SSD-Hårddisk reparerar vid varje omstart av dator

Permalänk

SSD-Hårddisk reparerar vid varje omstart av dator

Hej!

Har ett problem att varje gång jag startar upp min dator så ska min SSD-hårddisk starta en reparation (som inte tar mer än 10 sekunder) men känner att nånting borde vara fel då den aldrig gjort det förr.

Jag har gått in för att kontrollera min C: drive och då får jag upp "Reparera den här enheten" -> "Fel har upptäckts på den här enheten. Reparera enheten nu för att förhindra dataförlust." Och när jag då startar om datorn direkt, så blir det samma sak som händer vid varje omstart, den startar en repair men är sen klar på några sekunder. Åter igen när datorn startat upp så står det samma som ovan om jag klickar för att "Kontrollera" C: disken.

Gjorde även via Windows Powershell (admin) och körde chkdsk c: och där fick jag inte upp att någonting var fel med hårddisken.

Tar gärna hjälp med detta då jag inte är bäst på datorer!
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YlleVante66:

Gjorde även via Windows Powershell (admin) och körde chkdsk c: och där fick jag inte upp att någonting var fel med hårddisken.

Checkdisk (chkdsk) är ett kommando som körs i en kommandprompt inte i Powershell (det fungerar iofs. i Powershell, men det har inte möjlighet till samma efterförljande kommando som i en kommandprompt).
För Powershell heter det istället Repair-Volume.

Med det sagt.
Problemet kan vara att det finns fel som inte en enkel kontroll fixar, utan man måste tala om att det ska göras en djupare kontroll.
Vilket för Powershell är Repair-Volume C –OfflineScanAndFix
(C bytes ut mot den enhetsbetäckng disk/partition har om man vill köra kontroll på en annan disk/partition.)

Eller så kör du chkdsk c:/f i en kommandprompt (måste köras som Administratör).
(f = kontrollera efter fel)

Observera dock att checkdisk med kommandot /f kan vara destruktivt dvs. om det hittas fel på system filer så kan det innebära att Windows slutar fungera.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Checkdisk (chkdsk) är ett kommando som körs i en kommandprompt inte i Powershell (det fungerar iofs. i Powershell, men det har inte möjlighet till samma efterförljande kommando som i en kommandprompt).
För Powershell heter det istället Repair-Volume.

Med det sagt.
Problemet kan vara att det finns fel som inte en enkel kontroll fixar, utan man måste tala om att det ska göras en djupare kontroll.
Vilket för Powershell är Repair-Volume C –OfflineScanAndFix
(C bytes ut mot den enhetsbetäckng disk/partition har om man vill köra kontroll på en annan disk/partition.)

Eller så kör du chkdsk c:/f i en kommandprompt (måste köras som Administratör).
(f = kontrollera efter fel)

Observera dock att checkdisk med kommandot /f kan vara destruktivt dvs. om det hittas fel på system filer så kan det innebära att Windows slutar fungera.

Okej! Har kört ett "Repair-Volume C –OfflineScanAndFix" nu och får upp NoErrorsFound men om jag kollar på C: hårddisken under Egenskaper -> Verktyg -> Kontrollera så får jag fortfarande upp att "Fel har upptäckts på den här enheten", har även för säkerhetsskull startat om datorn (där jag fortfarande får repair).

Kanske något jag gjort fel eller missat eller finns det nåt annat jag kan göra?
Undviker helst att fippla med sånt som gör att Windows kan sluta fungera.

Permalänk

har du kollat smart datan för disken kanske börjar få många felaktiga "sektorer" (ingen aning om vad det heter på en SSD) och du har slut på ersättnings utrymme för kontrollen att åtgärda felet.

SSD diskar brukar ha en liten portion reserverad som backup om en viss del av utrymmet skulle gå sönder att ersätta med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

chkdsk och liknande program skall köras med varsamhet - har man möjlighet så skall man synka upp sina backupper innan några större operationer med manuell körning i konsol då det kan ställa till mer än det reparerar med allt för stor sannolikhet... - chkdsk är ett tveeggat svärd - antingen hugger det bort det som inte är bra eller så hugger det huvudet av datorn och man står med havererad filsystem och förlorad data...

crystalldiskinfo har jag för mig kunde få ut motsvarande smart-data även från NVMe-minnen och kan vara ett värt ett prov där.
dock det är inte alls lika informativt som när man hämta data från SATA-diskar, så i det avseende NVMe-flashmediat sämre på att berätta hur de mår.

Också att hämta NNVMe-minnets egna testprogram/managerprogram från tillverkaren av denna.

Permalänk
Medlem

Felet kan bli värre så du bör först göra backup och vara beredd på göra en ren installation.

Ta bort alla partitioner på disken har fixat fel som var kvar eller kom tillbaka när folk först bara försökte formaterade, återställde, reparerade på olika sätt. Du behöver starta datorn från USB när det är Windows disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

chkdsk och liknande program skall köras med varsamhet - har man möjlighet så skall man synka upp sina backupper innan några större operationer med manuell körning i konsol då det kan ställa till mer än det reparerar med allt för stor sannolikhet... - chkdsk är ett tveeggat svärd - antingen hugger det bort det som inte är bra eller så hugger det huvudet av datorn och man står med havererad filsystem och förlorad data...

Om *dirty flaggan har satts så har man inget val annat än att köra checkdisk eller liknande program, då det är det enda sättet (om man inte är intresserad av att ta bort partitioner) att få Windows att ta bort den.

Jag har kört checkdisk tusentals gånger och endast ett fåtal gånger har filsystemet haverat, det har dock hänt många gånger att filer har blivit förstörda, och om detta har råkat vara system filer på system disken, så har Windows naturligtvis slutat fungera.
Så ja, det är ett tveeggat svärd men som ovan nämnt, man har inget annat val om dirty flaggan har satts.

(* dirty är en flagga som Windows sätter på en partition/disk om Windows krashar eller datorn plötsligt stängs av abrupt.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det finns saker man kan prova med innan försök med windows fast dirty-flaggan är satt, tex. att montera det under en linux i read-only mode (som kan hantera filsystemet även med dirty-flaggan satt) och extrahera de viktiga filerna innan man låter windows försöka...

är det väldigt viktigt så gör man en diskimage av disken innan man gör något alls annat