Regeringen synar behovet av e-kronan i nytillsatt utredning

Permalänk
Melding Plague

Regeringen synar behovet av e-kronan i nytillsatt utredning

Betalningsmarknaden är under ständig utveckling och nu ska e-kronan och statens roll på denna marknad undersökas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hajar in riktigt, alltså även om man plockar bort kontanter så kommer man ju fortfarande att betala med kort och Swish. Det är ju fortfarande samma pengar som sitter på banken.

Varför behövs det då en ny "valuta"?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Som Crew seven säger, förstår inte heller syftet här.
Att lansera nån slags cryptovaluta är ju helt ute av flera anledningar, så vad är egentligen en e-krona?

Permalänk
Medlem

Enda som jag ser med kryptovalutor är att de är intressanta för de som vill spekulera. Bitcoin är i huvudsak intressant för de inom den mindre legala världen.

Permalänk
Inaktiv

Japp. Vi alla vet ju hur bra det funkar när banksystemen är nere. Dessutom ser jag detta mer som ett staten får mer kontroll över medborgarna och att allt du gör kan spåras. Kan lika gärna tvångschippa alla medborgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag hajar in riktigt, alltså även om man plockar bort kontanter så kommer man ju fortfarande att betala med kort och Swish. Det är ju fortfarande samma pengar som sitter på banken.

Varför behövs det då en ny "valuta"?

Som jag har förstått det så vill Riksbanken helt enkelt ha mer kontroll över digitala pengar. Banker är fria att "trycka" upp nya pengar så länge det är digitalt men det går ju inte att göra med kontanter då Riksbanken reglerar det. Så tanken är ju att man ska ha något liknande som dagens kontanter fast digitala som staten kan styra och reglera bättre.

Permalänk
Inaktiv

Full transparans och folkomröstning om det sedan ska införas verkar vara det enda vettiga sättet att gå tillväga i en demokrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aevir:

Som jag har förstått det så vill Riksbanken helt enkelt ha mer kontroll över digitala pengar. Banker är fria att "trycka" upp nya pengar så länge det är digitalt men det går ju inte att göra med kontanter då Riksbanken reglerar det. Så tanken är ju att man ska ha något liknande som dagens kontanter fast digitala som staten kan styra och reglera bättre.

Det är iofsig en bra tanke jag kan hålla med om att behövs regleras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag hajar in riktigt, alltså även om man plockar bort kontanter så kommer man ju fortfarande att betala med kort och Swish. Det är ju fortfarande samma pengar som sitter på banken.

Varför behövs det då en ny "valuta"?

Kontroll

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte heller. Vi har ju redan en e-krona? Alla pengar på kortet/banken är bara digitala siffror. Planera för en rejäl nedtrappning av användandet av kontanter istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Jag fattar inte heller. Vi har ju redan en e-krona? Alla pengar på kortet/banken är bara digitala siffror. Planera för en rejäl nedtrappning av användandet av kontanter istället.

Nej, vi har inte en e-krona. Inte av samma sort i alla fall.
Nuvarande valuta kan skapas i godtycklig mängd av bankerna, utan att staten har någon egentlig kontroll över det. Staten (genom Riksbanken) kontrollerar mängden kontanter som finns, men inte digitala kronor.
En ny e-krona skulle vara en valuta som staten kontrollerar, inte bankerna.

Själv tycker jag dock att ett kontantlöst samhälle är vansinne. Alldeles för sårbart på alla möjliga sätt. Ett långvarigt strömavbrott, och plötsligt kan ingen betala för någonting.
Jag anser att kontantlösa butiker borde förbjudas, och att alla företag, myndigheter och liknande skulle tvingas att acceptera kontant betalning för allting, och att alla bankkontor måste ha full kontanthantering. Det skulle fördröja försvinnandet av kontanter rejält.
Tyvärr så verkar jag på den punkten tillhöra en ganska liten minoritet.

Permalänk
Skrivet av anon14781:

Japp. Vi alla vet ju hur bra det funkar när banksystemen är nere. Dessutom ser jag detta mer som ett staten får mer kontroll över medborgarna och att allt du gör kan spåras. Kan lika gärna tvångschippa alla medborgare.

Jag sitter hellre i knät på "staten", dvs. alla vi och alla de andra, folket. I ett folkstyrt och demokratiskt samhälle än i knät på Facebook eller några andra privata ekonomiska intressen. Libra eller vad de nu skall kalla valutan. Och angående chip i handen... Ja, jösses! Vart har jag lagt mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Själv tycker jag dock att ett kontantlöst samhälle är vansinne. Alldeles för sårbart på alla möjliga sätt. Ett långvarigt strömavbrott, och plötsligt kan ingen betala för någonting.
Jag anser att kontantlösa butiker borde förbjudas, och att alla företag, myndigheter och liknande skulle tvingas att acceptera kontant betalning för allting, och att alla bankkontor måste ha full kontanthantering. Det skulle fördröja försvinnandet av kontanter rejält.
Tyvärr så verkar jag på den punkten tillhöra en ganska liten minoritet.

Fast... Hur ska man ta betalt med kontanter utan ström? Alla kassamaskiner och kassaskåp går på el, ska butiken kasta allt i en säck bakom kassan eller hur hade du tänkt dig?

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Nej, vi har inte en e-krona. Inte av samma sort i alla fall.
Nuvarande valuta kan skapas i godtycklig mängd av bankerna, utan att staten har någon egentlig kontroll över det. Staten (genom Riksbanken) kontrollerar mängden kontanter som finns, men inte digitala kronor.
En ny e-krona skulle vara en valuta som staten kontrollerar, inte bankerna.

Själv tycker jag dock att ett kontantlöst samhälle är vansinne. Alldeles för sårbart på alla möjliga sätt. Ett långvarigt strömavbrott, och plötsligt kan ingen betala för någonting.
Jag anser att kontantlösa butiker borde förbjudas, och att alla företag, myndigheter och liknande skulle tvingas att acceptera kontant betalning för allting, och att alla bankkontor måste ha full kontanthantering. Det skulle fördröja försvinnandet av kontanter rejält.
Tyvärr så verkar jag på den punkten tillhöra en ganska liten minoritet.

Nä, vi får verkligen hoppas att vi inte råkar i ett kontantlöst samhälle. Nu är väl kanske inte elavbrott det stora samhällshotet utan snarare manipulation och påverkan av hur vi förstår och ser på saker och ting. Vi skulle inte ha en chans mot IA som analyserar allt vad folk gör och sedan skulle kunna påverka oss till att tro att världen ser ut på ett visst sätt, i någons ekonomiska intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fast... Hur ska man ta betalt med kontanter utan ström? Alla kassamaskiner och kassaskåp går på el, ska butiken kasta allt i en säck bakom kassan eller hur hade du tänkt dig?

Det är skillnad på "Oj då, vi har strömavbrott som beräknas vara löst inom en timme."

och

"Oj då, en solstorm har slagit ut hela det svenska elnätet och det väntas minst ta ett par veckor innan saker är i ordning igen."

Man får alltså improvisera om det behövs.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ser ju hellre att staten kontrollerar våra pengar än privata aktörer som idag. Staten kan vi ju rösta om.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fast... Hur ska man ta betalt med kontanter utan ström? Alla kassamaskiner och kassaskåp går på el, ska butiken kasta allt i en säck bakom kassan eller hur hade du tänkt dig?

Går att handskriva kvitto ifall man vill dock är det enklare med fusk med kontanter inget man kan komma ifrån.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fast... Hur ska man ta betalt med kontanter utan ström? Alla kassamaskiner och kassaskåp går på el, ska butiken kasta allt i en säck bakom kassan eller hur hade du tänkt dig?

Med handskrivna kvitton och bokföring, och icke-elektriska kassaskåp vid behov. Det fungerade förr, så det finns ingen anledning till att det inte skulle kunna fungera idag, även om viss planering i förväg hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Med handskrivna kvitton och bokföring, och icke-elektriska kassaskåp vid behov. Det fungerade förr, så det finns ingen anledning till att det inte skulle kunna fungera idag, även om viss planering i förväg hjälper.

Så alla företag ska ha dubbla uppsättningar av kassor? För att det kanske eventuellt blir strömavbrott nån dag?

Jo du, låter ju jättepraktiskt. Pitcha din idé till Handels och se vilket gehör du kommer få

Det fungerade förr för att logistiken kring det existerade. Den finns inte idag och är tokdyr att ha "utifall". Banker med kontanter, säkerhetsfirmor som hämtar pengar, löneutbetalningar med sedel i kuvert? Etc etc

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nej, vi har inte en e-krona. Inte av samma sort i alla fall.
Nuvarande valuta kan skapas i godtycklig mängd av bankerna, utan att staten har någon egentlig kontroll över det. Staten (genom Riksbanken) kontrollerar mängden kontanter som finns, men inte digitala kronor.
En ny e-krona skulle vara en valuta som staten kontrollerar, inte bankerna.

Själv tycker jag dock att ett kontantlöst samhälle är vansinne. Alldeles för sårbart på alla möjliga sätt. Ett långvarigt strömavbrott, och plötsligt kan ingen betala för någonting.
Jag anser att kontantlösa butiker borde förbjudas, och att alla företag, myndigheter och liknande skulle tvingas att acceptera kontant betalning för allting, och att alla bankkontor måste ha full kontanthantering. Det skulle fördröja försvinnandet av kontanter rejält.
Tyvärr så verkar jag på den punkten tillhöra en ganska liten minoritet.

Hur menar du att bankerna kan skapa en godtycklig mängd pengar? Bankerna skapar nya pengar genom att utfärda lån och förutom att det inte går att låna ut hur mycket som helst har de krav på likviditet och kapitaltäckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag hajar in riktigt, alltså även om man plockar bort kontanter så kommer man ju fortfarande att betala med kort och Swish. Det är ju fortfarande samma pengar som sitter på banken.

Varför behövs det då en ny "valuta"?

Den ju behövs inte, det här har ingenting med vårt behov att göra. Detta är ett sätt att blidka globalisternas planer på total kontroll över "världsmedborgarna"; det kontantlösa samhället är viktigt steg mot detta. Och ingen jävel kommer göra något åt detta, om det ens kommer till diskussion.

Permalänk
Medlem

Finns redan kryptovalutor. Fria och decentraliserade. Bättre använda dem så slipper man bli beroende av politiker och deras övervakningssystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Med handskrivna kvitton och bokföring, och icke-elektriska kassaskåp vid behov. Det fungerade förr, så det finns ingen anledning till att det inte skulle kunna fungera idag, även om viss planering i förväg hjälper.

Normalpersonen tenderar inte att sitta på nog med kontanter för att klara sig flera veckor. T ex livsmedelsbutiker måste också sitta på stora mängder kontanter om de ska kunna fortsätta ta hem mat under den tiden (jag skippar vidare spekulation om hur sådan leverans ens skulle gå till för att det ska skötas normalt och inte istället av krishjälp), vilket inte är rimligt för ett sådant osannolikt scenario som målades upp.

I ett sådant fall får man därmed ändå hantera skulder skrivna på analogt sätt, vilket också gjordes förr i tiden, och det är ingen större skillnad på att sedan lösa skulderna med digitala pengar jämfört med kontanter när systemen är uppe igen.

Kontanter är helt enkelt inte alls nog för att ta oss igenom längre kriser eftersom vi ändå inte har tillgång till dem under sådana förhållanden. Problemlösningen är mer komplex än så redan innan man ser till hur situationen påverkar all möjlig infrastruktur.

Permalänk
Medlem

de kanske kan spåra e-kronan och se vad varje invånare i landet lägger sina pengar på. Total insyn i sin befolknings liv.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik_T:

Nej, vi har inte en e-krona. Inte av samma sort i alla fall.
Nuvarande valuta kan skapas i godtycklig mängd av bankerna, utan att staten har någon egentlig kontroll över det. Staten (genom Riksbanken) kontrollerar mängden kontanter som finns, men inte digitala kronor.
En ny e-krona skulle vara en valuta som staten kontrollerar, inte bankerna.

Själv tycker jag dock att ett kontantlöst samhälle är vansinne. Alldeles för sårbart på alla möjliga sätt. Ett långvarigt strömavbrott, och plötsligt kan ingen betala för någonting.
Jag anser att kontantlösa butiker borde förbjudas, och att alla företag, myndigheter och liknande skulle tvingas att acceptera kontant betalning för allting, och att alla bankkontor måste ha full kontanthantering. Det skulle fördröja försvinnandet av kontanter rejält.
Tyvärr så verkar jag på den punkten tillhöra en ganska liten minoritet.

Tror inte det är hållbart att tvinga företag, banker och myndigheter till kontanthantering. Det skulle innebära enorma kostnader, marginalerna finns inte och få är redo för höjda priser.

Som du säger, ja du tillhör förmodligen en minoritet om det här. Dock hade man ju gärna sett en utarbetad plan hur kriser ska hanteras - givetvis finns det brister med kontantlöst samhälle också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Med handskrivna kvitton och bokföring, och icke-elektriska kassaskåp vid behov. Det fungerade förr, så det finns ingen anledning till att det inte skulle kunna fungera idag, även om viss planering i förväg hjälper.

Om man ändå ska hålla på med handskrivna kvitton och manuell bokföring varför behöver man kontanterna? Bättre att bara legitimera sig och handla på krita.
Det brukar vara såhär, ingen tanke alls utan man säger bara att kontanter löser alla problem men ser inte vilka otroliga problem det skapar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Tror inte det är hållbart att tvinga företag, banker och myndigheter till kontanthantering. Det skulle innebära enorma kostnader, marginalerna finns inte och få är redo för höjda priser.

Så enorma kostnader kan det inte vara - allihopa hade full kontanthantering för inte så himla många år sedan och det fungerade då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Om man ändå ska hålla på med handskrivna kvitton och manuell bokföring varför behöver man kontanterna? Bättre att bara legitimera sig och handla på krita.
Det brukar vara såhär, ingen tanke alls utan man säger bara att kontanter löser alla problem men ser inte vilka otroliga problem det skapar.

På krita? Vem skulle sälja på krita till en främling med okänd kreditvärdighet?

Kontanter löser inte alla problem, och visst finns det problem med kontanter - men avsaknad av kontanter ger mycket större problem.
Vi har några tusen års erfarenhet av hur kontanter fungerar, och vet att problemen går att hantera. Vi har i princip ingen erfarenhet alls av ett helt kontantlöst samhälle (åtminstone inte i historisk tid) och väldigt dålig koll på hur och om problemen med ett sådant kan hanteras.

Permalänk
Medlem

En fördel skulle ju kunna vara att man inte behöver ha något bankkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Så enorma kostnader kan det inte vara - allihopa hade full kontanthantering för inte så himla många år sedan och det fungerade då.

Vet att där jag jobbade och kontantmaskinem gick sönder var det ett 6-siffrigt belopp för att byta ut den. Den byttes inte ut.

Gällande krita, var det inte mat vi skulle köpa? Man är väl relativt igenkänd på sin lokala Icabutik och får man inte handla lite bröd och mjölk på krita är man nog rätt sketchy.

Du får gärna handla med kontanter men kräv inte att företag ska hålla med otroligt dyra system och kräva att vi andra ska betala för detta. Att du säger att det inte kan vara enorma kostnader visar bara att du är helt oinsatt, ring och fråga Loomis vad ett avtal kostar för det behöver du om du ska ha växel. Du behöver också bygga ett säkert rum för att få din växel.