Okunnig söker råd inför inköp av ny speldator

Permalänk

Okunnig söker råd inför inköp av ny speldator

Jag försöker hjälpa min grabb med en ny speldator, men har inte grundkunskapen. Köpte en dator för ett 1,5 år sedan: Acer Nitro N50-600 / i5-8400 / 8GB / 256GB SSD / GTX 1060 6GB / Win 10. Satte in en extra SSD på 1 TB och uppgraderade till 16 MB RAM. Men, den hackar, laggar, även vid enklare spel. Den skulle vara VR Ready, men fixar inte Oculus Rift S, samma där, hackigt. Funderar nu på att köpa en ny dator, som funkar med Oculus och där han kan spela utan lagg. Vad bör finnas i burken för att det skall fungera? Budget omkring 15tkr. Tips tas tacksamt emot!

Permalänk
Medlem

Ett tips för att få ut så mycket prestande du kan för pengarna du spenderar är att köpa de billigaste kompenenterna som finns på marknaden från olika återförsäljare (som erbjuder gratis frakt). Kolla komponentkoll.se. Där finns folks ihopplock för olika budget. Att bygga ihop en dator från grunden är inte särskilt svårt om man följer en bra guide. Därtill är det kanske en rolig aktivitet mellan far och son?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter_123:

Jag försöker hjälpa min grabb med en ny speldator, men har inte grundkunskapen. Köpte en dator för ett 1,5 år sedan: Acer Nitro N50-600 / i5-8400 / 8GB / 256GB SSD / GTX 1060 6GB / Win 10. Satte in en extra SSD på 1 TB och uppgraderade till 16 MB RAM. Men, den hackar, laggar, även vid enklare spel. Den skulle vara VR Ready, men fixar inte Oculus Rift S, samma där, hackigt. Funderar nu på att köpa en ny dator, som funkar med Oculus och där han kan spela utan lagg. Vad bör finnas i burken för att det skall fungera? Budget omkring 15tkr. Tips tas tacksamt emot!

Det borde räcka bra med att byta ut grafikkortet. RTX 3060 Ti ser ut att ha bäst prestanda per krona just nu men RTX 3080 är givetvis mycket bättre om du är villig att lägga ut några extra tusenlappar. I nedan länk jämförs olika grafikkort och ditt finns med.

https://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-rtx-3060-ti-fou...

Här ser du att din processor presterar 92.7 % så bra som en Ryzen 5 5600X i 1080p (som nästan är i absoluta toppen). Spelar du i 4K presterar din processor 98.9 % så bra.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-5600x/16.html

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Stort tack båda för bra tips, uppskattas. Funderar på att byta grafikkortet, men när vi testar Oculus börjat datorn arbeta på högvarv, fläkten, eller processorn låter som en jetmotor : ). Sedan hackar det. Undrar om något annat kan vara defekt?

Permalänk
Medlem

Du behöver nog en bättre kylare för processorn.
Till exempel:
https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Skulle nog råda att först och främst kolla temperaturerna under stress, ladda ned hwmonitor för att kolla temperaturerna när du kör ett stresstest, tex cinebench för CPU och 3dmark för gpu.
Sen om jag förstår listan rätt så har du bara 8gb ram? Du skulle nog uppgradera till minst 16, 32gb skulle jag köra på.

Permalänk
Medlem

Ladda ner MSI afterburner för att få en bättre insikt vad som händer när du spelar spelen.

Kolla dina temperaturer, kolla hur mycket av din GPU / CPU används etc. Då kan du lättare utesluta vad du behöver uppgradera för spelet du försöker spela.

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning och vilket spel försöker ni spela på med hårdvaran ovanför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter_123:

Tack för tipset!

Förlåt, jag får dra tillbaka mitt råd. Tillverkare som till exempel acer följer ibland inte standarden i förkonfigurerade datorer som när man köper en dator i delar.
Jag sökte efter vilken socket du har men jag är inte säker om det funkar med din dator.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Köp en ny dator så din grabb kan spela ordentligt. Sälj den du har nu på blocket eller nåt. Köp en som gör honom riktigt glad så han kommer kunna spela alla kommande spel i minst några år med höga grafikinställningar. Här har du en som funkar jättebra:

Sedan så kan du lägga till en sisådär 500-700 kr på en byggnation hos nån butik, då blir det under 15k. Eller så kan du bygga det själv, så jag valde en kombination med fokus på att vara enklare att bygga ihop själv om du försöker dig på det.

Permalänk

Tack återigen alla för bra tips, uppskattas!. Det blir nog att köpa en ny, varianten ovan ser jättebra ut. Funderar på att bygga själv, men inte gjort det tidigare så lite tveksamhet. Finns det butiker i Stockholmsområdet som sätter ihop datorer om man beställer enligt ovan...eller som kan rädda ett havererat byggförsök? : )

Permalänk

Kettlebell, jag tycker komponenterna ser bra ut, stort tack. Såg att en del verkar beställa extra kylare, behövs det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Köp en ny dator så din grabb kan spela ordentligt. Sälj den du har nu på blocket eller nåt. Köp en som gör honom riktigt glad så han kommer kunna spela alla kommande spel i minst några år med höga grafikinställningar. Här har du en som funkar jättebra:

https://komponentkoll.se/bild/aDUQz.png

Sedan så kan du lägga till en sisådär 500-700 kr på en byggnation hos nån butik, då blir det under 15k. Eller så kan du bygga det själv, så jag valde en kombination med fokus på att vara enklare att bygga ihop själv om du försöker dig på det.

Varför SATA-SSD? Finns NVMe-diskar på 1 TB som är billigare än denna.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB