Uppdaterad: Nvidia ber Hardware Unboxed om ursäkt

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad det är för pundare de har hos PR på NVIDIA? Undrar om det är samma personer som bara är offatbart bra på att slicka rövhål eller ifall det roteras ut men ersättarna är lika puckade?

Hur många gånger är vi nu på där de har råkat för PR-disaster pga dessa "rekommendationerna" från dessa individer? I denna gen var de så bra att all de inte behövde göra något alls, men på något sätt så failar de i alla fall. Helt otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det håller jag helt med om detta kommer ta flera år men teknologin som sådan är sannolikt här för att stanna det blir synnerligen svårt att närma oss mer verklig grafik annars.

Det är just därför jag anser att det är en gimmick -- man använder Raytracing endast för ljuskällor som ger lite mer realistisk känsla än Ambient Occlusion (case in point: Cyberpunk 2077).

Skulle man ha hela spel i Raytracing så skulle jag anse att det är revolutionerande, men jag anser att vi aldrig kommer nå det eftersom det är en gimmick. Rasteriserade spel kommer alltid vara billigare att rendera med bra visual fidelity, således kommer fullfjädrade raytracingspel förbli en holy grail.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det handlar inte om gratis kort.

Det handlar om fri press. Vilket jag tror är extremt få av i dagsläget. Alla får kort, pre release drivers, material på flera sidor som ska beskriva korten i god dager. Jag förstår varför DLSS har så bra press som den har helt plötsligt. Heavy marketing.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

"SweClockers har inte mottagit önskemål om ändrat redaktionellt fokus, där mer vikt ska läggas på tester av ray tracing. Redaktionens testsviter utformas för att på bästa sätt belysa hårdvarans kapacitet och externa företag tillåts inte påverka vare sig fokus eller testförfarande."

För att ni redan lägger fokus på strålspårning??

Linus tar upp det här i sin video... Nvidias sätt att hantera det här gör hela den här debatten bara mer giftig och polariserad:
nu är alla recensenter som inte blir sågade Nvidia shills, och alla som blir sågade är AMD-fanboys.
Lose/lose

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Hardware Unboxed tjänar pengar på att får ta del av förhandskorten och få skapa content på dessa. Självklart har Nvidia rätt att ställa krav på samarbetsramar.

Pinsamt att söka sympati offentligt när man gjort bort sig affärsmässigt.

Och hur många kort tror du HU och GN hjälpt nVidia att kränga under åren? Och det med oberoende tester. Tror inte nVidia gått med förlust iaf. Är du av åsikten att nVidia ska få sätta agendan för hur deras produkter testas och vad betygen skall bli? Låter nästan så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

VP of PR skickar mail direkt till HW unboxed. Nu pudlar de. Kommer nog bli kul end of year diskussion för den VPn..

Nästa gång skulle han kanske delegerat det här till någon under.

Kan se det utvecklings samtalet framför mig.

Lädervästen: Vad skulle du säga är det du lyckats bäst med under 2020 ?
PR miffot: Jo, jag skickade ett mail som halva internet har läst, vilken succe!
Lädervästen: Grymt, antar att vi fick massa bra PR ?
PR miffot: Ehhh.... Ja du vet, all PR är bra PR som man brukar säga.

Permalänk
Avstängd

Jag undrar när vi får se nvidia göra samma sak igen. Blir nog lagom till hoppers 4060.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

VP of PR skickar mail direkt till HW unboxed. Nu pudlar de. Kommer nog bli kul end of year diskussion för den VPn..

Nästa gång skulle han kanske delegerat det här till någon under.

Eller så kom det uppifrån och PR chefen fick göra smutsjobbet. Kanske skinnpajen surna till när han inte kunde lira cyberpunk i 8K med RTX ON, och tog ut det på HU

Permalänk
Medlem

Skrev det i en annan tråd men upprepar här. Att de inte lärt sig av all negativ uppmärksamhet de fick pga GPP är för mig en gåta. De borde rimligen förstått att detta skulle komma ut.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Det är just därför jag anser att det är en gimmick -- man använder Raytracing endast för ljuskällor som ger lite mer realistisk känsla än Ambient Occlusion (case in point: Cyberpunk 2077).

Skulle man ha hela spel i Raytracing så skulle jag anse att det är revolutionerande, men jag anser att vi aldrig kommer nå det eftersom det är en gimmick. Rasteriserade spel kommer alltid vara billigare att rendera med bra visual fidelity, således kommer fullfjädrade raytracingspel förbli en holy grail.

Fast det kanske inte behövs, någon sorts kombination kan bli nödvändig annars så kommer grafikutvecklingen stanna av vid någon punkt där vi nått fotorealism på textursidan men där ljuset ser onaturligt ut, det vore synnerligen tråkigt. Kanske någon form av AI rendering för Raytracing utvecklas vem vet men att Raytracing skulle försvinna det har jag väldigt svårt att tro, the genie out of the bottle and all that...

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Problemet är att alla youtubers försvarar kanalen utan att ha sett hans videos och hur undermåliga de är... visst kan det låta som ett maktspel, men det handlar istället om kvalitet i bakgrunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Problemet är att alla youtubers försvarar kanalen utan att ha sett hans videos och hur undermåliga de är... visst kan det låta som ett maktspel, men det handlar istället om kvalitet i bakgrunden

Det är din synpunkt. Många har en helt annan. På vilket sätt menar du att HUs tester är undermåliga?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är din synpunkt. Många har en helt annan. På vilket sätt menar du att HUs tester är undermåliga?

har förklarat det flera gånger de senaste månaderna med recensioner som kommit

'Dåligt val av testsystem i flera tester, helt andra resultat än andra recensioner, konstiga val av tester när man hoppar över upplösningar etc, click bait thumbnail/rubrik, han har en relativt stor kanal och har ursäktat sig med att det kommer ta extra lång tid innan han gör recension för att han har jobb och familj, enligt mig handlar det om prioriteringar som med allt i livet... Säker fler saker jag stört mig på med honom, men det jag kom på nu'

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag undrar när vi får se nvidia göra samma sak igen. Blir nog lagom till hoppers 4060.

Ta det lungt. Ditt hemma lag är ändå okrönta mästare i PR haveri. Jag tycker därför det är bäst att bara sätta sig lugnt i båten och vänta på vart den skall gå på grund nästa gång. De har ju lyckats mer en ett par gånger de senaste 30 dagarna med den bedriften.

De har trevliga produkter men deras PR avdelning får jag ibland känslan av att leds från någon av burarna på Skansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Det är just därför jag anser att det är en gimmick -- man använder Raytracing endast för ljuskällor som ger lite mer realistisk känsla än Ambient Occlusion (case in point: Cyberpunk 2077).

Skulle man ha hela spel i Raytracing så skulle jag anse att det är revolutionerande, men jag anser att vi aldrig kommer nå det eftersom det är en gimmick. Rasteriserade spel kommer alltid vara billigare att rendera med bra visual fidelity, således kommer fullfjädrade raytracingspel förbli en holy grail.

Jag håller inte med, och anledningen är utvecklingskostnader. Utvecklare/designers får väldigt mycket gratis med strålspårning. En funktion gör samma sak som ett dussin andra specialeffekter försöker efterlikna. Det blir mycket mindre jobb för lika bra resultat.

Sedan så är det intressant att fundera över hur bra ett 3000-grafikkort hade presterat i en rent strålspårad titel om hela chipet nyttjas till strålspårning. Det ger ju en indikation om vad som hade varit möjligt med dagens teknik om inte bakåtkompabilitet behövts. Jag håller med om att det inte kommer ske snart. Men tror det långsamt kommer gå åt det hållet.

Edit: snyggt cirkelargument där förresten. Du anser det är en gimmick gör att det bars används för ljuskällor. Och du tror inte det kommer komma rent strålspårade titlar för att det är en gimmick?

Permalänk
Medlem

Hoppas Nvidia blir nervösa..

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

har förklarat det flera gånger de senaste månaderna med recensioner som kommit

'Dåligt val av testsystem i flera tester, helt andra resultat än andra recensioner, konstiga val av tester när man hoppar över upplösningar etc, click bait thumbnail/rubrik, han har en relativt stor kanal och har ursäktat sig med att det kommer ta extra lång tid innan han gör recension för att han har jobb och familj, enligt mig handlar det om prioriteringar som med allt i livet... Säker fler saker jag stört mig på med honom, men det jag kom på nu'

Så det är bara okej tester om man använder Intel?

Jag har aldrig sett att de hoppat över upplösningar, annat än när dessa inte alls varit relevanta för testet. Det kallas att effektivisera.

Steve må ha ursäktat sig på det sättet, trots det har han lagt upp mängder av långtgående tester snabbare och mer detaljerade än många andra testare så ditt sista argument håller inte alls utan något du bara verkar ha tagit till dig för att få något kritisera.

Jag ser inte HUs tester som något allenarådande. Jag tittar på fler för att få en mer övergripande bild. Jag måste dock försvara deras tester utifrån det du påstår eftersom det helt enkelt inte stämmer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

@Alphahanne uppenbarligen så bekräftar nvidia det jag sagt, sen om du håller med eller inte har mindre betydelse

Permalänk
Medlem

Varför ber Nvidia ens om ursäkt. Jag tycker såklart de har gjort fel men jag menar, vad är de ens rädda för? Även om de har väldigt fel, vad ska folk göra åt saken? De kan komma hem till dig och kissa på din julgran och äta dina pepparkakor framför dig, finns inget du kan göra åt saken när det inte finns nån konkurrens och alla är tvungna att köpa deras grafikkort. Folk köar i flera månader för att sedan i glädjerus buga och tacka återförsäljare som om de är gudar som sålde grafikkort för 10 tusen kronor till dem. Jag är faktiskt förvånad..

Permalänk
Medlem

Köper bästa produkt sedan skiter väl jag i om något företag som hardware unboxed eller nvidia för den delen tjänar mindre pengar.
Fullständigt ointressant för mig om någon youtube kanal kommer tjäna mindre för att de får review examples, sen är det inte konstigt att de alla håller varandra om ryggen precis som i alla andra branscher men tror nog många unga dras med i deras veva.

Permalänk
Medlem

Jag minns när skinnpelle var underdog till 3dfx. Nu är han grafik fuhrer himself och beter sig som sådan!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unaim:

Köper bästa produkt sedan skiter väl jag i om något företag som hardware unboxed eller nvidia för den delen tjänar mindre pengar.
Fullständigt ointressant för mig om någon youtube kanal kommer tjäna mindre för att de får review examples, sen är det inte konstigt att de alla håller varandra om ryggen precis som i alla andra branscher men tror nog många unga dras med i deras veva.

Hur får du reda på vad som är "bästa produkt" då?

Permalänk
Medlem

Som svar till Uppdateringen av NVIDIA's utlåtande. Wow, NVIDIA börjar bli som Sverige i sociala medier. Dom kan inte stå fast i det dom säger och menar, utan får man kritik då tar man tillbaka allting man har sagt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det hela kan ha varit ett testskott från dem, för att se vad det blir för respons från andra techtubers, hur "riktiga gamers" reagerar etc. Att de visste att mailet skulle bli publikt är ju som Linus nämnde uppenbart då 50% av texten är ren marknadsföringsbullshit/propaganda, Så att de trodde att det skulle förbli en "hemlis" får man vara bra dum i huvudet för att tro.

Resultatet visar att sådanna här tilltag inte kommer lyckas, åtminstone inte hos väletablerade kanaler med integritet. Finns väl alltid någon pengakåt småkanal de kan ge sig på, men att försöka med HUB, LTT, GN. Jay's 2 Cents och liknande kan de nog glömma så länge nuvarande ledning är på plats.

Dock har de oåterkalleligt sabbat för sig själva genom att ingen person med självakning längre kommer kunna ta en positiv recension av en Nvidia-produkt seriöst utan att fundera en vända på källans trovärdighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kanske är värd att gå ihop och attackera Nvidia, så börjar de sälja FE kort i Sverige igen. Synd att ingen har ett par miljoner följare här på swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Hur får du reda på vad som är "bästa produkt" då?

"SweClockers har inte mottagit önskemål om ändrat redaktionellt fokus, där mer vikt ska läggas på tester av ray tracing. Redaktionens testsviter utformas för att på bästa sätt belysa hårdvarans kapacitet och externa företag tillåts inte påverka vare sig fokus eller testförfarande."

Du borde nog se över vad detta handlar om och inte hoppa på en massa konspirationsteorier eller förhastade slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unaim:

"SweClockers har inte mottagit önskemål om ändrat redaktionellt fokus, där mer vikt ska läggas på tester av ray tracing. Redaktionens testsviter utformas för att på bästa sätt belysa hårdvarans kapacitet och externa företag tillåts inte påverka vare sig fokus eller testförfarande."

Du borde nog se över vad detta handlar om och inte hoppa på en massa konspirationsteorier eller förhastade slutsatser.

Var nånstans i den enkla meningen "Hur får du reda på vad som är "bästa produkt" då?" ser du att jag skriver något om konspirationsteorier och förhastade slutsater till dig?

Ironin i denna känslofyllda meningen är ju komiskt.. "Du borde nog se över vad detta handlar om och inte hoppa på en massa konspirationsteorier eller förhastade slutsatser."

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Linus är nog den sista personen på Youtube jag tar seriöst! Passar det inte så recensera inte kortet?

...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon85:

Problemet är att alla youtubers försvarar kanalen utan att ha sett hans videos och hur undermåliga de är... visst kan det låta som ett maktspel, men det handlar istället om kvalitet i bakgrunden

LinusTech hade gått igenom hardware unboxed videor kvällen innan och såg vissa grejer som han själv inte hade gjort som att t ex lägga in Nvidia kort med DLSS aktiverat i FPS mätningar och sedan lägga AMD korten undertill som inte använder DLSS, men han såg även att han gått igenom DLSS 2.0 i separat video och hur han även haft en positiv inställning om DLSS 2.0 och att användare med kort som har det ska naturligtvis ha det på by default eftersom DLSS 2.0 är bra och DLSS 1.0 var skit kasst.

Så Nvidias brev till honom stämde helt och hållet inte då han faktiskt gett Nvidia bra kritik på DLSS 2.0, sen att han inte nämner DLSS 2.0 24/7 i hans videor ska Nvidia ta grovt och skita i.

Recensenter är inte företags personliga PR-avdelning, recensenter ska vara en egen och helst neutral part som skall ge konsumenter all information de kan tänkas behöva inför ett eventuellt köp av en vara.
Recensenter är dock en tillgång om man som företag tillverkar bra produkter då recensenter testar deras produkt och på så sätt får ut bra PR om produkten, så det är ett win-win förhållande om det är ett seriöst företag i bakgrunden.

Det är just detta som Nvidia försökte ändra på med brevet, och kan du inte se brevet som en utpressning så anstränger du dig väldigt mycket för att förklara bort det.

"Vi är öppna för att återbesöka det här fallet i framtiden om er "editorial direction" ändras."

När man tidigare i brevet anklagat han för att inte ta upp deras funktioner som de vill pusha för.

Det hade alltså inte med hans undermåliga videor att göra, utan att de tyckte att han inte pushade för deras speciella funktioner såsom Raytracing och DLSS 2.0 så mycket som de vill att han skulle pusha för det.

Återigen det har inte Nvidia ett smack att göra med, tillverkare är tillverkare och recensenter är recensenter.

Hade noll med kvalitet att göra, så kom inte med det skitsnacket då det handlade om vad recensenten valde att ta upp i sina recensioner. Hardware Unboxed har 676k subscribers så helt värdelös är han inte som kanal oavsett vad du personligen tycker om honom.

Alla som har en någorlunda hyffsad läsförståelse kan avläsa direkt att brevet innehåller grova utpressningsmetoder för att få person x att göra som de vill.

"Gör som vi vill annars blir det inga grafikkort i tid för recensioner och endast recensenter som prisar våra funktioner till skyarna får kort att testa i tid, och personer som inte delar nvidias åsikt blir straffade ekonomiskt då de tappar relevans."

Permalänk
Medlem

@Bassen87 jag förstår att de kollade genom videon i fråga, men det ger inte en fullständig bild om hur allt funkar.
Sen så har ju sin anvädarbas som det verkar funka hos, när majoriteten tycker röstar fram 3950 som önskvärd testsystem så säger det rätt mycket om kunskapen, för det ger inga positiva fördelar ur gaming perspektiv och de flesta kommer inte ens ha ett system, så ser inte riktigt målgruppen.
Sen försöker väl nvidia låta lite mer profisionella än att säga rakt ur att de är kassa