Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

Tack! La en beställning på den. Ser dock inte ut att vara med "Signal booster", om man köper den för 47kr..

Nej det är en 5m kabel och ett linsskydd.
Ingen booster

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Spännande. Vilken FPS får du ut i ACC och vad har du för inställningar i övrigt (Oculus?, steamVR?, ACC)?
Jag får ut hyffsat bra prestanda i AC men ACC verkar mycket svårare att driva, tråkigt om man måste gå upp till 3080 för att var med i ACC.

Ok har testat lite mer nu och får enligt följande.

AC:
Alla instälningar max med SOL osv installerat: 90 fps stable på upplösning 1.0x
Samma som ovan med upplösning 1.7x: ASW 45 fps stable men ökar fps ibland

PJ2:
Lyckas inte få någon FPS visning här men med allt max så är det liknande mot AC, dock är det tydligare att ASW är igång vid 1.7x med stundtals stutters. Borde gå att köra med den upplösningen med dra ner lite på skuggor osv så det blir mer stabilt.

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat Rec Room för att gratisaspekten sägs dra till sig skrikiga barn, men: Rec Room’s Rec Royale Mode Is Out Now On Quest 2, Not Quest 1

https://uploadvr.com/rec-room-rec-royale-quest-2-battle-royal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

Tack! La en beställning på den. Ser dock inte ut att vara med "Signal booster", om man köper den för 47kr..

Funkar bra ändå. Får ut 2.7 Gbps nu när jag har bytt till en "VR-Ready" port på mitt modekort. Tyvärr så klarar den inte av att ladda headsetet samtidigt som man spelar.

När jag får hem min HOTAS så skall jag köra ett endurance test och se hur länge batteriet håller (eller om jag ger upp innan dess).

Edit: Fick precis mitt Facebookkonto upplåst som låstes den 26e November. Det tog bara:

  • Två ärenden hos Oculus supporten

  • X antal försök med Facebooks automatiska kontoupplåsningsprocess

  • Mailkontakt med en riktig person från Facebook supporten(genom en 'remiss' från Oculus supporten).

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Funkar bra ändå. Får ut 2.7 Gbps nu när jag har bytt till en "VR-Ready" port på mitt modekort. Tyvärr så klarar den inte av att ladda headsetet samtidigt som man spelar.

När jag får hem min HOTAS så skall jag köra ett endurance test och se hur länge batteriet håller (eller om jag ger upp innan dess).

Edit: Fick precis mitt Facebookkonto upplåst som låstes den 26e November. Det tog bara:

  • Två ärenden hos Oculus supporten

  • X antal försök med Facebooks automatiska kontoupplåsningsprocess

  • Mailkontakt med en riktig person från Facebook supporten(genom en 'remiss' från Oculus supporten).

Nästan en månad utan att kunna använda produkten... fick du någon kompensation? Man kan tycka att deras korkade algoritmer borde justeras så att någon som har pyntat tusentals kronor för ett headset antagligen inte kan anses vara ett trollkonto.

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Funkar bra ändå. Får ut 2.7 Gbps nu när jag har bytt till en "VR-Ready" port på mitt modekort. Tyvärr så klarar den inte av att ladda headsetet samtidigt som man spelar.

När jag får hem min HOTAS så skall jag köra ett endurance test och se hur länge batteriet håller (eller om jag ger upp innan dess).

Edit: Fick precis mitt Facebookkonto upplåst som låstes den 26e November. Det tog bara:

  • Två ärenden hos Oculus supporten

  • X antal försök med Facebooks automatiska kontoupplåsningsprocess

  • Mailkontakt med en riktig person från Facebook supporten(genom en 'remiss' från Oculus supporten).

Vet du vad som triggade din avstängning?

Permalänk
Medlem

Woop woop, nu fick jag in Oculus Move Nu kan Mark äntligen se hur mycket jag tränar och påminna mig om jag blir för lat!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nästan en månad utan att kunna använda produkten... fick du någon kompensation? Man kan tycka att deras korkade algoritmer borde justeras så att någon som har pyntat tusentals kronor för ett headset antagligen inte kan anses vara ett trollkonto.

Värt att notera, jag kunde använda mitt quest, komma åt oculus store & mina spel utan problem, onlinefunktionen i t.ex. Eleven funkade också. Det enda som jag låstes ut ifrån var partyfunktionen & Oculus appen i telefon & Oculus hemsida.

Jag kunde fortfarande köpa t.ex. Lone Echo på BF genom Oculus PC appen & spela spel därigenom (genom Link eller VD).

Skrivet av ironsavior:

Vet du vad som triggade din avstängning?

Nej, jag kunde inte heller hitta något underligt med mitt konto, inte heller några bevis på att någon annan skulle ha loggat in på det.
Kontot skapades ett par dagar innan jag fick hem mitt quest (jag hade inget Facebookkonto sedan tidigare), så min gissning är att dom tog mig för en rysk bot.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Har precis fått denna link-kabeln (BSTTAI) som jag beställde en bra bit innan jag hittade 47-kronors kabeln (Dethinton). Tänkte därför bidra med en liten jämförelse dem emellan.

Dethinton (5m)

  • Pris: 47 kr (+29 kr frakt)

  • Leveranstid: 7 dagar

  • Bandbredd: 2.7 Gbps

  • Vikt: 235 g

BSTTAI (5m)

  • Pris: 182 kr inkl frakt

  • Leveranstid: 20 dagar

  • Bandbredd: 2.5 Gbps

  • Vikt: 165 g

Vikt, och hastighet har jag mätt själv. BSTTAI har en signalförstärkare inbyggd men i detta fallet medför det ingen fördel i Oculus USB test. Prestandamässigt är kablarna likvärdiga. Den stora skillnaden är fysisk - se bilder.

Dethinton - höger/överst
BSSTAI - vänster/under

Viktskillnaden upplever jag som betydligt större än det siffrorna anger. Den tjockare Dethinton-kabeln har även en gummi-textur som verkar designad för att skapa maximal friktion med alla ytor den vidrör. BSTTAI's plastigare hölje gör kabeln mer följsam, vilket också hjälps av de mindre dimensionerna och bättre flexibilitet. Även vid sittande VR tycker jag att BSTTAI minskar kabel-irritationen väsentligt. Det återstår att se hur kablarna hanterar en längre tids användning.

I summering: Dethinton är fortfarande enormt prisvärd och att den inte behöver postas från Kina är ett stort plus. Men om du tänkt använda link kabel mycket så rekommenderar jag en lättare och mer följsam kabel som BSTTAI (eller motsvarande). I det här fallet är prisskillnaden helt klart värt det.

Permalänk
Skrivet av Quenya:

Det har det aldrig varit, men den funkar bra ändå.

Ah! Men gott Då väntar jag bara.

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Värt att notera, jag kunde använda mitt quest, komma åt oculus store & mina spel utan problem, onlinefunktionen i t.ex. Eleven funkade också. Det enda som jag låstes ut ifrån var partyfunktionen & Oculus appen i telefon & Oculus hemsida.

Jag kunde fortfarande köpa t.ex. Lone Echo på BF genom Oculus PC appen & spela spel därigenom (genom Link eller VD).
Nej, jag kunde inte heller hitta något underligt med mitt konto, inte heller några bevis på att någon annan skulle ha loggat in på det.
Kontot skapades ett par dagar innan jag fick hem mitt quest (jag hade inget Facebookkonto sedan tidigare), så min gissning är att dom tog mig för en rysk bot.

Ok har det ändrats nått då?
För det stog ju överallt på internet att Questen bara var en dyr "pappersvikt" om man blev avstängd från Facebook. Dvs gick inte att använda.
Men skönt att det löste sig. 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok har det ändrats nått då?
För det stog ju överallt på internet att Questen bara var en dyr "pappersvikt" om man blev avstängd från Facebook. Dvs gick inte att använda.
Men skönt att det löste sig. 👍

Ingen aning, kan ju vara så att folk skrek varg helt enkelt.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

När ni inte använder Quest 2 på några dagar, har ni den alltid på laddning då?

Jag har det men tanken slog mig att det kanske skadar batteriet??

Just nu spelar jag någon gång per vecka och annars hela tiden dygnet runt ligger den med laddkabeln på

Permalänk

När ni inte använder Quest 2 på några dagar, har ni den alltid på laddning då?

Jag har det men tanken slog mig att det kanske skadar batteriet??

Just nu spelar jag någon gång per vecka och annars hela tiden dygnet runt ligger den med laddkabeln på

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

När ni inte använder Quest 2 på några dagar, har ni den alltid på laddning då?

Jag har det men tanken slog mig att det kanske skadar batteriet??

Just nu spelar jag någon gång per vecka och annars hela tiden dygnet runt ligger den med laddkabeln på

Jag vet inte men har för mig att moderna grejer inte laddar/överladdar utan att dom "drar ström" när dom behöver ladda.
Så att vara inkopplad hela tiden ska nog inte spela nån roll.
Har man elite battery strap som ajg har och låter det vara ikopplad i headsetet hela tiden dras batteriet ut, men håller längre om man kopplar ut sladden mellan batteri och headset.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av totte1015:

När ni inte använder Quest 2 på några dagar, har ni den alltid på laddning då?

Jag har det men tanken slog mig att det kanske skadar batteriet??

Just nu spelar jag någon gång per vecka och annars hela tiden dygnet runt ligger den med laddkabeln på

Jag körde samma metod som med mobil, laddar till 80%, slutar att spela kring 20%

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Flyttade över DAS från Q1 till Q2, hade egentligen beställt adaptrar men eftersom dom aldrig kom fram fick det bli kardborre istället:

Även powerbanken baktill är kardborrad (Deltaco Gaming Powerbank, 10000 mAh och runt 230 gram om jag inte minns fel). Har den bara som motvikt, men har även en 0.5m USB-kabel som kan sättas i för extra kräm.

Ljudet blir såklart bättre med betydligt mer bas som heller inte läcker ut till omgivningen och den är lättare att småjustera med skruvhjulet men personligen tror jag inte att det är värt det. Det blir signifikant varmare (är Elite Strap bättre vad gäller det?), dels på grund av silikonöverdraget jag har över originalinterfacet som ju inte andas alls, dels hörlurarna som täcker öronen och dels VRCover-vadderingen bak på huvudet. Den är betydligt bulkigare, tack vare hörlurarna så får den inte i plats i speciellt många fodral (ska gå att hitta Vive Cosmos-väskor, men då är det 400-500kr till).

Tycker originalstrapen är ganska underskattad faktiskt, i alla fall som man mest kör själv. Det gäller bara att trä på den rätt på huvudet och sen gärna ha en motvikt baktill (typ måttband som jag visade i ett tidigare inlägg). Jag misstänker att Elite Strap med batteri och väska till hade känts som ett bättre köp, men jag har inte provat.

Permalänk
Medlem

Finns det några vettiga kablar till bra pris som går att få tag på snabbt (innan jul)? De jag hittat på Amazon har leverans tidigast i mellandagarna. Vill ha en 2-3m kabel (klarar mig på 2m om jag kan koppla USB-C till frontpanelen på datorn) som har 90-graders böj.

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5011190520/usb-c-90-to-usb-...

Kanske lite för dyr men duger utmärkt, köpte mitt ex för någon vecka sedan och får över 2.5gbit

Edit var ju såklart inte en usb c till usb c... Sorry

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Vad är minsta Gbit man behöver för att få bra prestanda över Link?

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Hej! Kul att Quest 2 tråden har sån aktivitet. Tänkte visa hur jag löst komforten samt bättre ljud på min. Är riktigt nöjd med denna lättviktslösning!

Komforten + bättre batteritid fixade jag med att kardborra fast en powerbank och ljudet löste jag med att fästa ett par Sony EX71 på headsetet. Vill jag inte ha inear inpluggat hängs det enkelt upp på bandet.

Bilder:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Flyttade över DAS från Q1 till Q2, hade egentligen beställt adaptrar men eftersom dom aldrig kom fram fick det bli kardborre istället:

https://i.ibb.co/hH5JBzD/IMG-3753.jpg

Även powerbanken baktill är kardborrad (Deltaco Gaming Powerbank, 10000 mAh och runt 230 gram om jag inte minns fel). Har den bara som motvikt, men har även en 0.5m USB-kabel som kan sättas i för extra kräm.

Ljudet blir såklart bättre med betydligt mer bas som heller inte läcker ut till omgivningen och den är lättare att småjustera med skruvhjulet men personligen tror jag inte att det är värt det. Det blir signifikant varmare (är Elite Strap bättre vad gäller det?), dels på grund av silikonöverdraget jag har över originalinterfacet som ju inte andas alls, dels hörlurarna som täcker öronen och dels VRCover-vadderingen bak på huvudet. Den är betydligt bulkigare, tack vare hörlurarna så får den inte i plats i speciellt många fodral (ska gå att hitta Vive Cosmos-väskor, men då är det 400-500kr till).

Tycker originalstrapen är ganska underskattad faktiskt, i alla fall som man mest kör själv. Det gäller bara att trä på den rätt på huvudet och sen gärna ha en motvikt baktill (typ måttband som jag visade i ett tidigare inlägg). Jag misstänker att Elite Strap med batteri och väska till hade känts som ett bättre köp, men jag har inte provat.

Velade länge mellan Elite battery och das men efter input från bla dig och några till tog jag Elite battery.
Jag upplever inte att det blir varmt eller så, jag har också silicon cover.
Komforten tycker jag är riktigt bra, man får jämnt tryck, som är lätt att justera headsets placering och vinkel och den hålls på plats. Det känns balanserat också.
Materialet som håller bakhuvudet som i en skål är av ett mjukt plastigt material.
Vid köp får man ju med förvaringsväskan och det passar perfekt i den med elitestrapen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Finns det några vettiga kablar till bra pris som går att få tag på snabbt (innan jul)? De jag hittat på Amazon har leverans tidigast i mellandagarna. Vill ha en 2-3m kabel (klarar mig på 2m om jag kan koppla USB-C till frontpanelen på datorn) som har 90-graders böj.

Den här kabeln från NetOnNet fungerade utmärkt. Den är tre meter och i testet i Oculus-programmet ger den 2.3Gbps bandwidth. 199kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

https://www.dustinhome.se/product/5011190520/usb-c-90-to-usb-...

Kanske lite för dyr men duger utmärkt, köpte mitt ex för någon vecka sedan och får över 2.5gbit

Edit var ju såklart inte en usb c till usb c... Sorry

Tack! Jag har den som backup ifall jag inte hittar nåt annat. Lite dyr som sagt och USB-A, men borde funka (får koppla bakom datorn bara, så det blir osmidigt att koppla ur).

Skrivet av danskjefel:

Vad är minsta Gbit man behöver för att få bra prestanda över Link?

Jag tror Oculus kabel klarar ~2.0Gbs så det är väl ett bra riktmärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin303:

Den här kabeln från NetOnNet fungerade utmärkt. Den är tre meter och i testet i Oculus-programmet ger den 2.3Gbps bandwidth. 199kr

Ingen 90-graders kontakt tyvärr, och USB-A.

Permalänk
Medlem

Fick bli att beställa en Fasgear kabel från Amazon, med beräknad leverans nästa vecka. Wifi verkar ju funka bra så jag borde klara mig.

För någon som är helt ny på det här med VR, vad finns det för appar man bör ha koll på? ALVR och Virtual Desktop känner jag till men finns det annat man bör kolla på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fick bli att beställa en Fasgear kabel från Amazon, med beräknad leverans nästa vecka. Wifi verkar ju funka bra så jag borde klara mig.

För någon som är helt ny på det här med VR, vad finns det för appar man bör ha koll på? ALVR och Virtual Desktop känner jag till men finns det annat man bör kolla på?

Det enda jag kan komma på annars är AMD's ReLive, men kräver såklart Radeon GPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Fick min Elite Strap idag från Oculus idag, vilken skillnad! Även om priset är i överkant så rekommenderar jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Fick min Elite Strap idag från Oculus idag, vilken skillnad! Även om priset är i överkant så rekommenderar jag det.

Trevligt! Beställde Elite Strap igår. Stämde deras uppskattade leveranstid?

Permalänk
Medlem

Fick hem en Vrpanda halo från https://www.goquestvr.com/ idag.
Inte direkt imponerad, har inte testat någon annan "halo-modell" men tyckte Elit-bandet satt betydligt bättre på mig.
köpte också deras "Vrcover", det satt knappt fast i ramen och dom små plastpiggarna bröts loss medans jag försökte få det hela på plats.
Rekommenderas ej!