Strömadapter till gammal WD Elements

Permalänk
Medlem

Strömadapter till gammal WD Elements

Hej,

Jag upptäckte precis att strömadaptern till min gamla externa hdd försvann i min stora purge av sladdar. Det verkar som att de inte är speciellt vanliga nu för tiden, hur hittar jag billigast och smidigast en ny? Bifogar en bild på hur den ser ut.

Hoppas jag postade på rätt ställe förresten.

Mvh

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av buddiie:

Jag upptäckte precis att strömadaptern till min gamla externa hdd försvann i min stora purge av sladdar. Det verkar som att de inte är speciellt vanliga nu för tiden, hur hittar jag billigast och smidigast en ny?

Eftersom jag har 2st. sådana externa diskar själva.
Så kan jag tala om att strömadaptern är från APD (Asian Power Devices Inc.) och har modellbetäckning DA-30C01.

Så denna CARGADOR ESP ® som jag hittade på (Svenska) Amazon bör fungera.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett annat tips om du inte vill köpa en strömadapter är att du kan demontera hårddisken från sitt chassi och sedan köra den direkt i din PC. Gratis om du har en stationär dator du kan sätta disken i, men då blir det inte en extern hårddisk längre.

Permalänk
Medlem

Jag körde en sådan med en molex länge när adaptern gick sönder - fast det förutsätter ju att du har någon liknande kontakt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag tror jag börjar med att testa detta först, lite orolig för att plocka isär den och sen stämmer det inte dock. Hur vet jag att så är fallet? Det är en gammal WD (wd5000eo35-00)

Edit: tog isär den och du hade självklart rätt.
Bild på likadan:

Skrivet av pv2b:

Ett annat tips om du inte vill köpa en strömadapter är att du kan demontera hårddisken från sitt chassi och sedan köra den direkt i din PC. Gratis om du har en stationär dator du kan sätta disken i, men då blir det inte en extern hårddisk längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddiie:

Jag tror jag börjar med att testa detta först, lite orolig för att plocka isär den och sen stämmer det inte dock. Hur vet jag att så är fallet? Det är en gammal WD (wd5000eo35-00)

Ett tips bara.
Då detta chassi har skruvar som håller ihop det kan du återvända det och stoppa dit en större disk och på så vis få en större extern disk, USB-kontrollern är inte heller låst som på nyare av WD's externa så det går att stoppa dit en disk av annat märke om du beslutar dig för att köpa en ny strömadapter.
(Jag är dock osäker på hur stor disk dess USB-kontroller klarar av, men den bör klara av en 2 TB disk iaf.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.