Permalänk
Medlem

Växla dator mot samma skärm

Jag har nyligen köpt en ny skärm (LG 38GL950G) och ny gamingdator.

I mitt jobb som utvecklare använder jag en Mac Book Pro (2018).

Ett irritationsmoment är att jag manuellt behöver växla Displayport kabel till skärmen då den endast har en DP 1.4 ingång (ingen USB-C).

Från gamingdatorn kör jag (Dator -> Skärm) DP -> DP och för MBP'n kör jag USB-C till DP.

Kan då köra 160 Hz på 3840x1600 (native upplösning för skärmen) med båda datorerna då jag gjorde min hemläxa angående vilka kablar jag behöver.

Har googlat en hel del efter KVM samt "Displayport 1.4 switch", men problemet är att produktbeskrivningarna inte specar vilka uppdateringsfrekvenser man kan köra i olika upplösningar. Tänkte då att jag kan koppla båda datorerna till KVM/Switchen och sedan växla mellan datorerna via knapptryck. Jag vill fortfarande kunna köra minst 160 Hz via KVM/Switch.

Tänkte höra om någon använder en KVM eller "Switcher" (eller annan lösning...) för en ultrawide eller 4K skärm och om ni har tips på vad man kan köpa. Tacksam för tips.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att köra den ena datorn med HDMI? Det begränsar iofs uppdateringsfrekvensen till 85Hz, men det kanske man kan acceptera för jobb?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du provat att köra den ena datorn med HDMI? Det begränsar iofs uppdateringsfrekvensen till 85Hz, men det kanske man kan acceptera för jobb?

Yes, jag får ut 30Hz för MBP @ 3840x1600 (HDMI kabeln är då ansluten till en liten Hub som kopplas till datorn via USB-C), vilket är.... not good enough. Känns laggigt. Kan tänka mig köra MBP på 60Hz - 85Hz men är detta ens möjligt @ 3840x1600 via HDMI?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snooze:

Yes, jag får ut 30Hz för MBP @ 3840x1600 (HDMI kabeln är då ansluten till en liten Hub som kopplas till datorn via USB-C), vilket är.... not good enough. Känns laggigt. Kan tänka mig köra MBP på 60Hz - 85Hz men är detta ens möjligt @ 3840x1600 via HDMI?

Det kan vara begränsning både i hubben och datorn i sig som gör att du bara för 30Hz. Vad är det för hubb?
Jag har en 3440x1440 skärm och det går utmärkt att få ut den upplösningen i 75Hz i mitt fall via HDMI.
Din skärm ska stödja 3440x1600 85Hz över HDMI.

Det verkar som att det här beror lite på vilken MacBook Pro du har.
Med Apples egen adapter gäller tydligen följande. https://support.apple.com/sv-se/HT207806

Citat:

Modell A2119 är den senaste modellen av den här adaptern. Den har stöd för HDMI 2.0 i dessa upplösningar och uppdateringsfrekvenser när den används med macOS Mojave 10.14.6 eller senare eller iOS 12.4 eller senare. Den har även stöd för HDR-video i HDR10- och Dolby Vision-format när den ansluts till en kompatibel uppspelningsenhet och en bildskärm, tv eller projektor.

Upp till 1080p vid 60 Hz
3 840 × 2 160 vid 30 Hz
3 840 × 2 160 vid 60 Hz med dessa enheter:
16-tums MacBook Pro som lanserades 2019
15-tums MacBook Pro som lanserades 2017 eller senare
13-tums MacBook Pro med fyra Thunderbolt 3-portar som lanserades 2020
MacBook Air som lanserades 2020
iMac med Retina som lanserades 2017 eller senare
iMac Pro
iPad Pro

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det kan vara begränsning både i hubben och datorn i sig som gör att du bara för 30Hz. Vad är det för hubb?
Jag har en 3440x1440 skärm och det går utmärkt att få ut den upplösningen i 75Hz i mitt fall via HDMI.
Din skärm ska stödja 3440x1600 85Hz över HDMI.

Det verkar som att det här beror lite på vilken MacBook Pro du har.
Med Apples egen adapter gäller tydligen följande. https://support.apple.com/sv-se/HT207806

Det är exakt den hub-adaptern jag använder. Kanske HDMI kabeln som är problemet då. Lite märkligt då jag testade med HDMI kabeln som kom med skärmen.
Får nog testa en annan HDMI kabel. Sant som du skriver att jag bör kunna få ut minst 60Hz (kanske mer då skärmupplösningen ligger mellan 1440p och 4K). Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Vill du ha full KVM så blir det dyrt och lite svårare att få tag på, kolla typ Atens produktkatalog. Bör gå att fråga om de stödjer valfri upplösning och uppdatteringsfrekvens inom ramen av specificerad bitrate. Av någon anledning är dum displayport switch och dum USB switch (har en sådan för min desktop) mycket billigare än en intergrerad KVM. Antar det är för att en riktig KVM hanterar EDID på ett mycket intelligentare sätt än att bara helt enkelt bryta signalen.

Köpte själv precis en dum switch till mitt Valve Index och iom att den inte gör något aktivt med signalen så kan jag köra fullt ut med mitt Index i 2880×1600@144Hz. Kör iofs omvänt, en signal till två monitorer, men den är bidirectional. Intressant nog så får man inte med en strömadapter på just den jag köpte, men den lyckas drivas av Displayports strömförsörjning så. 🤷‍♂️ Bör fungera även för dig då de specificerar en maximal bandbredd på 32.4Gbps och (om du kör 8bpc) så drar 3840x1600@160Hz 29.49 Gbps.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snooze:

Kanske HDMI kabeln som är problemet då.

Datorn och skärmen kan inte se skillnad på vilken kabel du använder, så det påverkar inte vilka upplösningar du kan välja. En för dålig kabel kommer förstås misslyckas om du väljer en för hög upplösning, men kan du bara välja t.ex. 30 Hz så är det inte kabelns fel.

Permalänk
Medlem

En KVM som har displayport 1.4 skall klara av allt som DP 1.4 klarar av.
Här är en som skall klara av upp till 244 Hz men den finns inte ännu:
https://store.level1techs.com/products/kvm-switch-2-port-dual...

Den här står det inget på: https://www.rextron.com/product-8K-DisplayPort-1-4-KVM-Switch...
men på dual screen varianten står det i alla fall 4K 144Hz.

Detta är en rent mekanisk switch så den borde fungera: https://www.amazon.com/dp/B00ZK2S71W/
Får ju ha en extra switch för usb så två knappar att använda för switching.

Själv har jag en Aten Dual screen DP 1.2 och den fungerar men windows har en "finess" som inte går att stänga av för DP.
Den känner av att skärmarna försvinner när man switchar och lägger alla fönster på en skärm.
Skulle kunna fixas av KVM men det gör den inte.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

En KVM som har displayport 1.4 skall klara av allt som DP 1.4 klarar av.

Det stämmer inte... @Laxpudding har skrivit en bra artikel om detta rörande HDMI och samma sak gäller displayport. Det finns inga bandbreddskrav, mode (upplösning, uppdatteringsfrekvens och BPC) eller funktionskrav kopplat till att skriva ett versionsnummer av specifikationen på en produkt.

EDIT: Även läsvärd artikel serie men något äldre.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vill du ha full KVM så blir det dyrt och lite svårare att få tag på, kolla typ Atens produktkatalog. Bör gå att fråga om de stödjer valfri upplösning och uppdatteringsfrekvens inom ramen av specificerad bitrate. Av någon anledning är dum displayport switch och dum USB switch (har en sådan för min desktop) mycket billigare än en intergrerad KVM. Antar det är för att en riktig KVM hanterar EDID på ett mycket intelligentare sätt än att bara helt enkelt bryta signalen.

Köpte själv precis en dum switch till mitt Valve Index och iom att den inte gör något aktivt med signalen så kan jag köra fullt ut med mitt Index i 2880×1600@144Hz. Kör iofs omvänt, en signal till två monitorer, men den är bidirectional. Intressant nog så får man inte med en strömadapter på just den jag köpte, men den lyckas drivas av Displayports strömförsörjning så. 🤷‍♂️ Bör fungera även för dig då de specificerar en maximal bandbredd på 32.4Gbps och (om du kör 8bpc) så drar 3840x1600@160Hz 29.49 Gbps.

Får bli en lösning som du föreslog, alternativt se om HDMI med MBP kan komma upp till 60Hz-80Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Datorn och skärmen kan inte se skillnad på vilken kabel du använder, så det påverkar inte vilka upplösningar du kan välja. En för dålig kabel kommer förstås misslyckas om du väljer en för hög upplösning, men kan du bara välja t.ex. 30 Hz så är det inte kabelns fel.

Verkar finnas olika typer av HDMI kablar?
https://www.techhive.com/article/3330376/do-i-need-a-4k-hdmi-...

High Speed = 10.2Gbps
Premium High Speed = 18Gbps
Ultra High Speed = 48Gbps

Har inte detta betydelse?

Permalänk
Rekordmedlem

Behöver du verkligen en kvm switch för det du vill göra ? Jag ser 2 andra lösningar, endera en DP switch som ger dig 2 ingångar till skärmen eller så kör du fjärrskrivbord från speldatorn till datorn du arbetar på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Behöver du verkligen en kvm switch för det du vill göra ? Jag ser 2 andra lösningar, endera en DP switch som ger dig 2 ingångar till skärmen eller så kör du fjärrskrivbord från speldatorn till datorn du arbetar på.

Kommer inte köra med KVM. Det blir nog en DP switch (och USB switch), alternativt koppla MBP med HDMI @ 60Hz-85Hz.
Försöker även hitta information om LG's Dual Controller också, dvs. om möjligt att köra båda datorer på samma skärm, samtidigt (dela displayen). Oklart om displayen stödjer detta dock... ställt från frågan till LG.

Hittar ingen info om det på produktsidan:
https://www.lg.com/us/monitors/lg-38GL950G-B-gaming-monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Behöver du verkligen en kvm switch för det du vill göra ? Jag ser 2 andra lösningar, endera en DP switch som ger dig 2 ingångar till skärmen eller så kör du fjärrskrivbord från speldatorn till datorn du arbetar på.

Jag sitter med samma setup som TS (dock med 1440p och kopplat på olika inputs i skärmen) och det finns mig veterligen ingen lösning som låter dig fjärrstyra en Mac på lika acceptabel responsiv nivå som RDP till en Windows-maskin. Det är VNC eller Teamviewer som gäller från Windows och min, såklart högst personliga, åsikt är att det inte håller måttet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av snooze:

Verkar finnas olika typer av HDMI kablar?
https://www.techhive.com/article/3330376/do-i-need-a-4k-hdmi-...

High Speed = 10.2Gbps
Premium High Speed = 18Gbps
Ultra High Speed = 48Gbps

Har inte detta betydelse?

Det är certifieringar som talar om att kabeln klarar en viss bandbredd, men en HDMI-kabel har inget sätt att identifiera sig för datorn. För datorn är alltså alla HDMI-kablar lika, och om kabeln är för klen så märks det först när man ställt in en upplösning och man får fel i bilden eller ingen bild alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag sitter med samma setup som TS (dock med 1440p och kopplat på olika inputs i skärmen) och det finns mig veterligen ingen lösning som låter dig fjärrstyra en Mac på lika acceptabel responsiv nivå som RDP till en Windows-maskin. Det är VNC eller Teamviewer som gäller från Windows och min, såklart högst personliga, åsikt är att det inte håller måttet.

Jag behöver dessutom fjärrstyra en windows vm från MBP i jobbet. Hade då blivit en fjärrstyrning Win -> Mac -> Win. Håller nog ännu mindre måttet.