Uppdaterad: Nvidia ber Hardware Unboxed om ursäkt

Permalänk
Medlem

Jag följer Hardware Unboxed och de är väldigt duktiga och arbetar hårt med massor med tester. Efter Gamers Nexus är det min favoritkanal för tech. Nvidia är bara skrämda för AMD för första gången på länge har kort som verkligen konkurerar med dem.

Jag bryr mig inte om streaming, blender, RTX voice eller annst sådant. Raytracing och DLSS bryr jag mig om men som HU nämner så är det fortfarande så att rastarisering är det som spelar roll i de flesta spel. Och är inte AMD fanboy för inte haft AMD sedan 280X men även om man har nvidia kan man vara imponerad över prestandan i AMDs 6800 kort. För att inte tala om mängden VRAM.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

De som slentrianmässigt kommenterar "köp era kort själva då" eller liknande verka missa problemet i Nvidia's uttalande och vad det innebär för liknande recensenter i hårdvaruvärlden. Deras uttalande är frånvänt då HU absolut inkluderar både RT och DLSS i sina recensioner även om de påpekar förstnämndas stöd och påverkan i spel.

För mig hamnar HU efter Gamers Nexus när det kommer till testscenarion i sina videos. Problemet är att Nvidia med detta uttalande bara verkar vara intresserad av allmosor och vill styra utlåtandet om det inte duger. Det finns en anledning till att HU får uppslutning och anledningen till det handlar inte om att "inte längre få gratis grafikkort".

Om nu Nvidia's syfte var att minska kritiska röster har de nu istället åstadkommit precis motsatt effekt.

Formatering + tillägg
Permalänk
Inaktiv

Har alltid förknippat Nvidia med pay 2 win.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Snacka om onödigt övertramp från Nvidia. Kan inte se något alls de skulle tjäna på detta tilltag faktiskt. Även det inte kröp fram... men att det skulle göra det borde vilken idiot som helst kunna förutse.

Undrar om han käkat svamp precis innan han skrev mailet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

I andra brancher köper recensenter in produkter själv ,alla som får gratis produkter är i beroende ställning.

I vissa andra brancher så köper recensenterna sina produkter själva, men inte i alla.
Ta filmbranchen till exempel. Hur tror du det går till när det finns färdigskrivna filmrecensioner på premiärdagen? Jo, recensenterna har fått gå på en förhandsvisning arrangerad av filmbolaget just för att de skall kunna ha recensionen färdig till premiären.

Få recensenter skulle ha råd att köpa alla produkter de recenserar, så utan gratisexemplar att recensera (som oftast bara är till låns) så skulle det bli mycket färre recensioner - och definitivt inga recensioner på eller före release dagen.

Permalänk
Medlem

Detta är ju århundradets självmål. Nvidia har allt att förlora på detta, och absolut ingenting att vinna. Detta är 6-0, 6-0, 6-0, game, set och Mats.

Undrar om inte PR-duden från nvidia blir knuffad under bussen på måndag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Om folk var intresserade av raytracing hade vi haft vettig fysik i spelen, men det har vi ju inte

Gimmick alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

I andra brancher köper recensenter in produkter själv ,alla som får gratis produkter är i beroende ställning.
Hade recensenter inte fått gratis kort hade det ju också varit viktigare att ha bra tillgång på kort vid release för att få publicitet för korten via recensioner.
Men ha inga illusioner, alla som får gratis produkter är att betrakta som en del av deras pr organisation ,även om de inte är avlönade eller ens förstår det själva .

I vilka branscher köper recensenterna produkterna själva som har ett högt monetärt värde?
De som testade Koenigsegg senaste bil, pyntade knappast 20 miljoner för att göra en recension?
Är en balansgång, ca 80-90% av all trafik kommer de första dagarna och efter en vecka kan du nästan skita i att göra en recension.
Recensioner fyller en funktion för oss konsumenter så vi inte köper grisen i säcken på release dagen, så att bencha ett kort en vecka senare är ganska bortkastat för den gruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Klart clickbait Linus är här när något verkar bli viralt.

Jag antar att du tycker att allt som kommer att bli stora nyheter (I det här fallet dock bara inom vissa kretsar.) bara är klickbait?

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Om folk var intresserade av raytracing hade vi haft vettig fysik i spelen, men det har vi ju inte

Gimmick alltså

Så här är det :

Folk skaffar RTX-kort - gnäller på fps-dropp.

Folk skaffar 4k-skärm - tycker fps under 60 är spelbart.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har all respekt för Hardware Unboxed
sedan de själva köpte in och testade Asus TUF rx6800, vilket tillsammans med strix visade sig vara ett riktigt bottennapp - de genomskådade frånvaron av recensionsexemplar och kom med riktig fakta och var ensamma om det.

Senare moddade de bottenplattan på en Asus TUF laptop med ryzen 4800 och levererade intressanta resultat. (vrmerna var dåligt kylda, men genom att täppa till lufthål hade asus faktiskt försökt leda luftflödet över dom...)

När det gäller rtx30x0 har jag inte hört något negativt så nvidia skjuter sig verkligen i foten, de kanske är rädda för AMD på allvar nu.

Permalänk
Medlem

Risigt Nvidia... riktigt risigt!

Permalänk
Medlem

Majoriteten av alla PC-spelare känner inte till/bryr sig om RT, kanske även folk med Ampere-kort (jag gör/kommer inte göra det ) - Nvidia är fel ute när de talar för alla PC-spelare. Trodde de bara sa "ajabaja" men nu känns det hela som ett hot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Majoriteten av alla PC-spelare känner inte till/bryr sig om RT, kanske även folk med Ampere-kort (jag gör/kommer inte göra det ) - Nvidia är fel ute när de talar för alla PC-spelare. Trodde de bara sa "ajabaja" men nu känns det hela som ett hot...

Fast det där är en lite märklig inställning det är som om (lite överdrivet) när vi gick från 2D till 3D någon hade sagt nej den där 3D grejjen den bryr jag mig inte om alls det är nog en gimmick som kommer gå över.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Nvidia "trampar i klaveret" något grönjävulskt, och vipps pratar alla om Ray Tracing och DLSS jämfört med ren rasteriseringsprestanda precis när det fetaste RTX-sponsrade spelet hittills släpps. Bara jag som misstänker att det var 100% medvetet?

All reklam är bra reklam.

Visa signatur

| Louqe Ghost S1 | Ryzen 3600 | NH-L12 Ghost S1 Edition | EVGA RTX 3080 XC3 Ultra |
| G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz CL16 32GB | WD Blue SN550 M.2 1TB |
| B550I AORUS PRO AX | Corsair SF600 | Samsung Odyssey G7 27" |
| Logi G Pro Wireless | Ducky One 2 Mini | Beyerdynamic DT-1770 PRO |
| Objective 2 Headphone Amp | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Linus är nog den sista personen på Youtube jag tar seriöst! Passar det inte så recensera inte kortet?

Skrivet av Herr Kantarell:

Klart clickbait Linus är här när något verkar bli viralt.

Det kvittar vad Linus har för status hos entusiaster. Han är datorbranchens popstjärna, dvs han fokus är att nå ut till så många som möjligt. Han är inte GN eller der8auer som nischat in sig på väldigt tekniska aspekter av datorer och dess komponenter.

Med det sagt så ska Linus ha credd för att han belyser problemet då han har störst inflytande av dom alla.

Permalänk
Medlem

Lustigt att Nvidia använde citat från hardware unboxed när man marknadsförde dlss 2.0 på sin hemsida.... sedan påstår man att man inte belyser deras teknologier? Tragiskt. Bra att det kommer upp. Nvidia är inte ensamma. Märkligt när man gör så bra produkter att man tar till medel som dessa för att styra recensenterna. Det behövs ju inte... Siffrorna talar sitt eget språk.

Permalänk
Medlem

Som om en processormakare hade krävt att man fokuserade på cinebench bara för att man har övertag där.
Vidrigt!

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Oavsett, så är det faktisk mycket bra att detta ämnet kom upp.

Recensioner har blivet så mycket värre dom senaste åren, för det spelas upp ett hajp som hårdvaru producenterna nu kan styra med hård hand så mycket dom vill, som t.eks att dom som recenserar INTE får recensera eller testa för "releasedagen", detta måste SLUTA NU.

Linus har helt rätt när han säger att han skiter i om dom skickar honom ett GRATIS kort till recension, han har ett team på 25+ folk han betalar full Kanadensisk lön för, 1000$ för ett produkt är INGET för honom, och absolut INTE värd att bli fjärrstyrd av ett bolag som nån slags nick/skyltdocka av.

Jag personligen är båda trött och less på att 100+ youtubare recenserar samma produkt samma dag och alla ihop säger exakt samma sak om produktet, det som producenten tillåter, och bara det producenten tillåter.

Sweclockers tog det här ämnet upp 1.5 mån sen, fredagsnackis, om hur förhandlarna själva måste ta stora förluster bara för att få LOV att sälja produkterna, t.eks. Nvidia och AMD som säljer ett begränsat upplaga till ett pris dom inte kommer att säljas för, altså ska förhandlarna själv sälja produkten till ett pris som producenten har satt, fast det kostar mera att importera produkten och även köpa produkten från producenten.

Allt detta måste det bli slut på nu, bra det äntligen "exploderade" och kom ut.

Vi vill ha ärliga recensioner, vi vill ha ärliga priser och inte BS och fake hajp omkring saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag antar att du tycker att allt som kommer att bli stora nyheter (I det här fallet dock bara inom vissa kretsar.) bara är klickbait?

Inte alls. Men personligen gillar jag inte Linus och hans stil.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag shäms på Nvidias vägnar. Jag har alltid haft Nvidiakort, även då AMD totalt krossade Nvidia med sina grafikkort i början av 2000 talet.
Det verkar som de helt enkelt blivit för styva i korken och likt Apple vill bestämma vad kunderna vill ha.
Dom har tappat mig som kund i år. Detta gör bara mig mer nöjd med mitt byte.
Nvidia behöver påminnas om vilka som gör bolaget framgångsrikt, vilka de skall lyssna på och vilka de skall göra nöjda. Oss konsumenter.
RTX är i dagsläget helt ointressant för mig. Likaså DLSS vilket jag anser är ett verktyg för att "sätta plåster" på hur dåligt dagens kort faktiskt klarar RTX idag.
Riktigt dålig av Nvidia måste jag säga. En riktig pudling är på sin plats.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Majoriteten av alla PC-spelare känner inte till/bryr sig om RT, kanske även folk med Ampere-kort (jag gör/kommer inte göra det ) - Nvidia är fel ute när de talar för alla PC-spelare. Trodde de bara sa "ajabaja" men nu känns det hela som ett hot...

Skulle påstå att de flesta känner till RT, även folk som inte är teknikintresserade speciellt pga alla memes.

Och majoriteten är deffinitivt intresserade annars hade varken PS5 eller xbox haft RT-stöd och AMD hade inte känt sig tvungna att svara på Nvidias teknik. Betyder inte att tekniken är mogen eller lever upp till sin egen Hype, men det finns absolut inget som talar för att det inte är framtiden. RT är lika mycket framtiden som när 3d grafiken kom till PS1. 3d på den tiden var en kräkfest utan dess like och orsaken folk emulerar Snes istället för PS1 som sålde över 100 miljoner konsoler.

Betyder inte att Nvidia inte borde köra upp sina GPUer på tvären där solen inte skiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Fast det där är en lite märklig inställning det är som om (lite överdrivet) när vi gick från 2D till 3D någon hade sagt nej den där 3D grejjen den bryr jag mig inte om alls det är nog en gimmick som kommer gå över.

Är det en märklig inställning att han inte tycker att raytracing är så viktigt? Är nog många som inte trodde på 3d-grejen i början också, men säkert ruskigt många fler som inte tror på raytracing med tanke på att 3d var en så mycket större visuell förändring än några "ljuseffekter".

Om fem år kanske raytracing visat sig bara vara en gimmick som gick över, är det kanske du som har en märklig inställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Skulle påstå att de flesta känner till RT, även folk som inte är teknikintresserade speciellt pga alla memes.
https://pics.me.me/rtx-off-rtx-on-china-is-still-bad-64257558.png

Och majoriteten är deffinitivt intresserade annars hade varken PS5 eller xbox haft RT-stöd och AMD hade inte känt sig tvungna att svara på Nvidias teknik. Betyder inte att tekniken är mogen eller lever upp till sin egen Hype, men det finns absolut inget som talar för att det inte är framtiden. RT är lika mycket framtiden som när 3d grafiken kom till PS1. 3d på den tiden var en kräkfest utan dess like och orsaken folk emulerar Snes istället för PS1 som sålde över 100 miljoner konsoler.

Att det är framtiden Ja. Men framtiden är bevisligen inte nu, därmed Nvidia's banrumpbeteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Fast det där är en lite märklig inställning det är som om (lite överdrivet) när vi gick från 2D till 3D någon hade sagt nej den där 3D grejjen den bryr jag mig inte om alls det är nog en gimmick som kommer gå över.

Ray Tracing är inte närheten av 2D-3D revolutionen men ivarje fall är inte vi där än. Är det okej eller måste man älska det för att Nvidia säger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Att det är framtiden Ja. Men framtiden är bevisligen inte nu, därmed Nvidia's banrumpbeteende.

Ja, men det var inte vad du skrev.
Och Nvidia kan köra upp sina GPUer på tvären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Skulle påstå att de flesta känner till RT, även folk som inte är teknikintresserade speciellt pga alla memes.
https://pics.me.me/rtx-off-rtx-on-china-is-still-bad-64257558.png

Och majoriteten är deffinitivt intresserade annars hade varken PS5 eller xbox haft RT-stöd och AMD hade inte känt sig tvungna att svara på Nvidias teknik. Betyder inte att tekniken är mogen eller lever upp till sin egen Hype, men det finns absolut inget som talar för att det inte är framtiden. RT är lika mycket framtiden som när 3d grafiken kom till PS1. 3d på den tiden var en kräkfest utan dess like och orsaken folk emulerar Snes istället för PS1 som sålde över 100 miljoner konsoler.

Majoriteten av Xbox/playsation/pc spelarna tror jag inte bryr sig ett skit om raytracing (Tog den åsikten ur röven för jag har bara hört enstaka ens nämna raytracing då dom diskutterar konsoler och pc privat.), ser det bra ut är dom flesta nöjda och sen hur det åstadkoms, det bryr dom sig inte om.

Permalänk
Viking
Skrivet av ramlösa:

Skulle påstå att de flesta känner till RT, även folk som inte är teknikintresserade speciellt pga alla memes.
https://pics.me.me/rtx-off-rtx-on-china-is-still-bad-64257558.png

Och majoriteten är deffinitivt intresserade annars hade varken PS5 eller xbox haft RT-stöd och AMD hade inte känt sig tvungna att svara på Nvidias teknik. Betyder inte att tekniken är mogen eller lever upp till sin egen Hype, men det finns absolut inget som talar för att det inte är framtiden. RT är lika mycket framtiden som när 3d grafiken kom till PS1. 3d på den tiden var en kräkfest utan dess like och orsaken folk emulerar Snes istället för PS1 som sålde över 100 miljoner konsoler.

Betyder inte att Nvidia inte borde köra upp sina GPUer på tvären där solen inte skiner.

Nja, det är nog inte många alls som vet vad RT är, om man inte tittar på teknikkanaler på YT osv. Skulle jag fråga mina polare som alla har datorer, om de visste vad RT var så tror jag ingen skulle ha en aning.
Eventuellt att de skulle känna igen loggan från en meme, men de hade inte förstått den.
Och då har minst två av de ett RTX-kort i datorn.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Klart clickbait Linus är här när något verkar bli viralt.

Nu var förvisso Linus först på bollen som utomstående part (alltså inte HU själva) med att få publicera mailet.

Skrivet av CubaCola:

Så här är det :

Folk skaffar RTX-kort - gnäller på fps-dropp.

Folk skaffar 4k-skärm - tycker fps under 60 är spelbart.

Kul påstående, någon källa på det?

Skrivet av Herr Kantarell:

Inte alls. Men personligen gillar jag inte Linus och hans stil.

Det är helt okej, men blanda inte ihop det med att rapporteringen han nu gör faktiskt är viktig. Oavsett vad man tycker om honom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Majoriteten av Xbox/playsation/pc spelarna tror jag inte bryr sig ett skit om raytracing (Tog den åsikten ur röven för jag har bara hört enstaka ens nämna raytracing då dom diskutterar konsoler och pc privat.), ser det bra ut är dom flesta nöjda och sen hur det åstadkoms det bryr dom sig inte om.

Kan föresten säga att övergången till 3d, som iofs tog bra många år beroende på hur man räknar (Var ju streck i bra många år.), var bra mycket mäktigare, när plöstligt världarna och gubbarna var 3d.