Hörlursförstärkare - Hjälp?

Permalänk

Hörlursförstärkare - Hjälp?

Hej Sweclockers,

En bekant till mig köpte nyligen en sån här;
https://www.hifiklubben.se/pro-ject-pre-box-ds2-digital-forfo...

Att ha mellan sin TV och B&O-system, för han tyckte TV:n gav lite "klent" ljud. Så han ville ha just specifikt filter-funktionerna som denna enhet tillhandahåller.

TV:n har två ljudutgångar;
- AUX (3,5mm)
- Optisk (3,5mm, toslink)

Och hörlursförtärkaren har diverse inputs, bland annat Coaxial Digital, RCA, Optisk, USB osv - se här;

MEN - problemet är att hans TV inte verkar ge någon signal via den optiska utgången. Och det är enbart input 1-4 (USB/Optisk/Coaxial Digital) som ger möjlighet att använda filtren. Så vi har haft lite problem med att få det att fungera som det skall.

Vi kan alltså enbart använda oss av AUX/3,5mm från TV:n, och boxen måste ha en digital signal för att fungera som han vill.

Så nu till min fråga;
Hur gör man för att få AUX(ej toslink/optisk) till Optisk eller Coaxial Digital på enklast sätt?

PS: Jag är verkligen inte kunnig på det här med ljud, så ifall jag skrivit något konstigt eller om jag glömt något får ni gärna säga till!

Tack på förhand!

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Frågan hade nog med fördel ställts i: https://www.sweclockers.com/forum/77-ljud
Men kolla om optisk ut på tv'n verkligen är aktiverad, på min kan jag välja ljud via HDMI och HDMI OCH optisk ut.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Frågan hade nog med fördel ställts i: https://www.sweclockers.com/forum/77-ljud
Men kolla om optisk ut på tv'n verkligen är aktiverad, på min kan jag välja ljud via HDMI och HDMI OCH optisk ut.

Helt klart - Mod får mer än gärna flytta vid tillfälle!

Right - yes, har letat igenom menyn till TV:n till fördärvelse, men hittar bara ljud; Intern/Extern högtalare. Står inget om optisk utgång alls i menyn. Han har letat upp instruktionsboken till TV:n tills att jag är där nästa gång, men vore nice att ha ett svar ifall jag inte hittar något i den.

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Modell på TV'n?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Coca:

Modell på TV'n?

En Samsung UE46C8705XS skall det vara;

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

För det ändamålet hade ju kanske inte det där varit mitt förstahandsval av produkt. Ska det spenderas den typen av pengar för ett litet filter är det ju helt klart värt pengarna att gå upp till typ Minidsp SHD.

Men för att svara på frågan:
Du kan troligtvis ändra ljudformat ut från TVn, du vill ha PCM och inte DTS (stereo istället för surround om det nu heter så i inställningarna) annars kommer det inte fungera.

Annars kanske TVn stödjer USB-anslutna ljudkort och i så fall är det bara en USB-kabel mellan TVn och boxen som behövs.

Permalänk
Medlem

Så här står det i manualen.

Advanced Features

Listening through a Receiver
You can listen to sound through a receiver (i.e Home Theatre) instead of the TV Speaker.
1. Select Receiver and set to On.
2. Press the EXIT button to exit.
✎ If your receiver supports audio only, it may not appear in the device list.
✎ The receiver will work when you have properly connected the optical in jack of the receiver to the
DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL) jack of the TV.
✎ When the receiver (i.e Home Theatre) is set to On, you can hear sound output from the TV’s Optical jack. When the
TV is displaying a DTV (aerial) signal, the TV will send out 5.1 channel sound to the receiver. When the source is a
digital component such as a DVD and is connected to the TV via HDMI, only 2 channel sound will be heard from
the receiver.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av TrinitoN:

För det ändamålet hade ju kanske inte det där varit mitt förstahandsval av produkt. Ska det spenderas den typen av pengar för ett litet filter är det ju helt klart värt pengarna att gå upp till typ Minidsp SHD.

Men för att svara på frågan:
Du kan troligtvis ändra ljudformat ut från TVn, du vill ha PCM och inte DTS (stereo istället för surround om det nu heter så i inställningarna) annars kommer det inte fungera.

Annars kanske TVn stödjer USB-anslutna ljudkort och i så fall är det bara en USB-kabel mellan TVn och boxen som behövs.

Du har säkert helt rätt - jag säger varken bu eller bä om val/kostnad på hans leksaker - vill mest bara få det att fungera:)
Okej, då skall jag testa det när jag är där nästa gång - tack TrinitoN!
Tveksam till att TV:n har USB ut, men skall definitivt ta en extra titt på det också, vore ju skönt också..

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Skrivet av Coca:

Så här står det i manualen.

Advanced Features

Listening through a Receiver
You can listen to sound through a receiver (i.e Home Theatre) instead of the TV Speaker.
1. Select Receiver and set to On.
2. Press the EXIT button to exit.
✎ If your receiver supports audio only, it may not appear in the device list.
✎ The receiver will work when you have properly connected the optical in jack of the receiver to the
DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL) jack of the TV.
✎ When the receiver (i.e Home Theatre) is set to On, you can hear sound output from the TV’s Optical jack. When the
TV is displaying a DTV (aerial) signal, the TV will send out 5.1 channel sound to the receiver. When the source is a
digital component such as a DVD and is connected to the TV via HDMI, only 2 channel sound will be heard from
the receiver.

Tack Coca! Jag får kika på att göra så när jag har grejerna framför mig

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Ljud*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...