Intervju med Centerpartiet om att Dreamhack nekas krisstöd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pettson88:

Ett politiskt parti är lite större än ett par (om än högt uppsatta sådana) individer, och det känns inte riktigt rimligt att samtliga 25 000+ medlemmars åsikter och frågor dessa engagerar sig i skall totalt åsidosättas eller marginaliseras av sådana anledningar. (Sen är det förbannat viktigt att lagvidriga (och vidriga överlag) handlingar och beteenden granskas och åtgärdas, men det hör verkligen inte hit.)

Att frågan överhuvudtaget väcks är väl det relevanta, och svaren på frågorna känns konstruktiva även för gemene läsare på SweC. Som rekommendationen att ta kontakt med politiker vid åsikter och synpunkter på hur politiken förs - det tål att upprepas.
Det känns dessutom inte som artikeln eller intervjun blir särskilt partipolitisk, vilket är skönt att se.

Nej du har fel, ett politiskt parti tar visst skada om ett par individer beter sig illa.

Annars skulle de inte ha slängts ut ur partiet om det inte spelade någon roll för partiets rykte.

Och det hör visst då hit när det kommer till frågan om grundläggande trovärdighet hos ett parti.

Och nu är det inte bara en utan två med liknande skandaler.

Är man mitt i en stormig period som parti kanske man borde sitta ner lugnt i båten ett tag tills stormen är över.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker inte att staten ska blanda sig i och dela ut bidrag till någon kultur. Jag behåller hellre mina skattepengar och spenderar dem på något som jag tycker är intressant i stället för att någon annan ska bestämma över min fritid. Jag förstår inte varför så många vill att staten ska bestämma över dem i stället för att bestämma över sitt eget liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Nej du har fel, ett politiskt parti tar visst skada om ett par individer beter sig illa.

Annars skulle de inte ha slängts ut ur partiet om det inte spelade någon roll för partiets rykte.

Och det hör visst då hit när det kommer till frågan om grundläggande trovärdighet hos ett parti.

Och nu är det inte bara en utan två med liknande skandaler.

Är man mitt i en stormig period som parti kanske man borde sitta ner lugnt i båten ett tag tills stormen är över.

Jag sa aldrig att ett parti inte tar skada när någon representant inte skött sig i enlighet med policy och/eller lagstiftning.
Men ett större parti måste kunna hantera flertalet frågor samtidigt (ja, även samtidigt som det pågår konflikter/oklarheter/stormar också internt i partiet), det hade blivit förbaskat svårt att vara en del av ett lands styre annars. Vi hade i praktiken haft ett stort antal partier som hade varit utelåsta från all offentlig diskussion ganska stora delar av tiden om så vore fallet.

Inte minst politiker själva inte sällan är dömda för brott, och inte bara lever ihop med någon som är det.

Jag ser verkligen inte problemet. Varje läsare får göra bedömningen själv hur de vill tolka in vad som skrivs och vem/vilka som har ordet. Som vanligt, alltså. Kan vi släppa det här sidospåret nu, kanske?

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bassen87:

Erhm det har väl med trovärdigheten för det parti ni intervjuat att göra?

Hur kan ni be folk ignorera något som precis hänt de senaste 2 veckorna?

Kanske inte var den bästa idén att man som ett parti i blåsväder går ut och gör intervjuer om något annat och sedan förväntar sig att folk ignorerar det som hänt?

Frågan är varför SweClockers hjälper till att tvätta Centerpartiets varumärke genom att stänga ner konversationer om något som är så aktuellt?

För ett par månader sedan var det användare som ville censurera redaktörers rubriker/innehåll på SweClockers, och vi var ett gäng som försvarade SweClockers rätt att välja vad de ville skriva om.

Men nu är det SweClockers redaktion/moderatorer som väljer att censurera medlemmar som antagligen sett vad som stormat kring Centerpartiet nyligen och då väljer ni att säga till folk att fokusera på sakfrågan?

Nej den bortförklaringen köper jag inte.

Skrivet av Alphahanne:

Jag invänder mig också. Om ni lägger ut en nyhetsartikel om något som är direkt politiskt motiverat och i samma veva säger att en politisk diskussion inte får ske i en diskussionstråd kopplad till den så är det ytterst obehagligt. Censur är det absolut sista jag står för och kan aldrig acceptera i någon form. Vill ni inte ha politiska diskussioner kring politiskt motiverade nyheter så avstå hellre från att lägga upp dem.

Skrivet av Zyphoon:

Exakt! Bort med junket.

Hej!

Jag har i två inlägg redovisat för att politisk diskussion är tillåten om man håller sig till den politiska sakfrågan. Knock yourselves out! Det är en policy vi haft på SweClockers i över två år och är inget nytt påhitt för att vi intervjuat en representant för Centerpartiet, som råkar vara det parti med en riksdagsledamot som verkligen intresserar sig för gaming och e-sport. Att undvika ett parti för att de råkar vara i blåsväder är att ta ställning.

Man behöver inte tycka om våra regler och policys. Men om man väljer att diskutera hos oss är det givetvis de som gäller och vid överträdelser, oavsett regler eller policy, har vi all rätt att ta bort inlägg.

Nu släpper vi den här diskussionen i den här kommentarstråden. Den som vill fortsätta diskutera detta är välkommen att skapa en tråd i Feedback, så tar vi det vidare där.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Erhm det har väl med trovärdigheten för det parti ni intervjuat att göra?

Hur kan ni be folk ignorera något som precis hänt de senaste 2 veckorna?

Kanske inte var den bästa idén att man som ett parti i blåsväder går ut och gör intervjuer om något annat och sedan förväntar sig att folk ignorerar det som hänt?

Frågan är varför SweClockers hjälper till att tvätta Centerpartiets varumärke genom att stänga ner konversationer om något som är så aktuellt?

För ett par månader sedan var det användare som ville censurera redaktörers rubriker/innehåll på SweClockers, och vi var ett gäng som försvarade SweClockers rätt att välja vad de ville skriva om.

Men nu är det SweClockers redaktion/moderatorer som väljer att censurera medlemmar som antagligen sett vad som stormat kring Centerpartiet nyligen och då väljer ni att säga till folk att fokusera på sakfrågan?

Nej den bortförklaringen köper jag inte.

Vad har trovärdighet med saken att göra?
Är det nu någon uppenbar osanning i intervjun så kan man väl antagligen påpeka det utan att prata "politik"
Sakfrågan handlar om ifall "Dreamhack" är kultur eller inte, problemet och varför vi inte får prata politik är för att det ALLTID slutar i något helt annat än ämnet i sig, i intervjun uppmanas man maila riksdagsledamöter i sin valkrets för att framföra synpunkter kring sakfrågan om man nu har starka känslor kring ämnet, har inget med vilket parti man "tillhör"

Permalänk
Medlem

Jag började på ett litet mail.. Någon kanske kan hjälpa att putsa lite på språket. Jag hafsade ihop detta lite fort bara. Så när vi har något bra så är det bara copy/paste och maila in så många som orkar. vem vet. Det kan göra skillnad.

mailadress: kulturdepartementet.registrator@regeringskansliet.se
Inled mailet med: • Till Amanda Lind via registrator

Hej Amanda!
Jag lästa idag att Dreamhack nekas krisstöd under pandemin. Jag tycker mig ha läst tidigare att du uttryckt att att e-sporten inte ska missgynnas på grund av gamla strukturer. Jag tycker det är otroligt tråkigt att Dreamhack nu nekas krisstöd med tanke på ett antal viktiga punkter:

1. Dreamhack gör väldigt mycket för Sveriges unga. Det är en enorm plattform (och har varit så sedan 1994) för att träffa andra människor, lära sig språk, möta nya kulturer och att hitta sitt eget uttryck som ung i Sverige. Dreamhacks events är ett viktigt bidrag till att minska samhällets polarisering eftersom vi som möts gör det med en gemensam passion oavsett bakgrund. Vi träffar människor vi aldrig hade mött annars.

2. Det är tyvärr ett klassiskt misstag att döma ut spelande/gaming som icke kultur. Allt ifrån musiken, grafiken, memes och annat som gör att hela generationer känner samhörighet som ryms inom vårt spelande. Du kanske lyssnar på Ulrika Bodén samtidigt som vi lyssnar på dataspelsmusik skapad av Martin Galway eller Miki Higashino. Det ena är inte mer kultur än det andra. När du går på rockkonsert går vi på Dreamhack och tittar på Vintergatan som spelar sin elektroniska musik live. Det ena är inte mer kultur än det andra.

3. Dessutom finns studier som visat att spelande kan vara till stor hjälp för det sociala utbytet och psykiskt välmående under pågående pandemi, inte bara för unga. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7453828/

Jag förstår att du har en hel del att stå i i vanliga fall och nu är det säkert ännu mer under rådande omständigheter. Men om bara någon hos dig kunde fundera en vända till på detta skulle jag (och många med mig) uppskatta det enormt.

Bästa hälsningar,
Namn

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Hej!

Jag har i två inlägg redovisat för att politisk diskussion är tillåten om man håller sig till den politiska sakfrågan. Knock yourselves out! Det är en policy vi haft på SweClockers i över två år och är inget nytt påhitt för att vi intervjuat en representant för Centerpartiet, som råkar vara det parti med en riksdagsledamot som verkligen intresserar sig för gaming och e-sport. Att undvika ett parti för att de råkar vara i blåsväder är att ta ställning.

Man behöver inte tycka om våra regler och policys. Men om man väljer att diskutera hos oss är det givetvis de som gäller och vid överträdelser, oavsett regler eller policy, har vi all rätt att ta bort inlägg.

Nu släpper vi den här diskussionen i den här kommentarstråden. Den som vill fortsätta diskutera detta är välkommen att skapa en tråd i Feedback, så tar vi det vidare där.

Jag ska bara säga en sak till. Ni har ett problem med denna artikel. I titeln står "centerpartiet" och inte "en representant för centerpartiet" och där blir det lite knepigt. Centerpartiet är ju delaktig i besluten hur medel ska fördelas utifrån deras position som ett samarbetsparti med regeringen. Att då en representant går ut och säger något annat gör, och att det presenteras som att det är partiets ståndpunkt, gör att hela artikeln hamnar i ett politiskt gungfly. Det luktar enbart populism och därför tycker jag det är rimligt att kritisera såväl artikeln som personen som intervjuades, vilket är svårt utan att det blir politiskt. Ni kan inte både äta kakan och ha den kvar s.a.s.

Jag tänker inte, och hade inte heller tänkt, diskutera politik eller sakfrågan som sådan. Jag reagerar bara på att en politisk artikel, för det är den, inte får diskuteras politiskt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Personen som skrivit artikeln har ju tagit en stark politisk ställning, som sedan inte får diskuteras? PRK?

Permalänk
Inaktiv

När man publicerar ett inlägg som de flesta på Sweclockers verkar se som något positivt, och särskilt nämner vilket parti det kommer ifrån, får man räkna med att folk nämner även det som är negativt med partiet i kommentarsfältet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

E-sport håller på och dö ut likaså gaming. När jag var liten på 90talet så spelade varenda grabb på deras konsol och dator. När man gick in i en dator butik för att fråga råd att köpa en dator så frågade säljaren vilka spel man tänkte köra?
Idag när man ska köpa en exklusivare dator och frågar folk om råd, så blir de helt paff om man nämner att man tänkte spela på datorn. De frågar gör folk detta fortfarande, tillverkas det fortfarande nya spel etc?

Just därför så behöver staten ösa in miljarder i gaming så det inte helt dör ut. Det är ju roligt om att det åtminstone finns 100 personer i landet som håller på och spela på sin dator, denna kultur får ej dö ut.

Om ni ej förstår så är jag ironisk. All annan kultur kan för övrigt också vara självförsörjande.

Haha, tack för gott skratt! Blev först arg men man ska läsa till punkt

Permalänk
Medlem

Vad har Centerpartiet gjort för e-sporten i Sverige?

Det hade varit en bra intervjufråga.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Klubba:

Personen som skrivit artikeln har ju tagit en stark politisk ställning, som sedan inte får diskuteras? PRK?

Artikelförfattaren har inte tagit en politisk ställning här. Det handlar om ett aktuellt ämne (att Dreamhack inte anses vara kultur och får därför inte krisstöd), och en politiker som är aktiv och engagerad i spel och e-sport intervjuas om synen på frågan. I egenskap av att vara aktiv i frågan har Rickard Nordin insikt i hur frågan diskuteras i riksdagen, och kan lämna råd om hur medborgare kan påverka (råd som gäller oavsett politisk tillhörighet). Det är inte att ta politisk ställning som artikelförfattare.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

Artikelförfattaren har inte tagit en politisk ställning här. Det handlar om ett aktuellt ämne (att Dreamhack inte anses vara kultur och får därför inte krisstöd), och en politiker som är aktiv och engagerad i spel och e-sport intervjuas om synen på frågan. I egenskap av att vara aktiv i frågan har Rickard Nordin insikt i hur frågan diskuteras i riksdagen, och kan lämna råd om hur medborgare kan påverka (råd som gäller oavsett politisk tillhörighet). Det är inte att ta politisk ställning som artikelförfattare.

Artikelförfattaren tar definitivt en politisk ställning i hur artikeln är utformad och vilka uttryck som används.

Man får det att låta som att centerpartiet tycker det är fel att de fick avslag, när så inte är fallet.
Att det har en politiker som streamar på twitch är ju coolt, men alla vet vad det partiet representerar.

Att då försöka vinkla det till något helt annat är definitivt ett politiskt ställningstagande, och man försöker aktivt få detta extremt smutsiga parti att framstå i bättre dager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Håller faktiskt med om att Dreamhack inte är kultur men sen är frågan vad det ska ligga under. Bör väl vara under samma kategori som antingen mässor, ungdomsgårdar, lekland, vattenland eller liknande.
Har ingen aning om under vilken sektion dessa ligger och vart de kan få bidrag från.

Hur är det inte kultur? Är kultur enbart blåsippor, fulla studenter och pippi långstrump?
Om 50 år kommer vi se dumma ut som inte tog esporten seriöst, lite som hur Sverige släppte Norge. Har aldrig varit på Dreamhack, men världen tänker på Sverige när de hör Esport.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

E-sport håller på och dö ut likaså gaming. När jag var liten på 90talet så spelade varenda grabb på deras konsol och dator. När man gick in i en dator butik för att fråga råd att köpa en dator så frågade säljaren vilka spel man tänkte köra?
Idag när man ska köpa en exklusivare dator och frågar folk om råd, så blir de helt paff om man nämner att man tänkte spela på datorn. De frågar gör folk detta fortfarande, tillverkas det fortfarande nya spel etc?

Just därför så behöver staten ösa in miljarder i gaming så det inte helt dör ut. Det är ju roligt om att det åtminstone finns 100 personer i landet som håller på och spela på sin dator, denna kultur får ej dö ut.

Om ni ej förstår så är jag ironisk. All annan kultur kan för övrigt också vara självförsörjande.

Hehe. Bra text ändå. Jag gillar den ;).

Men jag kan nog tycka att det är rimligt att en del kultur finansieras av skattemedel ändå.
Ett bra exempel är väl våra bibliotek.
Jag tycker det är bra att museum får stöd av staten. Kanske inte alla - men en del.
Jag har inget emot att staten lägger pengar på att sätta ut julgranar heller. Eller håller igång centrala mötesplatser så som torg där de sköter belysning/el/vatten och liknande för att marknader, musikarrangemang och liknande kan ta plats.
Exempelvis.
Så jag är inte helt emot att kultur får finansiell hjälp. Frågan jag tycker är av mer relevans är väl i så fall att titta på olika typer av kulturstöd och se på vilka som är mer givande och vilka som är mindre givande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

En musikfestival räknar jag som kultur, det har jag skrivit tidigare och håller fast i.
Musik är kultur men tyvärr inte dreamhack då det mer är en ungdomsgård, mässa och vattenlandsblandning.

Hur klassar du deras evenemang där man kommer och ser en turnering eller någon match, live framträdanden och tar en öl/cola under tiden? Kommer folk från hela världen till en sån, för att tävla och för att se.

Ganska exakt som hur sport fungerar, fast med live musik då.

Känns ju varken som ungdomsgård, mässa eller vattenland. Speciellt med tanke på att majoriteten på såna ställen är 20+ med ganska många 30+.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Så länge någonting inte ska gå med vinst så kan det väl i mitt tycke räknas som kultur, ska skiten gå med vinst då är det fan inte kultur.
Se hur mycket skattepengar som går till teatrar, operahus, konstverk i rondeller m.m..... i mitt fall skulle de lätt kunna stänga konstmuséet i Gbg för och ta ett exempel, å lägga skiten i nåt jävla förråd, men nu var hakan nog långt ute

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Artikelförfattaren tar definitivt en politisk ställning i hur artikeln är utformad och vilka uttryck som används.

Man får det att låta som att centerpartiet tycker det är fel att de fick avslag, när så inte är fallet.
Att det har en politiker som streamar på twitch är ju coolt, men alla vet vad det partiet representerar.

Att då försöka vinkla det till något helt annat är definitivt ett politiskt ställningstagande, och man försöker aktivt få detta extremt smutsiga parti att framstå i bättre dager.

Jag hänger inte riktigt med här.

Vad är det för formuleringar i frågeställningara till riksdagsledamoten som skulle vara politiska ställningstaganden?
Visa gärna med exempel.

Angående hur hela centerpartiet står i frågan - det vet jag inte. Har du underlag för hur partiet egentligen står i frågan om var gränsen ska gå för kulturstöd så ser jag gärna närmre på det underlaget.
Värt att tillägga är väl att jag absolut tror att Rickard Nordin menar det han säger i intervjun. Tror inte du det?

Jag missar helt enkelt vad det är du vill ha fram här tror jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Rätt och riktigt hade varit en presentation av samtliga riksdagspartiers officiella ståndpunkt i själva sakfrågan. Så bedriver man opartisk journalistik.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Alphahanne:

Rätt och riktigt hade varit en presentation av samtliga riksdagspartiers officiella ståndpunkt i själva sakfrågan. Så bedriver man opartisk journalistik.

Det är också intressant för oss, men om vi skulle kontakta och invänta svar från representanter från samtliga riksdagspartier skulle den här artikeln sannolikt dyka upp någon gång nästa år. I och med att Rickard Nordin är engagerad och aktiv i denna fråga kunde vi gå från att fråga till att ha en färdig intervju på kort tid. Vi vill belysa aktuella frågor där teknik/spel och politik möts när det händer, och inte några månader senare. Om representanter för andra partier också uttalar sig eller kontaktar oss i frågan kommer vi självklart lyfta deras syn på frågan.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Vad ska man egentligen diskutera i den här tråden som man inte lika gärna kan ta i den andra?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jag hänger inte riktigt med här.

Vad är det för formuleringar i frågeställningara till riksdagsledamoten som skulle vara politiska ställningstaganden?
Visa gärna med exempel.

Angående hur hela centerpartiet står i frågan - det vet jag inte. Har du underlag för hur partiet egentligen står i frågan om var gränsen ska gå för kulturstöd så ser jag gärna närmre på det underlaget.
Värt att tillägga är väl att jag absolut tror att Rickard Nordin menar det han säger i intervjun. Tror inte du det?

Jag missar helt enkelt vad det är du vill ha fram här tror jag.

Man kan ju börja med att ändra rubriken.
Intervju med Rickard Nordin hade ju varit mer sanningsenligt.

Centerpartiet har som regeringsparti aktivt varit med och beslutat ge kulturrådet fullt mandat för att fördela covid-stöd, och har även aktivt beslutat att beslut inte ska gå att överklaga. De är därmed ytterst medskyldiga till att det blivit som det är, till skillnad från oppositionspartier som motsatt det. Det är definitivt inte vad som framgår av artikeln, och att sen gå ut och som första inlägg säga att alla som diskuterar politik blir bannade, efter att just ha publicerat en starkt politiskt vinklad artikel är väl ändå ganska magstarkt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Man kan ju börja med att ändra rubriken.
Intervju med Rickard Nordin hade ju varit mer sanningsenligt.

Centerpartiet har som riksdagsparti aktivt varit med och beslutat ge kulturrådet fullt mandat för att fördela covid-stöd, och har även aktivt beslutat att beslut inte ska gå att överklaga. De är därmed ytterst medskyldiga till att det blivit som det är, till skillnad från oppositionspartier som motsatt det. Det är definitivt inte vad som framgår av artikeln, och att sen gå ut och som första inlägg säga att alla som diskuterar politik blir bannade, efter att just ha publicerat en starkt politiskt vinklad artikel är väl ändå ganska magstarkt

Superbra svar. Det var det här jag undrade över. Tackar!

Men ja - jag har svårt att se att sweclockers gjort något politiskt ställningstagande här ändå.
Det tycker jag fortfarande inte de har gjort.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det är också intressant för oss, men om vi skulle kontakta och invänta svar från representanter från samtliga riksdagspartier skulle den här artikeln sannolikt dyka upp någon gång nästa år. I och med att Rickard Nordin är engagerad och aktiv i denna fråga kunde vi gå från att fråga till att ha en färdig intervju på kort tid. Vi vill belysa aktuella frågor där teknik/spel och politik möts när det händer, och inte några månader senare. Om representanter för andra partier också uttalar sig eller kontaktar oss i frågan kommer vi självklart lyfta deras syn på frågan.

Du måste väl se den problematik jag tog upp i mitt förra inlägg?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Det var ett massa snack tidigare om att Sverige ska hålla de olympiska spelen. Dreamhack är det närmsta IT-kulturen har till de olympiska spelen.

Permalänk
Lego Master

Jag är fan kluven.
Alltså datorspel (och allt runt omkring) är en del av min uppväxt och "kultur", som jag utövar nära nog dagligen. Men ett medelstort vinstdrivande företag är inte kultur i sig, de låter bara kulturen utövas under vissa ordnade former vid ett givet tillfälle. Typ som en konsert, eller ett museum.
Kulturen är (i min mening) utövandet och mottagandet i sig, eventet/konserten/muséet är "bara" en yta för detta att ta plats. Ett museum ÄR inte kultur, det INNEHÅLLER kultur, så att säga. Kultur utan människor är ingen kultur.

Men med det sagt, så (jag tror knappt att detta faller ur mina fingrar) håller jag med @ronnylov, i frågan om att det vore bättre med ett bredare stöd till alla som tappat intäkter pga restriktionerna. Museum, LAN, restauranger, frisörsalonger och diskotek. Alla ställen som normalt sett har som affärsidé att vara en mötespunkt för människor, där vi nu måste vara restriktiva med närhet och evenemang.
Jag menar dock att det vore bättre med stöd till enskilda anställda, som förlorar sina jobb pga detta, istället för bolag som eventuellt inte har ett existensberättigande i post-coronavärlden. Se det som ett "håll ut och håll i"-stöd", eller "omställningsstöd" till den som väljer att ta en annan inriktning i livet istället. Permitteringarna är ett delvis svar på detta, men det bör inte gå via företaget utan direkt till den (tidigare) anställde.
Det finns ju en reell risk att vissa affärsidéer helt enkelt inte håller längre, om folk vänjer sig vid att hålla avstånd och undvika folksamlingar nu när man fått upp ögonen för hur mycket skit som faktiskt sprids på sådana tillställningar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Alphahanne:

Rätt och riktigt hade varit en presentation av samtliga riksdagspartiers officiella ståndpunkt i själva sakfrågan. Så bedriver man opartisk journalistik.

Skrivet av Alphahanne:

Du måste väl se den problematik jag tog upp i mitt förra inlägg?

Sweclockers syfte är inte att bedriva partipolitiskt opartisk journalistik, så din uppfattning om hur sådan borde skötas är inte särskilt relevant här. Problematiken existerar alltså enbart om man a) uppfattar artikeln som partipolitisk och b) har en skev bild av Sweclockers medieroll.

Sedan är det tveklöst så att rubriken till artikeln är rejält dåligt satt och förmedlar en felaktig bild av artikelns innehåll.

edit: rubriken ändrad, jääj \o/

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Det är ju lite Flashbackvibbar i den här tråden. Men bra intervju. Jag uppskattar det i alla fall.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Alphahanne:

Du måste väl se den problematik jag tog upp i mitt förra inlägg?

Att det står Centerpartiet i rubriken beror helt enkelt på att Rickard Nordin inte är ett hushållsnamn som alla på SweClockers känner till. Att vi pratat med honom specifikt och att han är engagerad i spel och e-sport lyfts redan i ingressen, som också syns på framsidan. Frågorna vi ställer till Rickard handlar också om hur han ser på frågan, vad han gjort och vilken fort av samarbete det finns runt spel och e-sport i riksdagen. Hade "köttet och potatisen" i artikeln varit vad Centerpartiet gjort hade jag haft mer förståelse för invändningen.

Men hur som helst, jag justerade rubriken till att lyfta fram Rickard istället för C.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Sweclockers syfte är inte att bedriva partipolitiskt opartisk journalistik, så din uppfattning om hur sådan borde skötas är inte särskilt relevant här. Problematiken existerar alltså enbart om man a) uppfattar artikeln som partipolitisk och b) har en skev bild av Sweclockers medieroll.

Sedan är det tveklöst så att rubriken till artikeln är rejält dåligt satt och förmedlar en felaktig bild av artikelns innehåll.

Klart det är relevant när man inte tillåter politisk diskussion i frågan, det antyder att man har en politisk agenda. Med de förutsättningar som ges, och hur artikeln presenteras, så uppfattas artikeln tveklöst som partipolitisk. Är det inte syftet så bidrar Sweclockers själva till att skapa en skev bild av sin medieroll.

Om nu intervjuobjektet uttalar sig som privatperson så ska han inte presenteras som representant för ett parti och artikeln ska inte presenteras som partiets ståndpunkt. Det är där det blir skevt.

Det är det jag kritiserar.

Jag är fullt medveten att då han är känd som just aktiv politiker i det aktuella partiet blir det svårt frångå att den kopplingen görs men då är det upp till läsaren själv att göra den kopplingen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2