ASUS B550-F/AMD Ryzen 5 5600x bios Flashback fail (RAM minne lyser gul färg som felmeddelande)

Permalänk

ASUS B550-F/AMD Ryzen 5 5600x bios Flashback fail (RAM minne lyser gul färg som felmeddelande)

Som rubriken lyder har jag försökt jobba med min nya setup i flera timmar av problemlösning. Har följt Inets guide till BIOS Flashback och det fungerar ej.
Har prövat samtliga metoder för att fixa felmeddelandet. Efter den så kallade BIOS Flashbacken har installerats på moderkortet vilket jag genomför genom att bara klicka på nätaggregatet på och ej genom powerswitchen på datorn. Det blinkar ett tag och efter detta när jag ska starta datorn med alla komponenter i men även utan övriga komponenter i (CPU,GPU och RAM) så lyser det gult på moderkortet vilket är felmeddelande för RAM. Enligt min slutsats så ska detta vara ett CPU fel men jag har ingen aning hur detta ska fixas. Nån som råkat ut för samma sak? Nån som har en lösning?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur länge blinkade den vid flashning? Det tar ganska lång tid, tror det var runt 7-8 minuter på MSI, oklart hur lång tid det faktiskt tog på mitt (Asus B550M-Plus) då jag lät den vara längre än nödvändigt.
Jag misslyckades om och om igen på mitt kort tills jag äntligen lyckades med USB-minne #4 eller nåt sånt. Det som funkade var det första USB 3.0-minnet jag testade.
Minnet bör även vara formaterat som FAT32, och sannolikt partitionerat med MBR (fast det kanske inte spelar roll då GPT bör vara kompatibelt).

Om flashningen verkligen lyckats och det ändå strular så testa clear CMOS om du inte gjort det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag hade problem när jag flashade att jag använde ett USB 3.0 - använd ett 2.0 USB.

Permalänk
Medlem

Japp hade samma fel.

För mig löstes det genom att installera senaste bios (icke beta). Se till att flashback lampan blinkar och inte lyser grönt konstant. När lampan släcks helt så är det ok. Jag blev även tvungen att resetta cmos.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

BIOS Flashback verkar blinka i normal tid, 4-8 minuter. USBen var även formaterad med senaste version ej beta, men har även testat med betan. MBR patrion vet jag ingenting om@Thomas
@Esoteric har använt två st olika USB 2.0 minnen.
@Devil May Cry håller på att resetta CMOS Atm, men lampan har alltid blinkat grönt sedan till ingenting vilket bör mena att det är färdigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LukasNord:

BIOS Flashback verkar blinka i normal tid, 4-8 minuter. USBen var även formaterad med senaste version ej beta, men har även testat med betan. MBR patrion vet jag ingenting om@Thomas
@Esoteric har använt två st olika USB 2.0 minnen.
@Devil May Cry håller på att resetta CMOS Atm, men lampan har alltid blinkat grönt sedan till ingenting vilket bör mena att det är färdigt

Just det där med CMOS reset är väl relevant för att försöka få datorn att starta (dvs, förutsätter att flashandet är klart), om det typ skulle vara så att befintliga inställningarna får den nya versionen att inte fungera på något sätt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

UPPDATE: Lyckades fixa problemet genom att byta plats på RAM minnen i slotsen samt att koppla in grafikkortet. Moderkortet vägrade visa HDMI kabeln till monitor genom det uttaget, använde istället grafikkortet uttag vilket fungerande. Har inget konkret steg för dig att följa för att lösa problem då jag inte vet säkert vad som löste det. Men prova runt med det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LukasNord:

UPPDATE: Lyckades fixa problemet genom att byta plats på RAM minnen i slotsen samt att koppla in grafikkortet. Moderkortet vägrade visa HDMI kabeln till monitor genom det uttaget, använde istället grafikkortet uttag vilket fungerande. Har inget konkret steg för dig att följa för att lösa problem då jag inte vet säkert vad som löste det. Men prova runt med det jag skrev.

Vad gäller just inkoppling av monitor så har du väl inget alternativ? 5600x har ingen grafik, så utan grafikkort blir det ju inget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Antagligen jag som inte är kunnig nog (lol) jag har alltid trott att uttagen på moderkortet ska kunna visa grafik med. Nybörjarmisstag @evil penguin

Permalänk
Medlem
Skrivet av LukasNord:

Antagligen jag som inte är kunnig nog (lol) jag har alltid trott att uttagen på moderkortet ska kunna visa grafik med. Nybörjarmisstag @evil penguin

Ja, det är ju lätt att tro att det skulle vara så enkelt att de kontakterna alltid skulle fungera...
Men på moderna desktopmoderkort så är grafikutgångarna ihopkopplade med den integrerade grafikkretsen i CPUn och det varierar då beroende på CPU-modell om detta är något som existerar öht.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304