HJÄLP - har OneDrive kapat mappen Dokument

Permalänk
Medlem

HJÄLP - har OneDrive kapat mappen Dokument

Bytte till SSD och installerade om hela Windows. Flyttade över alla filer till mappen Dokument i menyn till vänster i Utforskaren. Sedan upptäckte jag att Onedrive började kopiera upp allt till molnet, så jag pausade och kopplade bort kontot. Kryssade i att OneDrive inte skulle starta automatiskt vid nästa omstart.

Valde att radera filer som laddats upp via menyn i OneDrive, men då försvann de också från mappen Dokument i menyn till vänster i mappstrukturen. Gick in i molnet och raderade istället resten.

Nu började jag ana att något inte står rätt till. Kollar jag sökvägen på mappen Dokument i menyn till vänster är det: C:\Users\xx\OneDrive\Dokument. Det borde ju stå: C:\Users\xx\Dokument.

När man kopierar filer till mappen Dokument i menyn till vänster, så vill man ju att de ska hamna i C:\Users\xx\Dokument, inte i C:\Users\xx\OneDrive\Dokument. Det är ju så man använder mappen Dokument.

Varför har OneDrive "tagit" över mappen Dokument, så att det jag lägger i Användarens mapp Dokument inte visas i mappen Dokument i menyn till vänster i utforskaren? I min gamla installation, som för övrigt hade senaste uppgraderingen och uppdateringarna, kunde jag kopiera filer till mappen Dokument i menyn till vänster i utforskaren. Och gick jag till mappen Dokument under Användare, så låg de mycket riktigt där. Det vill säga, det var samma mapp.

EDIT: noterar också att OneDrives mapp heter just Dokument, som i menyn till vänster, medan mappen heter Document som ligger direkt under Användare.

Tyvärr märker jag också att OneDrive startar automatiskt, fastän jag har angivit att den inte ska göra det. Och den börja ladda upp filerna i mappen också igen.

Ursäkta alla ord för att förklara detaljerat. Men vad har hänt och hur kommer jag till rätta med detta? Hur stoppar jag OneDrive permanent, hur kopplar jag istället Användarens mapp Dokument till denna mapp Dokument i menyn till vänster i utforskaren? Så att mappen Dokument till vänster i meny inte tillhör OneDrive som verkar göra lite vad den vill med innehållet

Under Användare syns inte heller mitt namn i mappnamnet som det gjorde förut, utan nu står det de fem första bokstäverna i e-postadress jag använder för inloggning. Väldigt märkligt.

Trodde allt skulle fungera som förut, då jag redan då hade den senaste Windows.

Jag blir så trööööööött på MS

Permalänk
Medlem

Jag tolkar att det som att du valt att logga in med epost istället för att skapa ett lokalt konto? Därmed har du fått full integrering mot microsoft. Om du istället valt att skapa ett lokalt konto så hade du inte fått denna integrering. Knappen är något dold, men den finns längst ner till vänster på skärmen under installationen när du ska välja/skapa konto.

Men för att flytta mina dokument till dit du vill, räcker det inte att högerklicka på mina dokument gå in på egenskaper och ändra plats? inställningsfliken heter location på engelska.

Permalänk
Medlem

De är precis som @petabyte säger, du har valt och använda ett MS konto som main istället för lokalt konto.
En anledning till varför OneDrive startar upp ibland kan vara p.g.a att den ligger i Task Scheduler.
Bästa du kan göra är att avinstallera OneDrive och gå över till NextCloud.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Ja, jag kanske faktiskt inte hade skapat ett konto med inloggning mot MS förut. Hade ett adminkonto och ett lokalt. Sedan började jag använda Edge på både dator och mobil och loggade in med mitt MS-konto för att synka enheterna när det gäller bokmärken etc. Jag trodd det innebar att även användarkontot blir uppkopplat, även om jag loggade in via Edge.

Orkar inte hålla på integriteten längre när man har flera enheter.

Men, om jag efter ominstallationen först skapar ett användarkonto utan att logga in med min gamla, men oanvända, hotmail-adress, så skapas alltså ett lokalt konto med administrationsbehörigheter. Och jag skapar ett lösenord som vanligt. Kan jag alltså sedan logga in i och förbli inloggad i Edge via min hotmail-adress för att edge ska synka med edge i min mobil?

Måste jag nu alltså installera om Windows för att bli av med inloggningen? Jag såg att jag kan välja att göra om det primära kontot till ett lokalt konto. Är det vad jag bör göra? Eller är kontot för alltid integrerat med MS nu? Hade precis blivit klar med alla ominstallationer av program och inställningar. Puh...

Vad gäller mappen dokument, så testade jag att ändra plats men det gick inte. Ska testa att avinstallera OneDrive. Tur att jag hade backup, då OneDrive raderade mina filer i mappen Dokument när jag bad den att radera filerna i molnet.

Det finns ingen Mina dokument. I meny till vänster, alltså trädstrukturen i utforskaren, finns bara mappen Dokument som länkar till OneDrive.

Permalänk
Medlem

Var det förresten att jag valde att logga in med MS-adressen som gjorde att namnet på mappen Användare fick fem bokstäver från e-postadressen istället för mitt namn? Alltså om jag hade valt lokalt konto från början, så hade mappen döpts till mitt namn som förut? Kan man byta namn på mappen för användarkontot under C/Användare/"användarnamn" på något sätt?

Permalänk
Medlem

Valde nu att visa Mitt blibliotek. Men tittar jag på mappen Dokument i Mitt blibliotek, så är den länkad till OneDrive. Alltså inte till Documents under C/Användare/"användarnamn"/Documents.

Permalänk
Medlem

Står att mappen Dokument inte kan omdirigeras

Avinstallerade OneDrive, tog bort mappen OneDrive, men den återskapas igen. Antagligen för att jag öppnar mappen Dokument som är länkad till OneDrive-mappen och inte kan omdirigeras.

Permalänk
Bildexpert

Av min erfarenhet är det bäst om man installerar Windows 10 offline för att slippa så mycket huvudvärk och snikiga omvägar som möjligt i syfte att få en fungerande dator.

Permalänk
Medlem

Så förutom att du får dina dokument kopierade till en plats i molnet som bara du har tillgång till och som inget kostar, vad är egentligen problemet?

Skrivet av marp68:

När man kopierar filer till mappen Dokument i menyn till vänster, så vill man ju att de ska hamna i C:\Users\xx\Dokument, inte i C:\Users\xx\OneDrive\Dokument. Det är ju så man använder mappen Dokument.

Säger vem då? OneDrive är inte bara till för att man ska dumpa saker där när man känner för det. En stor del av tanken bakom det är att du får automatiskt dina dokument kopierade till molnet, och sen kan du då komma åt dom från en annan enhet utan ytterligare ansträngning, eller dela dom med någon annan. Hur smidigt som helst enligt vissa (inte du, förstår jag ).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@Aldric T Jag förstår att du hakar upp dig på att jag använde ordet "man". Ta det lite lugnt och kom med förslag istället. Vad du tycker är smidigt handlar inte den här tråden om.

Nej, jag vill inte ha allt i molnet, även om det kan vara praktiskt och jag använde det förut för vissa saker, men eftersom OneDrive nu laddar upp ALLT automatiskt från mappen i Mina dokument, så blir det ett problem. Jag ska kunna ha allt på ett ställe och själv välja vad jag vill ska synkas. Det kan jag inte nu längre. Då måste jag lägga det jag inte vill ska laddas upp på något annat ställe utanför Mina dokument. Dessutom, tar jag bort något från molnet, tas det även bort från Mina dokument. Har dessutom så pass mycket där så det inte får plats i gratisversionen av molnet.

Så här var det inte före ominstallationen. Och då hade jag ändå senaste uppgraderingen. Då var mappen Dokument i Mina dokument till vänster i utforskaren en fredad zon och kopplad till mappen Dokument under Användare/"användarnamn"/. Nu är sokvägen istället C/Användare/OneDrive, vilket är väldigt märkligt. De tvingar mig alltså att ladda upp allt, om jag vill använda Mina dokument. Blir väldigt opraktiskt.

Mina dokument är just mina, inte MS att automatiskt ladda upp eller radera. Och mappen Mina dokument finns ju för att använda just till "mina dokument". Men nu verkar MS vilja ha automatisk kontroll över dessa.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna läsa på Microsofts supportsidor hur man tar bort Onedrive och även redirectar dokumentmappen

Turn off, disable or uninstall Onedrive:
https://support.microsoft.com/en-us/office/turn-off-disable-o...

Configuration of the My Documents folder
https://support.microsoft.com/sv-se/help/310746/configuration...

För övrigt håller jag med Aldric att "man" nog är fel ord, jag är superglad för Onedrive

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tror bara mappen pekar fel. När man använder onedrive och säkerhetskopiering så kan man synka dokument / skrivbord / bilder.
Då flyttas dessa till onedrive mappen.

Tror bara du behöver länka om dokument, bilder och eventuellt skrivbord. De som pekar fel.
Högerklicka på Dokument mappen i snabbåtkomst -> Egenskaper -> Plats
Sedan får du ändra så det stämmer med var dokument mappen låg innan, ska ligga.
Standard är
C:\Users\DinAnvändare\Documents

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

OneDrive är inte bara till för att man ska dumpa saker där när man känner för det.

Fast det laddar ju upp allt oavsett,
upptäckte det när jag tillfälligt hade några gigabyte på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Tror bara mappen pekar fel. När man använder onedrive och säkerhetskopiering så kan man synka dokument / skrivbord / bilder.
Då flyttas dessa till onedrive mappen.

Tror bara du behöver länka om dokument, bilder och eventuellt skrivbord. De som pekar fel.
Högerklicka på Dokument mappen i snabbåtkomst -> Egenskaper -> Plats
Sedan får du ändra så det stämmer med var dokument mappen låg innan, ska ligga.
Standard är
C:\Users\DinAnvändare\Documents

Provade detta, men det gick inte. Fick felmeddelande.
Och ja, precis som du säger, så är C:\Users\DinAnvändare\Documents standard. Varför det inte blev det för mig kan kanske ha att göra med att tyvärr valde OneDrive vid installation.

Däremot har jag nu lyckats organisera om Mitt bibliotek och där ta bort länken till OneDrive och istället länka till Documents.

Jag tycker själv molnlagring kan vara väldigt bra, men detta var jag inte beredd på. Och att behöva länka om på detta sätt kräver kunskap som "vanliga" användare oftast inte har. Och då kan det gå väldigt fel. Som nu när jag raderade det som höll på att laddas upp i molnet och det då även synkades genom att raderas på datorn.

Och att kommentera mitt användande av "man" handlar mer om att någon hellre märker ord än försöker förstå frågan och hjälpa till istället. Då föredrar jag att MAN låter bli att kommentera och lämnar det till de som faktiskt vill hjälpa mig att hitta en lösning.

Som t.ex. du, Geckod. Tack för förslagen. Jag försökte lösa det från andra hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Och att kommentera mitt användande av "man" handlar mer om att någon hellre märker ord än försöker förstå frågan och hjälpa till istället. Då föredrar jag att MAN låter bli att kommentera och lämnar det till de som faktiskt vill hjälpa mig att hitta en lösning.

Då ber jag om ursäkt att jag länkade till (vad jag trodde var) hjälpsamma artiklar som skulle lösa ditt problem. Skönt att löste sig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Då ber jag om ursäkt att jag länkade till (vad jag trodde var) hjälpsamma artiklar som skulle lösa ditt problem. Skönt att löste sig

TVärtom, tycker du bidrog med förslag. Läste dem efteråt och hittade annat matnyttigt där. Tack

Permalänk
Medlem

Tyvärr upptäckte jag nu att Adobe Digital Edition inte kunde öppna biblioteksfilerna längre. Antagligen för att den länkade till OneDrive mappen som den lägger ADE-filer i. Nu försökte jag radera auktoriseringen för min dator, för att den kanske skulle länka rätt, men fick meddelande om att det inte går att radera.

INstallerade om ADE, men det gick fortfarande inte att radera auktoriseringen av datorn. Och jag kan inte öppna filerna från biblioteket längre. Och jag hittar ingenstans jag kan länka om i ADE-programmet.

EDIT: såg nu att win har återskapat OneDrive-mappen och att ADE placerade sin mapp där och inte i mappen Dokument under användaren. Så alla framtida mappar som installerade program skapar lär ju hamna i OneDrive-mappen också tyvärr.

Verkar eventuellt bäst att installera Windows utan OneDrive och skapa lokalt användarkonto. Som någon sa, offline. Då vet man bättre vad som händer.

Permalänk
Medlem

Märkte samma sak efter en av de senare uppdateringarna av Windows när jag såg att uppladdningshastigheten maxades onormalt länge. Antagligen så kan jag ha missat att läsa all info alternativt att det inte var klart att mappen skulle säkerhetskopieras.

Gå in på Inställningar så skall du förmodligen se en knapp/ruta som heter OneDrive i mitten av övre raden (Se bild)

Klicka på den så får du upp en ruta där alla tre är/blir ibockat som standard (oavsett hur du haft det innan). Bocka ur allt så slutar den säkehetskopiera.

Sen så kan du lugnt fortsätta använda OneDrive. Jag har för säkerhets skull också ändrat namnet på mina mappar i OneDrive så de inte har samma namn som Windowsmapparna för att enklare kunna flytta tillbaka allt igen.

Tyvärr så hjälper det dig inte att återställa filer du tagit bort och därmed inte kan flytta rätt igen.

Permalänk
Medlem

Stort tack. Denna funktion såg jag inte. Var så upptagen med att leta och pausa i själva appen, men den drog ju igång igen när ja startade om datorn, fastän jag valt bort automatisk start med Windows.

Jag valde att installera om windows-partitionen. Har allt personligt på D nu. Installerade offline, så nu ser allt normalt ut under min användare också. Sedan kan jag välja OneDrive eller någon annan molntjänst. Har ditt förslag i åtanke för senare användning.

Permalänk
Medlem

Måste också flika in med att jag upptäckte att OneDrive "kapat" min dokumentmapp och fyllt OneDrive med skit. Som tur är använder jag främst andra diskar för lagring så detta var främst spelinställningar och dylikt. Efter att ha avinstallerat OneDrive verkar den fortfarande ha mappat allt till "\OneDrive\" vilket jag inte lyckas få bort...

Verkligen kasst system detta.