Kan inte skriva ”ö” när lösenord för wifi ska skrivas

Permalänk

Kan inte skriva ”ö” när lösenord för wifi ska skrivas

När sonen åker till landet (inte mitt landställe) så innehåller wifit ett ö men det går inte att få fram på PS4.
Han har svenskt tangentbord så det fungerar när han får upp tangentbord på andra delar av UIt men inte när han ska skriva lösenordet.
Går det att ändra? Hittar inget på Playstations sida om just ö.

Permalänk
Rekordmedlem

Å ä ö och mellanslag och specialtecken ska egentligen inte användas i ssid och lösen om man strikt följer hur de ska byggas upp, en del apparater tillåter det, andra inte och ibland blir det problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så ska man kunna få fram Ö genom att markera bokstaven "O" och klicka på L3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

När sonen åker till landet (inte mitt landställe) så innehåller wifit ett ö men det går inte att få fram på PS4.
Han har svenskt tangentbord så det fungerar när han får upp tangentbord på andra delar av UIt men inte när han ska skriva lösenordet.
Går det att ändra? Hittar inget på Playstations sida om just ö.

Är det inte bara att hålla in någon knapp på bokstaven O om han använder handkontroll?

Hittade detta

https://manuals.playstation.net/document/en/ps4/basic/osk.htm...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Gingho:

Om jag inte minns fel så ska man kunna få fram Ö genom att markera bokstaven "O" och klicka på L3.

Jo enligt instruktion jag typ hittat så verkar det vara så men det fungerar inte.

Permalänk
Medlem

Har han tillgång till routern? I sådant fall kanske han kan återställa den "av misstag" och logga in med default username/password? De brukar, såvitt jag vet aldrig innehålla å, ä eller ö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jo enligt instruktion jag typ hittat så verkar det vara så men det fungerar inte.

.

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Är det inte bara att hålla in någon knapp på bokstaven O om han använder handkontroll?

Hittade detta

https://manuals.playstation.net/document/en/ps4/basic/osk.htm...

Jag spg den också men L3-funktionen är borttagen på tangentbordet för lösen.
Det kanske är som någon steg att man inte ska använda sånt som lösen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag spg den också men L3-funktionen är borttagen på tangentbordet för lösen.
Det kanske är som någon steg att man inte ska använda sånt som lösen.

Går inte att ansluta ett vanligt tangentbord till konsolle? *spekulerar*

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag spg den också men L3-funktionen är borttagen på tangentbordet för lösen.
Det kanske är som någon steg att man inte ska använda sånt som lösen.

aha, men byt lösenordet då?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

aha, men byt lösenordet då?

Han har inte tillgång till platsen nätverk alltså routern.

Permalänk

Jag har hittat ett gammalt usb-tangentbord som jag hoppas han kan testa med idag.
Konstigt att man inte får skriva vilka tecken man vill. Att Sony styr det känns idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag har hittat ett gammalt usb-tangentbord som jag hoppas han kan testa med idag.
Konstigt att man inte får skriva vilka tecken man vill. Att Sony styr det känns idiotiskt.

Sony har inte gjort något fel. ÅÄÖ får inte förekomma i lösenordet. Den enda som gjort fel är den som valde ett lösenord som inte följer standarden.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag har hittat ett gammalt usb-tangentbord som jag hoppas han kan testa med idag.
Konstigt att man inte får skriva vilka tecken man vill. Att Sony styr det känns idiotiskt.

Sony styr det inte på det sättet men de kanske strikt följer regelverket som skapades i en värld av grundläggande ansi och ascii och inte har tagit med utökade teckenuppsättningar och internationella tecken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Sony har inte gjort något fel. ÅÄÖ får inte förekomma i lösenordet. Den enda som gjort fel är den som valde ett lösenord som inte följer standarden.

Jag tror inte svensson vet detta. Sony borde låts användare skriva sitt lösen.

Permalänk

Har testat med USB-tangentbord men det fungerar inte heller. Inget händer när sonen kopplar in och ska skriva med det.
Har även ändrat kontrollmetod till usb.
Det borde vara så enkelt stt man skriver lösenordet man valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag tror inte svensson vet detta. Sony borde låts användare skriva sitt lösen.

Det finns inget entydigt sätt att koda ÅÄÖ om inte standarden specar ett entydigt sätt att koda ÅÄÖ (vilket den inte gör). Sonys val är:
a) Gissa en teckenkodning och hålla tummarna (du hade likförbannat varit här och klagat om Sony råkade gissa en annan teckenkodning än din accesspunkt, så jag föreslår att du inte förespråkar den här varianten)
b) Följa standarden och förhindra inmatning av otillåtna tecken

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag tror inte svensson vet detta. Sony borde låts användare skriva sitt lösen.

Det är egentligen tillverkaren av accesspunkten som gjort fel som tillåter att man matar in "vad som helst" men det gör inte dig gladare.
Många apparater tolkar också mellanslag som att texten slutar och skiter i vad som står efter mellanslaget vilket också kan ge upphov till problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.