Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förutsatt att skarven är bakom kupan och dragavlastningen.

Hur som helst så passar den jag länkade utmärkt om man behöver montera direkt på kabeln. Då slipper man skarv, slipper korta ner Koppla DCL-lamppropp, slipper köpa WAGO/plint (Ikea-lampor kommer ofta med plint) och får något som kan monteras på kabeln i de fall man behöver det, när man inte behöver det så fungerar t.ex. Koppla DCL-lamppropp utan jord, helt utan eltejp.

Jag är för trött. Missade att du hade skickat en länk. Ja, det går ju bra att göra en egen anslutningskabel också om man vill.

God natt och God Jul till er alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Jag är för trött. Missade att du hade skickat en länk. Ja, det går ju bra att göra en egen anslutningskabel också om man vill.

God natt och God Jul till er alla!

Krävs nog om du inte hänger lampan precis på DCL-uttaget och hänger lampan mer än typ 10 cm ifrån uttaget. De "färdiga" är typ 15-20cm. Hänger man direkt på uttaget så behöver man inte mer än lampproppen och några cm kabel, och då hittar man allt man behöver på Ikea.

Permalänk
Medlem

Det verkar inte som att folk kommer överens i tråden om det är ok att eltejpa eller ej?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Det verkar inte som att folk kommer överens i tråden om det är ok att eltejpa eller ej?

Köp rätt typ av kabel på varuhuset, lampbutik eller bygghandeln, finns garanterat lokalt. Behöver du en längre kabel för att du inte hänger direkt över uttaget så hänvisar jag till föregående inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Det verkar inte som att folk kommer överens i tråden om det är ok att eltejpa eller ej?

Uppenbarligen så kommer ditt hus att explodera och julgranen att ta eld om du gör det.

Om det vore fel och olagligt att isolera oanvända parter och lägga dem åt sidan... ja då är nästan varenda elanläggning jag sett olagligt utförd.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Uppenbarligen så kommer ditt hus att explodera och julgranen att ta eld om du gör det.

Om det vore fel och olagligt att isolera oanvända parter och lägga dem åt sidan... ja då är nästan varenda elanläggning jag sett olagligt utförd.

Att någon annan gjort fel är ingen ursäkt för att själv göra fel, speciellt inte när man fått veta hur lätt det är att göra rätt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv

Kan det verkligen börja brinna OM jorden nu skulle komma i kontakt med något annat?
jag tror inte det..

oavsett så finns det kabel-hattar att sätta på för ändamålet med isolera, eller sätt fast den i en tom "sockerbit" aka kopplingsplint..
eller tejpa med eltejp som alla andra plebbs gör (deras hus brinner inte ner, så varför skulle ditt?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

Kan det verkligen börja brinna OM jorden nu skulle komma i kontakt med något annat?
jag tror inte det..

Kort svar: Ja, såvitt jag vet.
Längre svar: Om de rör ordentligt vid varandra så bör en jordfelsbrytare slå till. Är det däremot en dålig kontakt eller bara närliggande så kan strömmen resa genom exempelvis en ljusbåge (arc) som är väldigt varm och kan lätt smälta eller sätta eld på saker. Det blir en långsam kortslutning, möjligen under det som behövs för att en brytare ska utlösas. Just dessa långsamma kortslutningar har skapat en del bränder med dåliga Molex -> SATA power adaptrar exempelvis, utan att varken nätaggregatets OCP eller hushållsbrytarna slog till. Notera däremot att jag inte har någon vidare koll på om faktumet att det är till jord istället för mellan positiv och negativ på DC ändrar fenomenet. Men såvitt jag vet så är det en stor spänningskillnad mellan jord och fas så det bör ha samma risk om inte jordfelsbrytare utlöses av väldigt låga strömstyrkor gentemot en vanlig brytare. Den elen jag har sysslat med har inte haft så mycket med hushållsel att göra, så någon annan får gärna neka eller bekräfta min hypotes då jag helt enkelt inte vet vad som krävs för att utlösa en jordfelsbrytare och hur känsliga dem är. Vet även inte hur sannolikt det är inom detta kontext, men inom DC elektronik är det en mycket verklig risk.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Kort svar: Ja, såvitt jag vet.
Längre svar: Om de rör ordentligt vid varandra så bör en jordfelsbrytare slå till. Är det däremot en dålig kontakt eller bara närliggande så kan strömmen resa genom exempelvis en ljusbåge (arc) som är väldigt varm och kan lätt smälta eller sätta eld på saker. Det blir en långsam kortslutning, möjligen under det som behövs för att en brytare ska utlösas. Just dessa långsamma kortslutningar har skapat en del bränder med dåliga Molex -> SATA power adaptrar exempelvis, utan att varken nätaggregatets OCP eller hushållsbrytarna slog till. Notera däremot att jag inte har någon vidare koll på om faktumet att det är till jord istället för mellan positiv och negativ på DC ändrar fenomenet. Men såvitt jag vet så är det en stor spänningskillnad mellan jord och fas så det bör ha samma risk om inte jordfelsbrytare utlöses av väldigt låga strömstyrkor gentemot en vanlig brytare. Den elen jag har sysslat med har inte haft så mycket med hushållsel att göra, så någon annan får gärna neka eller bekräfta min hypotes då jag helt enkelt inte vet vad som krävs för att utlösa en jordfelsbrytare och hur känsliga dem är. Vet även inte hur sannolikt det är inom detta kontext, men inom DC elektronik är det en mycket verklig risk.

tl;dr, jag gissar hela vägen..

Jag förstår det som att det är lampan som saknar jord, inte uttaget i väggen.
Lampan ifrån ikea är sannorlikt dubbel isolerad, vilket gör att den inte behöver jord i kontakten..
(jag antar att ikeas produkter följer el-lagar, och är förberedda för "hemma fixare" då de säljer kontakt-kit )

om jorden på kontakten kommer i kontakt med någon lamp-tåt, och el hoppar = jorden blir ledande på något sätt..
så borde ett vanligt "jordfel" uppstå och jordfelsbrytaren slår ut?

om det istället skulle vara tvärtom..
att lampan hade en jord-kontakt, men saknade länk till jord genom vägg kontakten, då skulle det kunna uppstå kortslutningar och det skulle kunna bli en dödsfälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

tl;dr, jag gissar hela vägen..

Jag förstår det som att det är lampan som saknar jord, inte uttaget i väggen.
Lampan ifrån ikea är sannorlikt dubbel isolerad, vilket gör att den inte behöver jord i kontakten..
(jag antar att ikeas produkter följer el-lagar, och är förberedda för "hemma fixare" då de säljer kontakt-kit )

om jorden på kontakten kommer i kontakt med någon lamp-tåt, och el hoppar = jorden blir ledande på något sätt..
så borde ett vanligt "jordfel" uppstå och jordfelsbrytaren slår ut?

om det istället skulle vara tvärtom..
att lampan hade en jord-kontakt, men saknade länk till jord genom vägg kontakten, då skulle det kunna uppstå kortslutningar och det skulle kunna bli en dödsfälla?

I mitt fall är det Koppla-kontakten som har en extra jordad kontakt som egentligen inte behövs till lampan.

Visa signatur

:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrQueQue:

I mitt fall är det Koppla-kontakten som har en extra jordad kontakt som egentligen inte behövs till lampan.

ja precis.. du har en jord-kedja ända fram till lampans kopplingsplint? då skulle iaf inte jag ha isolerat jorden i kontakten som kommer ur väggen.

OM el som ska gå till lampan kommer i kontakt med uttagets jord, så blir det visserligen en kortslutning(?) men den är enligt design.
där och då utlöses väl jord fels-brytare?? (förutsatt att du har en sån i ditt proppskåp).
skulle du isolera jorden i kopplingsplinten så har du noll chans att vinna lotteriet och leda strömmen till jorden, när du är där och pillar med handen..

ps. om du inte har en jordfelsbrytare i proppskåpet, så skulle jag ha isolerat jorden / klippt av gröngula kabeln, eftersom det då ev kan bli en icke-önskvärd/farlig kortslutning, som kan orsaka brand??

hur fan stavas jordfelsbrytare.. jord fel-brytare, jordfels-brytare??

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

ja precis.. du har en jord-kedja ända fram till lampans kopplingsplint? då skulle iaf inte jag ha isolerat jorden i kontakten som kommer ur väggen.

OM el som ska gå till lampan kommer i kontakt med uttagets jord, så blir det visserligen en kortslutning(?) men den är enligt design.
där och då utlöses väl jord fels-brytare?? (förutsatt att du har en sån i ditt proppskåp).
skulle du isolera jorden i kopplingsplinten så har du noll chans att vinna lotteriet och leda strömmen till jorden, när du är där och pillar med handen..

ps. om du inte har en jordfelsbrytare i proppskåpet, så skulle jag ha isolerat jorden / klippt av gröngula kabeln, eftersom det då ev kan bli en icke-önskvärd/farlig kortslutning, som kan orsaka brand??

hur fan stavas jordfelsbrytare.. jord fel-brytare, jordfels-brytare??

Som du skrev först, jordfelsbrytare.

Det kommer inte hända något för @MrQueQue. Oavsett om han väljer rätt kontakt, isolerar eller lägger tråden åt sidan. Det är främst om man tar det för givet och gör samma lösning i andra situationer som verkar identiska med denna det kan uppstå potentiell fara ur ett elsäkerhetsperspektiv.

Permalänk
Medlem

Har lampan i detta fallet en jordkabel skall den kopplas annars skall lampan inte kopplas in.
Har den jordkabel brukar det innebära att sk. chassit inte är fullt isolerat.
Kommer apparaten däremot med en sk apparat kontakt finns det ingen risk att chassit blir ledande.
Enkelt eller hur, men det klart att man kan chansa.....

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Har lampan i detta fallet en jordkabel skall den kopplas annars skall lampan inte kopplas in.
Har den jordkabel brukar det innebära att sk. chassit inte är fullt isolerat.
Kommer apparaten däremot med en sk apparat kontakt finns det ingen risk att chassit blir ledande.
Enkelt eller hur, men det klart att man kan chansa.....

Nu har TS förvisso reda berättat att armaturen i fråga är dubbelisolerad, och hen har köpt fel kabel. Så nej i detta fallet är det inte att chansa, det är fult och man borde köra med korrekt kabel, men farligt, nje.

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig att hålla kopparkardelerna i änden med en tång och med löst grepp pressa tillbaka den färgade isoleringsplasten med en avbitare och sen nypa av kopparen så att plasten åker tillbaka över där den avbitna kopparen satt, så räknas det som isolerat.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself