Grafikprestanda i Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

https://www.pcgameshardware.de/Cyberpunk-2077-Spiel-20697/Spe...

Skrolla en bit ned för riktigt bra cpu-tester i detta spel. 720p är just för att få fram flaskan, inget annat. En 9900k är ofta flaskan på ett 3090 även i 1440p har jag sett hos en del. Såpass bra gaming processorer som 2600 och 3600 är hopplöst akterseglade.

de där luktar urusel optimering lång väg. Ska man behöva en 10700k för att inte dippa under 60fps i 720p...det är löjligt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag upplever 60 fps betydande sämre på min 144hz skärm än på min tv med 60hz. Varför har jag ingen aning om. Allt känns så segt bara

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

de där luktar urusel optimering lång väg. Ska man behöva en 10700k för att inte dippa under 60fps i 720p...det är löjligt.

Spelet kanske är dåligt optimerat, men att utgå från ultra settings är fel metod att avgöra om spelet är dåligt optimerat.

Säg att CPU begränsningen kommer från antal karaktärer som rör sig på kartan (fler = bättre, men sämre prestanda) och att utvecklarna kan sätta en godtycklig gräns. För ultra ska utvecklarna väl välja gränsen så de med värsting CPU får 60 fps? I ställer för att sätta gränsen artificiellt lågt...

Det är ju bra om spelet kan utnyttja så mycket kraft som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Precis allt talar för att det ska vara precis tvärt om.
60fps på en 144hz skärm är fortfarande 144hz. Ser bedrövligt ut??? Vad menas?
Lite udda tycker jag

Well, har man dålig ojämn framerate och det är av den gamla sortens skärm med någon halvdålig panel och som saknar variabel refresh av något slag och jämför det mot en bra 4K tv så kan jag tänka mig att det ser värre ut.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Spelet kanske är dåligt optimerat, men att utgå från ultra settings är fel metod att avgöra om spelet är dåligt optimerat.

Säg att CPU begränsningen kommer från antal karaktärer som rör sig på kartan (fler = bättre, men sämre prestanda) och att utvecklarna kan sätta en godtycklig gräns. För ultra ska utvecklarna väl välja gränsen så de med värsting CPU får 60 fps? I ställer för att sätta gränsen artificiellt lågt...

Det är ju bra om spelet kan utnyttja så mycket kraft som möjligt.

Håller med dig. Men hur mkt beräkningar har de egentligen lagt på cpu sidan istället för gpu sidan? Om det inte ens går i 720p?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Håller med dig. Men hur mkt beräkningar har de egentligen lagt på cpu sidan istället för gpu sidan? Om det inte ens går i 720p?

Alla beräkningar kan dom inte lägga på GPU-sidan. Mycket som har med animation och beteende att göra körs på CPU, säkerligen har dom nån accelereringsstruktur (för kollision och diverse ändamål) som behöver uppdateras varje frame bortsett från alla matrisberäkningar, AI och what not.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Håller med dig. Men hur mkt beräkningar har de egentligen lagt på cpu sidan istället för gpu sidan? Om det inte ens går i 720p?

720p har dom ju valt med flit så det blir CPU begränsat, iden är att CPUn har ungefär lika mycket att göra i 720p som 4k, men i 720p begränsats man inte av GPU prestanda (dvs man testar CPUn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

720p har dom ju valt med flit så det blir CPU begränsat, iden är att CPUn har ungefär lika mycket att göra i 720p som 4k, men i 720p begränsats man inte av GPU prestanda (dvs man testar CPUn)

Ja det är det jag menar Att gpu:n är avlastad men ändå går det knappt att komma upp i 60fps om man inte har en high ens cpu. Det betyder ju att väldigt många är CPU begränsade i detta spel. Vilket är rätt ovanligt för spel

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hade ett helvete med att få det att se någorlunda bra ut på min 4k-tv med ett 1080-ti. Det jag kör nu är allt på max, grundupplösning 3840*2160 men med dynamic scaling på 50% som lägsta punkt (target 60 fps). Borde som lägst rendera i strax över 1080p? Ser generellt rätt skit ut i open world men snyggt inomhus eller vid storysegment. Flyter i runt 40-50 fps. Borde jag bara sänka till 1080p och skita i dynamic scaling? Någon med ett 1080ti som lirar på en 4k-tv som vill dela med sig av hur de gjort?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Melubas:

Hade ett helvete med att få det att se någorlunda bra ut på min 4k-tv med ett 1080-ti. Det jag kör nu är allt på max, grundupplösning 3840*2160 men med dynamic scaling på 50% som lägsta punkt (target 60 fps). Borde som lägst rendera i strax över 1080p? Ser generellt rätt skit ut i open world men snyggt inomhus eller vid storysegment. Flyter i runt 40-50 fps. Borde jag bara sänka till 1080p och skita i dynamic scaling? Någon med ett 1080ti som lirar på en 4k-tv som vill dela med sig av hur de gjort?

Dynamisk upplösningsskalning fungerar inte riktigt alls som det ska i dagsläget i Cyberpunk. Varken prestandamålet eller den "dynamiska" biten av skalningen.

Personligen skulle jag testat med 1080p native och high istället för ultra.
Men du kan ju också börja med att bara testa att dra ner screen space reflections om det är så att du maxat dem på psycho tidigare. Det är väldigt svårt att se skillnad på ultra och psycho där i min mening trots att det tankar prestandan rätt saftigt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det är också mitt intryck. Skalningen fungerar inte.
På mitt GTX 1070 mobile så ser man tydligt hur det "byter upplösning" på texturer i realtid på samma sätt som visar sig mycket tydligt på IGN:s PS4-recension.
Det flyter mycket smidigare överlag när jag stänger av skalningen, vilket jag testat med både 3060 Ti och RX 570 på min desktop som inte har detta problem överlag. Jag gör ett antagande om att det krånglar mindre på det mycket snabbare systemet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Dynamisk upplösningsskalning fungerar inte riktigt alls som det ska i dagsläget i Cyberpunk. Varken prestandamålet eller den "dynamiska" biten av skalningen.

Personligen skulle jag testat med 1080p native och high istället för ultra.
Men du kan ju också börja med att bara testa att dra ner screen space reflections om det är så att du maxat dem på psycho tidigare. Det är väldigt svårt att se skillnad på ultra och psycho där i min mening trots att det tankar prestandan rätt saftigt.

Tack för ditt svar! Jag pillade lite mer med det nu under kvällen. Kör jag på native 1080p blir det något suddigare men flyter i stabila 60 fps. Ser fortfarande inte bra ut i open world. Ska försöka hitta någon inomhusscen att jämföra mellan. Det bästa med att sänka till native är ju hur responsivt det blir, har en del input lag med v-sync och dynamic scaling.

Vad gäller hdr då: Vet att den inte är bra implementerad i det här spelet, men jag har testat både utan och med och det är svårt att veta vad som ser bäst ut. Ingen hdr ger väldigt bleka och "bland" färger vilket är tråkigt (som att färgmättnaden är för låg). Hdr däremot ger för hög färgmättnad, syns särskilt väl ute i öknen där allt känns för rött. Kör ni andra här utan hdr eller hur har ni lyckats hitta någon bra inställning för det? Jag var förövrigt tvungen att sätta på hdr i windows för att ens kunna använda det i spelet. Brukar fungera utan om man ser till att köra på full screen men inte här. Vet inte om det stör något. Krångligt det här.

Permalänk
Medlem

Suttit och pillat lite i config-filerna för att se vad man kan se- det finns ett menyval för Antialiasing men det är en lista och de har oturligt nog inte inkluderat några punkter.

"name": "AntiAliasing",
"display_name": "UI-Settings-Video-Advanced-AntiAliasing",
"description": "LocKey#72353",
"order": 13,
"is_visible": true,
"in_pre_game": true,
"in_game": true,
"update_policy": "immediately",
"type": "string_list",
"is_dynamic": true

Dold text

Genom att sätta is_visible till true så kan man få punkten att dyka upp i settings list i spelet men utan alternativ.

Jag provade att kopiera stränginställningarna från andra punkter i förhoppningen att de följt samma schema- alltså off-low-medium osv:

"name": "AntiAliasing",
"display_name": "UI-Settings-Video-Advanced-AntiAliasing",
"description": "LocKey#72353",
"order": 13,
"is_visible": true,
"in_pre_game": true,
"in_game": true,
"update_policy": "immediately",
"type": "string_list",
"index": 0,
"can_be_restored_to_default": false,
"default_index": 0,
"is_dynamic": false,
"values": [
"Off",
"Low",
"Medium",
"High"
],
"display_values": [
"UI-Settings-Video-QualitySetting-Off",
"UI-Settings-Video-QualitySetting-Low",
"UI-Settings-Video-QualitySetting-Medium",
"UI-Settings-Video-QualitySetting-High"
]

Dold text

Ingen tur där heller dock. Kan tänkas att det är options i still med TAA/FXAA/MSAA kanske?

Either way så hittade jag info på nätet från (gissar jag) någon som haft pre-release kopia och delat med sig -man kan stänga av AA helt genom att gå till steamapps\common\Cyberpunk 2077\engine\config\platform\pc och skapa en fil som heter user.ini och skriva in:

[Developer/FeatureToggles]
Antialiasing = true
ScreenSpaceReflection = true

Dold text

Ser dock väldigt trist ut åtminstone på min 32" 1440p- lots of jaggies och det finns ingen option för att öka renderscale vad jag vet tyvärr.

Slår jag av AA med den metoden går jag i ett område där jag tidigare låg på 50-60 fps med allt på ultra till 70-85 fps, så det har stor påverkan på prestanda. En annan sak jag märkte är att Cascading Shadows Resolution som folk rekommenderar att man slår av för bättre prestanda och som normalt ger mig några FPS bättre om jag skulle sänka den inte längre gjorde någon skillnad när AA vad avslaget- så undrar om AA interagerar med Cascading shadows på något vis?
Utan AA försvann det flummiga ghosting-beteendet där man liksom har lite konstigt shimmer runt vissa kanter i rörelse- detta är inte så märkbart nu när jag kör native men det verkar bli förstärkt av DLSS där det ibland var rätt störande, har inget nvidiakort som stödjer DLSS kvar så kan ej testa längre, ska se om någon polare vill prova och rapportera av.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

...
Utan AA försvann det flummiga ghosting-beteendet där man liksom har lite konstigt shimmer runt vissa kanter i rörelse- detta är inte så märkbart nu när jag kör native men det verkar bli förstärkt av DLSS där det ibland var rätt störande, har inget nvidiakort som stödjer DLSS kvar så kan ej testa längre, ska se om någon polare vill prova och rapportera av.

Kan rekommendera att kika på sidor som PCGamingWiki, finns ganska mycket som kan lära sig om diverse spel och deras inställningar + eventuella tweaks.

DLSS funkar inte utan TAA i detta spel, PCGamingWiki - Cyberpunk 2077

Här är också varför man bör överväga att inte stänga av TAA i detta spel om man verkligen inte måste, GitHub - Disable TAA broke FPS and also visual

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Kan rekommendera att kika på sidor som PCGamingWiki, finns ganska mycket som kan lära sig om diverse spel och deras inställningar + eventuella tweaks.

DLSS funkar inte utan TAA i detta spel, PCGamingWiki - Cyberpunk 2077

Här är också varför man bör överväga att inte stänga av TAA i detta spel om man verkligen inte måste, GitHub - Disable TAA broke FPS and also visual

Intressant! Jag kör dock AMD och därmed inte DLSS så fick enbart en fps-gain, men som sagt, mycket aliasing blir det tyvärr. Polare konfirmerade att DLSS vägrar slå på utan AA.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Hade tänkt vänta men blev att jag uppgraderade till en ryzen 5800x så jag kunde njuta av spelet under julledigheten. Fick det spelbart med min r5 2600 och smt patchen men då fick man leva med låg fps när det hände mycket på skärmen. Efter uppgraderingen flyter det på fint, är verkligen förvånad över hur cpu tungt det här spelet är.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av aleves:

Kan rekommendera att kika på sidor som PCGamingWiki, finns ganska mycket som kan lära sig om diverse spel och deras inställningar + eventuella tweaks.

DLSS funkar inte utan TAA i detta spel, PCGamingWiki - Cyberpunk 2077

Här är också varför man bör överväga att inte stänga av TAA i detta spel om man verkligen inte måste, GitHub - Disable TAA broke FPS and also visual

Jag kan inte säga att jag är 100% säker men jag tror iaf att det är själva TAA togglen som inte går att stänga av helt enkelt. I spelet kombineras inte TAA och DLSS såvitt jag förstår det. Däremot stänger TAA togglen av både TAA och DLSS så att säga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Utan AA försvann det flummiga ghosting-beteendet där man liksom har lite konstigt shimmer runt vissa kanter i rörelse- detta är inte så märkbart nu när jag kör native men det verkar bli förstärkt av DLSS där det ibland var rätt störande, har inget nvidiakort som stödjer DLSS kvar så kan ej testa längre, ska se om någon polare vill prova och rapportera av.

Aha, så det är därför! Jag som pillat på OD på skärmen för att bli av med det. Ser ju ut som man kör spelet på en äldre 60Hz-panel...

En aning OT men någon som vet ifall det går att fixa ljudet på något vis? Positioneringen av ljudet är helt fruktansvärt dålig. Det är för nära, för långt ifrån, från fel håll osv. Att använda ljud som markör för vart saker befinner sig är helt hopplöst.

Permalänk
Medlem

Yup, lär vara just TAA som tenderar att komma med lite sådana effekter. I native är det knappt märkbart större delen av tiden för mig.

Ljudet har jag inte haft så mycket problem med- positioneringen är inte bra nej, men har inte märkt många riktigt konstiga saker, utom att om jag står riktigt nära NPC's så låter det plötsligt som att de står på andra sidan ljudet och pratar med eko och allting, vilket är lite skumt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Ett tips till den som tycker DLSS gör väg texturer och annat lite för odetaljerade men ändå gillar DLSS i övrigt, med game filter (alt+F3) kan du slänga på en låg sharpen, typ 10% och vips har man en hel del detaljer tillbaka och inte för skarp sharpen i övrigt, en rätt bra avvägning, så bra att det blir riktigt knepigt att se skillnad på native & dlss quality. Testade med sharpen i drivarn direkt men det ville inte funka så bra, just game filter injiceringen funkar dock bättre.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

720p har dom ju valt med flit så det blir CPU begränsat, iden är att CPUn har ungefär lika mycket att göra i 720p som 4k, men i 720p begränsats man inte av GPU prestanda (dvs man testar CPUn)

Nej så är det inte alls. Iden är inte att CPU har lika mycket att göra i 720p som i 4k. Det är tvärtom, i 4k avlastas CPU och har mycket mindre att göra än vad den behöver göra i 720p.

Varför man sätter på 720p är inte för att ta reda på hur mycket CPU jobbar i 4k, utan det är för att "stänga ut" grafikkortets roll som primär och låta CPU jobba för fullt för att ta reda på vilket CPU som är bättre än den andra, alltså för att kunna köra en battle of CPU helt enkelt. Det är till för att jämföra olika CPU.

Ju högre upplösning du sätter på avlastar du CPU mer och lägger allt jobb över mera till grafikkortet, därav i 4k behöver du inte alls ett lika bra CPU som du behöver i 720/1080p osv.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Nej så är det inte alls. Iden är inte att CPU har lika mycket att göra i 720p som i 4k. Det är tvärtom, i 4k avlastas CPU och har mycket mindre att göra än vad den behöver göra i 720p.

Varför man sätter på 720p är inte för att ta reda på hur mycket CPU jobbar i 4k, utan det är för att "stänga ut" grafikkortets roll som primär och låta CPU jobba för fullt för att ta reda på vilket CPU som är bättre än den andra, alltså för att kunna köra en battle of CPU helt enkelt. Det är till för att jämföra olika CPU.

Ju högre upplösning du sätter på avlastar du CPU mer och lägger allt jobb över mera till grafikkortet, därav i 4k behöver du inte alls ett lika bra CPU som du behöver i 720/1080p osv.

Det där är ju dock inte riktigt sant.

Vid högre upplösning så har du precis samma belastning på processorn som vid lägre, men du har väldigt mycket högre belastning på grafikkortet än tidigare. Om grafikkortet blir en ordentlig flaskhals så minskar så klart belastningen på processorn. Om du dock har ett grafikkort som klarar av den högre upplösningen så har inte belastningen på processorn minskat.

Detta är i teorin, men i praktiken så är det oftast så att man vid låg upplösning primärt begränsas/flaskas av processor och vid hög av grafikkortet. Exakt dock var denna gräns går beror på val av komponenter och vilken belastning/spel som körs. Det är inte heller så att processorn blir opåverkade för att grafikkortet är primär flaskhals eller vise versa utan belastningen stegvis ökar på ena komponenten och minskar på andra när en flaskhals flyttas ifrån en komponent till en annan i systemet. I praktiken har man alltid en flaskhals någonstans då det är väldigt svårt att alltid ha en last som belastar alla komponenter lika.

Permalänk

Trots mitt gamla 1080 ti så har jag uppnått bra FPS och "High" inställningar enbart genom att välja att köra 1080p istället för 1440p.
Trodde det skulle se förjävligt ut, men det ser faktiskt helt okej ut!

Permalänk
Medlem

Ny patch som kom ut idag på 1.7gb.
Ska tydligen vara prestanda förbättringar.
Jag tycker att spelet flyter på okej på dom inställningarna jag har.

Uppe i 72h spelandet. 🤪

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Nya patchen som kom har definitivt gjort susen. Kan inte riktigt sätta fingret på det men dom har definitivt dragit ner nått eller tagit bort effekt som vi inte själva kan påverka, men det flyter absolut bättre nu och jag kan köra med en cocktail av high/ultra inställningar i 1440p, raytracing medium, DLSS Balanced. runt 45fps (mitt inne i Night City, utanför hägre) för mig. Synd nu bara att huvudstoryn håller på att ta slut för mig :/

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Ny patch som kom ut idag på 1.7gb.
Ska tydligen vara prestanda förbättringar.
Jag tycker att spelet flyter på okej på dom inställningarna jag har.

Uppe i 72h spelandet. 🤪

Skrivet av Don_Tool:

Nya patchen som kom har definitivt gjort susen. Kan inte riktigt sätta fingret på det men dom har definitivt dragit ner nått eller tagit bort effekt som vi inte själva kan påverka, men det flyter absolut bättre nu och jag kan köra med en cocktail av high/ultra inställningar i 1440p, raytracing medium, DLSS Balanced. runt 45fps (mitt inne i Night City, utanför hägre) för mig. Synd nu bara att huvudstoryn håller på att ta slut för mig :/

Kul för er då :/

Börjat få krascher sedan patchen "The thread attempted to write to an inaccessible address at [diverse adresser]", tillsammans med många många andra på deras forum.

Blir väl att lägga på hyllan tills nästa patch då.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Kul för er då :/

Börjat få krascher sedan patchen "The thread attempted to write to an inaccessible address at [diverse adresser]", tillsammans med många många andra på deras forum.

Blir väl att lägga på hyllan tills nästa patch då.

Misstänker att du redan testat men väldigt många användare har fixat problem genom en DDU av gpu drivarn & färsk install av nyaste, har själv haft 0 krascher på 38h speltid, körde 8h igår med 1.05 utan strul och detta med GFE igång och med RT på max. Nu återställde jag original exe filen eftersom jag hade pillat lite med exen genom hex edit innan jag uppdaterade till 1.05 om nu det kan påverka kanske. Sen finns såklart standard felsökning nr1 stäng av overlays.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Ny patch som kom ut idag på 1.7gb.
Ska tydligen vara prestanda förbättringar.
Jag tycker att spelet flyter på okej på dom inställningarna jag har.

Uppe i 72h spelandet. 🤪

Skrivet av Don_Tool:

Nya patchen som kom har definitivt gjort susen. Kan inte riktigt sätta fingret på det men dom har definitivt dragit ner nått eller tagit bort effekt som vi inte själva kan påverka, men det flyter absolut bättre nu och jag kan köra med en cocktail av high/ultra inställningar i 1440p, raytracing medium, DLSS Balanced. runt 45fps (mitt inne i Night City, utanför hägre) för mig. Synd nu bara att huvudstoryn håller på att ta slut för mig :/

3600X & 4790K är definitivt målgruppen för denna patch För mig gjorde den ingenting och fick slänga in en mod som skulle aktivera SMT (något som blev aktiverat för AMD CPUer med färre än 8 kärnor) vilket förbättrade Lows.

Spelet funkar okej men önskar givetvis att jag FPSen inte sjönk lägre än 75.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Jag är villig att hålla med, ansiktsanimationerna är lite av en besvikelse ibland med tanke på hur mycket de skröt om det i mitt tycke.

Indeed. Half-Life 2 har tom. snyggare ansiktsanimationer. Annars så ligger spelet Control rejält i framkant på den fronten. hade Cyberpunk kört med samma teknik där så hade det blivit fullpott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ja det är det jag menar Att gpu:n är avlastad men ändå går det knappt att komma upp i 60fps om man inte har en high ens cpu. Det betyder ju att väldigt många är CPU begränsade i detta spel. Vilket är rätt ovanligt för spel

Alltså, det är ju en del inställningar i ultra som även påverkar CPU-last. GN gjorde ett CPU-test med patch 1.05 och det är rätt många många CPU:er som klarar att hålla sig över 60FPS i medium. Att flytta över "för mycket" last till CPUn kan även skapa en hel del problem, saturerar du CPUn helt kan leda till att du får högre dippar än vad man får när man är GPU-begränsad. Vilket även samma GN video visar, vid 1080p/low så dippar vissa CPU-modeller betydligt mer än i 1440p/medium. Även DF har gjort en del videos på detta ämne generellt, att man kan få väldigt inkonsikvent prestanda när man har CPU-flaskhalls. Detta kan såklart fortfarande vara önskvärt för att se relativ teoretisk kraft mellan olika modeller, men mindre bra när man vill ha mer en fingervisning i vad spelet kräver, då är det bättre att använda inställningar som är mer typiska för ett riktigt scenario.