Chromecast with Google TV in Sweden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Inet skyltar inte med att de har den av någon anledning. Tur att man hittade länken här på forumet. Köpt en själv och en till syrran

Hur är det jämförvis med t.ex. en box (Mag 256, NVidia Shield, Formuler etc)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skittle:

Hur är det jämförvis med t.ex. en box (Mag 256, NVidia Shield, Formuler etc)?

Har inte provat de andra, men t.ex. Shielden har lite mer funktioner/portar. Den har nätverkskontakt och usb-kontakter. Jag köpte till en usb-c hub till min chromecast för det. Har inte provat de andra.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Rotakorn

Har utgått hos Inet nu. :(

Tänkte beställda google tv från inet.. igår gick det att beställa, idag står det utgått. Gissar att de fick på pälsen av Google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbek:

Tänkte beställda google tv från inet.. igår gick det att beställa, idag står det utgått. Gissar att de fick på pälsen av Google?

Vad tråkigt. Skicka mail till Inet och fråga, det kan ju vara att de inte får tag i några på ett tag men kanske på g. Annars kan du skicka efter från det frac eller vad det hette. Versionen från Inet är från italien.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbek:

Tänkte beställda google tv från inet.. igår gick det att beställa, idag står det utgått. Gissar att de fick på pälsen av Google?

När jag beställde i november så minns jag att det inte gick att hitta varan genom en vanlig sökning. Låg inte heller listad när man manuellt gick in i rätt kategori eller hur man ska säga.
Fick googla efter den och så dök inet upp som första resultat.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av tobbek:

Tänkte beställda google tv från inet.. igår gick det att beställa, idag står det utgått. Gissar att de fick på pälsen av Google?

Lagersaldot säger 50+ st när jag kollade nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbek:

Tänkte beställda google tv från inet.. igår gick det att beställa, idag står det utgått. Gissar att de fick på pälsen av Google?

Den "gamla" produkten kom fram via google.
Tryck på produkt-texten vid "Ersättande produkt" så kommer den nya fram

Permalänk
Medlem

Ni som köpt och testat. Finns det något som inte fungerar som det ska här? Man undrar ju varför de inte börjat sälja den här ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Ni som köpt och testat. Finns det något som inte fungerar som det ska här? Man undrar ju varför de inte börjat sälja den här ännu.

Dplay fungerar inte rakt av, utan måste castas från telefon. Och sett någon text som inte översatts. Annars fungerar det med de sakerna jag använder den till. Netflix 4k, Disney+, svt, tv4, steam link, Youtube. Även köpt en usb hub och kör trådat nätverk till den.

Är så himla nöjd med den!

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Tack för en bra sammanfattning. Får bli en sån då

Permalänk
Rotakorn
Skrivet av m4gnify:

Den "gamla" produkten kom fram via google.
Tryck på produkt-texten vid "Ersättande produkt" så kommer den nya fram
https://puu.sh/GZDVl/ed3a2e8336.png

Ah vilken miss av mig. Tack. 😊

Permalänk
Medlem

Finns rätt stora problem med produkten, testat den för jag tänkte börja köpa film från Google istället och den klarar inte automatisk ändring av uppspelningshastighet. Det gör att man får mikrolagg när man spelar upp något som har fel hastighet mot det som är inställt, blir mer eller mindre omöjligt att kolla på för mig så den åker tillbaka och Apple TVn blir primär enhet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Finns rätt stora problem med produkten, testat den för jag tänkte börja köpa film från Google istället och den klarar inte automatisk ändring av uppspelningshastighet. Det gör att man får mikrolagg när man spelar upp något som har fel hastighet mot det som är inställt, blir mer eller mindre omöjligt att kolla på för mig så den åker tillbaka och Apple TVn blir primär enhet igen.

Nu blir jag lite nyfiken. Det jag har sett ibland när jag spelat upp från t.ex. Netflix eller Disney+ att det hackar till någon gång per serie, men inte alltid. Är det så du menar eller menar du att det nästan alltid är lite mikrolagg? Även från Googles filmbutik? Eller är det material från t.ex. Plex med olika hz t.ex. 29,97 och 60hz?
Jag är inte så känslig eller letar efter sådana fel, så inte tänkt på något sådant annars.

Disney+ appen i in LG OLED har börjat fungera nu och det känns som allt blir mer färgglatt i tvns appar än Chromecasten, annars tycker jag att Chromecasten fungerar för mina behov. ps! nu kommer jag leta efter lagg ju.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Nu blir jag lite nyfiken. Det jag har sett ibland när jag spelat upp från t.ex. Netflix eller Disney+ att det hackar till någon gång per serie, men inte alltid. Är det så du menar eller menar du att det nästan alltid är lite mikrolagg? Även från Googles filmbutik? Eller är det material från t.ex. Plex med olika hz t.ex. 29,97 och 60hz?
Jag är inte så känslig eller letar efter sådana fel, så inte tänkt på något sådant annars.

Disney+ appen i in LG OLED har börjat fungera nu och det känns som allt blir mer färgglatt i tvns appar än Chromecasten, annars tycker jag att Chromecasten fungerar för mina behov. ps! nu kommer jag leta efter lagg ju.

Man märker det inte lika mycket i Disney+ och Netflix med default settings vad jag förstår eftersom frameraten matchar deras innehåll bättre. Främst Googles filmbutik eller om du kör Plex kommer lida. Finns rätt mycket skrivit om det på Reddit där folk testat att byta runt för att hitta vad som fungerar med olika källor, jag köpte en film på Google store och konstaterade att det var omöjligt att kolla på för mig och begärde en refund.

Och ja det är litet lagg typ hela tiden eller iaf med någon sekunds intervall, syns främst vid planeringar av kameran i folks rörelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Man märker det inte lika mycket i Disney+ och Netflix med default settings vad jag förstår eftersom frameraten matchar deras innehåll bättre. Främst Googles filmbutik eller om du kör Plex kommer lida. Finns rätt mycket skrivit om det på Reddit där folk testat att byta runt för att hitta vad som fungerar med olika källor, jag köpte en film på Google store och konstaterade att det var omöjligt att kolla på för mig och begärde en refund.

Och ja det är litet lagg typ hela tiden eller iaf med någon sekunds intervall, syns främst vid planeringar av kameran i folks rörelser.

Tack för förklaringen. Det är ju inte bra om den inte är så bra för sådant. Om man har tur så kanske de löser det till slut med mjukvaran. Tur att man inte har sett det själv, eller att man använt sig av Plex eller Google butiken där det kanske är värre som du säger.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tack för förklaringen. Det är ju inte bra om den inte är så bra för sådant. Om man har tur så kanske de löser det till slut med mjukvaran. Tur att man inte har sett det själv, eller att man använt sig av Plex eller Google butiken där det kanske är värre som du säger.

Man kan ju manuellt ställa om till t.ex. 24 fps när det är sådant man spelar så skall det fungera bra men då är ju menyerna märkbart sega och är ju jobbigt. Så för mig returnerar jag hellre produkten när den saknar sådana basala sake. Google verkar inte riktigt ha koll på video, de skeppar ju den med valet att matcha dynamic range till content avstängt vilket säger en hel del.

Permalänk
Medlem

Någon tidigare skrev att man kan konfigurera tvn och förstärkare med google tv för att kunna använda den medföljande fjärren som enda fjärrkontrollen till allt. Men jag undrar om det går även att få in tv-boxen för att kunna zappa mellan kanalerna (gammel-tv)? Det är nämligen så jag har det nu med en xbox one s + en dedikerad fjärr.

Fråga nr 2, fungerar HBO-appen bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Någon tidigare skrev att man kan konfigurera tvn och förstärkare med google tv för att kunna använda den medföljande fjärren som enda fjärrkontrollen till allt. Men jag undrar om det går även att få in tv-boxen för att kunna zappa mellan kanalerna (gammel-tv)? Det är nämligen så jag har det nu med en xbox one s + en dedikerad fjärr.

Fråga nr 2, fungerar HBO-appen bra?

Man kan inte konfigurera tvn på något sätt. Den kan bara höja sänka ljudet till tvn eller en förstärkare som är kopplad till tvn genom CEC. Och sedan kan man stänga av och på tvn med Googles fjärrkontroll också.

Fråga två vet jag inte, kör inte den appen.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Man kan inte konfigurera tvn på något sätt. Den kan bara höja sänka ljudet till tvn eller en förstärkare som är kopplad till tvn genom CEC. Och sedan kan man stänga av och på tvn med Googles fjärrkontroll också.

Då behåller jag nog min setup med xbox och en fjärrkontroll till allt. Xbox One är rätt fantastisk när det gäller media, just att man kan få in tv, förstärkare och tv-boxen och få det att lira ihop. Måste dock tillägga att det är mycket begränsad funktionalitet när det gäller den "vanliga" tvn, vi kan bläddra bland kanalerna med pilen upp och ner. Det finns appar för Netflix, Viaplay, Youtube och Plex. Det vi saknar är en app för HBO, men det är inte fel på xboxen utan HBO som inte orkar utveckla en app. Därför prenumererar vi inte på HBO, fast vi skulle vilja. Orkar absolut inte byta hdmi-ingång för att få in en chromecats för att sedan strömma från en av familjens mobiler, bara för att kunna se på HBO.
På köpet får man också en spelkonsol som alltid är redo att spelas på

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med HBO uppspelning över denna? Allt annat jag provat funkar utan problem, men HBO hackar så jag blir galen. Typ som filmerna spelas upp i 10 fps.
Nu är det ju inte hela världen då jag har en HBO app i TVn, men det är konstigt.
Inga andra streamingtjänster jag har är det några konstigheter med. Disney+, viaplay, svt, netflix, amazon prime osv, de funkar kanon.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hej, jag köpte denna från Inet och allt funkar klockrent (var den spanska versionen men kunde ställa om till Svenska direkt)
Förutom en grej, när jag installerar den så loggar jag in med mitt Google konto och då synkas mitt konto med de appar som installeras, Disney+, Prime osv. Dock delar jag Netflix med svärfar, och tidigare chromecast generationer har det ju bara varit att casta upp innehållet från mobil appen. Men med denna nya chromecast versionen, när jag försöker casta upp innehållet från Netflix, så vill den bara gå via mitt konto som är inloggad på Chromecasten, dvs. Ett konto som inte har ett aktivt Netflix konto. Det gör ju att hela enkelheten med Chromecast försvinner, inga gäster kan casta grejer från sin mobil eller man kan inte dela konto.
Är det jag som gör något fel eller är det tänkt att det ska funka så? I sånt fall kommer jag nog lämna tillbaka den och köpa en vanlig Chromecast..

Permalänk
Medlem

Castingfunktionen skall vara exakt som tidigare. En dum fråga...är svärfarns mobil uppkopplad på samma nätverk och kan se cromecasten som symbol på det han skall casta?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sl0bbe:

Hej, jag köpte denna från Inet och allt funkar klockrent (var den spanska versionen men kunde ställa om till Svenska direkt)
Förutom en grej, när jag installerar den så loggar jag in med mitt Google konto och då synkas mitt konto med de appar som installeras, Disney+, Prime osv. Dock delar jag Netflix med svärfar, och tidigare chromecast generationer har det ju bara varit att casta upp innehållet från mobil appen. Men med denna nya chromecast versionen, när jag försöker casta upp innehållet från Netflix, så vill den bara gå via mitt konto som är inloggad på Chromecasten, dvs. Ett konto som inte har ett aktivt Netflix konto. Det gör ju att hela enkelheten med Chromecast försvinner, inga gäster kan casta grejer från sin mobil eller man kan inte dela konto.
Är det jag som gör något fel eller är det tänkt att det ska funka så? I sånt fall kommer jag nog lämna tillbaka den och köpa en vanlig Chromecast..

Kan du inte logga ut från netflix-appen i chromecasten? Och då borde det fungera som förut med att casta.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sl0bbe:

Hej, jag köpte denna från Inet och allt funkar klockrent (var den spanska versionen men kunde ställa om till Svenska direkt)
Förutom en grej, när jag installerar den så loggar jag in med mitt Google konto och då synkas mitt konto med de appar som installeras, Disney+, Prime osv. Dock delar jag Netflix med svärfar, och tidigare chromecast generationer har det ju bara varit att casta upp innehållet från mobil appen. Men med denna nya chromecast versionen, när jag försöker casta upp innehållet från Netflix, så vill den bara gå via mitt konto som är inloggad på Chromecasten, dvs. Ett konto som inte har ett aktivt Netflix konto. Det gör ju att hela enkelheten med Chromecast försvinner, inga gäster kan casta grejer från sin mobil eller man kan inte dela konto.
Är det jag som gör något fel eller är det tänkt att det ska funka så? I sånt fall kommer jag nog lämna tillbaka den och köpa en vanlig Chromecast..

Det är ju ingen produkt som lanserats ännu för att de jobbar på mjukvarustödet så det kan ju vara så att den inte funkar för dig.
Dessutom är det väl Google Home som styr behörigheterna till alla enheter i hemmet och vilka som ska komma åt dem som medlem i hemmet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den telefon med Netflix konto är en iPhone och efter att försökt några gånger till så dök det upp en fråga i telefonen om jag ville tillåta Fjärrinloggning och när vi accepterade det så funkade allt som det skulle! 👍

Det jag hann göra mellan gångerna var att återställa CC och logga in med mitt Google konto på nytt, kanske hade det med saken att göra också, men framförallt är det accepterandet av fjärrinlogg som löste det skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med att casta ifrån webbläsaren (Chrome). Får bara spegling utav tabben som alternativ när jag ska casta Netflix/youtube. Det fungerar ifrån mobilen..

Permalänk

Ännu en fjärrkontrollsfråga: Jag är mer intresserad av att kunna styra en eventuell Chromecast med min tv:s fjärrkontroll, så som jag idag styr KODI på Raspberry Pi från TV:n och dess fjärrkontroll (Samsung-tv med CEC-stöd). TV:n är ju ändå huvudapparaten, och jag behöver kunna nå fler menyer löpande i tv:n än vad jag antar går att konfigurera på de få knapparna som finns på Chromecasten.

Permalänk
Medlem

Någon som provat Steam link appen och kan inflika hur det fungerar? Har sett flertalet inlägg på både reddit och Steam-forum om hur Steam link appen laggar och fungerar dåligt på just nya Chromecasten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas1974:

Ännu en fjärrkontrollsfråga: Jag är mer intresserad av att kunna styra en eventuell Chromecast med min tv:s fjärrkontroll, så som jag idag styr KODI på Raspberry Pi från TV:n och dess fjärrkontroll (Samsung-tv med CEC-stöd). TV:n är ju ändå huvudapparaten, och jag behöver kunna nå fler menyer löpande i tv:n än vad jag antar går att konfigurera på de få knapparna som finns på Chromecasten.

Jag antar att din fråga är om det kommer att fungera, vilket det ska göra enligt uppgift. Nya CC stöder HDMI CEC. Hur mycket man kan styra vet jag inte, men det behövs ju inte så mycket för att navigera runt i Android TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas1974:

Ännu en fjärrkontrollsfråga: Jag är mer intresserad av att kunna styra en eventuell Chromecast med min tv:s fjärrkontroll, så som jag idag styr KODI på Raspberry Pi från TV:n och dess fjärrkontroll (Samsung-tv med CEC-stöd). TV:n är ju ändå huvudapparaten, och jag behöver kunna nå fler menyer löpande i tv:n än vad jag antar går att konfigurera på de få knapparna som finns på Chromecasten.

Jag provade nu på min LG OLED C9 och Chromecast Google TV. Kunde inte styra Chromecasten alls med tvn fjärrkontroll. Och då kan jag styra ljudet på förstärkaren och även med Humax-boxen jag hade kunde jag styra runt med LGs fjärrkontroll. Så det ser ut som inte Chromecasten har stöd för detta.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P