Ny laptop lämpad för Linux (Mint), tips önskas

Permalänk
Medlem

Ny laptop lämpad för Linux (Mint), tips önskas

System76 bärbara finns tyvärr inte i landet, och vad jag vet är det bara Dell som kan leverans med Linux OS (Ubuntu).

De krav jag har är,
13/14” skärm 1920 x 1080 med möjlighet att köra extern skärm i 4k i 60Hz
16GB ram,
1TB M2 SSD disk
i7 alt i5 processor
rj45 kontakt för trådat nät + Wi-Fi 802.11ac
USB 3.x
Hdmi
Minst 10h drifttid

Tacksam för lämpliga förslag

//Lasse

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt frågeställningen?
Du kan installera Linux Mint på valfri laptop?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicpenna:

Jag förstår inte riktigt frågeställningen?
Du kan installera Linux Mint på valfri laptop?

Jo, det är för det mesta sant men, viss hårdvara saknar stöd. Jag hoppades på att någon skulle informera om deras egna erfarenheter och därav ge sina rekommendationer.

Jag byggde en ny stationär dator våren 2019, med Z390A chipset, Samsung M2 disk, i7:a, 4K skärm och WD 8TB för /home. Min förra stationära med äldre hw med en i5:a har fungerat bra under många år, men disken tog slut och det kändes då dags för nyare delar.

Med den nya har jag inte haft annat än trubbel. En del löste sig med en uppdatering av BIOS. Ångrar detta bygge. Skulle därför ha valt något känt och med Linux välbeprövat. Därav frågan denna gång.

Bärbara som System76, är välanpassade för Linux. Som köpare vet man då att de är många som använder dessa. Jag vill inte riskera köpa fel bärbar.

Tack för synpunkten!

Permalänk
Hedersmedlem

Den här nyheten kanske är intressant för dig

https://news.lenovo.com/pressroom/press-releases/lenovo-launc...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarsGn:

System76 bärbara finns tyvärr inte i landet, och vad jag vet är det bara Dell som kan leverans med Linux OS (Ubuntu).

Jag har en Dell XPS 13 9380 Developer Edition som jag verkligen kan rekommendera för Linux. Kräver dock att du har dongel för RJ45 samt HDMI, men istället kan du få ut 20 timmars batteritid med lite tweakande.

Edit:
Däremot hade jag inte rekommenderat Linux för videoredigering (Kdenlive/Davinci Resolve), utan har själv precis köpt en MacBook Air M1 för det ändamålet.

Permalänk
Medlem

Tyska Tuxedo computers är nog det mest liknande System76 i Europa. Ser ut att ha ett antal olika modeller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarsGn:

Med den nya har jag inte haft annat än trubbel. En del löste sig med en uppdatering av BIOS. Ångrar detta bygge. Skulle därför ha valt något känt och med Linux välbeprövat. Därav frågan denna gång.

Om du vill kan du skapa en till tråd så kan du få hjälp att lista ut vad som är tokigt? Eller om du inte vill det så kan du bara skriva kort här vad du har varit med om för fel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.