Xbox-spelare erbjuds pengarna tillbaka för Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det är ju det som är det bästa med konsoller, det bara fungerar! Utan massa drivrutiner, uppdateringar och skit. 😄

Det är ju det som är det tragiska, CDPR vet exakt vad de har att jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Oj,

Ni som blivit drabbad, vad är er erfarenhet här? Finns det ingen som testar spelen innan dom släpps?

Det verkar ju helt enkelt som att spelkonsollerna pressas över gränsen av vad dom kan hantera. Det gäller ju verkligen inte bara Cyberpunk. Att man måste vänta in en helt ny generation konsol för att kunna spela ett flera år gammalt spel ordentligt är ju verkligen pinsamt...som också är en grej.

TLDR: spelen testas bara så de fungerar korrekt på konsolen och inte gör skada på konsolen, buggar och krascher behöver inte fixas om man signar ett avtal att de ska fixas med "day one" patch som typ alla spel har idag som rushas till marknaden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Inga direkta buggar här, mest små grafik grejer som jag iaf inte hänger upp mig på.
Däremot är ju spelet ganska trist i sig, Usel AI, inga shops, inget garage, inget customization till lägenheten eller bilarna, sa jag usel AI, bilkörningen är inte bra, sen är där ju massa grejer som dom tagit bort helt som skulle varit med, tex Dualwield och wallrunning, men det är mycket mer som skulle varit med.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Spelet i sig är väldigt bra, är bara det tekniska med "performance och buggar" som sätter käppar i hjulet, främst för last-gen konsolerna. Men när allt det där är fixat så är det en lätt 9/10 och när dom släppt alla patchar och expansioner som är tänkt för spelet så kan det mycket väl bli en 10/10 vem vet.

Spelet är ju långt ifrån färdigt om man säger så.

Men o andra sidan så var ju last-gen konsolerna det som fanns bara när spelet gjordes, och inte kan man ju tänka sig att CDPR skulle ha investerat i ett spel för en framtida konsol som inte ens kanske fanns när spelet skulle släppas, eller? Våga släppa ett spel som inte klarar av att köra på de nuvarande konsolerna, för att 6 månader tillbaka när det skulle ha släppts innan de valde att skjuta på så fanns ju inte PlayStation 5.

När du skriver "lätt 9/10" så tror jag att du inte tänker på att de som blev introducerade av spelet fullt med buggar och total system failure som sedan tyckte att det var en 4/10 eller 5/10 kommer kanske inte så enkelt gå upp till 9 bara så där.

Tror CDPR har en stor uppförsbacke och det får inte bli flera käppar i hjulet.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

CDPR blev giriga helt enkelt, dom sköt upp spelet mer och mer eftersom spelet skulle släppas vid en tid då nvidia amd sony och ms skulle släppa ny hårdvara trots att spelet ANNONSERADES ut till förra generationen. så blir det ibland tyvärr, och nu får dom räkna med skit också

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

PC-versionen är det dock inga större fel på. Du kan ju inte på allvar bli missnöjd när du har 5.5 år gammalt grafikkort och 7.5 år gammal processor. Där ligger ju felet hos dig och inte på CDPR. Ett 980 och även TI versionen kunde inte ens köra The witcher 3 i 60FPS med höga inställningar när det släpptes/strax efter då ti versionen kom ut efter. Kritiken mot CP2077 har nått en löjligt låg nivå.

Herregud tagga ned. Spelet var snyggt med mitt rtx 2080 + ryzen 3800x och jag stötte inte på några buggar alls.. Det var inte därför jag lämnade tillbaka. Jag insåg helt enkelt att spelet inte var något för mig. Jag är nybliven farsa så den lilla lediga tid jag har framför dator lägger jag hellre på ett roligare spel (min åsikt) kallat Rocket League.

Hur vore det att inte dra förhastade slutsatser? Jösses

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Herregud tagga ned. Spelet var snyggt med mitt rtx 2080 + ryzen 3800x och jag stötte inte på några buggar alls.. Det var inte därför jag lämnade tillbaka. Jag insåg helt enkelt att spelet inte var något för mig. Jag är nybliven farsa så den lilla lediga tid jag har framför dator lägger jag hellre på ett roligare spel (min åsikt) kallat Rocket League.

Hur vore det att inte dra förhastade slutsatser? Jösses

Jösses vad du tog illa vid dig för att någon inte tyckte som du...

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jösses vad du tog illa vid dig för att någon inte tyckte som du...

Han får gärna tycka annat än vad jag tycker. Nu var det ju inte riktigt därför jag skrev som jag skrev och efter att ha läst det igen kan jag verkligen inte förstå hur du kan misstolka det.

Han gjorde ett antagande och påstående som var helt hämtat ur luften och som fick mig att framstå som någon liten barnrumpa på 9gag. Ett antagande och påstående som alltså inte stämmer alls. Jag skrev i grundinlägget att Steams refund-model var bra och bör vara en branschstandard just för sånna här tillfällen och detta tror jag inte vi är osense om.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Han gjorde ett antagande och påstående som var helt hämtat ur luften

Inte helt. Kanske dags att uppdatera eller ta bort din signatur.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Inte helt. Kanske dags att uppdatera eller ta bort din signatur.

Fast jag skrev ingen om varför jag lämnade tillbaka det.. men jag förstår vad du menar. Har byggt två datorer sedan jag skrev den där signaturen.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

För alla som säger att spelet utvecklades för "next gen".
Spelet är ju inte ens släppt till PS5 och Xbox Series X, utan de som spelar spelet på dessa konsoler kör PS4/Xbox one-spelet i bakåtkompatibilitetsläge.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har kört det på PC några timmar och det fungerar perfekt! Dock så tycker jag inte det är mycket att hänga i julgranen. Tycker GTA-V är mycket bättre både grafiskt och spelmässigt när det gäller open world(sandbox) spel.
Kanske behöver jag fler timmar för att fatta vad detta spel handlar om innan jag öppnar munnnen

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

PC-versionen är det dock inga större fel på. Du kan ju inte på allvar bli missnöjd när du har 5.5 år gammalt grafikkort och 7.5 år gammal processor. Där ligger ju felet hos dig och inte på CDPR. Ett 980 och även TI versionen kunde inte ens köra The witcher 3 i 60FPS med höga inställningar när det släpptes/strax efter då ti versionen kom ut efter. Kritiken mot CP2077 har nått en löjligt låg nivå.

Skämtar du? https://www.sweclockers.com/test/20511-snabbtest-grafikpresta...
Både ett 980 och ett 980ti klarade hålla 60fps galant i The witcher 3 när det lanserades. Kritiken är verkligen helt acceptabel, jag tycker snarare att de får för lite kritik. Hade det varit EA som släpp Cyberpunk hade internet exploderat.

Cyberpunk 2077 är ett grafiskt mästerverk. Med inställningar som har en blandning av high/medium/low ligger jag på hyffsat stabila 60fps med datorn i sign så spelet är givetvis spelbart. Men sen kommer vi till buggarna som är störande. Men det är inte buggarna som förstör spelet för mig utan det är att alla features de har snackat om som skulle vara i spelet som inte är där. https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kcve8s/promis... Här har vi en fin lista på features som inte finns med i spelet just nu men som CDPR har snackat om att spelet ska innehålla. Spelet är bra men det är inte vad de marknadsförde.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Herregud tagga ned. Spelet var snyggt med mitt rtx 2080 + ryzen 3800x och jag stötte inte på några buggar alls.. Det var inte därför jag lämnade tillbaka. Jag insåg helt enkelt att spelet inte var något för mig. Jag är nybliven farsa så den lilla lediga tid jag har framför dator lägger jag hellre på ett roligare spel (min åsikt) kallat Rocket League.

Hur vore det att inte dra förhastade slutsatser? Jösses

Fast då fick ju egentligen det du betalade för? Känns konstigt för min del att köpa saker man inte har behov av. Sen är det ju ett spel du kan spela lite åt gången, kan ju dock vara svårt att hålla koll på storyn om så är fallet.

Sen är det lite svårt att veta om signaturer är aktuell eller inte. Men man utgår ju från att de är det.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Intressant artikel i new york times om denna lansering. Vet inte om det är vanligt att tidningar skriver om spellanseringar?
Står även om en stämningsansökan mot CD Projekt Red om jag förstår saken rätt.

https://www.nytimes.com/2020/12/19/style/cyberpunk-2077-video...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

Skämtar du? https://www.sweclockers.com/test/20511-snabbtest-grafikpresta...
Både ett 980 och ett 980ti klarade hålla 60fps galant i The witcher 3 när det lanserades. Kritiken är verkligen helt acceptabel, jag tycker snarare att de får för lite kritik. Hade det varit EA som släpp Cyberpunk hade internet exploderat.

Cyberpunk 2077 är ett grafiskt mästerverk. Med inställningar som har en blandning av high/medium/low ligger jag på hyffsat stabila 60fps med datorn i sign så spelet är givetvis spelbart. Men sen kommer vi till buggarna som är störande. Men det är inte buggarna som förstör spelet för mig utan det är att alla features de har snackat om som skulle vara i spelet som inte är där. https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kcve8s/promis... Här har vi en fin lista på features som inte finns med i spelet just nu men som CDPR har snackat om att spelet ska innehålla. Spelet är bra men det är inte vad de marknadsförde.

Mvh

Testerna du länkar till visar ju uppenbarligen att de inte klarar det, hur tänkte du nu?
Såg visst att jag glömde skriva 1440P. Men "Nvidia Geforce GTX 980 47/39 fps". Kanske skulle ha varit mer konkret med att jag syftade på "ultra". Ett 3080 får bättre prestanda än så i 1440P på CP2077@Ultra och då är det där prestandan för 1080P i TW3.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Fast då fick ju egentligen det du betalade för? Känns konstigt för min del att köpa saker man inte har behov av. Sen är det ju ett spel du kan spela lite åt gången, kan ju dock vara svårt att hålla koll på storyn om så är fallet.

Fast utan Steam Refund hade jag aldrig köpt spelet. Men eftersom det lov ordnats överallt så tänkte jag att jag skulle testa. Visade sig inte vara något för mig men det kändes orelevant att skriva i en diskussionstråd som handlade om cyberpunk på en gammal konsol.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Fast utan Steam Refund hade jag aldrig köpt spelet. Men eftersom det lov ordnats överallt så tänkte jag att jag skulle testa. Visade sig inte vara något för mig men det kändes o relevant att skriva i en diskussionstråd som handlade om cyberpunk på en gammal konsol.

Det är svårt att anpassa saker för alla. Du har inte fel att Steam refunds är en bra funktion, jag tycker bara det känns lite fult att utnyttja det istället för att nyttja det.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Testerna du länkar till visar ju uppenbarligen att de inte klarar det, hur tänkte du nu?
Såg visst att jag glömde skriva 1440P. Men "Nvidia Geforce GTX 980 47/39 fps". Kanske skulle ha varit mer konkret med att jag syftade på "ultra". Ett 3080 får bättre prestanda än så i 1440P på CP2077@Ultra och då är det där prestandan för 1080P i TW3.

Ursäkta, det blev fel av mig isåfall för jag antog att du menade 1080p.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det är svårt att anpassa saker för alla. Du har inte fel att Steam refunds är en bra funktion, jag tycker bara det känns lite fult att utnyttja det istället för att nyttja det.

Där är vi oense. Jag anser verkligen inte att jag utnyttjade något. Det är en tjänst som ingår i "paketet Steam" för såväl skaparna som kunderna. Argumentet Steam använde sig av vid lanseringen av den tjänsten var just att man skulle ha chansen att testa detta innan köp. Du får ju inte spela särskilt länge.. Spelat du mer än en timme (tror jag) så går tjänsten inte längre använda.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Där är vi oense. Jag anser verkligen inte att jag utnyttjade något. Det är en tjänst som ingår i "paketet Steam" för såväl skaparna som kunderna. Argumentet Steam använde sig av vid lanseringen av den tjänsten var just att man skulle ha chansen att testa detta innan köp. Du får ju inte spela särskilt länge.. Spelat du mer än en timme (tror jag) så går tjänsten inte längre använda.

Nä, egentligen har du rätt i det. Jag har själv aldrig nyttjat det trots att minst 40% av alla mina spel på steam är ospelade, de flesta av dem är köpt/gåvor i paket dock. Jag tror gränsen är 2 timmar. Det känns bara fel för mig subjektivt att reklamera spel det egentligen inte är något fel på annat än att jag subjektivt inte finner dem intressant.

Köper man hårdvara/elektronik går man ju inte till försäljaren och försöker reklamera det bara för att man anser att det inte var upp till ens förväntningar om det inte är fel på produkten.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Moderator
Forumledare

@hockexx: Det som gäller är 2h spelade eller 2 veckor från inköp, så man kan inte direkt missbruka det.

Steam säger själv att det är ok att refunda ett spel för en massa olika anledningar, i.e man bryr sig inte så mycket om varför

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Nä, egentligen har du rätt i det. Jag har själv aldrig nyttjat det trots att minst 40% av alla mina spel på steam är ospelade, de flesta av dem är köpt/gåvor i paket dock. Jag tror gränsen är 2 timmar. Det känns bara fel för mig subjektivt att reklamera spel det egentligen inte är något fel på annat än att jag subjektivt inte finner dem intressant.

Köper man hårdvara/elektronik går man ju inte till försäljaren och försöker reklamera det bara för att man anser att det inte var upp till ens förväntningar om det inte är fel på produkten.

Jag ser det som ångerrätt. Att du enligt lag får testa varan innan beslut tas och det är en rättighet vi i Sverige har att nyttja vare sig vi vill det eller inte. Men nu ligger rättigheten i Steams användarvillkor istället. Så jag menar att det inte är en form av reklamation utan mer än ångerrätt för när produkten helt enkelt inte passar - precis som att man bestämmer sig för att köpa/inte köpa efter att ha spelat igenom en hederlig gammal demo.

Jag ser gärna att detta blir en branschstandard eftersom man nu längre inte alltid kan skapa sig en uppfattning om spelet på samma sätt som under den gamla goda demo-tiden.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Ännu ett Duke Nukem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag ser det som ångerrätt. Att du enligt lag får testa varan innan beslut tas och det är en rättighet vi i Sverige har att nyttja vare sig vi vill det eller inte. Men nu ligger rättigheten i Steams användarvillkor istället. Så jag menar att det inte är en form av reklamation utan mer än ångerrätt för när produkten helt enkelt inte passar - precis som att man bestämmer sig för att köpa/inte köpa efter att ha spelat igenom en hederlig gammal demo.

Jag ser gärna att detta blir en branschstandard eftersom man nu längre inte alltid kan skapa sig en uppfattning om spelet på samma sätt som under den gamla goda demo-tiden.

Du tänker helt rätt. Det du säger vore en förbättring för oss konsumenter och det skulle troligtvis öka kvaliteten på spel framgent.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Sorliga typer.
Hade mina konsolpolare haft denna tankesätt, hade jag brutit kontakten direkt.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

CDPR blev giriga helt enkelt, dom sköt upp spelet mer och mer eftersom spelet skulle släppas vid en tid då nvidia amd sony och ms skulle släppa ny hårdvara trots att spelet ANNONSERADES ut till förra generationen. så blir det ibland tyvärr, och nu får dom räkna med skit också

Jag har hört att anledningen till varför spelet försenades var just för att konsolversionerna var skit. Förmodligen lyckades dem inte göra det så mycket bättre och valde att släppa det ändå. Att enbart släppa spelet till nästa generation hade varit ett bättre val, förmodligen hade folk köpt spelet förr eller senare ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hockexx:

Det känns bara fel för mig subjektivt att reklamera spel det egentligen inte är något fel på annat än att jag subjektivt inte finner dem intressant.

Hade demos funnits fortfarande hade man kanske inte behövt det.

Citat:

Köper man hårdvara/elektronik går man ju inte till försäljaren och försöker reklamera det bara för att man anser att det inte var upp till ens förväntningar om det inte är fel på produkten.

Det går alldeles utmärkt att göra det, i synnerhet om funktioner inte fungerar som utlovat.

"Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion."

Det kan missbrukas tyvärr, men man får väl se till att hålla samvetet rent. Nån tjomme köpte en laptop, lanade med den en helg och returnerade den sedan. Det är inte ok förstås, men om man tycker att en produkt helt enkelt inte håller måttet kan man returnera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Köper man hårdvara/elektronik går man ju inte till försäljaren och försöker reklamera det bara för att man anser att det inte var upp till ens förväntningar om det inte är fel på produkten.

Va? Det är exakt vad man gör. Köper jag till exempel hörlurar som fungerar som de ska fast jag tycker att ljudet är dålig så lämnar jag tillbaka produkten för att den levde inte upp till förväntningarna.
Till och med på retursedlarna så finns det ofta anledningar som man kan bocka för där det står "lever inte upp till förväntning".

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Vill man inte att det ska "refundas" får dom väl för bövelen se till at släppa ett speldemo som förr i tiden så man får testa skiten först.