Formatera datorn och SSD , M.2 osv hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Formatera datorn och SSD , M.2 osv hur gör ni?

Skall göra en formatering utav datorn, pga lite nya komponenter skall in (moderkort,hårddisk osv).

Nu är det så många årsen att jag minns inte om jag fortfarande gör rätt?
Jag har tidigare formaterat från att när datorn bootar upp med windows skiva/usb i läsare valt att formatera då men hur gör jag idag med SSD / M.2 diskar osv, och i vilken ordning?

Samt hur gör NI när ni installerar allt nytt?
Jag har tidigare alltid installerat Windows, sen tagit moderkorts drivrutiner sen laddat ner senaste grafikkortsdrivrutinerna (skall jag istället ladda ner moderkortsdrivrutiner från hemsidan för moderkortet också?)

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Du behöver inte förändra dina rutiner egentligen, samma som tidigare trots ny teknik.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Gör som du brukar se bara till att ha en disk inkopplad under installationen så att inga boot filer hamnar fel disk.

Jag brukar ladda hem nätverks drivrutiner och lägga på USB pinne eller backup disk innan jag drar igång installationen ifall nåt skulle strula, det är alltid oftast bäst att ladda hem senaste drivrutinerna från tillverkarens hemsida.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du behöver inte förändra dina rutiner egentligen, samma som tidigare trots ny teknik.

Tack då fortsätter jag så

Skrivet av bärplockaren:

Gör som du brukar se bara till att ha en disk inkopplad under installationen så att inga boot filer hamnar fel disk.

Jag brukar ladda hem nätverks drivrutiner och lägga på USB pinne eller backup disk innan jag drar igång installationen ifall nåt skulle strula, det är alltid oftast bäst att ladda hem senaste drivrutinerna från tillverkarens hemsida.

Jag har faktiskt tidigare laddat ner grafikkortsdrivrutiner innan omformatering då de är lite större filer , men idag går det så fort att ladda ner förr tog de närmare 30-60min :).

Okej, så enbart min M.2 disk då (den jag tänkt installera OS på, sen en SSD för alla spel/program som jag kan plugga in efteråt menar du? Trodde det behövdes vara med från "start".

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Ce:

Okej, så enbart min M.2 disk då (den jag tänkt installera OS på, sen en SSD för alla spel/program som jag kan plugga in efteråt menar du? Trodde det behövdes vara med från "start".

Precis SSD disken bör ploppa upp som vanligt, om den inte skulle de får du gå in i disk hanteraren och tilldela den en enhetsbokstav.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En disk i, alla drivrutiner redan nedladdade (gärna från resp. tillverkare)
Installera Windows sedan drivrutiner och uppdatera sist.