Permalänk
Medlem

Hjälp med tips för en ny dator!

Hej!
Jag behöver bygga en ny dator och behöver hjälp och tips!

Använder datorn i sign och tänker nu att det är dags att uppgradera!
Står mellan två olika val, antingen uppgraderar jag datorn jag använder idag med något grafikkort
eller så bygger jag en ny helt enkelt. Givetvis så vill jag använda så mycket av det gamla det bara går, dvs. Fläktar, hårddiskar, eventuellt vattenkylningen för cpu.

Spel som kommer att spelas mycket är, CS, Warzone, Godfall, Diablo.
Spelar just nu i 1080 men det ska uppgraderas till 1440p.
Budget 11 tusen, kan eventuellt stäcka mig till 13 tusen ifall det verkligen gör en stor skillnad. (skärm är ej inräknad i budgeten)
Uppskattar alla tips som jag kan få!

EDIT: Datorn som jag har just nu.
Cpu:4770k
Gpu: Gtx 780
Hdd: 1tb
Ssd: 1tb och 480gb
Cpu kylning: corsair 110i
Ram: ddr3 16gb corsair vengeance ddr3
Moderkort: gigabyte g1 sniper 5 eatx
Nätagg: corsair 860i platinum.

Hälsningar,
Quiki

Ps. Amd eller Intel kvittar faktiskt.
Pss. har även ett till chassi (Phanteks Enthoo EVOLV matx)

Permalänk
Medlem

Ser inte signatur från mobilen men du kan utgå från Sweclockers Vinterdator 2020 och sen återanvända ditt nuvarande chassi och nätaggregat. Sen skulle du kunna välja ett prisvänligare moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Ser inte signatur från mobilen men du kan utgå från Sweclockers Vinterdator 2020 och sen återanvända ditt nuvarande chassi och nätaggregat. Sen skulle du kunna välja ett prisvänligare moderkort.

Ska kolla in detta tips!
Har även skrivit info om datorn jag har.

Permalänk
Medlem

Byt CPU, RAM, GPU och moderkort.

Lade till en bracket för att montera cpu kylaren på AM4 brädor.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14692626/quiki

Alternativt så överklocka processorn så mycket den orkar och bara köp ett nytt grafikkort som är så starkt som möjligt och försök hålla ut en generation av processor till.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Viking

Är det den här kylaren du har? https://www.inet.se/produkt/5322434/corsair-hydro-h110i-gtx

Det här skulle jag rekommendera om du inte är villig att vänta några veckor på prylarna:

Dock så presterar Intels 10600K lite sämre än 5600X i spel.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz