Permalänk
Medlem

Efter allt snack om urladdning av batteri skall det bli intressant att starta upp Questen igen, som har varit avstängd sedan CP2077 släpptes. Stänger dock av mitt headset efter varje gång, och har stängt av proximity sensors också.

@TacticalRetreat Kul att kabeln presterar bra! Min kommer om två dygn. Kommer nog bara användas till seated gaming då jag är mycket nöjd med VD-kvalitén på 80 Mbps HEVC.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Efter allt snack om urladdning av batteri skall det bli intressant att starta upp Questen igen, som har varit avstängd sedan CP2077 släpptes. Stänger dock av mitt headset efter varje gång, och har stängt av proximity sensors också.

@TacticalRetreat Kul att kabeln presterar bra! Min kommer om två dygn. Kommer nog bara användas till seated gaming då jag är mycket nöjd med VD-kvalitén på 80 Mbps HEVC.

Det är inte headsetet i sig vi har problem med. Det är det extra batteriet som finns i "Elite battery strap" som laddar ur sig, oavsett om det är inkopplat i headsetet eller ej. Headsetet har jag inga problem med

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Uppskattar att ni håller denna tråd uppdaterad med mer eller mindre relaterade nyheter! Har en av dessa kablar på ingång.

Har någon tips på vettiga hörlurar som lirar med Questen? Kör idag med ett par NC on-ear lurar med jobbig bygel som alltid är i vägen när man tar av/på headsetet. Tror jag skulle vilja ha ett par in-ear eller alternativ on-ear som jag man kan ha permanent på elite strapen. Ett krav är kort kabel som man kan fästa snyggt på strapen, vill också ha vettigt ljud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Det är inte headsetet i sig vi har problem med. Det är det extra batteriet som finns i "Elite battery strap" som laddar ur sig, oavsett om det är inkopplat i headsetet eller ej. Headsetet har jag inga problem med

Såg det.

Skrivet av EnJoker:

Uppskattar att ni håller denna tråd uppdaterad med mer eller mindre relaterade nyheter! Har en av dessa kablar på ingång.

Har någon tips på vettiga hörlurar som lirar med Questen? Kör idag med ett par NC on-ear lurar med jobbig bygel som alltid är i vägen när man tar av/på headsetet. Tror jag skulle vilja ha ett par in-ear eller alternativ on-ear som jag man kan ha permanent på elite strapen. Ett krav är kort kabel som man kan fästa snyggt på strapen, vill också ha vettigt ljud!

Jag har dessa, dom låter riktigt bra i mina öron.
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08LGLMMYW/ref=ppx_yo_d...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Trist att förbokningen inte funkar för mig. Mitt postnummer fungerar inte.

Värför?

Permalänk

Mitt batteri dras bara om den är inkopplad till Quest 2. Gjorde tester när jag märkte det 2 veckor efter jag fick den. Och vad jag har läst så är det normalt att den drar om den är inkopplad då den konstant laddar Quest 2.

Så dra ut batteriet när den inte används var lösningen för mig.

Permalänk
Medlem

Får försöka komma ihåg det när man lägger questen i väskan D:

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOE88:

Värför?

Nu var det ju ett tag sen, men jag vill minnas att jag bytte browser till Firefox från Edge och då fungerade postnumret.

I Edge så godkändes inte mitt postnummer av JS-filtret på sidan. Blev lite stressad. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av PSK76:

Någon mer som beställde Silicone-Cover från Amazon.se och KT-CASE och fick betala tullavgifter?

Säljaren återbetalar dessa pengar kan jag informera om.

Jag fick just brev från Postnord med uppmaningar om att betala deklarationsavgift + importmoms på min beställning av silicon-cover från amazon.se.

Hur gick du tillväga för att få återbetalningen?

Permalänk
Medlem

Fick min fel-pris-kabel nu också. Kan bara instämma med det @TacticalRetreat skrev.
500 mpbs och maxad upplösning i Oculus-programmet så får man riktigt bra bild!
Tråkigt att ge upp den trådlösa friheten, men jag fick aldrig VD att fungera helt perfekt.
Så det blir kabel framöver!

Visa signatur

i5 8600k & RTX 3080 KFA2

Permalänk
Medlem

Fick hem VR Cover igår. Väldigt stor skillnad i hur bekvämt questen sitter.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av afx12:

Fick min fel-pris-kabel nu också. Kan bara instämma med det @TacticalRetreat skrev.
500 mpbs och maxad upplösning i Oculus-programmet så får man riktigt bra bild!
Tråkigt att ge upp den trådlösa friheten, men jag fick aldrig VD att fungera helt perfekt.
Så det blir kabel framöver!

Synd att ni inte fick till VD.
Jag har den officiella kabeln och även fast den är otroligt mycket lättare och smidigare än dessa 3e part så väljer jag trådlöst alla dagar

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen Eleven Table Tennis var riktigt bra spel så beställde mig denna: https://www.etsy.com/se-en/listing/791871275/best-oculus-ques...

Kan vara något att printa för er med 3D-printers.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebstr:

Tycker verkligen Eleven Table Tennis var riktigt bra spel så beställde mig denna: https://www.etsy.com/se-en/listing/791871275/best-oculus-ques...

Kan vara något att printa för er med 3D-printers.

Det finns en annan modell som jag anser är bättre då du får en lägre tyndpunkt, se bild nedan. Även den jag har upplevs lite tung, så jag kan tänka mig att den du beställt blir hemskt obalanserad. Jag har 3D printat själv och har faktiskt en över om du (eller någon annan) skulle vara intresserad av den i stället. Skicka PM i så fall

Grymt spel för övrigt ja, helt klart det jag spelar mest! Blev verkligen sjukt mycket roligare med adaptern. Ranking omkring 350 +/- 50 nu så anser mig vara ordentligt bra nu

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Fick mail från occulus inatt. Elite strap kommer börja skeppas igen inom några dagar. Tydligen så verkar felet med spruckna straps våra begränsat.
De höjer ändå garantin till 2år så för de som vill är det väl bara att köpa.
Själv har jag elite strap med battery pack bokad sen dag 1 så den dyker väl upp snart 🙂

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit spela så mycket men jag mår mer illa av Quest 2 än HTC Vive.
Går det att stänga av "skyddsbarriären" när man sitter ner, jävligt irriterande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har inte hunnit spela så mycket men jag mår mer illa av Quest 2 än HTC Vive.
Går det att stänga av "skyddsbarriären" när man sitter ner, jävligt irriterande?

Antar du menar "Stationary"? Du kan stänga av den om du satt på Developer mode, men en enklare lösning som jag brukar göra är att ställa in den för Room-scale men måla upp ett mycket större område än jag behöver, så kan du lugnt sitta där i utan att den dyker upp.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av afx12:

Fick min fel-pris-kabel nu också. Kan bara instämma med det @TacticalRetreat skrev.
500 mpbs och maxad upplösning i Oculus-programmet så får man riktigt bra bild!
Tråkigt att ge upp den trådlösa friheten, men jag fick aldrig VD att fungera helt perfekt.
Så det blir kabel framöver!

Härligt!

Vill bara notera att jag drog upp bitrate och upplösning till max för att testa gränserna för vad Link kan åstadkomma och att det troligen inte är värden man bör rekommendera om man har en set-and-forget mentalitet.

Tyckte denna artikeln var läsvärd.

"Increasing bitrate increases visual quality and reduces the number of compression artifacts. But it also increases latency, and can introduce stuttering if either your GPU or headset can’t keep up.

Facebook engineers say there are diminishing returns after 250 Mbps, but I’m particularly sensitive to compression and could see a difference up to around 350 Mbps. The maximum is 500 Mbps, but going beyond 250 is discouraged."

Jag gjorde ett snabbtest idag i en enda statisk scen och både 250 och 350 Mbps gav stora förbättringar gentemot default. Själv har jag än inte märkt av några negativa sidoeffekter av en hög bitrate men har ju inte hunnit spela mer än nån timme än så länge. Kan även vara en helt annan situation för de som inte sitter på ett grafikkort i klass med RTX 3080.

Att öka upplösningen till max i Oculus-programmet innebär såklart också att alla spel blir mycket mer svårdrivna. Jag ska fortsätta testa inställningar, men gissar att jag landar på lite mer måttliga värden som personlig base-line i slutändan.

PS:
För övrigt verkar det som att det nu finns exakt en 47-kronors kabel kvar att beställa (enligt Amazon). Behöver du en billig kabel så pass på! Edit: slut

Permalänk
Medlem

DrBeefs portningar stödjer nu 90Hz: https://uploadvr.com/quest-2-ports-90hz/

Har inte tagit tag i HL1: Blue Shift så kanske får bli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

DrBeefs portningar stödjer nu 90Hz: https://uploadvr.com/quest-2-ports-90hz/

Har inte tagit tag i HL1: Blue Shift så kanske får bli det.

Trevligt. Har HL + BS/OF inlagt med HD-texturer + "AI enhanced textures". Kanske är dags att ge sig tillbaka innan Alyx. Man behöver koppla in headsetet till datorn för att uppdatera(genom Sidequest)?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Trevligt. Har HL + BS/OF inlagt med HD-texturer + "AI enhanced textures". Kanske är dags att ge sig tillbaka innan Alyx. Man behöver koppla in headsetet till datorn för att uppdatera(genom Sidequest)?

Yes, ska bara vara att uppdatera genom SideQuest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Det finns en annan modell som jag anser är bättre då du får en lägre tyndpunkt, se bild nedan. Även den jag har upplevs lite tung, så jag kan tänka mig att den du beställt blir hemskt obalanserad. Jag har 3D printat själv och har faktiskt en över om du (eller någon annan) skulle vara intresserad av den i stället. Skicka PM i så fall

Grymt spel för övrigt ja, helt klart det jag spelar mest! Blev verkligen sjukt mycket roligare med adaptern. Ranking omkring 350 +/- 50 nu så anser mig vara ordentligt bra nu

Najs, själv har jag ca 200 elo

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Nu börjar dom skicka ut elite-strap igen.
Felet upptäckt och åtgärdat

https://uploadvr.com/quest-2-elite-strap-shipping-again/

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av sebstr:

Najs, själv har jag ca 200 elo

Har inte skaffat mig Eleven än, men hur funkar det med pingisracketens orientation i spelet när man använder sådana adapters? Kan man ställa in det manuellt relativt till Quests handkontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TacticalRetreat:

Har inte skaffat mig Eleven än, men hur funkar det med pingisracketens orientation i spelet när man använder sådana adapters? Kan man ställa in det manuellt relativt till Quests handkontroll?

Vad jag förstått har utvecklaren (”carrotstien”) samarbetat med adapterskaparna för att göra en exakt mappning av 3D-modellen, har dock inte sett var man ställer in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TacticalRetreat:

Har inte skaffat mig Eleven än, men hur funkar det med pingisracketens orientation i spelet när man använder sådana adapters? Kan man ställa in det manuellt relativt till Quests handkontroll?

Du väljer i menyn vilken adapter du har, så blir det automagiskt rätt direkt. Funkar väldigt bra och inställningarna sparas så det är rätt när du startar spelet nästa gång med

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Igår släpptes en beta version av Virtual Desktop som fixade mitt problem med black borders till 99%!
Den finns att ladda hem på VD-Discorden (https://discord.com/invite/74y7a6w) om ni vill prova.

Visa signatur

i5 8600k & RTX 3080 KFA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vad jag förstått har utvecklaren (”carrotstien”) samarbetat med adapterskaparna för att göra en exakt mappning av 3D-modellen, har dock inte sett var man ställer in det.

Skrivet av Zachtionman:

Du väljer i menyn vilken adapter du har, så blir det automagiskt rätt direkt. Funkar väldigt bra och inställningarna sparas så det är rätt när du startar spelet nästa gång med

Har ni lyckats få eleven att fungera trådlöst i occulus?
Pingisbordet för mig var under golvet och kan inte ändra nivån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har ni lyckats få eleven att fungera trådlöst i occulus?
Pingisbordet för mig var under golvet och kan inte ändra nivån?

Spelar du på Quest? Jag spelar det inbyggt i headsetet. Inte provat streama från pc.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Spelar du på Quest? Jag spelar det inbyggt i headsetet. Inte provat streama från pc.

Quest 2, vill se om grafik och fps var bättre på PC.
Kan inte rekommendera det trådlöst iallafall, det inbyggda bättre men kunde behöva lite kantutjämning.