Reklamation av cpu pga ej fungerande automatisk OC?

Permalänk
Medlem

Reklamation av cpu pga ej fungerande automatisk OC?

Köpte ett gigabyte b550 i samband med att amds 5800x cpuer släpptes. Som alla vet så var ju cpuerna väldigt begränsade vilket ledde till att mitt nya moderkort låg och väntade hemma hos mig.

Nu har jag fått hem cpun och när jag försöker använda amds och gigabytes egna OC (PBO dvs) så kraschar moderkortet. Går det att reklamera alt returnera för att det inte funkar eller måste jag stå ut med det?

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Nej, ej rimligt

Permalänk
Medlem

Överklockning är inte något som är garanterat. Om det funkar i grundutförande så tycker jag att du ska vara nöjd.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Med tanke på den lilla prestandavinsten man får av att klocka 5800x(3-4% enligt SweC) måste du ju fråga dig om det är värt krånglet. Har svårt att se att det skulle uppfylla nivån för reklamation, överklockning är ju att gå utanför spec och inget som garanteras. Har du kvar öppet köp?

Permalänk
Medlem

Öppet köp är tyvärr inte aktuellt.

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ceder_78:

Köpte ett gigabyte b550 i samband med att amds 5800x cpuer släpptes. Som alla vet så var ju cpuerna väldigt begränsade vilket ledde till att mitt nya moderkort låg och väntade hemma hos mig.

Nu har jag fått hem cpun och när jag försöker använda amds och gigabytes egna OC (PBO dvs) så kraschar moderkortet. Går det att reklamera alt returnera för att det inte funkar eller måste jag stå ut med det?

Låter snarare som att moderkortet är problemet än CPU. PBO bör inte göra CPU instabil då den bara släpper på ett par begränsningar, men inte frekvenser över AMDs specs.

Däremot klassas det ju som överklockning så garantier och dyl. får man kasta ut genom fönstret. Enligt AMDs egna sida om PBO:

Skrivet av AMD PBO:

[...]Because Precision Boost Overdrive enables operation of the processor outside of specifications and in excess of factory settings, use of the feature invalidates the AMD product warranty and may also void warranties offered by the system manufacturer or retailer.
AMD PBO

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tror inte Gigabyte har en enda stabil BIOS för b550 och 5xxx ännu plus att du även måste också testa om ditt RAM är stabilt (utgår från att du kör med XMP?).

Du hittar nyaste versionerna för ditt moderkort i den här tråden: https://www.tweaktownforum.com/forum/tech-support-from-vendor...

Tycker själv att allt verkar väldigt buggigt med gigabyte och b550 => LAN och USB-portarna har fortfarande problem vilket är helt otroligt så långt efter lansering.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter snarare som att moderkortet är problemet än CPU. PBO bör inte göra CPU instabil då den bara släpper på ett par begränsningar, men inte frekvenser över AMDs specs.

Däremot klassas det ju som överklockning så garantier och dyl. får man kasta ut genom fönstret. Enligt AMDs egna sida om PBO:

Ja precis, tror nog ha kommit fram till att det är moderkortet. Jaja, har frågat återförsäljaren om de kan vara snälla och ta kortet på öppet köp

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch