Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Produkt: WD Elements Desktop 3.0 12TB
Länk: https://www.amazon.se/-/en/Western-Digital-Elements-Desktop-E...
Kategory: Lagring
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5177840
Pris: 2068 kr

beställde denna, någon som vet vad det sitter för disk i? har en WD Gold 12TB (köpt 2018) som jag kör i Plex servern och funderat på komplettera med en disk för mindre viktig backup, är dessa vettiga? tänkt vara igång 24/7, bra att den snurrar i 5400 istället för 7200 som Gold disken gör.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

beställde denna, någon som vet vad det sitter för disk i? har en WD Gold 12TB (köpt 2018) som jag kör i Plex servern och funderat på komplettera med en disk för mindre viktig backup, är dessa vettiga? tänkt vara igång 24/7, bra att den snurrar i 5400 istället för 7200 som Gold disken gör.

Jag som tipsade. Har inte denna men en 8TB sedan tidigare.

Är förmodligen en white label WD120EMAZ med samma spec som WD RED. Skillnaden är att man behöver sätta tape på 3.3vpin eller böja bort den eller så. Gjort på min, inga problem (än så länge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Jag som tipsade. Har inte denna men en 8TB sedan tidigare.

Är förmodligen en white label WD120EMAZ med samma spec som WD RED. Skillnaden är att man behöver sätta tape på 3.3vpin eller böja bort den eller så. Gjort på min, inga problem (än så länge).

Böja bort att du bara ignorera då eltajp är ett mycket bättre och enklare lösning.

https://www.youtube.com/watch?v=1YqMn1pCRd8

För min egen del så behövde jag använda mig av eltajp men det är inte 100% det behöves allt beror på användarens nätaggregat-

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Jag som tipsade. Har inte denna men en 8TB sedan tidigare.

Är förmodligen en white label WD120EMAZ med samma spec som WD RED. Skillnaden är att man behöver sätta tape på 3.3vpin eller böja bort den eller så. Gjort på min, inga problem (än så länge).

ok tack, haha såg precis en video på 3.3vpin tape, kan du länka vilken tape du använt? kanske kör den extern ett tag så allt fungerar innan jag slänger in den i Plex servern.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh

Vanlig eltejp funkar utan problem.

Tex: https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsvaror-1/tejp-och-tatnin...

Bara det är eltejp så blir det bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ok tack, haha såg precis en video på 3.3vpin tape, kan du länka vilken tape du använt? kanske kör den extern ett tag så allt fungerar innan jag slänger in den i Plex servern.

Valfri kapton tape. Kallas även polyamidtape. Kopton, polyamide etc termer på språk. Finns på claso osv samt ali också såklart

Inte alltid ett måste som en ovan skrev men tänkte likabra ifall man glömmer & kopplar in så man inte råkar reset

Edit: valfri eltape funkar nog som nämns ovan men sån klassisk svart tjock tror jag skulle vara svårt att få till praktiskt. Kapton bättre för finlir

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Jag fick ju min TV 2895 kronor billigare så jag har nu lagt dessa på andra saker. Däribland den här så jag har 1.5TB i datorn nu istället.

Men jag kunde inte välja att hämta ut den, utan den var tvungen att levereras på min adress. Valde jag fri frakt så var det 25 januari... Men det står ju för 60 kr frakt att den ska komma 5 januari. Dagen jag bygger ihop min dator.

Sluta nu lura mig att handla mer

Haha. När jag valde och betalade för standardleverans fick jag senare ett mail där det stod "Vi har uppdaterat beräknad leverans för din Amazon-beställning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Edit: valfri eltape funkar nog som nämns ovan men sån klassisk svart tjock tror jag skulle vara svårt att få till praktiskt. Kapton bättre för finlir

Den jag länkade tex hade jag liggande hemma och den vart lite tjockare det stämmer men det var inga problem att få den på plats gick hur lätt som.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Den jag länkade tex hade jag liggande hemma och den vart lite tjockare det stämmer men det var inga problem att få den på plats gick hur lätt som.

Hehe skills låter det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

beställde denna, någon som vet vad det sitter för disk i? har en WD Gold 12TB (köpt 2018) som jag kör i Plex servern och funderat på komplettera med en disk för mindre viktig backup, är dessa vettiga? tänkt vara igång 24/7, bra att den snurrar i 5400 istället för 7200 som Gold disken gör.

Köpte 4 av dessa på BF och kastade in i NASen. I alla min var det WD120EDAZ. Jag behövde inte tejpa. Gick in fint i släden och startade utan problem. Sitter nu som raid 5 och får hastigheter runt 190 MB/s i seq read på varje.

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Här diskuterar vi tipsen från Dagens fynd-tråden. Vill man ha mer specifika köpråd är man välkommen att skapa en tråd i en passade forumdel.

TL:DR: Diskussioner om pizzastenar o.l. hör ej hemma här.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Köpte 4 av dessa på BF och kastade in i NASen. I alla min var det WD120EDAZ. Jag behövde inte tejpa. Gick in fint i släden och startade utan problem. Sitter nu som raid 5 och får hastigheter runt 190 MB/s i seq read på varje.

Modigt, jag hade definitivt tittat på RAID10 med fyra så stora diskar, men du kanske har backup på allt.
Svettades mycket tidigare i år när min 6x4TB RAIDZ2-array började spöka och två diskar gick sönder samtidigt och en tredje började spöka under rebuild. Visade sig vara kontrollerkortet så det gick att rädda (och hade backup på det viktigaste).

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Modigt, jag hade definitivt tittat på RAID10 med fyra så stora diskar, men du kanske har backup på allt.
Svettades mycket tidigare i år när min 6x4TB RAIDZ2-array började spöka och två diskar gick sönder samtidigt och en tredje började spöka under rebuild. Visade sig vara kontrollerkortet så det gick att rädda (och hade backup på det viktigaste).

För mig fungerar det bra. Jag behöver platsen, mer än säkerhetet. På det som jag absolut inte kan bli av med, så finns det backup!

Permalänk

Någon nära Sundsvall som är sugen på ett tangentbord och spara 80%?

Ett Logitech G213 Prodigy hos Elgiganten! 96 kronor! (Ordinarie 499 kronor)

https://www.elgiganten.se/product/gaming/tangentbord-gaming/L...

Hade tagit det direkt om jag bott där

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Skillnaden är att man behöver sätta tape på 3.3vpin eller böja bort den eller så.

Alternativt använda 4 pin molex > sata adapter vilket också löser problemet (4 pin saknar 3.3V).

Permalänk
Medlem

mitt inlägg i tipstråden

Fick ytterligare en nest mini för 165 kr så det var najs!

Men har även kollat in några skärm-armar och undrar om dessa är bra eller om man bör kolla på något annat.
Skulle vara najs om de går för halva priset, 499 är inte så mycket för ett par armar..

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/ska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

mitt inlägg i tipstråden

Fick ytterligare en nest mini för 165 kr så det var najs!

Men har även kollat in några skärm-armar och undrar om dessa är bra eller om man bör kolla på något annat.
Skulle vara najs om de går för halva priset, 499 är inte så mycket för ett par armar..

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/ska...

Ska de stänga ner butiken?
Är det fler butiker med samma rea?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

mitt inlägg i tipstråden

Fick ytterligare en nest mini för 165 kr så det var najs!

Men har även kollat in några skärm-armar och undrar om dessa är bra eller om man bör kolla på något annat.
Skulle vara najs om de går för halva priset, 499 är inte så mycket för ett par armar..

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/ska...

Fanns det några kvar vid det tillfället? Kanske tar en detour till Uppsala när det ändå ska köras imorgon!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazey95:

Jag åkte dit direkt när jag såg ditt meddelande. Blev dock förvirrad när jag såg kvittot.

Köksprylar ska väl gå under tillbehör? Fick 25% rabatt.

När de stängde ner en butik i Göteborg körde de med samma rabatter. Då tror jag att "tillbehör" bara var mobiltillbehör och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Ska de stänga ner butiken?
Är det fler butiker med samma rea?

Bara den butiken som har utförsäljning (iaf i uppsala) och det var viktigt att man handlade i butik och inte över nätet. Osäker om de ska flytta eller faktiskt stänga den helt. Den i Fyrislund ska iaf vara kvar.

Skrivet av XFTality:

Fanns det några kvar vid det tillfället? Kanske tar en detour till Uppsala när det ändå ska köras imorgon!

Menar du nest mini?
Aa det fanns några stycken kvar, fler av vita än svarta.
Jag och en kompis var inne först vid 10 och jag köpte en och sen åkte vi tillbaka och köpte en varsin och osäker om det var nån annan än vi som handlat.

Skrivet av lifeisgood:

När de stängde ner en butik i Göteborg körde de med samma rabatter. Då tror jag att "tillbehör" bara var mobiltillbehör och liknande.

Också osäker på rabatten. Dock var det så lång kö första gången och vi hörde från kassan till de innan oss att de behövde sätta rabatt på varje enskild vara och det tog tid.
Jag köpte även tuggummi som då ska vara 50% och märkte sen på kvittot att de dragit 50% på allt. Tänkte då att han inte orkat göra två olika rabatter utan tog allt på den högre rabatten.
Sen åkte vi tillbaka nån timme senare, med ny kille i kassan, och trots endast en nest mini fick både jag och min kompis för 50% så den kanske räknas som tillbehör?

Permalänk
Avstängd

Beställde denna i morse https://www.proshop.fi/SSD/WD-Blue-SN550-NVMe-SSD-1TB/2817998

Varit på jakt efter en 1TB och den verkade bra. 938,30kr (97,77€) på den finska sidan men 999kr på den svenska vilket är lite konstigt.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det beror lite på men verkligen kul att se. WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 går nu för 1090 kr men fanns för en hundralapp mindre under BF (jag hade nog slagit till nu om det blir samma pris). Jag handlade 500 GB-modellen för 750 kr i slutet av sommaren 2019.

Nu är det ju där. 999 spänn på Proshop... 18% dyrare och hur blir det i prestanda. Djungel detta för nvme och ssd-n00bs.

Permalänk
Avstängd

Den presterar bra @DragonScania. Går att jämföra med A2000 som sitter i vinterdatorn enligt recensionerna jag googlade fram.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Logitech 915 tkl

Hos netonnet Logitech 915tkl 1890:-

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Hos netonnet Logitech 915tkl 1890:-

För de som inte lyckades norpa ett på Inets exklusiva BF för 1500 så är 1890 ett riktigt bra pris. Bästa tangentbordet jag haft så kan starkt rekommendera.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

För de som inte lyckades norpa ett på Inets exklusiva BF för 1500 så är 1890 ett riktigt bra pris. Bästa tangentbordet jag haft så kan starkt rekommendera.

Har du clicky-varianten? Minns inte vilken version som var på rea hos inet. Har varit sugen på ett trådlöst TKL ett bra tag, men vet inte vilka brytare jag ska satsa på. Netonnet har ju bra returvillkor men jag har returnerat så mycket skit där så jag skäms för att köpa saker jag inte är helt hundra på nu

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Har du clicky-varianten? Minns inte vilken version som var på rea hos inet. Har varit sugen på ett trådlöst TKL ett bra tag, men vet inte vilka brytare jag ska satsa på. Netonnet har ju bra returvillkor men jag har returnerat så mycket skit där så jag skäms för att köpa saker jag inte är helt hundra på nu

Aha, insåg inte att det enbart var Clicky. Jag har själv Tactile. Men enligt en del videos så verkar det vara ganska minimal skillnad. Har dock inte provat själv så vågar inte säga med säkerhet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Aha, insåg inte att det enbart var Clicky. Jag har själv Tactile. Men enligt en del videos så verkar det vara ganska minimal skillnad. Har dock inte provat själv så vågar inte säga med säkerhet.

Äh. Man lever bara en gång, och vem vet hur länge i dessa tider. Det fick bli en beställning.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Har du clicky-varianten? Minns inte vilken version som var på rea hos inet. Har varit sugen på ett trådlöst TKL ett bra tag, men vet inte vilka brytare jag ska satsa på. Netonnet har ju bra returvillkor men jag har returnerat så mycket skit där så jag skäms för att köpa saker jag inte är helt hundra på nu

Clicky-varianten av dessa Kailh Choc-brytare som Logitech brandat om har varit den klart mest populära varianten i andra tangentbord med dessa brytare baserat på vad jag sett och hört. Har själv sådana brytare i mitt tangentbord också, dock inte specifikt ett G915 eftersom ingen stor tillverkare hade hittat dessa brytare än när jag köpte mitt. Har dock varit och känt på både Tactile- och Clicky-varianten av G915 (långt innan pandemin) och det är ett trevligt tangentbord helt klart. Störde mig på makro-knapparna till vänster, men de finns inte på TKL-versionen som tur är.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Synd att de inte säljer den vita G915 för samma pris, har spanat på den ett tag... Känns löjligt men får fundera på om jag kan tänka mig att betala 700 extra för färgen bara heh.