % eller en " korrekt dimensionerad" med helt passiv kylning men då kostar de mycket mera.
Vill man ha det billigt väljer man en "tillräckligt stor" nätdel med konstant fläktkylning, 500 W nätdel räcker alltså effektmässigt.
Det finns också en sak till att tänka på, volymerna ligger i 6-700 W klassen så de är ofta billigare än andra storlekar (åtminstone hos de större fabrikaten)

Själv har jag en Seasonic och det har aldrig behövt starta fläkten, de gör även fläktlösa nätdelar men det är betydligt dyrare än den prisklassen du vill ha men tar du tex deras "bästa vanliga" nätdelar så är de Platinumklassade och har 12 års garanti.
https://www.inet.se/produkt/6903859/seasonic-prime-px-650w

Generellt är det så att högre verkningsgrad ger kallare nätdel (och därmed minskat/inget behov av aktiv kylning) och längre livslängd men priset ökar också och hur mycket du vill betala för ljudnivån får du själv bestämma, är det en ren speldator och du brukar ha headset är det troligen oviktigt men är det en dator som ska användas till annat är det för många en mycket viktig egenskap.

Av de 2 nätdelarna du länkade är Corsairen att föredra.

Jag tycker också att du bör välja en större SSD, minst 500 Gbyte klassen för där går smärtgränsen idag för en rimligt användbar win dator, helst ska du nog inte köpa en ny systemenhet som är mindre än 1000 Gbyte klassen idag för en "allmän win dator"

Tack för ditt utförliga svar!

Jag har idag en xps 13 med 512 GB SSD som jag använt i cirka 3 år (till skolan mest) Jag har 100 GB ledigt minne på den. Jag tänkte att jag om jag behöver utrymme köper jag en extern SSD och flyttar alla mina bilder och media dit, men du har en poäng. Kanske billigare i längden.

Jag vill gärna ha en PSU som inte behöver ha fläkten på konstant samt inte låter för mycket då jag inte alltid har hörlurar.
Tanken var att göra en budget dator men jag vill ändå inte snåla överdrivet mycket med en viktig komponent som PSU om jag ändå ska ha datorn 2-3 år..
Den du länkade för 1600 är faktiskt för dyr för mig. Finns det inget annat bra under 1k?
"Vill man ha det tyst väljer man en "för stor" nätdel med möjlighet för semipassiv kylning som lastas till max 50 %" lät som en bra ide. Kan du länka en sådan?

jag hittade dessa på amazon: är de något att ha?
https://www.amazon.se/s?k=evga+psu&crid=2S3JM8E9W7JAR&sprefix...

Jag tror inte modularitet har någon betydelse för mig. Bryr mig inte om hur datorn ser ut

Det kan ju också vara så att jag uppgraderar andra delar i datorn i framtiden.

Permalänk
Medlem

Då olika människor skrivit olika är jag fortfarande osäker på vad min dator kommer dra för watt... Jag vill verkligen inte att datorn pajjar på grund av PSU.

Jag kommer bara spela LoL och koda på datorn.

Har ni något tips på ett budgetvänligt SSD?

Permalänk
Medlem

Med din kravspec så köp något billigt PSU. Vad sägs om Kolink Modular Power 600W brons? 500kr på Webhallen:
https://www.webhallen.com/se/product/329831-Kolink-Modular-Po...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aizen1:

Då olika människor skrivit olika är jag fortfarande osäker på vad min dator kommer dra för watt... Jag vill verkligen inte att datorn pajjar på grund av PSU.

Jag kommer bara spela LoL och koda på datorn.

Har ni något tips på ett budgetvänligt SSD?

Lagring är lika enkelt som kaffe, det köper man bara när det är rea på det, om man inte desperat måste ha det på dagen så är det ofta kampanjer på lagring och då passar man på, man ser bara till att på förhand veta vilka egenskaper man söker snarare än att låsa sig till en viss modell så brukar det bli anständiga priser.

När du jagar nätdel så leta de som har möjlighet för semipassiv drift i 6-700 W klassen för den nätdelen klarar troligen av datorn passivt vid annat användande än spel.
Hållbarheten på nätdelar är mycket svårare att sia om, det finns nästan inget riktigt uselt kvar att köpa men vad som är väldigt bra är också svårt att veta, nätdelar med de högsta 80+ klassningarna måste använda bra komponenter för det går helt enkelt inte att klara kraven för platinum och titanium om man inte bygger med väldigt bra delar och låga toleranser men priset blir för högt för dig på den kvalitetsnivån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B. Ulván:

Med din kravspec så köp något billigt PSU. Vad sägs om Kolink Modular Power 600W brons? 500kr på Webhallen:
https://www.webhallen.com/se/product/329831-Kolink-Modular-Po...

Står inget om passiv drift på den :/ Så 600w räcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lagring är lika enkelt som kaffe, det köper man bara när det är rea på det, om man inte desperat måste ha det på dagen så är det ofta kampanjer på lagring och då passar man på, man ser bara till att på förhand veta vilka egenskaper man söker snarare än att låsa sig till en viss modell så brukar det bli anständiga priser.

När du jagar nätdel så leta de som har möjlighet för semipassiv drift i 6-700 W klassen för den nätdelen klarar troligen av datorn passivt vid annat användande än spel.
Hållbarheten på nätdelar är mycket svårare att sia om, det finns nästan inget riktigt uselt kvar att köpa men vad som är väldigt bra är också svårt att veta, nätdelar med de högsta 80+ klassningarna måste använda bra komponenter för det går helt enkelt inte att klara kraven för platinum och titanium om man inte bygger med väldigt bra delar och låga toleranser men priset blir för högt för dig på den kvalitetsnivån.

Har du tips på en med semipassiv drift i 600-700w?

Permalänk
Medlem
Skrivet av B. Ulván:

Med din kravspec så köp något billigt PSU. Vad sägs om Kolink Modular Power 600W brons? 500kr på Webhallen:
https://www.webhallen.com/se/product/329831-Kolink-Modular-Po...

Inte mer värt att köpa denna då?
https://www.webhallen.com/se/product/329832-Kolink-Modular-Po...

Tänkte att 600W kanske inte räcker? Vill inte att datorn går sönder

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aizen1:

Har du tips på en med semipassiv drift i 600-700w?

Du har själv postat länkar på en Corsair hos Inet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har själv postat länkar på en Corsair hos Inet.

Den kostade 1250 vilket är lite för mycket för mig :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aizen1:

Den kostade 1250 vilket är lite för mycket för mig :/

Men då får du stå ut med fläktljuden, jag tror inte det finn några nätdelar som är så billiga som du vill ha dem som inte är fläktkylda hela tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då får du stå ut med fläktljuden, jag tror inte det finn några nätdelar som är så billiga som du vill ha dem som inte är fläktkylda hela tiden.

Jag förstår. Kanske blir den för 1250 kr då. Står dock inte hur mkt den klarar av passivt. 30% av 750 är 225 vilket är mindre än vad som krävs för GPUn. Så då körs väl fläkten ändå hela tiden?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aizen1:

Jag förstår. Kanske blir den för 1250 kr då. Står dock inte hur mkt den klarar av passivt. 30% av 750 är 225 vilket är mindre än vad som krävs för GPUn. Så då körs väl fläkten ändå hela tiden?

Gpun drar inte full effekt annat än vid spelande, läs lite tester så du fär en uppfattning om vad delar drar i tomgång och last.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Inte mer värt att köpa denna då?
https://www.webhallen.com/se/product/329832-Kolink-Modular-Po...

Tänkte att 600W kanske inte räcker? Vill inte att datorn går sönder

Din dator kommer inte dra mer än 500W så ett 600W nätaggregat kommer räcka bra, med +100W marginal. Hur mycket el får du för 750kr? Om du vill betala mer för ditt nätaggregat så tycker jag att du ska lägga de pengarna på högre effektivitetsklass, till exempel ett Seasonic CORE-GC-650, 650 W för 819 kr inklusive frakt. Det är dock 320 kr mer än Kolink (ovan)
https://www.computersalg.se/i/5797070/seasonic-core-gc-650-65...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Inte mer värt att köpa denna då?
https://www.webhallen.com/se/product/329832-Kolink-Modular-Po...

Tänkte att 600W kanske inte räcker? Vill inte att datorn går sönder

Nej, se mer: Gamer Nexus "Wasting Money on Power Supplies: How Many Watts You Need for a PC PSU (2020)"
https://www.youtube.com/watch?v=X_wtoCBahhM

Permalänk
Medlem
Skrivet av B. Ulván:

Din dator kommer inte dra mer än 500W så ett 600W nätaggregat kommer räcka bra, med +100W marginal. Hur mycket el får du för 750kr? Om du vill betala mer för ditt nätaggregat så tycker jag att du ska lägga de pengarna på högre effektivitetsklass, till exempel ett Seasonic CORE-GC-650, 650 W för 819 kr inklusive frakt. Det är dock 320 kr mer än Kolink (ovan)
https://www.computersalg.se/i/5797070/seasonic-core-gc-650-65...

Intressant svar.

Jag tycker det är rätt fult av de företagen som sålt GPUn att skriva 750 watt. En novice som mig blir ju rätt nojjig.

Seasonic CORE-GC-650, 650 W som du länkade verkade nice. Lutar mot den nu Kolink verkar vara ett B märke med dålig kvalite... läst att de kan ha coal whine.

Elkostnaden går ju ner med effektivare PSU... så det är ju en poäng.

Står inget om passiv körning på den, men det kanske inte spelar någon roll.

Hur vet du att att min dator inte kommer dra mer än 500 w?