Uppdaterad: Nvidia ber Hardware Unboxed om ursäkt

Permalänk
Avstängd

"It is very clear from your community commentary that you do not see things in the way we, gamers and the rest of the industry do. – Nvidia"

Snacka om att lägga ord i mun på miljontals personer när de påstår att alla "gamers" också tycker att RT är det viktigaste som har hänt grafikkortsindustrin hittills. Personligen tror jag att många INTE tycker det. De flesta kan knappt se någon signifikant skillnad och många tyckte säkert att det var onödigt trams för 2000-serien när det flaskade sönder fps-prestandan för lite extra ljusreflektioner här och var.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Fast det där är en lite märklig inställning det är som om (lite överdrivet) när vi gick från 2D till 3D någon hade sagt nej den där 3D grejjen den bryr jag mig inte om alls det är nog en gimmick som kommer gå över.

Trams.
Ray tracing är ett sätt att lösa lighting ekvationen som är direkt baserad på fysiken bakom. Men eftersom fysiken bakom ger så omfattande beräkningar har Ray tracing alltid varit olämplig för realtidsrendrering. (Det har funnits en hyfsat stor och växande marknad för sådan rendrering, vilket kanske var huvudmålet för Nvidias RT satsning - att vinna en rendreringsmarknad utanför spelgrafik.)

Man har istället använt olika approximationer och "paint once" metoder för att ljussätta spelgrafik, vilka har blivit allt bättre och idag ger riktigt bra resultat. Man har med tiden valt en ganska generell beräkningsarkitektur för att kunna växla mellan olika tekniker (och för att kunna sälja sina chip till en generellare beräkningsmarknad.)

RT är fortfarande för kostsamt för att använda för ljussättning av realtidsgrafik, så man använder det bara för några enstaka ljuseffekter, och även där med begränsningar, brusreducering och hacks för att det inte skall bli för beräkningstungt.

I praktiken byter man artefakter.

Ironiskt nog ligger den potentiella vinsten med RT idag på ställen som vår hjärna tolkar som visuellt brus och sorterar bort - reflektioner och skuggteckning. Hur ofta i vardagen noterar man andra ordningens reflektioner? Hur ofta när skjuter på en med hagelbössa funderar man på precis hur mycket ljus som faller under ett bord? Är det lite för mycket? Eller för lite?

Nvidia har sina egna intressen för att pressa på med RT, och precis som med CUDA och AI satsningarna, där CUDA kanske nu är självbärande, får datorspelarna betala notan. Och inte bara i kronor och ören.

Permalänk
Medlem

Är tyvärr inte speciellt förvånad över Nvidias agerande. För oss som var med under eran då ATI utmanade Nvidia på riktigt var tyvärr den här typen av agerande vardagsmat från Nvidias sida. Att de nu jobbar på liknande vis, när konkurrensen ökar på nytt, säger en del om deras ledning/företagskultur...

Permalänk
Medlem

Jag tror detta är en enorm pr grej för HUBs räkning.
Hela hårdvaruvärlden vet idag vilka HUB är. Alla AMD fanboys som igår inte använde sig av HUB gör det garanterat efter igår.
Många Nvidia fanboys kollar HUB i framtiden för att försöka hitta ammunition mot vinklade recensioner etc.

Vinnare är alltså HUB i sann jackpot nivå.

Permalänk
Medlem

Tack för ett proffsigt referat!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Klart clickbait Linus är här när något verkar bli viralt.

Man kan tycka vad man vill om han men faktum är att han har en del följare och detta göra att han skickar en viktig signal till Nvidia.
Sen att Linus får uppmärksamhet är välförtjänt, han tar ju ändå en "risk" när han väljer att slänga en känga mot Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Trams.
Ray tracing är ett sätt att lösa lighting ekvationen som är direkt baserad på fysiken bakom. Men eftersom fysiken bakom ger så omfattande beräkningar har Ray tracing alltid varit olämplig för realtidsrendrering. (Det har funnits en hyfsat stor och växande marknad för sådan rendrering, vilket kanske var huvudmålet för Nvidias RT satsning - att vinna en rendreringsmarknad utanför spelgrafik.)

Man har istället använt olika approximationer och "paint once" metoder för att ljussätta spelgrafik, vilka har blivit allt bättre och idag ger riktigt bra resultat. Man har med tiden valt en ganska generell beräkningsarkitektur för att kunna växla mellan olika tekniker (och för att kunna sälja sina chip till en generellare beräkningsmarknad.)

RT är fortfarande för kostsamt för att använda för ljussättning av realtidsgrafik, så man använder det bara för några enstaka ljuseffekter, och även där med begränsningar, brusreducering och hacks för att det inte skall bli för beräkningstungt.

I praktiken byter man artefakter.

Ironiskt nog ligger den potentiella vinsten med RT idag på ställen som vår hjärna tolkar som visuellt brus och sorterar bort - reflektioner och skuggteckning. Hur ofta i vardagen noterar man andra ordningens reflektioner? Hur ofta när skjuter på en med hagelbössa funderar man på precis hur mycket ljus som faller under ett bord? Är det lite för mycket? Eller för lite?

Nvidia har sina egna intressen för att pressa på med RT, och precis som med CUDA och AI satsningarna, där CUDA kanske nu är självbärande, får datorspelarna betala notan. Och inte bara i kronor och ören.

Ingenting i det du just skrev är dock ett motbevis på det jag skrev och faktum kvarstår ifall vi en gång vill ha fotorealistisk grafik så behövs RT. Eftersom AMD även kommer med RT så är debatten över tekniken är här för att stanna punkt slut vare sig du eller någon annan tycker om det eller inte. RT måste även börja någonstans det var väl ingen som förväntade sig att vi skulle få realtidsrendering med RT på en gång eller?

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag tror detta är en enorm pr grej för HUBs räkning.
Hela hårdvaruvärlden vet idag vilka HUB är. Alla AMD fanboys som igår inte använde sig av HUB gör det garanterat efter igår.
Många Nvidia fanboys kollar HUB i framtiden för att försöka hitta ammunition mot vinklade recensioner etc.

Vinnare är alltså HUB i sann jackpot nivå.

Du tror alltså att Nvidia valde att skicka dessa email till HUB för att de skulle sprida det viralt och låta HUB bli större, fastän de visste exakt hur skadande detta skulle bli mot Nvidia själva?
Eller tror du att HUB helt enkelt förfalskade emailen från Nvidia?

Att tro att detta är en PR-kupp är definitionen av foliehatt på. Att en av världens största företag skulle välja att dra sig själv i smutsen ordentligt och få enormt negativ kritik som kan ge långgående konsekvenser bland deras kundbas och dessutom gynna deras enda konkurrent precis när de släppt nya produkter som seriöst tävlar mot dem, bara för att göra en "PR-kupp" för en liten youtube-kanal..........

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Ta det lungt. Ditt hemma lag är ändå okrönta mästare i PR haveri. Jag tycker därför det är bäst att bara sätta sig lugnt i båten och vänta på vart den skall gå på grund nästa gång. De har ju lyckats mer en ett par gånger de senaste 30 dagarna med den bedriften.

De har trevliga produkter men deras PR avdelning får jag ibland känslan av att leds från någon av burarna på Skansen.

bara för att nvidia köpare av ett minne som en guldfisk o glömmer / förlåter nvidia för varje pr fiasko.

970 4gb gddr vram. Nä visst 3.5gb ggdr5 + 0.5 defekt nerklockad gddr5.

Hardwareunboxed fick inget review sample rtx2060 då exakt samma sak hände.

Nvidias grafikkretsar mellan 2005 till 2009 som var gjorda för att dö efter 3 år.

Betalar crytek för att lägga in tesselering i crysis 2 som renderas även om du inte kollar på det. Tankar prestandan på alla kort. Men mest på radeon korten.

O listan kan bara fortsätta.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Om något är jag förvånad över att Nvidia gått på HUB, trodde nog att det låg närmare till hands att AMD skulle gå på Digital Foundry som bokstavligen får RX 6000-serien att se ut som skräp med de tester Richard väljer att lyfta. "Minecraft RTX, the purest form of RT"... Dessutom sjönk deras förtroendekapital i samband med RTX 3000-lanseringen.

Det finns många val man kan göra som recensent och utfallen blir olika. Nvidia ska ge fan i vad media skriver. DF tycker RT är enormt viktigt, HUB fokuserar på rasterisering (med separata RT&DLSS-tester). Det finns en skala däremellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Recensenter är inte företags personliga PR-avdelning, recensenter ska vara en egen och helst neutral part som skall ge konsumenter all information de kan tänkas behöva inför ett eventuellt köp av en vara.
Recensenter är dock en tillgång om man som företag tillverkar bra produkter då recensenter testar deras produkt och på så sätt får ut bra PR om produkten, så det är ett win-win förhållande om det är ett seriöst företag i bakgrunden.

Enligt mig som kollar på typ de flesta om inte alla större techtubers dagligen för att säkerställa att de inte har något fuffens för sig först och främst så måste jag tyvärr meddela dig att enligt mig så är Recensenterna som du kallar dem PR avdelningar för Företagen idag.

Det går inte en enda video/review då jag undrar, varför gjorde hu/gn/(valfri etablerad techtuber) så här? Varför testade de detta spelet istället för det här som är aktuellt, eller trots sin ålder fortfarande ett av de största spelet idag trots ålder. Varför testar de med ett gammalt spel som ingen spelar längre(hitman 2), varför tar de bort vissa konfigurationer efter ett tag i sina grafer men behåller andra? Varför använder de sig utav msrp prisbilden när det uppenbarligen inte stämmer? Eller, varför använder de grafikkort i viss msrp prisbild när det gick att få tag på högre presterande grafikkort ur den äldre generationen?

Enligt mig som dagligen kollar på techtubers så är det bara de små kanaler som visar mer verklighetsbaserad bild av vår hobby och inte GN/HU/jay/linus då de nu helt enkelt är PR byråer för företagen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du tror alltså att Nvidia valde att skicka dessa email till HUB för att de skulle sprida det viralt och låta HUB bli större, fastän de visste exakt hur skadande detta skulle bli mot Nvidia själva?
Eller tror du att HUB helt enkelt förfalskade emailen från Nvidia?

Att tro att detta är en PR-kupp är definitionen av foliehatt på. Att en av världens största företag skulle välja att dra sig själv i smutsen ordentligt och få enormt negativ kritik som kan ge långgående konsekvenser bland deras kundbas och dessutom gynna deras enda konkurrent precis när de släppt nya produkter som seriöst tävlar mot dem, bara för att göra en "PR-kupp" för en liten youtube-kanal..........

Jag säger bara att HUB får extremt mycket PR för detta vilket de kommer tjäna massor med besökare på.

Inget om en PR kupp eller något annat du är inne på att jag enligt dig har skrivit.
Verkar mer som du läste vad du ville än vad vad jag faktiskt skrev.

Permalänk
Medlem

Jag valde att granska dina påstående för att bilda mig en egen uppfattning vilket kanske mest visar hur uttråkad jag är i dessa covid-19 tider.

Skrivet av JDM:

absolut!
i5 10400 togs bort ur deras price/perf index för att r5 3600 skulle placeras högre efter intels prissänkningar.

I denna video från 27:e maj i år jämför han dessa 2 CPUs direkt mot varandra i en "sub $200 battle", jag tycker den verkar väldigt saklig, i vilken video anser du att han dolt att 10400 har ett bättre prestandaindex?:
https://www.youtube.com/watch?v=NqCGHHOZYcA

Skrivet av JDM:

3060ti fick samma behandling

Hur menar du, menar du att han redan tagit bort 3060 Ti ur sitt prestandaindex?
Här visar han ju precis 3060Ti prisindex vilket är rätt bra positionerat:
https://youtu.be/Owrk_OnaPJo?t=842

Skrivet av JDM:

𝚌̶𝚘̶𝚗̶𝚝̶𝚛̶𝚘̶𝚕̶ ̶𝚎̶𝚛̶𝚜̶𝚊̶𝚝̶𝚝̶𝚎̶𝚜̶ ̶𝚖̶𝚎̶𝚍̶ ̶𝚍̶𝚒̶𝚛̶𝚝̶ ̶𝟻̶
fel av mig ( annan recensent ) Dirt 5 och godfall lades däremot till i deras tester inför 6800xt och båda spelen presterar otroligt bra på AMD

Kanske beror på att de spelen släpptes 10:;e rep 12:e november och 6800XT den 18:e november, han kan ju inte gärna ha tagit med dom tidigare, eller skulle dom skippat just de spelen helt och hållet eller hur menar du nu?

Skrivet av JDM:

i deras raytracing-tester på 6800xt testar de bara i tomb raider och dirt 5 vilka har en ganska lätt RT-implementation (DLSS testas aldrig heller)

Och ÄNDÅ visar han precis på hur AMD tappar MYCKET med prestanda än nvidias kort i dessa titlar när raytracing slås på vilket han också beskriver som oacceptabelt, exakt hur är detta PRO-AMD, det är väl precis tvärtom då dessa titlar är som du säger lätta på RT?

Skrivet av JDM:

När de testar SAM tar de endast med spel som ger väldigt bra resultat och det anser jag är missvisande då du överlag ser ganska små skillnader.

Detta är ju inte sant, dom har med 1 st titel som visar på stor vinst (AC: Valhalla), medan dom har 2 titlar som visar på mycket liten vinst (RS6: Siege och SotTR) han nämner dessutom att "the benefits of SAM are less significant in other titles like RS6 Siege"
https://youtu.be/ZtxrrrkkTjc?t=1055

Skrivet av JDM:

Kort sagt har jag svårt att dra några vettiga slutsatser från deras tester ibland då så många andra recensioner pekar åt andra hållet.

Vilka tester anser du pekar åt andra hållet?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag tror detta är en enorm pr grej för HUBs räkning.
Hela hårdvaruvärlden vet idag vilka HUB är. Alla AMD fanboys som igår inte använde sig av HUB gör det garanterat efter igår.
Många Nvidia fanboys kollar HUB i framtiden för att försöka hitta ammunition mot vinklade recensioner etc.

Vinnare är alltså HUB i sann jackpot nivå.

Frågan är, vem ska jag lita på när det gäller referenskort från nvidia? Hur många fler har fått hotbrev som dom inte vågar gå ut med.

Hur många recensioner är skriva med ett bakomliggande hot

Jag kommer läsa alla framtida recensioner som marknadsföring, tills tills ett partnerkort är recenserat.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag tror detta är en enorm pr grej för HUBs räkning.
Hela hårdvaruvärlden vet idag vilka HUB är. Alla AMD fanboys som igår inte använde sig av HUB gör det garanterat efter igår.
Många Nvidia fanboys kollar HUB i framtiden för att försöka hitta ammunition mot vinklade recensioner etc.

Vinnare är alltså HUB i sann jackpot nivå.

Och där är det igen, att HUB skulle vara AMD fanboys, jag är inte övertygad, möjligen är dom lite väl förtjusta i MSI men gällande AMD vs intel eller AMD vs nvidia har jag ännu ej sett något övertygande argument för att dom är "AMD fanboys".

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Man kan tycka vad man vill om han men faktum är att han har en del följare och detta göra att han skickar en viktig signal till Nvidia.
Sen att Linus får uppmärksamhet är välförtjänt, han tar ju ändå en "risk" när han väljer att slänga en känga mot Nvidia.

Precis. Han säger ju dessutom rakt ut att om det är så här ni vill spela så fuck you. Jag klarar mig utan er.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Tänker att Nvidia utnyttjar sin position och därmed borde vara skäl för stämning?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Man kan tycka vad man vill om han men faktum är att han har en del följare och detta göra att han skickar en viktig signal till Nvidia.
Sen att Linus får uppmärksamhet är välförtjänt, han tar ju ändå en "risk" när han väljer att slänga en känga mot Nvidia.

Jo i detta fall så uppskattar jag verkligen att han gör detta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Frågan är, vem ska jag lita på när det gäller referenskort från nvidia? Hur många fler har fått hotbrev som dom inte vågar gå ut med.

Hur många recensioner är skriva med ett bakomliggande hot

Jag kommer läsa alla framtida recensioner som marknadsföring, tills tills ett partnerkort är recenserat.

Gör man inte det med mer eller mindre samtliga recensioner av hårdvara från samtliga ställen på nätet?
Sedan finns det iofsig absolut sajter som jag släpper garden något mer på när jag läser, men att utan ifrågasätta och jämföra recensioner/produkter från andra ställen är man ute på hal is.

Skrivet av nihilist71:

Och där är det igen, att HUB skulle vara AMD fanboys, jag är inte övertygad, möjligen är dom lite väl förtjusta i MSI men gällande AMD vs intel eller AMD vs nvidia har jag ännu ej sett något övertygande argument för att dom är "AMD fanboys".

Jag själv har ingen aning om de är åt det ena eller det andra hållet då jag inte nyttjar deras sida. Jag skrev bara vad många verkar tro det om dem vilket ditt svar till mig också bekräftar du också noterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Ingenting i det du just skrev är dock ett motbevis på det jag skrev och faktum kvarstår ifall vi en gång vill ha fotorealistisk grafik så behövs RT. Eftersom AMD även kommer med RT så är debatten över tekniken är här för att stanna punkt slut vare sig du eller någon annan tycker om det eller inte. RT måste även börja någonstans det var väl ingen som förväntade sig att vi skulle få realtidsrendering med RT på en gång eller?

Problemet är självklart - vi är inte i närheten av att ha en fullständig lösning av lighting med hjälp av RT ens med de allra kraftfullaste, största och dyraste GPU:erna som (inte) finns att tillgå på marknaden idag. Flera av de approximationer vi använder idag var förvisso också väldigt kostsamma, men har med hjälp av litografiutvecklingen de senaste två decennierna kunnat bli mainstream. Vem här tror att litografin kommer att ge samma utveckling framåt? En komplicerande faktor är att litografin faktiskt inte riktigt utvecklats tillräckligt för att kompensera den prestandaökning vi sett fram till idag, en väldigt stor del av prestandaökningen har betalats med högre effektförbrukning. Så för att lösningarna skall kunna bli generella inom spelindustrin måste tekniken skala ner enormt i effektförbrukning, chipyta och kostnad.

Vi talar tidsrymder som räknas i åtminstone flera decennier, för någonting sådant finns inte ens på forskningsstadiet vad jag har sett. Om vi vid 2030 har lyckats öka packningstätheten en faktor tre är det fantastiskt - men en faktor tre räcker ingen vart om vi siktar på generellt genomslag. I synnerhet som marknaden för spel rör sig allt mer mot mobila enheter som redan står för majoriteten av speltillverkarnas inkomster.

Den vettigaste framtidsutvecklingen är att använda effektiva metoder som ger bra resultat för ändamålet. Raytracing är nytt, och därför säljbart för dem som behöver sälja prylar. Men det innebär inte att det är viktigt för spelare vare sig idag eller imorgon, eller den bästa approachen för framtidens spelmarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Och där är det igen, att HUB skulle vara AMD fanboys, jag är inte övertygad, möjligen är dom lite väl förtjusta i MSI men gällande AMD vs intel eller AMD vs nvidia har jag ännu ej sett något övertygande argument för att dom är "AMD fanboys".

Vill minnas att dom till och med gjort en video där dom gick igenom alla sina AMD GPU recensioner och summeringen var att dom hade ett (1) positivt omdöme vilket var 5700XT, d.v.s. helt i linje med andra rececenter. Detta känns lite som en vandringssägen som folk upprepar utan att ens ha tittat på materialet.
MSI var dom ju svartlistade av för ett tag sen efter att ha sågat nått moderkort. MSI designade väl sedan om det så det blev riktigt bra, och efter det har HU ofta rekommenderat det. Tycker det är bra att MSI tog åt sig av kritiken, men att svartlista så fort man inte får positiva omdömen är ju gangstermetoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@Alphahanne uppenbarligen så bekräftar nvidia det jag sagt, sen om du håller med eller inte har mindre betydelse

Det är uppenbart där skon klämmer för dig då, du ser allt med väldigt blågröna ögon.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hollywood har redan gjort en dramatisering av detta. Hade NVIDIA bara kollat på spiderman innan så hade det här kunnat undvikas.

I rollerna:
The Green Goblin - NVIDIA
Spider man - Hardware Unboxed
Vagn med barn - Review samples
Mary Jane - Editorial direction
Arg folkmassa - Linus med flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Helt klart en poäng, varför FÅR reviewers BEHÅLLA testexemplaren. Då vill jag bli bilreviewer och behålla Koenigsegg.

Samtidigt finns det en praktisk anledning, om tester behöver göras om pga uppdaterad/ny mjukvara är det såklart enklare för en stor reviewer om hen inte måste beställa all hårdvara igen. Gamla testresultat kan snabbt bli inaktuella.

Testerna skall utföras på nya spel och även mot nästkommande generation av grafikkort. Att bara få ha dom under själv releasen hjälper inte speciellt mycket.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Till alla som skriver om "bilrecensenter som får prova supersportbilar". Ni är medvetna att det ofta är samma bil alla får prova under samma event?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

absolut!

i5 10400 togs bort ur deras price/perf index för att r5 3600 skulle placeras högre efter intels prissänkningar.

3060ti fick samma behandling

𝚌̶𝚘̶𝚗̶𝚝̶𝚛̶𝚘̶𝚕̶ ̶𝚎̶𝚛̶𝚜̶𝚊̶𝚝̶𝚝̶𝚎̶𝚜̶ ̶𝚖̶𝚎̶𝚍̶ ̶𝚍̶𝚒̶𝚛̶𝚝̶ ̶𝟻̶
fel av mig ( annan recensent ) Dirt 5 och godfall lades däremot till i deras tester inför 6800xt och båda spelen presterar otroligt bra på AMD

i deras raytracing-tester på 6800xt testar de bara i tomb raider och dirt 5 vilka har en ganska lätt RT-implementation (DLSS testas aldrig heller)

När de testar SAM tar de endast med spel som ger väldigt bra resultat och det anser jag är missvisande då du överlag ser ganska små skillnader.

Kort sagt har jag svårt att dra några vettiga slutsatser från deras tester ibland då så många andra recensioner pekar åt andra hållet.

huruvida detta är ändrat nu vet jag inte men det är saker jag reagerat på.

Ja, HUB provar nya titlar som kommer ut (dirt5, Godfall) det är ju toppen. Två stora släpp i samma tidsram som korten släpptes.
Tittar man på vissa andra recensenter så är det spel ftån 2019 som för mig är helt ointressant då jag antingen spelar dem eller inte har intresse av att spela dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Helt klart en poäng, varför FÅR reviewers BEHÅLLA testexemplaren. Då vill jag bli bilreviewer och behålla Koenigsegg.

Samtidigt finns det en praktisk anledning, om tester behöver göras om pga uppdaterad/ny mjukvara är det såklart enklare för en stor reviewer om hen inte måste beställa all hårdvara igen. Gamla testresultat kan snabbt bli inaktuella.

Jag tycker faktiskt det är helt fair att nVidia förväntar sig att man ska testa RT med deras kort. Men hur mycket eller hur lite och vilka spel ska de inte styra. Det är också rent äckligt det meddelande som visats (all about RT bla bla)

För att dra Koenigsegg parallellen så skulle de heller inte bli så glada om man som reviewer endast kör stadstrafik eller testar parkering.

Nu tycker jag faktiskt DU har testat RT. nVidia har bett om ursäkt nu vilket jag tycker är bra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Nvidia ska bara hålla käft och tacka för den jämförelsevis låga marknadsföringskostnad som techkanaler erbjuder mot traditionell kostnad för marknadsföring.

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Detta är ju århundradets självmål. Nvidia har allt att förlora på detta, och absolut ingenting att vinna. Detta är 6-0, 6-0, 6-0, game, set och Mats.

Undrar om inte PR-duden från nvidia blir knuffad under bussen på måndag.

Kanske det. Hade det inte exploderat i ansiktet på dom skulle han väl blivit befodrad istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Ingenting i det du just skrev är dock ett motbevis på det jag skrev och faktum kvarstår ifall vi en gång vill ha fotorealistisk grafik så behövs RT. Eftersom AMD även kommer med RT så är debatten över tekniken är här för att stanna punkt slut vare sig du eller någon annan tycker om det eller inte. RT måste även börja någonstans det var väl ingen som förväntade sig att vi skulle få realtidsrendering med RT på en gång eller?

RT fortsätter att vara lika viktigt som HairWorks i nuvarande form, tills det går att sätta på utan att taxera halva ens fps förblir det en gimmick. Det kommer inte bli samma paradigmskifte som 2D till 3D och förtjänar att kritiseras. Nvidia har all anledning att säga emot efter att ha sålt överprisade Turingkort med det som paradnummer.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮