Bästa lösningen för RTX 3080 i Silverstone GD09

Permalänk
Medlem

Bästa lösningen för RTX 3080 i Silverstone GD09

Hej skulle vilja ha tips på hur jag kan lösa det på bästa sätt inför kommande uppgradering av grafikkort. Lite snabbt om chassit, täckt framsida, 2x120mm högra sidan sett framifrån (där sitter det just nu en 240mm radiator på insidan med fläktarna tryckande från utsidan), vänster sida luftintag för nätagget samt en övrig 120mm. I bakkant uttag för 2x80mm. Pytteliten ventilation ovanför bakre delen av gpn i takplåten.

Idag kör jag alltså vattenkylt på cpun (i7 8700) enligt ovan och i dagsläget ett Asus gtx1080 strix gamling som varmluftsvispare. I idle/filmtittande/etc är det bara fläktarna till cpu radiatorn som går, när jag lirar startar 1st 120mm intagsfläkt samt de två 80mm utsug. Funkar ok, har sett 74 grader som max på gpun.

Men vad kan jag hitta på för att hantera värmen från ett RTX 3080? Köra med öppen låda? 😁 Köpa ett (när det går) 3080 Fe? Vattenkylt kort känns svårt att få till både på grund av att kortet blir för brett (får in max 135+/-någon mm om jag vill kunna ha locket på) samt problem med att hitta plats för radiator.

Hur kan man få till det på ett så bra sätt som möjligt? Tips på att byta chassi undanbedes OM det inte inkluderar tips på något liknande som har bättre förutsättningar.

Spec på chassit för er som orkar https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=488&area=en