Hjälp med Uppgradering grafik kort, klara Oculus Quest 2 "VR"

Permalänk

Hjälp med Uppgradering grafik kort, klara Oculus Quest 2 "VR"

Hej

Min dotter har Oculus Quest 2 "VR" och vill koppla den till dator de visade sig att vi hade like klen dator iallafall grafik-kortet som inte möte kravet:

Morderkort:
Gigabyte Z97N Gaiming 5

Grafik kort:
Geforce GTX750

Processor:
Interl i5 4690k @3.5GHz

Chassi:
https://www.inet.se/produkt/6911698/bitfenix-prodigy-m-vit

Vad rekommenderar ni för grafikkort gärna runt 2000kr och skall passa dator? eller behöver jag ny dator?
Tack för hjälpen

Permalänk

Med en snart 7 år gammal CPU och övriga delar skulle jag satsa på en ny dator. Kanske en begagnad här från marknaden? Endast uppgradering av GPU kommer förstås hjälpa annars.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag har en i7-4790k + 16 GB ram och det verkar min Oculus Quest 2 trivas med. Dvs bättre, men inte ljusår bättre, än er dator. Dock har jag ett mycket vassare grafikkort.

GTX750 är ju inte särskilt vasst och för 2000kr får du ett (begagnat) GTX1070 eller kanske med lite tur ett GTX1080. Det skulle jag tro gör underverk.

Permalänk
Skrivet av Escapee:

Jag har en i7-4790k + 16 GB ram och det verkar min Oculus Quest 2 trivas med. Dvs bättre, men inte ljusår bättre, än er dator. Dock har jag ett mycket vassare grafikkort.

GTX750 är ju inte särskilt vasst och för 2000kr får du ett (begagnat) GTX1070 eller kanske med lite tur ett GTX1080. Det skulle jag tro gör underverk.

Vad kör du med för Grafikkort? och fungerar de ut lagg eller att de Pixlar sig

Permalänk
Medlem

Jag kör RTX 2070 Super, vilket vad jag förstår av olika tester (tex här på Sweclockers) motsvarar ungefär GTX1080Ti. Plus viss möjlighet till Ray Tracing.

I ärlighetens namn har jag bara haft min Quest II några dagar så har bara hunnit leka runt en del. Absolut att det pixlar sig ibland och det har varit några hack, men inte så mycket att det stör min upplevelse. Då har jag mest kört Starwars Squadrons, som jag är helt betagen av! Dvs det flyter absolut såpass bra att jag får en njutbar upplevelse.

Obs mitt svar ovan är också anpassat utifrån hur jag uppfattade din fråga. Dvs jag tror du får ett stort lyft med ett av de korten jag föreslår, och min *gissning* är att det duger för en vettig VR-upplevelse. Finns säkert tester att hitta Quest 2 + GTx1079/1080.

Och om du vill satsa mer på båda grafikkort och datorn i allmänhet så kommer det så klart att lyfta upplevelsen ännu mer!