SweClockers utser årets spel – nomineringar

Permalänk
Medlem

Cyberpunk 2077,
Panam sidequest.
Nuff' said.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Jag nominerar Half Life-Alyx.

Utan en sekunds tvekan.

Permalänk
Medlem

Warcraft 3 Reforged.... Not

Däremot Paper Mario: The Origami King

Permalänk
Medlem

The Last of Us 2.

Permalänk
Medlem

Microsoft Flight Simulator 2020.

På en helt annan nivå än resten.

https://www.youtube.com/watch?v=0w7q1ZFfsxs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det är nu bara några skälvande dagar kvar av året och det börjar bli dags att summera. En mängd ny hårdvara har sett dagens ljus, och detsamma kan sägas om spel, där Cyberpunk 2077 kanske är en av de största händelserna – på gott och ont.

Precis som föregående år tänker jag att det kan vara trevligt att rösta fram vilket spel som SweClockers medlemmar anser är årets bästa, och jag kör vidare enligt @emilakered mall från förra året: en nomineringstråd och därefter en artikel med omröstningen.

Några enkla regler:

  • Spelet ska vara lanserat i år – redan släppta spel som kommit till nya plattformar diskas!

  • Nya titlar, inte remakes/remasters

  • Det ska vara grundspel, inte expansionspaket eller DLC

  • Early Access-spel räknas inte

Jag har inte stenkoll på alla årets spel och har inte heller möjlighet att dubbelkolla alla, så om det är några föreslagna titlar som bryter mot reglerna: tveka inte att hojta!

Nominera spel som du genuint tycker om och som du kan se som årets spel, alltså inte en kopia av den långa listan över årets alla spelsläpp Eftersom årets slut närmar sig med stormsteg tror jag att det kan bli bra att nominera fram till midnatt på juldagen – hänglås från 26/12 00:00 med andra ord. Därefter sammanställer jag alla kvalificerade nomineringar i en omröstning, som rullar året ut.

visa gärna en lista på spelen i ordning med flest röster när resultatet presenteras, så vi inte bara får veta 1 placering, nämligen den som vann

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Ber:

visa gärna en lista på spelen i ordning med flest röster när resultatet presenteras, så vi inte bara får veta 1 placering, nämligen den som vann

Japp! Tänker att jag även där härmar Emils mall med topp 5 tydligt i artikeln, och det fullständiga resultatet i en "Läs mer"-ruta

Permalänk

Microsoft flight simulator . Väldigt bra spel.

Permalänk
Medlem

Risk of rain 2

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Microsoft Flight Simulator 2020

Permalänk
Medlem

HL Alyx så klart.
För fösta gången upplevde man VR som den borde vara.

Permalänk
Medlem

Tänkte Ghost of Tsushima men det är svårt att argumentera mot Cyberpunk trots alla problem

Permalänk
Medlem

Varför får inte ambitiösa re:makes vara med? Tycker nog att dessa hade passat in trots att det är re:makes:
Resident Evil 3
Final Fantasy VII

...annars är mina topp 2 för 2020:
MSFS 2020 och The Last of Us 2!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Factorio!

Helt sjukt vad man tappar bort tiden när man spelar.

Det enda jag kan anmärka mig på spelet är att den använder bara 1 kärna för det mesta, vilket gör att när man har extremt stor bas, med mycket saker som händer så kan det uppstå lagg. Men det är typ när man har spelat flera hundra timmar på samma sparning.
När man bara har en sån liten sak att anmärka sig på så är spelet väldigt speciellt, imo
Går ju dock att lösa genom att hosta servern på en cpu med väldigt hög singlecore prestanda istället.

Permalänk
Medlem

Cyberpunk 2077

Spelar på PC och dras inte med några större problem. Nån grafisk bugg här och där men inget som förstör min upplevelse.

@jojye83 Redinger gubbaröv det där 😂

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Får säga Hired Swords 2 från double sided games för Commodore 64 tar priset i år, ren och skär Ultima anda <3

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv

Ghost of Tsushima (på PS5 med 60 fps).
Inget annat kommer i närheten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Varför får inte ambitiösa re:makes vara med? Tycker nog att dessa hade passat in trots att det är re:makes:
Resident Evil 3
Final Fantasy VII

...annars är mina topp 2 för 2020:
MSFS 2020 och The Last of Us 2!

Bägge titlarna har fått hård kritik samtidigt, inte för att det skulle utesluta Cyberpunk omnämns även om det mest är pga tekniska problem. Personligen tycker jag ingen av dessa platsar riktigt. RE3 håller inte samma kvalitet RE2 har. FF7 är bara Midgar-delen, större delen av spelet finns fortfarande inte ens. Inte dåliga spel, även om jag hör till de som avskyr anime-stönande och gruntandet i FF7 Remaken. Grymtande med spår av dialog. Snyggt spel men innehållslöst och inkomplett.

Sett flera nämna MSFS2020 och måste faktiskt hålla med om. Tycker nog faktiskt att den och TLoU2 båda är värdiga nomineringar i AAA-klassen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon193054:

Ghost of Tsushima (på PS5 med 60 fps).
Inget annat kommer i närheten.

Ska sätta igång med det under julen hoppas jag, var bland det första jag skulle dra igång med när jag fick hem min PS5. Fastnade i New Game+ i Days Gone istället. Riktigt härlig upplevelse med ganska stabila 60 FPS, till skillnad mot PS4 Pro som gärna gick neråt 20 FPS och instabil 30 FPS ofta.

Fick hem min PS5 vid fel tidpunkt, 2-3 dagar innan Cyberpunk 2077 lansering. Men det spelet har lagts på hyllan iväntan på patchar, dock tänkt testa 1.05-patchen vid tillfälle. Blir troligen att invänta att man löst sparfilsproblemen.

Permalänk
Medlem

För min del är det en hård kamp mellan Doom Eternal och Streets of Rage 4...
Men baserat på antalet timmar jag lagt ner i vardera spel så får jag nog nominera SoR4, har spelat det nästan 200 timmar och tycker fortfarande det är roligt!

Visa signatur

Gaming: Core i7-9700K | Geforce RTX2070 | 48 GB DDR4-3000 | Samsung 970 EVO 1TB NVMe
Lab: HP Z620 | Xeon E5-2620v2 | 64 GB ECC | Hyper-V Server 2019
NAS: Core i5-3570K | 16 GB DDR3 | 120 GB SSD + 5x3TB mdraid6 | OpenMediaVault/Debian, Docker + Emby

Permalänk
Medlem

Hades!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk

Ghost of Tsushima

Äntligen ett open world spel som möter och överträffar den tid jag spenderade i Witcher 3!

Fantastisk konstriktning, riktigt bra story med sidequests som är riktigt spännande.

Med tillägget av Ghost of Tsushima: Legends är detta onekligen mitt Game of the Year

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojye83:

Tänkte Ghost of Tsushima men det är svårt att argumentera mot Cyberpunk trots alla problem

https://i.redd.it/qh5v506f5k661.jpg

Jaha. En inzoomd fyrkantig röv i lädershorts gör ett spel bra. Ok! 👍

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Vilka inställningar kör du då? För jag själv har blivit såpass galen på att min RX 5700 XT inte orkar driva spelet i 1440p High på 60 fps, att jag tagit klivit ner till 1080p High, och får fortfarande inte konstant 60 fps! Sedan kan man ju diskutera vad "ospelbart" är, men jag skulle säga att under 60 fps i combat är ospelbart. Vilket inte är ovanligt i väldigt populerade områden!

Jag har upplösningen 2560x1080. Jag utgick ifrån Ultra och ändrade följande:
Film Grain, Chromatic Aberration, Depth of Field, Lens Flare: OFF
Motion Blur: Low
Cascaded Shadows Resolution: Medium
Volumetric Fog Resolution: High
Volumetric Cloud Quality: High

Precis som du säger så är vad som är "ospelbart" väldigt subjektivt. Jag vet inte vad jag har för FPS, bryr mig inte om exakta siffror, så jag vet inte om det håller sig på 60. Förmodligen inte. Så länge det håller sig över 30-40+ så märker jag inte av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

RE3 håller inte samma kvalitet RE2 har.

Medhåll, men jag är en 'sucker' för klassisk RE! (gillar inte alls RE7 med FPS-perspektiv)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Half-Life: Alyx

Permalänk
Medlem

De senaste åren har spelen varit så bedrövliga att man skulle vilja vända på de. Nominera årets sämsta spel.

Permalänk
Medlem

Cyberpunk får min röst. Buggar till trots.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Half-life alxy lätt

Permalänk
Medlem

CyberPunk 2077

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm