Permalänk
Medlem

Byte av grafikkort till äldre dator

Hej!

Har en äldre dator jag vill försöka uppdatera i den mån det går.

Nuvarande setup:

Moderkort: Asus M4A78LT-M-LE
CPU: AMD Phenom II X4 965
GPU: Radeon HD 6700
PSU: Chieftec BPS-850C2 550W

Fick tag på ett lite nyare grafikkort, ett Radeon HD 7970 3 GB. Eller "XFX R7970" som det står på kortet.
Har läst att det grafikkortet ska vara kompatibelt med mitt moderkort.
OBS! Detta är första gången jag byter ett grafikkort och är inte så insatt i vad kablar och uttag heter. OBS!

Länk på bild till grafikkortet:

https://ibb.co/cD4sYC7

Det finns som synes två "uttag" på kortet. En med 6 hål och en med 8 hål.
Mitt förra grafikkort - Radeon HD 6700 - hade ett uttag med 6 hål.
I det uttaget var en kabel ansluten som jag antar heter pci express kabel som går till nätagget.
På den kabeln fanns en extra pci express kabel med 8 hål. Jag antar att båda dessa kablar ska fästas i grafikkortet?
Resultatet blev dock inte så framgångsrikt.
När jag satte i kabeln med 6 hål till gpun startade datorn men det kom ingen bild.
När jag satte i båda kablarna till gpun startade datorn inte överhuvudtaget.
Vad är problemet här?
Är det moderkortet eller är det för klent nätagg? Om det är nätagget, vilket nätagg rekommenderas i så fall?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vild gissning är att du utlöser belastningsskyddet på PSU:n.

https://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/XFX_R7970...

Hur många Ampere på 12V linan? Står på PSU:t.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Vild gissning är att du utlöser belastningsskyddet på PSU:n.
Hur många Ampere på 12V linan? Står på PSU:t.

Med risk för att jag inte utger felaktiv info bifogar jag bild på mitt nätagg.

https://ibb.co/km670hv

Permalänk
Medlem

Funkar datorn igen när du sätter tillbaka gamla kortet?

Var fick du tag på det nya kortet och är det garanterat fungerande?

Prova sätta i 8-håls kontakten i GPU:n och skippa 6-håls.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Funkar datorn igen när du sätter tillbaka gamla kortet?

Var fick du tag på det nya kortet och är det garanterat fungerande?

Prova sätta i 8-håls kontakten i GPU:n och skippa 6-håls.

Jag testade det gamla kortet igen och det fungerade som vanligt.
Testade även nyligen att sätta i ett GTX 750 kort (inget behov av kablar) och det fungerade utan problem.
Testade att bara sätta i 8-håls kontakten men datorn startade inte alls då.
Kortet är testat och har fungerat i annan dator.

Permalänk
Rekordmedlem

Gissar att endera är nätdelen för klen eller så är kortet trasigt.
Vet du att kortet fungerar i en annan dator ? Vet du vad du kopplar in för strömkablar för om du har lösa kablar kan de vara felmonterade i nätdelen, har du följt dem till nätdelen så att du vet och inte antar något ?
Effektmässigt bör det inte vara nått problem om allt fungerar men datorn är väl 10 år gammal så kondensatorerna har definitivt åldrats så det är inte orimligt att de inte orkar med om lasten ökar så om du kunde testa med en ny nätdel vore det också bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gissar att endera är nätdelen för klen eller så är kortet trasigt.
Vet du att kortet fungerar i en annan dator ? Vet du vad du kopplar in för strömkablar för om du har lösa kablar kan de vara felmonterade i nätdelen, har du följt dem till nätdelen så att du vet och inte antar något ?
Effektmässigt bör det inte vara nått problem om allt fungerar men datorn är väl 10 år gammal så kondensatorerna har definitivt åldrats så det är inte orimligt att de inte orkar med om lasten ökar så om du kunde testa med en ny nätdel vore det också bra.

Tack för dina råd!
Vilken wattstyrka skulle du rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Tack för dina råd!
Vilken wattstyrka skulle du rekommendera?

När SweClockers testade kortet 2011 drog hela systemet strax under 500W, men se till att ha lite marginal. För övrigt så verkar det som att det är just den här andra 8-pin kabeln det är fel på.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Tack för dina råd!
Vilken wattstyrka skulle du rekommendera?

Jag har svårt att tro att den verkliga förbrukningen kan bli över 400 W vid full last även med en sådan gammal dator (175 grafik, 100 cpu och 125 W för övrigt ? ) så du borde i princip kunna använda "alla normala" nätdelar om de är fräscha men de som är mest prisvärda är ofta i 6-700 W klassen för det är volymprodukterna och många klarar då också att driva en normal dator passivkylda då de sällan belasta över 50 %, det går alltså i många fall att få dem helt ljudlösa vid normal drift.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Den här kabeln som går från nätagget delar sig så den har två stycken kontakter i samma kabel, en med 8-pin och en med 6-pin.
Har det någon verkan? Tänker om det måste vara två separata kablar?

Har egentligen ingen betydelse så länge kabeln är grov nog så det inte blir spänningsfall och nätdelen orkar med men nyare nätdelar har ofta 2 separata kablar för att minska resistansen i kablaget så i praktiken kan det spela roll att du har en äldre nätdel som inte kan hålla spänningen stabil via en "klen kabel" till ett kort som behöver mycket effekt. Nätdelen är troligen tänkt att användas med en av kontakterna och inte båda samtidigt för den är ju gjord för sin tids delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok. Nu märkte jag att jag sett fel när jag kollade i datorn en gång till.
Kabeln som hade 6-pin var kombinerad med en kabel som endast hade 2-pin. INTE 8-pin alltså.

Kabeln som hade 8-pin var en kabel för sig.

Ber om ursäkt för detta klantiga missförstånd från min sida!

Dock så undrar jag över gpu kortet. Den har uttag, ett med 6-pin och ett med 8-pin. Varför finns det två olika uttag på kortet?
Vad är skillnaden? Och vad har den här kabeln med 8-pins uttag, från nätagget, för syfte, den har hängt oanvänd i datorn hela tiden skulle jag tro.

PS. Kabeln med ett uttag på 6+2-pin är utbytbar från nätagget men inte kabeln som har 8-pin.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Ok. Nu märkte jag att jag sett fel när jag kollade i datorn en gång till.
Kabeln som hade 6-pin var kombinerad med en kabel som endast hade 2-pin. INTE 8-pin alltså.

Kabeln som hade 8-pin var en kabel för sig. Dock så är dessa kablar ej utbytbara från nätagget.

Ber om ursäkt för detta klantiga missförstånd från min sida!

Dock så undrar jag över gpu kortet. Den har uttag, ett med 6-pin och ett med 8-pin. Varför finns det två olika uttag på kortet?
Vad är skillnaden? Och vad har den här kabeln med 8-pins uttag för syfte, den har hängt oanvänd hela tiden skulle jag tro.

De flesta korten av den typen har dubbla 6 pin så att de sätter dit en 8 är troligen bara för att det ska gå enkelt om nätdelen har 6+8 pin kontakter, men varför inte kolla manualen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta korten av den typen har dubbla 6 pin så att de sätter dit en 8 är troligen bara för att det ska gå enkelt om nätdelen har 6+8 pin kontakter, men varför inte kolla manualen

En manual hade varit bra tills hands just nu.

En liten uppdatering:
Testade att peta i PCI-e kabeln i uttaget med 8-pin på grafikkortet.
Då märkte jag att fläktarna på kortet började snurra. Dock kommer ingen bild.
Kan det vara så att jag behöver två stycken PCI-e kablar kanske?
Eftersom grafikkortet har två uttag, ett 6-pin och ett 8-pin.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

En manual hade varit bra tills hands just nu.

En liten uppdatering:
Testade att peta i PCI-e kabeln i uttaget med 8-pin på grafikkortet.
Då märkte jag att fläktarna på kortet började snurra. Dock kommer ingen bild.
Kan det vara så att jag behöver två stycken PCI-e kablar kanske?
Eftersom grafikkortet har två uttag, ett 6-pin och ett 8-pin.

Det är väl inga problem att ladda ner en manual från kortets hemsida ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl inga problem att ladda ner en manual från kortets hemsida ?

Just FXF modellen verkar inte vara tillgänglig överhuvudtaget. Bara Radeon HD 7970 tyvärr.
Men vad jag förstått det som så behöver jag en till PCIe kabel.

Permalänk

Båda kablarna behöver sitta i för att kortet ska fungera.

Mvh
Mikael

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800X MB: ASUS ROG Strix X570-E Gaming GPU: MSI GeForce GTX 1080 TI 11GB Gaming X RAM: G.Skill 64GB DDR4 CL16 Trident Z Neo SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB PSU: Corsair HX1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av miffoweiron:

Båda kablarna behöver sitta i för att kortet ska fungera.

Mvh
Mikael

Då jag bara har en PCIe kabel i datorn ska jag försöka skaffa en ytterligare så fort som möjligt.
Uppdaterar när jag hittat en!

Edit: Lättare sagt än gjort. Verkar inte finnas någon PCIe kabel någonstans, som går att köpas separat,
som är kompatibel med Chieftek PSU'n jag har. Det var mindre bra, då återstår det bara att öpa helt nytt PSU
antar jag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Då jag bara har en PCIe kabel i datorn ska jag försöka skaffa en ytterligare så fort som möjligt.
Uppdaterar när jag hittat en!

Edit: Lättare sagt än gjort. Verkar inte finnas någon PCIe kabel någonstans, som går att köpas separat,
som är kompatibel med Chieftek PSU'n jag har. Det var mindre bra, då återstår det bara att öpa helt nytt PSU
antar jag?

Har inte satt mig in i detaljerna om din nätdel men förgreningar eller att ta ström via molex kan funka, fry går också att montera på de kontakter som behövs om man är av "moddartypen"
Att byta nätdel är också ett alternativ, din är ju inte ny utan kan börja närma sig slutet på sin kondensatorlivstid om den inte varit avstängd i 10 år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har inte satt mig in i detaljerna om din nätdel men förgreningar eller att ta ström via molex kan funka, fry går också att montera på de kontakter som behövs om man är av "moddartypen"
Att byta nätdel är också ett alternativ, din är ju inte ny utan kan börja närma sig slutet på sin kondensatorlivstid om den inte varit avstängd i 10 år.

Är förvånad själv över att den fungerat så länge som den gjort.

Permalänk
Medlem

Saknar du PCIe-kontakter kan man använda en adapter som tar 2xmolex, t.ex. en så'n här:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/dat...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Saknar du PCIe-kontakter kan man använda en adapter som tar 2xmolex, t.ex. en så'n här:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/dat...

Låter som det finns en lösning trots allt. Hur är det tänkt att man ska koppla denna adapter i mitt fall?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Låter som det finns en lösning trots allt. Hur är det tänkt att man ska koppla denna adapter i mitt fall?

Du kopplar den till molexutgångarna på nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som mrgaffe skriver, har du en äldre nätdel som inte har så många PCIe-kontakter så har du oftast flera molex-kontakter istället, och då ansluter du två av dem till denna adapter och får alltså en extra 8-pins kontakt.
Tror det finns liknande adapter för att gå från SATA till PCIe, men kolla först om du har lediga molex-kontakter.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Lite "klenare", äldre nätaggregat har ofta helt enkelt bara en styck 6+2-kabel till PCI-E. Mitt råd är att skaffa ett annat nätaggregat. Min erfarenhet av att sätta PCI-E-kablar till molex är att det inte fungerar så bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Var ändå ett 550w 80+ bronze-nätagg, så hade det varit jag hade jag testat med en molex-adapter. Har kört det själv på tidigare och har i alla fall inte märkt några problem. Tänker att om man har en äldre dator är man inte så sugen på att lägga så mycket pengar, då finns det kanske andra saker man skulle vilja uppgradera istället.
Men visst, ett nyare nätagg med rätt kontakter skulle ju fungera.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Var ändå ett 550w 80+ bronze-nätagg, så hade det varit jag hade jag testat med en molex-adapter. Har kört det själv på tidigare och har i alla fall inte märkt några problem. Tänker att om man har en äldre dator är man inte så sugen på att lägga så mycket pengar, då finns det kanske andra saker man skulle vilja uppgradera istället.
Men visst, ett nyare nätagg med rätt kontakter skulle ju fungera.

Nu när jag förstår principen med molex adaptern så kan det vara värt att prova.
Tror jag i alla fall...Har 3 st 8-pins uttag lediga just nu,
Är det meningen att molex kontakterna ska fästas i dessa uttag?
Ursäkta om jag är trög nu...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Nu när jag förstår principen med molex adaptern så kan det vara värt att prova.
Om inte annat för att se hur grafikkortet sköter sig "in action" och att det fungerar som det ska.

Annars tänkte jag investera i ett annat nätagg.
Det här möjligtvis:

https://www.komplett.se/product/924803/datorutrustning/datork...

Det är inget fel på nätdelen men den går inte att köra passivkyld vid lägre last och det är värt lite pengar att få den funktionen för då är den tyst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inget fel på nätdelen men den går inte att köra passivkyld vid lägre last och det är värt lite pengar att få den funktionen för då är den tyst.

Ok!
Kollar efter nätaggregat med din beskrivning men verkar inte som att det står någon info om just det.

Är nån av de här bättre? För jag antar det var passiv kylning du syftade på? Rätta mig om jag har fel, har
mycket att lära.

https://www.komplett.se/product/1131139/datorutrustning/dator...

https://www.komplett.se/product/1008751/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Ok!
Kollar efter nätaggregat med din beskrivning men verkar inte som att det står någon info om just det.

Är nån av de här bättre? För jag antar det var passiv kylning du syftade på?

https://www.komplett.se/product/1131139/datorutrustning/dator...

https://www.komplett.se/product/1008751/datorutrustning/dator...

Satt och gick igenom tråden.
Letade bilder på pcie kabeln till psu, hittar bara kablar med dubbla 6+2. Det står att det ska ha följt med 2st. Något du har i någon kartong nånstans?
Den 8an som inte är modulär är till moderkortet (bredvid cpu) kanske sitter en 4a där nu. Men kolla så du inte har kört med en pciekabel där hela tiden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Ok!
Kollar efter nätaggregat med din beskrivning men verkar inte som att det står någon info om just det.

Är nån av de här bättre? För jag antar det var passiv kylning du syftade på? Rätta mig om jag har fel, har
mycket att lära.

https://www.komplett.se/product/1131139/datorutrustning/dator...

https://www.komplett.se/product/1008751/datorutrustning/dator...

De har båda semipassiv drift, besök tillverkaren produktsidor så får du mer data, man ska aldrig lita fullt ut på det som står hos återförsäljare eller jämförelsesiter utan kolla med tillverkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.